Skip to main content

Na 7 leuke dagen in Parijs nemen mijn vriend en ik de Eurostar terug naar Rotterdam. 1 januari 2025 lijkt niet de beste dag te zijn om van Rotterdam CS naar Eindhoven te reizen. Er zijn problemen in Den Haag en er komen geen treinen naar het zuiden. (Eurostar was exact op tijd).

Waar declareer ik de vertraging? BIj NS krijg ik 2 mogelijkheden:

1. als ik inlog met mijn NS-account dan moet ik een cijfercode ingeven maar ik heb alleen een lettercode;

2.Ik stuur de bewijsstukken per post op.

Heeft iemand ervaring? Tickets zijn geboekt via NSI.

Als het op 1 ticket is geboekt, dan bij NS international. Let erop, dat de minimale vertraging van Parijs naar Eindhoven dan 60 minuten moet zijn. Het indienen kan digitaal via hun website en volgens mij ook via de app, beide van nsinternational.

Als er via bijvoorbeeld Utrecht (of Dordrecht en Breda) wel gewoon treinen reden, dan is de kans klein dat dit de 60 minuten overschrijdt.

Hallo, het is 1 bestelling maar wel 2 losse tickets: Eindhoven-Rotterdam CS en R’dam-Gare du Nord.

Vertraging in NL  is meer dan 60 minuten. We hebben de reistijden aangehouden zoals de NS app die aangaf. 

Hallo, het is 1 bestelling maar wel 2 losse tickets: Eindhoven-Rotterdam CS en R’dam-Gare du Nord.

Vertraging in NL  is meer dan 60 minuten. We hebben de reistijden aangehouden zoals de NS app die aangaf. 

Het in te vullen nummer zal dan het ordernummer van het e-ticket Eindhoven C - Rotterdam C zijn, maar als jullie het via NS International gekocht hebben en er alleen maar letters op staan… 

Dankjewel, ik ga alles printen en per post indienen.

Voor internationale reizen via NSI geboekt nooit via NSR claimen, altijd via NSI. Dien ook een claim voor de hele reis in:

https://www.nsinternational.com/nl/na-de-reis/geld-terug-vragen

NSI is waarschijnlijk van mening dat de 2 tickets aparte overeenkomsten zijn maar aangezien NS dat bij de boeking niet duidelijk maakt, is het 1 overeenkomst met dus compensatie over de hele reis.

Het is een reis met verschillende contracten. Je krijgt derhalve geen vertragingsvergoeding voor de Eurostar. Die heeft immers op tijd gereden.

@Bietje kan wel een claim indienen voor het ticket van Rotterdam naar Eindhoven als er meer dan 60 minuten vertraging was. De vergoeding is dan 25% van de ticketprijs, met een minimum van 4 euro. Dus als het ticket minder dan 16 euro heeft gekost wordt er niets vergoed.

Het is een reis met verschillende contracten.

Nee, want NS vertelt je dat niet expliciet bij de boeking.

Alvorens te betalen voor de boeking moet je eerst akkoord gaan met de voorwaarden. Door te betalen ben je dus akkoord met de voorwaarden.

https://www.nsinternational.com/nl/tariefvoorwaarden/vervoersovereenkomsten

Via NS International lijkt me inderdaad het simpelste en geldig, maar in principe zou je de ritprijs voltarief kunnen claimen voor de binnenlandse reis. Geen garantie, want staat er op het ticket wel een prijs?

Alvorens te betalen voor de boeking moet je eerst akkoord gaan met de voorwaarden. Door te betalen ben je dus akkoord met de voorwaarden.

https://www.nsinternational.com/nl/tariefvoorwaarden/vervoersovereenkomsten

NS verkondigt op die pagina onzin. Eurostar wordt in Nederland door NS geëxploiteerd, niet door Eurostar. Je hebt dus een overeenkomst met NS en dat is bovendien dan verplicht een doorgaande overeenkomst.

Dat zal NS helaas niet zelf toegeven, dus de stap naar bv. de geschillencommissie is waarschijnlijk noodzakelijk.

Voor Geld Terug bij Vertraging maakt het niet uit wie effectief de trein rijdt. Het gaat om de twee losse vervoersovereenkomsten binnen dezelfde boeking.

Voor Geld Terug bij Vertraging maakt het niet uit wie effectief de trein rijdt. Het gaat om de twee losse vervoersovereenkomsten binnen dezelfde boeking.

Om te bepalen hoeveel overeenkomsten er zijn, is het wel degelijk van belang om te weten wie de trein rijdt, aangezien er voor dezelfde vervoerder verplicht 1 doorgaande overeenkomst is. Verder maakt dat die webpagina van NS niet correct en daarmee is het niet duidelijk wat voor contractuele gevolgen er aan incorrect geformuleerde voorbeelden zouden zitten.

Dat ​@rvdborgt de pagina over het reizen met meerdere vervoersovereenkomsten niet correct vindt is een mening. Voor de vertragingsvergoeding is die mening verder niet relevant en kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

Wanneer ​@Bietje een claim indient zal zoals eerder gezegd gekeken worden naar de vertraging tussen Rotterdam en Eindhoven. De Eurostar tussen Parijs en Rotterdam was immers op tijd.

Dat ​@rvdborgt de pagina over het reizen met meerdere vervoersovereenkomsten niet correct vindt is een mening.

Nee, dit staat zo in de Europese reizigersrechtenverordening.

Voor de vertragingsvergoeding is die mening verder niet relevant en kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

Maar wel aan die verordeningen uiteraard

Leg het voor aan de Geschillencommissie. 

Verdere discussie lijkt me op dit moment zinloos.

Reageer