In de nacht van 6 op 7 april wilde ik de laatste trein nemen van Leiden naar Voorhout. Deze kwam niet ivm een aanrijding. Er werd geen alternatief vervoer geregeld of iets anders georganiseerd. Ik heb een taxi moeten nemen. Waarom krijg ik dat geld niet terug?
Hi JuGee en welkom op de NS Community!
Wanneer een taxi op eigen initiatief wordt genomen, wordt dit niet vergoed. Als het reizen die dag niet meer mogelijk is, kun je contact opnemen met onze klantenservice of met het personeel in de trein of op het perron een oplossing zoeken. Als je bij één van deze collega's toestemming krijgt om een taxi te nemen, dan wordt dit geregistreerd bij jouw gegevens en dan is het terugvragen van deze kosten wel mogelijk. Of wanneer er op ns.nl specifiek staat dat je een taxi kunt nemen, worden deze kosten uiteraard ook vergoed.
Voor een treinvervangende taxi dient u deze aan te vragen bij de NS klantenservice. Dan krijg je een ritnummer voor een direct door NS betaalde taxirit.
Zelf iets regelen is ook zelf betalen.
Hi JuGee en welkom op de NS Community!
Wanneer een taxi op eigen initiatief wordt genomen, wordt dit niet vergoed. Als het reizen die dag niet meer mogelijk is, kun je contact opnemen met onze klantenservice of met het personeel in de trein of op het perron een oplossing zoeken. Als je bij één van deze collega's toestemming krijgt om een taxi te nemen, dan wordt dit geregistreerd bij jouw gegevens en dan is het terugvragen van deze kosten wel mogelijk. Of wanneer er op ns.nl specifiek staat dat je een taxi kunt nemen, worden deze kosten uiteraard ook vergoed.
Als reiziger krijg je in zo'n zaak nooit de beelden van een bodycam in je bezit. Het maken van opnames van NS personeel is niet toegestaan.
Als je een taxi rit nummer krijgt hoef je niet te betalen en heb je daarvoor gelijk bewijs.
Als reiziger krijg je in zo'n zaak nooit de beelden van een bodycam in je bezit. Het maken van opnames van NS personeel is niet toegestaan.
Als je een taxi rit nummer krijgt hoef je niet te betalen en heb je daarvoor gelijk bewijs.
Graag een onderbouwing. Denk dat je er een beetje naast zit.
Kom deze keer echt met een volledige bron en onderbouwing, want dat verwachten ‘we’ ondertussen wel. Althans ik verwacht het. Maar misschien kan de NS het toelichten?
En anders zie ik graag van jou de juridische bronnen, waarin audio of visueel en persoonlijk vastleggen, ter sprake komen.
Wat ik altijd begrepen heb, is dat als je met de laatste vervoersmogelijkheid niet thuis kunt komen je moet bellen naar de NS klantenservice of contact opnemen via de infopaal. Met de nieuwe regels sinds 7-6-2023 mag je als er na 100 minuten wachten nog geen vervangend vervoer is geregeld je zelfs iets regelen. Maar geen taxi.
Wat ik altijd begrepen heb, is dat als je met de laatste vervoersmogelijkheid niet thuis kunt komen je moet bellen naar de NS klantenservice of contact opnemen via de infopaal. Met de nieuwe regels sinds 7-6-2023 mag je als er na 100 minuten wachten nog geen vervangend vervoer is geregeld je zelfs iets regelen. Maar geen taxi.
Wat jij hebt begrepen maakt mij niet veel uit.
Ik wacht op een antwoord vanuit
Hi JuGee en welkom op de NS Community!
Wanneer een taxi op eigen initiatief wordt genomen, wordt dit niet vergoed. Als het reizen die dag niet meer mogelijk is, kun je contact opnemen met onze klantenservice of met het personeel in de trein of op het perron een oplossing zoeken. Als je bij één van deze collega's toestemming krijgt om een taxi te nemen, dan wordt dit geregistreerd bij jouw gegevens en dan is het terugvragen van deze kosten wel mogelijk. Of wanneer er op ns.nl specifiek staat dat je een taxi kunt nemen, worden deze kosten uiteraard ook vergoed.
Volgens mij geef je aan dat
Er wordt vaak genoeg er door personeel (op het station) gezegd dat je zelf maar een taxi moet regelen en het bonnetje mag opsturen, zonder dat je naam geregistreerd wordt en er een aantekening gemaakt wordt.
Lijkt me best handig om daar bewijs van te hebben. Ik zie niet in waarom een (audio)opname maken van NS personeel in zo’n geval niet toegestaan zou zijn, of vragen om een legitimatie van die medewerker. Dan heb je in ieder geval iets…
Zie dat je online bent..
Kan jij dit topic namens NS en Webhelp even oppakken…
Is het echt waar wat
Ofwel als een HC klappen krijgt mag ik dat niet filmen?
Er wordt vaak genoeg er door personeel (op het station) gezegd dat je zelf maar een taxi moet regelen en het bonnetje mag opsturen, zonder dat je naam geregistreerd wordt en er een aantekening gemaakt wordt.
Lijkt me best handig om daar bewijs van te hebben. Ik zie niet in waarom een (audio)opname maken van NS personeel in zo’n geval niet toegestaan zou zijn, of vragen om een legitimatie van die medewerker. Dan heb je in ieder geval iets…
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1701853297576/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf zie 6.1. Het woord (geen taxi) had ik uit een andere versie.
https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html zie onder 100 minuten
Oh ja, ik zie het al op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html
Informatie binnen 100 minuten
We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute.
….
….
En wat valt er dan te lezen op de link?….
Kan iemand van de NS nog een keer reageren?
Ik had dit topic al op oog Tijdvoor, maar dank voor de verdere aandacht. In een vacuüm is het maken van opnames van NS personeel is inderdaad niet toegestaan. Ik hoop dan ook dat je nooit in een situatie bent waar je ziet dat een HC gewelddadig behandeld wordt, maar ik vraag je dan dit direct te melden via de correcte kanalen hiervoor (NS Veiligheids-centrale, 112) in plaats van dit op te nemen.
De pagina die Robert B heeft gelinkt geeft ook aan in wat voor omstandigheden taxi inzet mogelijk is.
-
Alternatief vervoer, zoals de taxi
Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.
Wat bieden we en hoe regel je dit?
In uitzonderlijke (individuele) gevallen kunnen we besluiten een taxi als alternatief vervoer in te zetten. Wij regelen dan een taxi voor jou. Neem hiervoor contact op met een NS medewerker op het station of met onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron) om te vragen of dit ook in jouw specifieke situatie van toepassing is. Als je van ons expliciete toestemming hebt om zelf alternatief vervoer te regelen, zoals een taxi, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Dit kan door middel van ons declaratieformulier of door contact op te nemen met onze klantenservice.
Belangrijk om te weten: we vergoeden geen taxikosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS bij uitzondering expliciet heeft toegezegd kosten voor vervangend vervoer zoals taxi’s (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen, of moet blijken uit de registratie bij onze klantenservice.
Snelle update: Ik had nog een vraag uitstaan hierover want ik had al een vermoeden dat dit aangepast was en dat blijkt ook het geval. Dit klopt helaas niet meer compleet. Je dient nu altijd contact op te zoeken met de klantenservice zodat dit geregistreerd kan worden. De text in het rood is dan ook niet meer relevant en ik heb meteen aangekaart dat deze pagina met spoed aangepast dient te worden.
Als reiziger krijg je in zo'n zaak nooit de beelden van een bodycam in je bezit. Het maken van opnames van NS personeel is niet toegestaan.
Als je een taxi rit nummer krijgt hoef je niet te betalen en heb je daarvoor gelijk bewijs.
Graag een onderbouwing. Denk dat je er een beetje naast zit.
Kom deze keer echt met een volledige bron en onderbouwing, want dat verwachten ‘we’ ondertussen wel. Althans ik verwacht het. Maar misschien kan de NS het toelichten?
En anders zie ik graag van jou de juridische bronnen, waarin audio of visueel en persoonlijk vastleggen, ter sprake komen.
Je had ook zelf de huisregels even kunnen opzoeken, en die zijn daar duidelijk over:
Ik had dit topic al op oog Tijdvoor, maar dank voor de verdere aandacht. In een vacuüm is het maken van opnames van NS personeel is inderdaad niet toegestaan. Ik hoop dan ook dat je nooit in een situatie bent waar je ziet dat een HC gewelddadig behandeld wordt, maar ik vraag je dan dit direct te melden via de correcte kanalen hiervoor (NS Veiligheids-centrale, 112) in plaats van dit op te nemen.
De pagina die Robert B heeft gelinkt geeft ook aan in wat voor omstandigheden taxi inzet mogelijk is.
-
Alternatief vervoer, zoals de taxi
Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.
Wat bieden we en hoe regel je dit?
In uitzonderlijke (individuele) gevallen kunnen we besluiten een taxi als alternatief vervoer in te zetten. Wij regelen dan een taxi voor jou. Neem hiervoor contact op met een NS medewerker op het station of met onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron) om te vragen of dit ook in jouw specifieke situatie van toepassing is. Als je van ons expliciete toestemming hebt om zelf alternatief vervoer te regelen, zoals een taxi, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Dit kan door middel van ons declaratieformulier of door contact op te nemen met onze klantenservice.
Belangrijk om te weten: we vergoeden geen taxikosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS bij uitzondering expliciet heeft toegezegd kosten voor vervangend vervoer zoals taxi’s (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen, of moet blijken uit de registratie bij onze klantenservice.
In een vacuüm is het maken van opnames van NS personeel is inderdaad niet toegestaan.
Graag je juridische onderbouwing
Dit is een openbaar forum…
Als reiziger krijg je in zo'n zaak nooit de beelden van een bodycam in je bezit. Het maken van opnames van NS personeel is niet toegestaan.
Als je een taxi rit nummer krijgt hoef je niet te betalen en heb je daarvoor gelijk bewijs.
Graag een onderbouwing. Denk dat je er een beetje naast zit.
Kom deze keer echt met een volledige bron en onderbouwing, want dat verwachten ‘we’ ondertussen wel. Althans ik verwacht het. Maar misschien kan de NS het toelichten?
En anders zie ik graag van jou de juridische bronnen, waarin audio of visueel en persoonlijk vastleggen, ter sprake komen.
Je had ook zelf de huisregels even kunnen opzoeken, en die zijn daar duidelijk over:
Huisregels zijn een Lex Specialis? LOL
Ik weet niet welke kant je precies op wil, maar het station valt iig niet onder de openbare ruimte en dus moet je je houden aan de regels van NS.
Voor zover ik weet is filmen op privé terrein sowieso niet vanzelf toegestaan. Dus in dat geval is er helemaal geen Lex Specialis nodig. Om maar even in jouw eigen termen te blijven.
Maar waarom zou je deze discussie überhaupt aan willen gaan?
Voor de volledigheid een bron, omdat zelf opzoeken blijkbaar lastig is: https://www.anp.nl/blog/305/privacywetgeving-mag-je-filmen-op-de-openbare-weg#:~:text=Filmen%20of%20fotograferen%20op%20priv%C3%A9terrein
Ik weet niet welke kant je precies op wil, maar het station valt iig niet onder de openbare ruimte en dus moet je je houden aan de regels van NS.
Voor zover ik weet is filmen op privé terrein sowieso niet vanzelf toegestaan. Dus in dat geval is er helemaal geen Lex Specialis nodig. Om maar even in jouw eigen termen te blijven.
Maar waarom zou je deze discussie überhaupt aan willen gaan?
Voor de volledigheid een bron, omdat zelf opzoeken blijkbaar lastig is: https://www.anp.nl/blog/305/privacywetgeving-mag-je-filmen-op-de-openbare-weg#:~:text=Filmen%20of%20fotograferen%20op%20priv%C3%A9terrein
Omdat ik gewoon een duidelijk en correct antwoord wil op de reacties.
Dus mag je gewoon een verzoek opnemen. Natuurlijk ter verdediging om geschillen te voorkomen.
Begrijp nog niet dat vacuüm van
Omdat ik gewoon een duidelijk en correct antwoord wil op de reacties.
Dus mag je gewoon een verzoek opnemen. Natuurlijk ter verdediging om geschillen te voorkomen.
Opnames maken in de trein of op station, voor eigen gebruik, is wel wat anders dan bewust personeel filmen. NS is daar duidelijk over. Zie mijn eerdere bericht.
Filmen mag, schrijft ook NS zelf. Opnames van personeel dus niet.
Zie: https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/ en https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/huisregels.html
En dat is volgens mij terecht ook, want een personeelslid gaan filmen terwijl je een geschil aan het oplossen bent is naar mijn idee niet veel meer dan uitlokken.
Omdat ik gewoon een duidelijk en correct antwoord wil op de reacties.
Dus mag je gewoon een verzoek opnemen. Natuurlijk ter verdediging om geschillen te voorkomen.
Opnames maken in de trein of op station, voor eigen gebruik, is wel wat anders dan bewust personeel filmen. NS is daar duidelijk over. Zie mijn eerdere bericht.
Filmen mag, schrijft ook NS zelf. Opnames van personeel dus niet.
Zie: https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/ en https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/huisregels.html
En dat is naar mijn mening terecht ook, want een conducteur gaan filmen terwijl je een geschil met die persoon aan het oplossen bent is naar mijn idee niet veel meer dan uitlokken.
Dus mag je dan een audio opname maken van een gesprek met een medewerker van de NS? Die nemen voor ‘trainingsdoeleinden’ toch ook mijn conversaties op?
Ofwel als ik moet luisteren naar een gozer met een hesje van de NS die bij de poortjes staat , dan is zijn reactie toch betrouwbaar? Dan heb je toch al reiziger het recht om bij een geschil je visie te onderbouwen? Als je het specifiek over conducteurs gaat hebben, dan begrijp je mij niet. Heb het altijd in de praktijk voor personen als
Je dient nu altijd contact op te zoeken met de klantenservice zodat dit geregistreerd kan worden. De text in het rood is dan ook niet meer relevant en ik heb meteen aangekaart dat deze pagina met spoed aangepast dient te worden.
Dat houdt natuurlijk nooit stand in een eventuele rechtszaak. Hoe moet je dat als reiziger weten? Als een NS-medewerker een toezegging doet, is dat gewoon een toezegging van NS. Dat er ergens op een website staat dat een NS-medewerker op een station daar niet toe bevoegd is, is dan natuurlijk totaal niet relevant.
NS moet gewoon haar personeel goed instrueren en zorgen dat stationsmedewerkers en conducteurs dus niet meer zulke toezeggingen doen, i.p.v. de reiziger er de schuld van te geven dat ze naar een (blijkbaar onbevoegde) medewerker geluisterd hebben.
Het woord conducteur had personeelslid moeten zijn, dat heb ik nu aangepast.
De huisregels spreken niet specifiek over foto- of video opnames, maar algemeen over opnames. In de titel wordt wel gesproken over filmen en fotograferen. Dus of een audio opname dan wel is toegestaan weet ik niet. Ik ga er vanuit van niet.
Dat conversaties om wat voor reden ook door NS worden opgenomen doet hier niet ter zake lijkt mij. Die opnames worden door NS zelf gemaakt. Je zou kunnen zeggen dat NS (weliswaar aan zichzelf) goedkeuring heeft gegeven om de opnames te maken. Bovendien ben jij als reiziger geen personeelslid van NS, dus volgens de huisregels is het maken van die opnames gewoon toegestaan. Het is immers enkel voor eigen gebruik.
Wat de laatste zin (het wel of niet opnemen voor conducteurs) hier mee te maken heeft snap ik niet helemaal. Een conducteur is net zo goed personeelslid van NS, en die kom je (niet geheel toevallig) ook wel eens tegen op het station.
Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto).
Dit is in lijn met de EU verordening 2021/782 waarin het gaat om "openbarevervoerdiensten per spoor, touringcar of autobus".
Een conducteur is net zo min personeelslid van NS, en die kom je (niet geheel toevallig) ook wel eens tegen op het station.
Uh, dit snap ik niet. Conducteurs zijn wél personeelsleden van NS.
M.b.t. het filmen: ja, de huisregels verbieden dit deels. Nee, ik verwacht niet dat dat altijd doorslaggevend zal zijn. M.i. is wetgeving over het mogen verzamelen van bewijs om je onschuld te bewijzen (Wetboek van Strafvordering en het EVRM, gok ik even zonder dit nagezocht te hebben) niet per se lex generalis t.o.v. de huisregels van een vervoerder of de WP2000 waar die op rusten (dan lex specialis). Het zijn twee even specifieke bepalingen op andere terreinen. Wat in hoeverre toepasselijk is, lijkt dan een belangenafweging te worden, die uiteindelijk alleen een rechter kan maken.
Ik weet in ieder geval dat ik het film als een conducteur ooit wat echt raars met mij uithaalt waar ik vrees last van te gaan krijgen en ik ben er persoonlijk behoorlijk van overtuigd dat een rechter dat dan niet snel ontoelaatbaar bewijs zal vinden omdat het verzamelen ervan mogelijk strijdig was met huisregels, laat staan een straf op zal leggen voor dat handelen in strijd met de huisregels.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.