beantwoord

Waarom geen geld terug? Op 11 september reden er geen treinen en moest ik per taxi.

• 22 september 2015
  • 4 reacties
  • 298 Bekeken

Vandaag kreeg ik onderstaande reactie op mijn ingediende claim. Heel merkwaardig. Ik heb een maandtrajectkaart Utrecht-Culemborg. En ik kon niet met de trein terug. Weer een goederentrein die de boel in de war stuurde. Op 2 september ook al. Dit keer een collega zo gek gekregen om mij per auto naar Utrecht CS te brengen tegen een schappelijke vergoeding. Aldaar in- en uitgecheckt. Om zo aan dat incheck-moment de vertraging/claim te koppelen. Hoezo heb ik dan gereisd op een traject dat niet van de NS is???

Graag alsnog toekenning van de claim. Ik vind het bijzonder frustrerend dat de NS de zaak in de soep laat lopen en vervolgens claim afwijst!

Geachte heer Van Noord,

Wij hebben uw aanvraag voor 'Geld terug bij vertraging' met als reisdatum 11 september 2015 ontvangen en geregistreerd onder claimnummer 40968457. Allereerst onze excuses voor de vertraging die u tijdens uw reis heeft opgelopen.
In de regeling ‘Geld terug bij vertraging’ zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat als u heeft gereisd op een traject dat niet van NS is, u niet in aanmerking komt voor vergoeding. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.
Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op het NS Serviceforum (www.ns.nl/forum). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-7515155 of via Twitter @NS_online. We staan dag en nacht voor u klaar.
Met vriendelijke groet,

Willem van Olst
Operationeel Manager Klantenservice
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 september 2015, 10:09

Hoi Mark.

Ik heb de eerste claim aangepast naar het juiste traject en met aanvullende informatie. Hierdoor is hij alsnog goedgekeurd.

De tweede claim is afgewezen omdat wij niet kunnen weten dat jij vanaf Houten een bus hebt gepakt. We zien een check-uit in Houten (geef je ook zelf op) en op dat traject is geen of onvoldoende vertraging te zien. Ook deze claim had je het beste via Klantenservice kunnen indienen. Op basis van de informatie die je geeft, heb ik ook deze claim laten goedkeuren.

Voor beide claims krijg je een nieuw bericht.
Bekijk origineel

4 reacties

Als u beschikt over een afgekocht reisrecht, dan komt u bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer in aanmerking voor restitutie, ook als u besluit van uw reis af te zien of ander vervoer te zoeken. Dit gebeurt dan niet op basis van de regeling GTBV, maar op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden van de NS. Volgens mij is het bedrag dat u in dit geval behoort terug te krijgen 1/25e deel van de kosten van uw maandabonnement, maar hiervan ben ik niet zeker.
Dergelijke claims moet u echter niet via Mijn NS indienen, omdat deze automatisch worden behandeld en men er bij een in- en uitcheck in Utrecht gemakshalve van uitgaat dat u niet hebt gereisd en dus geen vertraging hebt ondervonden. U kunt in de toekomst dergelijke claims schriftelijk indienen via het papieren GTBV-formulier aangevuld met een toelichting of door een e-mail te sturen via Eva. Aangezien u nu reeds over een claimnummer beschikt hoop ik dat dat nu niet nodig is en een moderator uw claim alsnog in behandeling neemt.
Hoi Mark, en welkom!

Je hebt in je claim vertrek- en eindstation Utrecht opgegeven. Het systeem kan dit inderdaad niet verwerken. Een aanvullende toelichting is zodoende noodzakelijk. Dit kan via onze Klantenservice. Ik kan je hier nu inderdaad ook bij helpen.

Je hebt een Traject Vrij abonnement. Begrijp ik goed dat je reis Culemborg - Utrecht CS had moeten zijn? En dat je nu van Culemborg naar Utrecht bent gebracht met de auto?
Beste Sivan,

Dank voor je bericht. Ik heb op mijn NS gezien dat er nog een claim afgewezen is. Nooit bericht van gezien. Maar dat geval wil ik graag ook gelijk voorleggen:

1. claim 40968457: zie hierboven. Reis had inderdaad Culemborg - Utrecht CS moeten zijn. Ik ga iedere week 4x heen en weer van Utrecht CS naar mijn werk in Culemborg. Daarvoor heb ik een maandtrajectkaart. Op 11 september ben ik bij gebrek aan rijdende treinen met de auto naar Utrecht CS gebracht.

2. claim 40961888: ook op 2 september was er op de terugweg van Culemborg naar Utrecht CS een probleem met goederentrein. In de trein werd in Houten doodleuk omgeroepen dat de trein vanaf Houten weer terug zou rijden naar Culemborg... Iedereen de trein uit. Geen enkele verdere info op het perron. Op het electronische bord werd de ene na de andere trein gecanceld. Daarom uiteindelijk uitgecheckt en op zoek gegaan naar een overvolle bus waarin ik drie kwartien gestaan heb. En uiteindelijk met ruim een uur vertraging en kosten gemaakt hebbende voor de bus kwam ik in Utrecht CS aan. Ik weet niet waarom de claim afgewezen is, maar ik vind het nogal een klap in het gezicht als je als vaste klant de moeite neemt na zo'n waardeloze ervaring als vaste klant van NS. Graag ook deze claim nogmaals bekijken alstublieft.
Hoi Mark.

Ik heb de eerste claim aangepast naar het juiste traject en met aanvullende informatie. Hierdoor is hij alsnog goedgekeurd.

De tweede claim is afgewezen omdat wij niet kunnen weten dat jij vanaf Houten een bus hebt gepakt. We zien een check-uit in Houten (geef je ook zelf op) en op dat traject is geen of onvoldoende vertraging te zien. Ook deze claim had je het beste via Klantenservice kunnen indienen. Op basis van de informatie die je geeft, heb ik ook deze claim laten goedkeuren.

Voor beide claims krijg je een nieuw bericht.

Reageer