beantwoord

Waarom geen taxivergoeding

  • 21 September 2021
  • 5 reacties
  • 169 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik lees herhaalde keren dat NS taxikosten niet compenseert bij een gestrande trein. Op maandag 20 september kon de trein naar Schiphol niet verder en namen veel reizigers een taxi om op tijd te zijn voor het inchecken en hun vlucht. De enige mededeling van het ns personeel was dat de trein terug zou gaan naar Amersfoort. Verder geen uitleg of handreiking. Dus...heel veel taxi's met reizigers richting Schiphol. Kosten behoorlijk uiteraard, €176. Als je hiervoor compensatie wil, dan is de uitleg dat dit uitsluitend kan als het personeel ter plekke dit (de taxi) geadviseerd heeft. Dit is wel een heel treurige en weinig pro-actieve aanpak. Verwacht NS dan dat iedereen braaf mee terugreist naar Amersfoort met een open eind? 

icon

Beste antwoord door Robert B 22 September 2021, 00:43

Bekijk origineel

5 reacties

In het geval van een storing zullen bussen worden ingezet als de verstoring naar verwachting langer duurt. Het advies is om op die bussen te wachten. Daarnaast is het mogelijk om om te reizen of om - op eigen kosten - een bus te nemen. Het was netjes geweest als de conducteur dat had vermeld.

Taxikosten worden niet vergoed, tenzij het bijna middernacht is en er geen andere reismogelijkheden meer zijn. Het NS personeel regelt dan de taxi.

Schiphol adviseert om twee tot drie uur voor het vertrek van de vlucht op de luchthaven aanwezig te zijn. https://nieuws.schiphol.nl/hoe-lang-van-tevoren-moet-je-op-schiphol-zijn/ Neem daarnaast nog een extra half uur of uur marge voor storingen bij de NS of files. Veel vliegreizigers vertrekken te laat en komen daardoor in de problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfgeregeld vervoer komt niet voor vergoeding in aanmerking. Kom je in problemen door uitval van treinen dan kan als je contact opneemt NS-personeel besluiten om vervoer te regelen. NS heeft thuisbrengplicht als de laatste reismogelijk door storing/vertraging vervalt. Voor alle andere redenen hoeft NS niets te regelen, maar wil wel eens coulant zijn als er een crematie/begrafenis, belangrijk examen of vlucht gemist dreigt te worden. Daarbij wordt o.a. gekeken naar of je ruim op tijd vertrokken bent.

Reputatie 7

Neem altijd veel speling bij treinreizen als je een vlucht moet halen en ga heel vroeg weg. Er zijn gewoon te vaak storingen en defecten op het spoor. Helaas. Verder sta je dan inderdaad sterker om een taxi geregeld te krijgen door NS na een beoordeling van je situatie (geen garantie hierop). Nooit zelf iets regelen en dan achteraf vragen om vergoeding.

 

Badge +3

Voor een taxi naar Schiphol is soms wel coulance mogelijk, achteraf.

Zeker als er meer reizigers op een bepaalde tijd op Schiphol moesten zijn , en er geen NS personeel was om voor jullie allemaal een taxi te regelen.

In sommige gevallen willen we taxikosten die gemaakt zijn i.v.m. het potentieel niet halen van een vlucht (gedeeltelijk) op oNS nemen. Hiervoor kan je Geld Terug bij Vertraging aanvragen via dit formulier. Zodra je een mail ontvangt met een toezegging/afwijzing hiervan mag je daarop reageren en de situatie nader toelichten. Daarvoor dient wel een kopie/screenshot van uw ticket aangeleverd te worden.

Reageer