beantwoord

Waarom meerdere keren afwijzing


Reputatie 1
20 augustus reisde ik van Delft Zuid naar Eindhoven. Half uur vertraging, wegens - 3x raden - problemen op het HSL traject.

Ik dien een claim in, afgewezen.
Ik ga in beroep want ben een half uur vertraagd.
Weer afgewezen met de volgende reden:

“De trein die u op 20 augustus 2018 wilde nemen om 6.57 uur kon u gezien uw incheck om 6.57.04 uur niet halen. De eerst volgende trein vertrekt volgens de reisplanner om 7.27 uur met een aankomst tijd van 8.46 uur. U heeft 8.47 uur uitgecheckt. Helaas kan ik daarom niet aan uw verzoek voldoen om uw claim te herzien.”


Sinds wanneer is het op tijd rijden van de *volgende* trein een reden om een vertraging af te wijzen? Bovendien vertrok de trein van 6.57 met een vertraging van 1m54s.

Ik word hier erg boos van. Vooral de insinuatie dat ik maar wat aan het liegen ben, terwijl dit best nagezocht had kunnen worden.
icon

Beste antwoord door Ben NS 11 september 2018, 21:52

Hi Martijn78,

Ik kan je helaas niets anders aanraden dan, met de input van de andere Communityleden uit dit topic,
nog een keer in bezwaar te gaan tegen de afwijzing van je claim. Hoe groot dan de kans is dat deze alsnog
wordt goedgekeurd, durf ik niet aan te geven.
Bekijk origineel

42 reacties

Ja als ik je topic zo lees ben je toch echt aan het liegen. Je was te laat voor de trein van 06.57 uur, dus logisch dat je claim is afgewezen. Ik snap het bovenstaande echt niet. Dat de trein uit Delft zuid 1 minuut 54 vertraging had is vreemd want dan had je met een incheck om 06.57 uur deze trein en de aansluiting gewoon kunne halen. Misschien toch iets duidelijker zijn?
Reputatie 1
6.57.04 ingecheckt, 6.58.54 de trein genomen, half uur vertraagd.

De NS maakt ervan dat ik de volgende trein heb gepakt maar dat is dus onzin.
@hlubbers Op Delft Zuid staan de incheckpalen direct op het perron. Je kan letterlijk vijf seconden voor je de trein in springt inchecken. Als de trein inderdaad een minuut of twee te laat was, kan er op tijd ingecheckt zijn om de trein te halen.
@hlubbers Op Delft Zuid staan de incheckpalen direct op het perron. Je kan letterlijk vijf seconden voor je de trein in springt inchecken. Als de trein inderdaad een minuut of twee te laat was, kan er op tijd ingecheckt zijn om de trein te halen.


@Julian Ja dat weet ik, ik ben hier wel eens uitgestapt om naar de Makro te gaan. Mij was niet geheel duidelijk dat TS de trein van 06.57 uur had genomen. Nu is dit mij wel duidelijk. TS heeft dan blijkbaar op Rotterdam de overstap op de IC naar Eindhoven gemist. De overstap op Rotterdam is cross over met een overstaptijd van 5 minuten. Ik neem dus aan dat deze trein niet gereden heeft. Indien deze info was toegevoegd was het mij wel duidelijk geweest. Excuses voor het misverstand
Reputatie 1
De trein naar Eindhoven heb ik gehaald en vertrok op tijd, maar reed niet verder dan Breda. Heb moeten overstappen op de volgende intercity.
Badge +3
Als dat laatste aantoonbaar is zouden ze je claim gewoon moeten goedkeuren, zeker als er een (aantoonbare) eerdere overstap is.

Maar ja, in Rotterdam hoef je niet over te stappen via poortjes of paaltjes, dus moet je het echt gooien op die 'vertraging' die je om 6:58 al had (nou ja, het geluk dat je die van 6:57 alsnog gehaald hebt). Dat wordt echt handwerk en kan zomaar weken of maanden duren.

Ben wel benieuwd wat daar uit komt. Laat maar weten dus!
De trein naar Eindhoven heb ik gehaald en vertrok op tijd, maar reed niet verder dan Breda. Heb moeten overstappen op de volgende intercity.


Maar dan was er dus ook geen ellende op de HSL want die gaat maar tot Breda.
Reputatie 1

De trein naar Eindhoven heb ik gehaald en vertrok op tijd, maar reed niet verder dan Breda. Heb moeten overstappen op de volgende intercity.
Maar dan was er dus ook geen ellende op de HSL want die gaat maar tot Breda.


De trein naar Eindhoven over HSL gaat... naar Eindhoven.
Reputatie 7
Als je vanaf Breda de trein naar Zwolle pakt (als je die nog haalt) en in Tilburg overstapt op de stoptrein ben je ook niet ren halfuur vertraagd. Je bent dan 7 minuten voor de volgende intercity in Eindhoven (23 minuten vertraagd dus)
Reputatie 1
Als je vanaf Breda de trein naar Zwolle pakt en in Tilburg overstapt op de stoptrein ben je ook niet ren halfuur vertraagd. Je bent dan 7 minuten voor de volgende intercity in Eindhoven (23 minuten vertraagd dus)

Die route ken ik maar al te goed, maar de trein strandde in Breda met 20 minuten vertraging. Geen optie dus.
Als je vanaf Breda de trein naar Zwolle pakt en in Tilburg overstapt op de stoptrein ben je ook niet ren halfuur vertraagd. Je bent dan 7 minuten voor de volgende intercity in Eindhoven (23 minuten vertraagd dus)


Ik heb dit nog even nagekeken op ovtijden.com en inderdaad dit was mogelijk. Ik moet TS echter in die zin wel gelijk geven als dit niet zijn eerste gedachte is. Eerst naar Tilburg en dan nog weer een keer overstappen. Terwijl je in Breda gestrand bent. Waarschijnlijk zou ik ook gewacht hebben op de eerstvolgende rechtstreekse trein.
Reputatie 1
Was niet mogelijk hoor... 20 minuten vertraging dus geen aansluiting.
Reputatie 4
Op zich valt voor Martijn78 nog wel aan te tonen dat hij een half uur vertraging hebt opgelopen, alleen is het een kwestie van een lange adem. Steeds in bezwaar blijven gaan en op basis van argumenten NS overtuigen. En mocht het geen succes hebben, dan kun je ook aangeven de geschillencommissie in te schakelen...
Reputatie 7
Badge +2
Maar de reden om de claim af te wijzen is hier puur het feit dat TS de trein 6.57 niet had kunnen halen gezien de incheck om 6.57.04, niet of er ergens ander nog overstap mogelijk was.
En die gegeven reden dus gewoon bullshit.

Heb ooit een geprint dienstkaartje gezien, aankomst Dtz xx.57.06 en vertrek xx.57.48 dus 6.57.04 moet ook gewoon te halen wanneer de trein precies op tijd vertrekt, laat staan wanneer die bijna 2 minuten te laat vertrekt.

Even beeld erbij.
Wanneer je echt op het laatste moment aan komt haal je dit nog in 2 seconden.
Alleen hopen dat er dan niet veel uitstappers voor dat ene paaltje onderaan de trap staan die willen uitchecken (vaak genoeg meegemaakt dat ik bijna opzij geduwd werd door iemand die net aan kwam lopen en nog even snel moest inchecken).

Reputatie 1
Jup en bovendien, als de trein er aan komt, dan maak ik wat meer haast zodat ik eerder ben. Maar nu was ie vertraagd.
Reputatie 4
Echt een flauwekul reden voor een afwijzing en ook niet te funderen. Wijs de klantenservice erop dat je graag een onderbouwing wilt uit de Algemene Voorwaarden waaruit blijkt dat het fictieve vertrekmoment van de trein leidend zou zijn.

Want dat is wat hier gebeurt. Er is een ongeldig argument gebruikt om jouw claim af te wijzen. NS kan jouw zelf de gegevens leveren met het moment waarop die trein daadwerkelijk is vertrokken en jij kunt aantonen dat je de vertraagde trein in Delft Zuid makkelijk kon halen zonder het vertrekproces in gevaar te brengen.
Reputatie 5
Hi Martijn78,

Ik kan je helaas niets anders aanraden dan, met de input van de andere Communityleden uit dit topic,
nog een keer in bezwaar te gaan tegen de afwijzing van je claim. Hoe groot dan de kans is dat deze alsnog
wordt goedgekeurd, durf ik niet aan te geven.
Dat laatste is eerlijk van je maar het is wel triest dat een klant maar elke keer moet mailen in de hoop dat er nu wel eens iemand verder kijkt dan zijn neus lang is en de claim alsnog goedkeurt.

Voor dit soort dingen zou het forum gebruikt moeten worden, jammer dat dat niet meer gebeurt.
Reputatie 7
Badge +2
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5023/2018-08-20T06:57:00+0200 (zolang OVtijden nog online is)
en https://treinposities.nl/ritinfo/20180820/5023 geven duidelijk aan dat deze trein vertraging had.
Dit is heel simpel na te gaan.
Reputatie 1
Hi Martijn78,

Ik kan je helaas niets anders aanraden dan, met de input van de andere Communityleden uit dit topic,
nog een keer in bezwaar te gaan tegen de afwijzing van je claim. Hoe groot dan de kans is dat deze alsnog
wordt goedgekeurd, durf ik niet aan te geven.


Beetje triest gebeuren eerlijk gezegd. Je hebt een half uur vertraging, komt te laat op je werk, en wordt bij indienen claim in andere bewoordingen voor leugenaar uitgemaakt. Heb al bezwaar ingediend, maar je bent als reiziger overgeleverd aan de nukken van iemand die het niet goed uitzoekt.
Dat laatste zou sowieso al moeten worden doorgegeven aan de manager van die afdeling.

Het wordt (in dit geval bv) niet goed nagekeken. Nu wordt er toevallig bewijs geleverd door andere forumleden, ook niet de eerste keer.
Badge +3
Als je vanaf Breda de trein naar Zwolle pakt (als je die nog haalt) en in Tilburg overstapt op de stoptrein ben je ook niet ren halfuur vertraagd. Je bent dan 7 minuten voor de volgende intercity in Eindhoven (23 minuten vertraagd dus)

Dus... en nu ben ik benieuwd hoor!

Het 'systeem' vindt achteraf een snellere (alternatieve) route waardoor je alsnog eerder of met minder vertraging op je bestemming kon zijn dan een regulier advies?

Waar zijn we mee bezig NS.. Dit is een coulance geval op zijn minst! TS heeft alles gedaan (inclusief instappen in een trein die een minuutje of 2 later was) en allles gehaald wat mogelijk was... alleen viel in die reis vervolgens iets uit.

Hij of zij zal niet de enige geweest zijn.... Neem aan dat @Martijn78 een claimnummer heeft en dat perfect kan verdedigen. Je kunt er een zaak van maken maar via de check-in is het super duidelijk..

Op Delft-Zuid kan je gewoon inderdaad binnen een paar seconden inchecken en ook instappen!
Reputatie 1
Bedankt voor de support.

Overigens was die snellere route niet mogelijk door stilstaan met de HSL trein. De trein naar Zwolle was al weg.
Mocht je wederom een negatieve reactie krijgen, Martijn78 dan hoor ik dat graag van je. Ik ga dan op een andere manier aandacht vragen voor je case.
Reputatie 6
Badge +2
20 augustus reisde ik van Delft Zuid naar Eindhoven. Half uur vertraging, wegens - 3x raden - problemen op het HSL traject.
(..) afgewezen met de volgende reden:
“De trein die u op 20 augustus 2018 wilde nemen om 6.57 uur kon u gezien uw incheck om 6.57.04 uur niet halen. De eerst volgende trein vertrekt volgens de reisplanner om 7.27 uur met een aankomst tijd van 8.46 uur. U heeft 8.47 uur uitgecheckt. Helaas kan ik daarom niet aan uw verzoek voldoen om uw claim te herzien.”

Sinds wanneer is het op tijd rijden van de *volgende* trein een reden om een vertraging af te wijzen? Bovendien vertrok de trein van 6.57 met een vertraging van 1m54s.

Ik word hier erg boos van. Vooral de insinuatie dat ik maar wat aan het liegen ben, terwijl dit best nagezocht had kunnen worden.

201809 12 21:02 gtbvertragingsdefinitie
Het komt mij wel logisch over. Als je om 6:57:04 incheckt en dan een trein haalt die officieel om 6:57 vertrekt (dus vanaf 6:57:00 had kunnen vertrekken) heb je mazzel. Normaal gesproken arriveer je volgens dienstregeling met deze inchecktijd om 8:46. Je tijdvoordeel en vertraging zijn per saldo nul.

Overigens vind ik https://www.ns.nl/binaries/_ht_1529073092331/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-geld-terug-bij-vertraging.pdf niet zo duidelijk op dit punt.

Het lijkt me trouwens niet bedoeld als twijfel of je de eerdere trein wel hebt gehaald, maar als redenering die daar los van staat.

Reageer