beantwoord

Waarom moet ik 2 dagen wachten voor ik een claim kan indienen voor geld terug bij vertraging?

  • 12 april 2015
  • 29 reacties
  • 1377 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Toen ik nog een Jaartrajectkaart had kon ik in geval van vertraging direct een claim indienen in Mijn NS.
Sinds ik gebruik moet maken van het op alle punten verslechterde Traject Vrij moet ik wachten tot de link voor het aanvragen van GTBV zichtbaar wordt in mijn reishistorie. In de praktijk betekent dit dikwijls dat ik twee dagen moet wachten, ook als de reisgegevens al eerder compleet zijn. Kan dit a.u.b. klantvriendelijker?
icon

Beste antwoord door Leny NS 15 april 2015, 16:09

Bedoel je dat je pas 24 u een geld terug bij vertraging claim kan indienen? Voorheen was het inderdaad met het oude jaartrajectkaart zo dat het direct mogelijk was. Doordat we over zijn naar het volledige OV-chipkaart systeem zijn er dingen gewijzigd. Na 24 uur zijn de correcte reisgegevens pas bekend bij ons, waardoor er na die tijd pas een claim ingediend kan worden. Met de oude jaartrajectkaarten had je nog geen in en uit check wat geregistreerd moest worden, wat nu wel van toepassing is. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.
Bekijk origineel

29 reacties

Theofiel, ik ben even naar de afdeling claims gelopen. Ik heb begrepen dat het systeem voor TV eerst op 24 uur stond. Dit bleek systeemtechnisch echter niet te werken. Om die reden is het naar 48 uur gezet. Het gaat dus om een beperking binnen het systeem, een soort zelfbescherming. Als het binnen die tijd mogelijk zou zijn, dan ontstaan hierdoor problemen in het proces.
Al dit soort beperkingen in het systeem leiden er wel voortdurend toe dat je als houder van Traject Vrij gedwongen wordt tot het verrichten van allerlei extra administratieve handelingen, terwijl automatisering normaal toch het tegenovergestelde doel heeft...
Snap ik. Ik begrijp ook goed dat je als reiziger mogelijk vergeet om te claimen, simpelweg omdat je niet meteen na je reis die claim in kunt dienen. Helaas heb ik begrepen dat wij hier vooralsnog geen aanpassing in kunnen aanbrengen.
Snap ik. Ik begrijp ook goed dat je als reiziger mogelijk vergeet om te claimen, simpelweg omdat je niet meteen na je reis die claim in kunt dienen. Helaas heb ik begrepen dat wij hier vooralsnog geen aanpassing in kunnen aanbrengen.

Het is niet alleen voor het claimen van GTBV. Ook voor het declareren van niet-afgekochte reizen en het controleren van de bedragen die NS hiervoor in rekening brengt geldt dat de reiziger met allerlei overbodige administratieve lasten wordt opgezadeld, die als enige doel lijken te hebben om het voor de NS zo gemakkelijk mogelijk te maken. En in plaats van dat te compenseren door middel van een lagere prijs, zijn de voorwaarden verslechterd en is de prijs gestegen. Zo hoor je niet met je klanten om te gaan.

Reageer