beantwoord

Waarom moet ik 2 dagen wachten voor ik een claim kan indienen voor geld terug bij vertraging?

• 12 april 2015
  • 29 reacties
  • 1373 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Toen ik nog een Jaartrajectkaart had kon ik in geval van vertraging direct een claim indienen in Mijn NS.
Sinds ik gebruik moet maken van het op alle punten verslechterde Traject Vrij moet ik wachten tot de link voor het aanvragen van GTBV zichtbaar wordt in mijn reishistorie. In de praktijk betekent dit dikwijls dat ik twee dagen moet wachten, ook als de reisgegevens al eerder compleet zijn. Kan dit a.u.b. klantvriendelijker?
icon

Beste antwoord door Leny NS 15 april 2015, 16:09

Bedoel je dat je pas 24 u een geld terug bij vertraging claim kan indienen? Voorheen was het inderdaad met het oude jaartrajectkaart zo dat het direct mogelijk was. Doordat we over zijn naar het volledige OV-chipkaart systeem zijn er dingen gewijzigd. Na 24 uur zijn de correcte reisgegevens pas bekend bij ons, waardoor er na die tijd pas een claim ingediend kan worden. Met de oude jaartrajectkaarten had je nog geen in en uit check wat geregistreerd moest worden, wat nu wel van toepassing is. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.
Bekijk origineel

29 reacties

Badge
Bedoel je dat je pas 24 u een geld terug bij vertraging claim kan indienen? Voorheen was het inderdaad met het oude jaartrajectkaart zo dat het direct mogelijk was. Doordat we over zijn naar het volledige OV-chipkaart systeem zijn er dingen gewijzigd. Na 24 uur zijn de correcte reisgegevens pas bekend bij ons, waardoor er na die tijd pas een claim ingediend kan worden. Met de oude jaartrajectkaarten had je nog geen in en uit check wat geregistreerd moest worden, wat nu wel van toepassing is. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.
Nee, als ik 24 uur zou bedoelen, had ik immers niet gesproken over 2 dagen.
Als ik nu bij mijn reishistorie kijk dan wordt ook bij een reis die ik maandagavond maakte (dus inmiddels bijna 48 uur geleden) nog geen link getoond voor het aanvragen van geld teurg bij vertraging.
Nog even afgezien van de uiterst merkwaardige "verklaring" dat automatisering zorgt voor vertraging van het proces, blijkt in de praktijk dus ook de periode van 24 uur niet te kloppen.
Ik weet niet wie opeens mijn vraag als beantwoord heeft gemarkeerd (Leny was het volgens mij niet, want onlangs stond de vraag nog open), maar ik zou het op prijs stellen als ik ook nog een echt antwoord ga krijgen.
Blijkbaar is er een moderator die effe voor het weekend nog wat topics wil markeren 😃
Kan ik alsnog een antwoord krijgen op mijn vraag?
En wat is nou het wezenlijke probleem dan of is je aanwezigheid in dit forum daadwerkelijk alleen bedoeld om om elke kleinigheid te gaan muggenziften?
Nee hij wilt gewoon een antwoord op zijn vraag, dat wilde jij toch ook niet zo lang geleden ?
En wat is nou het wezenlijke probleem dan of is je aanwezigheid in dit forum daadwerkelijk alleen bedoeld om om elke kleinigheid te gaan muggenziften?

Het wezenlijke probleem is dat ik zaken graag direct afhandel in plaats van een of meer dagen te moeten wachten tot de NS dit mogelijk maakt. Dat ik moet wachten is dus al hinderlijk, dat bovendien in de praktijk de termijn van 24 uur die de NS hierover communiceert niet blijkt te kloppen versterkt dit.
Ik verwacht daarom van de NS dat zij er of voor zorgt dat ik inderdaad na 24 uur (liefst eerder, bij voorkeur direct) een claim kan indienen of dat zij de juiste termijn gaan noemen in de communicatie.
Een Geld Terug bij Vertraging claim kan via Mijn NS standaard na 48 uur worden ingediend. Dit staat hier ook aangegeven op de website. Ik zal kijken of ik kan achterhalen waarom deze termijn hiervoor gehanteerd wordt. Aangezien de claims door het systeem automatisch worden afgehandeld, vermoed ik dat de vertragingen die op een bepaalde dag hebben plaatsgevonden na het verstrijken van deze 48 uur definitief in het systeem geregistreerd staan.
Maar hier communiceer je weer 24 uur, dat is wat Theofiel bedoelt denk ik

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/vraag-ontvang-laadtransacties-terug-help-veel-geld-kwijt-11861
Ik doelde met dat bericht op een claim voor restitutie bij een vergeten check-out. Ik had daar inderdaad duidelijker onderscheid in moeten maken. Navraag leert dat het bij een claim voor Geld Terug bij Vertraging tot 48 uur duurt om de reisgegevens te verwerken. Vooral omdat we afhankelijk zijn van informatie van verschillende partijen. Denk bij Traject Vrij aan een traject met meerdere treinvervoerders.
Inge, dank voor je reactie. Ik meende dat ik op het forum (zoals ook in de reactie van Leny hierboven) de termijn van 24 uur langs had zien komen en wist niet dat de officieel gehanteerde termijn 48 uur was.

Ik snap dat jullie de claim pas kunnen verwerken als deze informatie er is, maar ik constateer nu ook dat het doorgaans een aantal dagen duurt voordat de status van de melding verspringt van "Ingediend" naar "In behandeling". Ik zou het zelf erg prettig vinden als ik meteen een claim zou kunnen indienen, ook als wellicht nog niet alle gegevens goed in het systeem staan. De claim zou dan in een soort wachtstand kunnen staan (vergelijkbaar met de huidige status "Ingediend") tot alle gegevens compleet zijn en daarna in behandeling genomen kunnen worden.
Ik vind t een interessante suggestie, Theofiel. Ik stuur 'm door aan de afdeling die de vertragingen behandeld en kom er op terug.
Hoi Theofiel en anderen, ik heb het voorgelegd. Het blijkt dat we niet alleen moeten wachten tot de vertraging verwerkt is, maar bij Traject Vrij ook vooral op de verwerking van de reisgegevens. Het systeem moet soms nog berekenen wat er betaald moet worden en dat kan 48 uur duren. Het is op dit moment technisch niet mogelijk om die claim dan al wel in te dienen.
Bedankt voor het uitzoeken en terugkoppelen. Is dit het gevolg van dezelfde bug die er eveneens voor zorgt dat je geen opmerkingen kunt opslaan bij onvolledige reisgegevens?
Dat ga ik checken, Theofiel. Laat het hier weten als ik duidelijkheid heb.
Ik krijg zeer sterk het idee, dat de NS het indienen van een claim probeert te ontmoedigen.
Op de eerste plaats door de mogelijkheid om te claimen, zeer "diep" te plaatsen i.p.v. een duidelijke knop die direct doorlinkt naar.de juiste pagina.
Op de tweede plaats omdat claimen nu pas ná 48 uur mogelijk is. De in- en uitcheckgegevens zijn bekend. Deze kun je ook per direct inzien in je reishistorie. Waarom zou je 48 uur moeten wachoten om een claim in te dienen?
Helaas heb ik tot op heden, geen redelijke argumenteren van de NS vernomen.
Groet,
Een teleurgestelde treinreiziger.
Dat ga ik checken, Theofiel. Laat het hier weten als ik duidelijkheid heb.

En?
Bart, ik neem aan dat je inmiddels wel een antwoord zult hebben ontvangen op de vraag die je vier en een halve maand geleden hebt uitgezet, wil je dat ook met ons delen?
Theofiel, excuses dat je geen reactie hebt gehad. Ik ga hier morgen mee aan de slag (dan is de kans groter dat mijn collega's wakker zijn).
Ik ga de vragen m.b.t. het indienen van de claim én de genoemde bug op Mijn NS beiden uitzetten. Nogmaals excuses dat nog niet is opgepakt.
Heeft Bart dat dan, ondanks zijn toezegging, niet gedaan?
En daarnaast snap ik niet waarom het technisch niet mogelijk is. Jullie Herben toch deze regel in gesteld en laten bouwen in MijnNS? Het feit dat de prijs nog niet berekent is heeft natuurlijk geen enkele invloed op het indienen van een GTBV verzoek, de afhandeling kan pas starten zodra de gegevens er zijn.

Daarnaast zou je ook nog een afkeuroptie kunnen opnemen dat als de reisgegevens die dag nog wijzigen, dat je dit meldt aan de klant met het verzoekt opnieuw de claim in TW dienen.
Allemaal niet moeilijk als je denkt in oplossingen ipv het zoeken naar problemen om de huidige onlogische werkwijze te verklaren.
Pas na 24 uur zijn de gegevens aan ons bevestigd en zeker. Het lijkt me niet wenselijk dat we - met het risico dat gegevens niet kloppen of incompleet zijn - een claim binnenkrijgen die nog aan verandering onderhevig kan zijn.
Pas na 24 uur zijn de gegevens aan ons bevestigd en zeker. Het lijkt me niet wenselijk dat we - met het risico dat gegevens niet kloppen of incompleet zijn - een claim binnenkrijgen die nog aan verandering onderhevig kan zijn.

Met alle respect, maar dit is echt kolder. Bij het indienen van de claim geef ik mijn oorspronkelijke vertrektijd aan en de orde van grootte van de vertraging. Of jullie je gegevens nu wel of niet op orde hebben, is van 0 invloed op de informatie die ik hier invul.

Reageer