beantwoord

Waarom zijn de GTBV enveloppen zo slecht?

• 3 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 221 Bekeken

Zijn er meerdere mensen op dit forum die hier ook last van hebben?
Meestal dien ik en claim online in maar alles wat niet standaard is moet met een papieren formulier. Ik verbaas me elke keer hoe een slecht technisch ontwerp die envelope heeft en daardoor frustrateis opwekt.
Ten eerste is de envelope erg krap, het formulier past er maar net in en als je bijlagen erbij moet stoppen helemaal. Op de envelope staat expliciet "één keer dubbelvouwen". Deze zin duid er op dat er blijkbaar veel mensen zijn die de envelop 2x vouwen om hem wel goed passend te krijgen.
Ten tweede is de plakrand aan de zijkanten erg slecht, die laat heel snel los. Je moet de envelope echt voorzichtig los trekken van het formulier en omdat het formulier er niet lekker in glijdt heb je als snel een envelope die aan de zijkanten open is.
Ten derde is de plakrand om hem dicht te maken net te klein en omdat het zo'n stug papier is veert deze terug open, droogt dan snel op en dan werkt de plakrand niet meer. En een plakbandje mag niet staat er expliciet op vermeldt?!

Blijkbaar maken veel mensen gebruik van plakbandjes en in-vieren-gevouwen formulieren. Wat me verbaasd is de oplossing van de NS: Namelijk een zinnetje op de envelope met "geen plakband gebruiken en formulier één keer dubbelvouwen". In plaats van een echte oplossing te verzinnen:
Maak te plakrand een halve centimeter breeder en het formulier aan beide kanten een millimeter kleiner (of de envelope een millimeter groter).
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 augustus 2016, 12:52

Nogmaals bedankt voor de suggesties, Rick. Ik heb begrepen dat we werken aan het uitbreiden van de mogelijkheden om online vertragingsclaims te kunnen indienen, waardoor het papieren formulier voor steeds minder gevallen nodig wordt. Daarom investeren wij niet echt meer in het papieren formulier. Wanneer wij een nieuwe versie van het formulier moeten uitbrengen en dit zonder meerkosten kunnen aanpassen, nemen wij alle suggesties uiteraard als verbetering.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo rick01, jammer om te lezen dat je dit zo ervaart.
Ik heb dit nog niet eerder vernomen, maar als ik je verhaal zo lees kan ik me voorstellen dat dit vervelend is.
Ik vermoed ook dat veel mensen dit online indienen en daarom hier niet zoveel last van hebben. Dat neemt niet weg dat ik je frustraties door ga geven. Bedankt voor je feedback.
Reputatie 4
Badge
@Miriam NS
Soms kun je een aanvraag niet online indienen.

@rick01
Meestal gebruik ik toch plakband om de enveloppe goed te sluiten. Wist niet eens dat dat niet mocht. Mijn claims zijn altijd normaal behandeld.
Goedemorgen Rick. Dat lijken me verbeterpunten waar we iets mee kunnen. Of we de envelop op korte termijn gaan aanpassen weet ik niet, maar ik ga alle drie de suggesties doorzetten naar de afdeling die hierover gaat. Wellicht is er ruimte om de envelop te verbeteren.
Ik heb helaas nog geen reactie gehad en heb zojuist dan ook een reminder gestuurd.
Nogmaals bedankt voor de suggesties, Rick. Ik heb begrepen dat we werken aan het uitbreiden van de mogelijkheden om online vertragingsclaims te kunnen indienen, waardoor het papieren formulier voor steeds minder gevallen nodig wordt. Daarom investeren wij niet echt meer in het papieren formulier. Wanneer wij een nieuwe versie van het formulier moeten uitbrengen en dit zonder meerkosten kunnen aanpassen, nemen wij alle suggesties uiteraard als verbetering.
Ik juich het alleen maar toe als er meer online kan worden ingediend.

Bijv extra vertraging bovenop aangekondigde vertraging (bv bij werkzaamheden). Deze worden nu standaard afgekeurd bij een online GTBV.
Ergens een vinkje kunnen zetten bij 'Deze GTBV is een extra vertraging bovenop aangekondigde vertraging (bv bij werkzaamheden) zou al kunnen helpen.

Lijkt me een simpele oplossing.

(Al vind ik eigenlijk dat de software van de NS dit zelf zou moet kunnen detecteren.)

Reageer