beantwoord

wat als er geen treinen rijden en ik maak extra kosten om wel op bestemming te komen

Vanmorgen reden er geen treinen tussen Haarlem en Leiden (volgens de planner tot 8 uur), er was ook geen alternatief. Ik moet voor mijn werk om 8 uur in Amsterdam zijn en er was geen alternatief aangeboden door de NS. Dus met de auto.
Ik heb echter een abonnement en heb nu dus extra kosten moeten maken omdat de NS niet bij machtte was om mij te vervoeren.
Wat zijn de mogelijkheden om hiervoor gecompenseerd te worden?
icon

Beste antwoord door Tochjo 11 maart 2016, 09:52

Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. Zo hoeft u geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

Uit uw bericht leid ik af dat u uw reis niet hebt voortgezet bij NS vanwege de te verwachten vertraging. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Eén van de mogelijkheden is het terugkrijgen van de al gemaakte kosten. In uw geval kunt u op basis hiervan een deel van uw abonnementskosten terugkrijgen.

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u op deze manier de gemaakte kosten terugvraagt, kunt u geen beroep meer doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In dat geval zijn de kosten volgens de wet voor U eigen rekening.
Badge +3
Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. Zo hoeft u geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

Uit uw bericht leid ik af dat u uw reis niet hebt voortgezet bij NS vanwege de te verwachten vertraging. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Eén van de mogelijkheden is het terugkrijgen van de al gemaakte kosten. In uw geval kunt u op basis hiervan een deel van uw abonnementskosten terugkrijgen.

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u op deze manier de gemaakte kosten terugvraagt, kunt u geen beroep meer doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres
@Tochjo

Er was geen alternatief vervoer aangeboden, is het dan niet normaal dat NS wel de extra kosten gaat vergoeden, want mensen moeten wel op hun bestemming aankomen.
Reputatie 4
Vreemd dan dat ik om 7:22 op Haarlem dan wel een omroep hoorde dat er bussen aan de voorzijde van het station vertrokken als vervangend vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
@macca728 Nee, NS is daar volgens de wet niet te verplicht.
@ Tochjo

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord.

Gelukkig iemand die wel behulpzaam is.
Badge +3
Er was geen alternatief vervoer aangeboden, is het dan niet normaal dat NS wel de extra kosten gaat vergoeden, want mensen moeten wel op hun bestemming aankomen.
Als ik deze storingsmeldingen bekijk, dan is er wel busvervoer geregeld. Los daarvan is NS verplicht voor alternatief vervoer te zorgen. Lid 2 en 3 van artikel 41 van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 luiden namelijk:

2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.

Ik geloof niet dat een reiziger ergens recht op heeft als NS zich niet aan de concessie houdt. Het is aan de concessieverlener, in casu het ministerie voor Infrastructuur en Milieu, om daar gevolgen aan te verbinden.
Als u naar de tijdstippen kijkt dan is er om 7.10 gemeld dat er bussen werden ingezet. Ik keek om 6.30 want ik heb normaal de trein van 6.51. Op dat moment was de enige melding dat er tot 8 uur hinder was.
Ik verwacht geen jackpot maar een gewone geld terug bij vertraging zou een aardige geste zijn.
Qua concessie ed, daar kunnen de reizigers weinig mee en lijkt meer op een manier om te kunnen verschuilen achter wetten en regels. Dat sommige problemen kunnen optreden is logisch, en als de NS direct had gemeld dat er bussen zouden rijden dan had ik de bus genomen, ik werk vaak in de trein en reis dus liever met de trein dan met de auto, maar als er niets of niet tijdig gecommuniceerd wordt dan zou de NS daarvoor het boete kleed mogen aantrekken. Coomunicatie is zo belangrijk en daar mist het nog steeds zo vaak aan bij de NS, helaas.
Klantenservice benaderd en tot op heden, dus ruim een maand later, nog steeds reactive Mogen ontvangen. Dit komt steeds vaker voor bij de NS klantenservice
Hoi Ted. Helaas hebben wij bij de afdeling Claims (nog steeds) een achterstand. Erg vervelend. We doen er alles aan om dit weg te werken, maar dat blijkt nog best lastig te zijn. Hopelijk wordt jouw verzoek alsnog snel opgepakt. Excuses voor het ongemak.
Hoi Ted. Helaas hebben wij bij de afdeling Claims (nog steeds) een achterstand. Erg vervelend. We doen er alles aan om dit weg te werken, maar dat blijkt nog best lastig te zijn. Hopelijk wordt jouw verzoek alsnog snel opgepakt. Excuses voor het ongemak.We zijn alweer 16 dagen verder, duurt wel erg lang hoor
Ted, ik had het graag anders gezien. Helaas kan ik er niet voor zorgen dat de claim sneller wordt opgepakt.

Laten we afspreken dat als jij 23 mei nog niks hebt vernomen, je mij even een privébericht stuurt (klik op mijn naam en 'Stuur bericht'). Als je dan alle gegevens noemt van de reis en je persoonsgegevens, ga ik jouw claim handmatig doorzetten naar de afdeling, met de vraag dit met spoed af te handelen.

Reageer