beantwoord

Weekend OV geen treinen

• 7 februari 2021
  • 53 reacties
  • 1124 Bekeken

Beste,

Vanwege de sneeuw en het daardoor uitvallen van alle treinen, was ik niet in staat terug te reizen naar de stad waarin ik studeer. Een dag uitstellen is opzich geen probleem, alleen moet ik (gezien ik een weekend ov heb) morgen wel betalen voor de reis. Nu begrijp ik dat het weer zich buiten jullie invloedssferen bevindt en ik waardeer alle moeite en pogingen die vast vandaag gedaan zullen zijn. Toch vraag ik me af ik het geld van mijn reis terug kan vragen?

Groeten,

icon

Beste antwoord door Denice NS 10 februari 2021, 11:26

Helaas is het aanvragen van restitutie in dit geval niet mogelijk. Het gaat om overmacht. Kort samengevat: NS is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging volgens 8.2 van onze Algemene Voorwaarden .

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vrees dat NS zich gaat beroepen op overmacht en dat u morgen gewoon zult moeten betalen. Overigens is de kans dat er morgen wel gereden wordt minimaal. 

Reputatie 7
Badge +3

Je woont in de stad waarin je studeert? En je was het weekend elders en niet in staat om op zaterdag terug te gaan maar de stad waar je studeert? Op zaterdag was al code rood voor zondag uitgegeven. Code rood betekent zoveel mogelijk thuis te blijven.

Het niet rijden van treinen was voor NS overmacht. ProRail kon de wissels niet ontdooid krijgen, waardoor er geen treinen konden rijden. 

Jij kunt geen geld terug vragen omdat je vandaag niet kon reizen en morgen jouw weekendabonnement niet geldig is.

Je kan altijd een claim indienen en kijken wat eruit komt. Ik ben bang dat deze zal worden afgewezen vanwege overmacht, maar niet geschoten is altijd mis!

Reputatie 7
Badge +3

Wat een merkwaardig antwoord. Het is totaal zinloos om een claim in te dienen.

NS keert niets uit wanneer er sprake is van overmacht:

Dat gaf ik ook aan, maar een claim kan wel ingediend worden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is dan toch verspilde moeite? Waarom raad je mensen aan een claim in te dienen als je toch al weet dat die wordt afgewezen?

Ik vind jouw als “antwoord” bestempelde reactie dan ook helemaal geen antwoord op de vraag. Het leven is al ingewikkeld genoeg en daar hoeft dan ook niet nog eens de onzin bij te komen dat mensen wordt aangeraden om kansloze claims in te dienen. In dit geval is wel geschoten altijd mis.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is dan toch verspilde moeite? Waarom raad je mensen aan een claim in te dienen als je toch al weet dat die wordt afgewezen?

Ik vind jouw als “antwoord” bestempelde reactie dan ook helemaal geen antwoord op de vraag. Het leven is al ingewikkeld genoeg en daar hoeft dan ook niet nog eens de onzin bij te komen dat mensen wordt aangeraden om kansloze claims in te dienen. In dit geval is wel geschoten altijd mis.

Omdat soms heel soms, meestal als je maar lang genoeg zeurt de klantenservice ineens wel coulant kan zijn?

Helaas is het aanvragen van restitutie in dit geval niet mogelijk. Het gaat om overmacht. Kort samengevat: NS is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging volgens 8.2 van onze Algemene Voorwaarden .

Reputatie 1

Ik heb afgelopen zondag ook niet kunnen reizen vanaf station Purmerend Weidevenne. De trein van 05:23 stond gewoon gepland met 23 minuten vertraging, de speaker op het station had het over dat de trein over 15 minuten zou komen. De tijd verstreek en geen trein….inmiddels stond in de ns app dat de trein 58 minuten was vertraagd en uiteindelijk niet reed ivm de weersomstandigheden. Aangezien ik moest werken ben ik naar huis gegaan en heb mijn auto uit de sneeuw gegraven en zo naar mijn werk gegaan. Nu wil ik graag de kosten van de retour autorit claimen bij de ns maar vraag mij af naar welk email adres ik de claim moet sturen. Wie kan mij aan t email adres helpen?

Reputatie 6

Vergeefse moeite, NS vergoedt die kosten niet. Zie eerste posting.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat soms heel soms, meestal als je maar lang genoeg zeurt de klantenservice ineens wel coulant kan zijn?

In het geval van overmacht door uitzonderlijke weersomstandigheden wordt er niets vergoed. Ook doorzeuren zal niet helpen. 

Reputatie 6

Wie kraamt hier onzin uit ?

Volgens de woordvoerder van NS beroept NS zich nooit op overmacht . “Zelfs bij vertragingen veroorzaakt door een sneeuwstorm geven we gewoon een retributie”.

https://www.ad.nl/economie/dit-zijn-je-rechten-als-de-trein-niet-rijdt~a1096658/

In dit verband is tevens het volgende lezenswaardig:

https://www.europa-nu.nl/id/vjddg3hxu6z0/nieuws/europees_hof_vergoeding_treinvertraging?ctx=vim2bzqlxcsy

Reputatie 7
Badge +3

Heel lezenswaardig. Ga naar de Geschillencommissie of de rechter. En kom vervolgens uitleggen waarom je nul op het rekest hebt gekregen.

Reputatie 6

Haha @iMark, alweer niet meer dan een dooddoener !

Op basis van welke uitspraak van de Geschillencommissie of de rechter meen jij dan het advies van Erryt als onzin te kunnen bestempelen ?

En wat denk je van de hierboven geciteerde uitspraak van de woordvoerder van NS ?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb afgelopen zondag ook niet kunnen reizen vanaf station Purmerend Weidevenne. De trein van 05:23 stond gewoon gepland met 23 minuten vertraging, de speaker op het station had het over dat de trein over 15 minuten zou komen. De tijd verstreek en geen trein….inmiddels stond in de ns app dat de trein 58 minuten was vertraagd en uiteindelijk niet reed ivm de weersomstandigheden. Aangezien ik moest werken ben ik naar huis gegaan en heb mijn auto uit de sneeuw gegraven en zo naar mijn werk gegaan. Nu wil ik graag de kosten van de retour autorit claimen bij de ns maar vraag mij af naar welk email adres ik de claim moet sturen. Wie kan mij aan t email adres helpen?

Bespaar je de moeite, NS betaalt nooit autokosten. Aan restitutie voor een niet met de trein gemaakte reis doet NS ook niet, behalve als je ingecheckt hebt, dan kun je beroepen op GeldTerugbijVertraging-regeling.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het is een overmachtsituatie voor NS. Einde verhaal.

Een vertraging wordt altijd gecompenseerd. Maar wanneer er helemaal geen treinen kunnen rijden zijn de reizen nooit zijn aangevangen en wordt er niets gecompenseerd. Dat is heel vervelend als je ermee geconfronteerd wordt maar dergelijke situaties horen bij het leven.

Reputatie 1

Ik heb ooit eens geld terug gekregen van de ns omdat het een zeer stormachtige dag was en de ns die dag niet kon rijden. Toen ben ik ook met de auto naar mijn werk gegaan en heb de retour rit geclaimd en toegewezen gekregen. NS heeft een vervoersplicht en als ns niet kan rijden moet men mij vergoeden omdat ik een trajectkaart bezit waarvoor ik maandelijks betaal. Nu heb ik extra kosten moeten maken en die ga ik claimen bij de NS.Overigens ligt het niet aan de weersomstandigheden maar aan de verkeerde wissels die ns in gebruik heeft. Als men investeerd in goede wissels  behoort dit probleem tot het verleden!

Badge

Ik heb ooit eens geld terug gekregen van de ns omdat het een zeer stormachtige dag was en de ns die dag niet kon rijden. Toen ben ik ook met de auto naar mijn werk gegaan en heb de retour rit geclaimd en toegewezen gekregen. NS heeft een vervoersplicht en als ns niet kan rijden moet men mij vergoeden omdat ik een trajectkaart bezit waarvoor ik maandelijks betaal. Nu heb ik extra kosten moeten maken en die ga ik claimen bij de NS.Overigens ligt het niet aan de weersomstandigheden maar aan de verkeerde wissels die ns in gebruik heeft. Als men investeerd in goede wissels  behoort dit probleem tot het verleden!

Wissels zijn niet van de NS maar zijn van de regering en in beheer van Prorail. Om te investeren is er geld nodig en zal de infra heffing welke de NS moet betalen aan Prorail omhoog moeten met als gevolg dat alle treinkaartjes en abonnementen ook omhoog moeten.  Ik denk niet dat dat wenselijk is.  De andere optie is dat de regering de portemonnee trekt maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft geen wissels in gebruik. ProRail is de beheerder van de infrastructuur.

Het maakt een enorm verschil of treinen helemaal niet kunnen uitrijden en dat er van aanvang tot einde dienst geen treinen rijden of dat er halverwege de dag een storm opsteekt.

In het eerste geval is niemand vertrokken en zal er niets aanvullends geregeld worden. Heel waarschijnlijk omdat de alternatieve vervoersmiddelen ook niet kunnen rijden. NS heeft weliswaar een vervoerplicht maar er zijn overmachtsituaties, zoals afgelopen zondag.

In het tweede geval is iemand op weg naar huis en zal NS iets moeten regelen. En dat gebeurt dan ook, vaak niet naar wens van de reizigers. Er zijn ook wel eens mensen opgevangen in sporthallen bij enorme verstoringen van het treinverkeer.

Reputatie 6

Precies. Het is een overmachtsituatie voor NS. Einde verhaal.

Een vertraging wordt altijd gecompenseerd. Maar wanneer er helemaal geen treinen kunnen rijden zijn de reizen nooit zijn aangevangen en wordt er niets gecompenseerd. Dat is heel vervelend als je ermee geconfronteerd wordt maar dergelijke situaties horen bij het leven.

Het blijft dus een ongefundeerde beschuldiging aan het adres van Erryt.

Of het nu gaat om overmacht, onmacht of wat dies meer zij, kan ik niet beoordelen en doet er ook niet toe. In ons land wordt, in principe, niet ( het volle pond) betaald voor prestaties die niet of slechts ten dele worden geleverd. Zo is het leven.

Bovendien heeft het Europese Hof van Justitie in haar arrest (2013) aangegeven dat  treinreizigers in Europa bij vertraging recht hebben op (gedeeltelijke) restitutie, dit zelfs bij overmacht. Gelukkig handelt NS er blijkbaar ook naar. Dus geen enkele goede reden om klanten op dit forum te misleiden.

https://www.eureporter.co/economy/2013/09/27/rail-passengers-entitled-to-partial-refund-on-price-of-train-ticket-in-event-of-significant-delay-even-if-attributable-to-force-majeure/

Reputatie 7
Badge +3

Je zult ook moeten bedenken of de aanpassingen die nodig zijn om het spoor bestand te maken tegen dit soort weersomstandigheden wel opwegen tegen de grote investeringen die daar voor nodig zijn. Je kunt het geld maar één keer uitgeven. En doe je dat voor iets waar je maar een paar dagen per jaar profijt van hebt (en misschien niet eens ieder jaar) of doe je dat voor iets waar je het hele jaar door gebruik van maakt? 

Dat is ook iets wat in onderstaand artikel wordt aangegeven.

https://www.parool.nl/nieuws/nederland-lachertje-met-kwetsbaar-ov-we-zijn-juist-efficient~b25526f2/

Reputatie 7
Badge +3

Je zult ook moeten bedenken of de aanpassingen die nodig zijn om het spoor bestand te maken tegen dit soort weersomstandigheden wel opwegen tegen de grote investeringen die daar voor nodig zijn. Je kunt het geld maar één keer uitgeven. En doe je dat voor iets waar je maar een paar dagen per jaar profijt van hebt (en misschien niet eens ieder jaar) of doe je dat voor iets waar je het hele jaar door gebruik van maakt? 

Dat is ook iets wat in onderstaand artikel wordt aangegeven.

https://www.parool.nl/nieuws/nederland-lachertje-met-kwetsbaar-ov-we-zijn-juist-efficient~b25526f2/

Je kunt je ook afvragen waarom ProRail dan wel 500 miljoen uitgeeft aan het stationsproject in Groningen waarvan het enige nut voor de treinreiziger is dat je dan niet meer hoeft over te stappen van Martenshoek naar Usquert. Daarvoor is er wel plotseling geld genoeg. 

Badge

In Groningen wordt het hele stationsgebied verbouwd, rangeerterrein naast het station en dat is een heel omvangrijk project inclusief de perronkappen die vervangen worden.  Tja en dat kost geld omdat de grond onder het oude rangeerterrein waarschinlijk ook gesaneerd zal moeten worden.

En mogelijk dat in dit bedrag ook de tunnel is meegenomen die voor station Groningen wordt aangelegd zodat er geen kruizing meer is tussen het wegverkeer en treinverkeer, een stukje veiligheid.

Mensen maken natuurlijk dagelijks gebruik van station Groningen, 365 dagen per jaar. Omstandigheden zoals extreem weer zoals nu hebben we een hooguit een paar dagen per jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Die keuze zal denk ik niet alleen bij ProRail en NS liggen, ook bij de gemeente Groningen, de provincie Groningen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En dat geldt ook voor diverse andere projecten.

En met de verkiezingen op komst zetten diverse politieke paritjen nu in op een Lelylijn. Blijkbaar geeft men liever daar geld aan uit. 

Reputatie 7
Badge +3

In Groningen wordt het hele stationsgebied verbouwd, rangeerterrein naast het station en dat is een heel omvangrijk project inclusief de perronkappen die vervangen worden.  Tja en dat kost geld omdat de grond onder het oude rangeerterrein waarschinlijk ook gesaneerd zal moeten worden.

En mogelijk dat in dit bedrag ook de tunnel is meegenomen die voor station Groningen wordt aangelegd zodat er geen kruizing meer is tussen het wegverkeer en treinverkeer, een stukje veiligheid.

Mensen maken natuurlijk dagelijks gebruik van station Groningen, 365 dagen per jaar. Omstandigheden zoals extreem weer zoals nu hebben we een hooguit een paar dagen per jaar.

Allemaal leuk dat de gemeente Groningen op deze manier op kosten van ProRail het stationsgebied kan herontwikkelen maar de reiziger heeft hier vrijwel niets aan. Dat is dus mijn punt.

Het oude rangeerterrein was wat de reiziger betreft even prima als het nieuwe. En als de gemeente graag een tunnel onder het spoor wil is dat ook prima mits ze die wel zelf betalen. Er wordt door ProRail bij dit soort projecten gewoon niet vanuit het reizigersbelang geredeneerd (kosten/baten), het is niet de taak van ProRail om aan stadsvernieuwing te doen.   

Reageer