beantwoord

Wel of geen recht op geld terug bij vertraging?

Op vrijdag 12 oktober was er een aanrijding tussen Roermond en Echt, waardoor daar 's middags enkele uren geen treinen reden. Ik was toen onderweg van Nijmegen, via Venlo en Roermond, naar Maastricht. Ik reis met NS Flex Dalvrij.

In Nijmegen heb ik ingecheckt bij Arriva om 15:58 (vóór de spits), in Roermond heb ik om 17:26 uitgecheckt bij Arriva en ook om 17:26 weer ingecheckt bij NS. Vervolgens heb ik staan wachten op vervangende bussen, maar dat schoot niet op (twee bussen in een half uur tijd). Toen bleek dat iemand mij met de auto kon ophalen, heb ik om 18:20 weer uitgecheckt bij NS. Toen heb ik nog een flinke tijd staan wachten, en uiteindelijk was ik met twee uur vertraging thuis.

Mijn vraag is nu: heb ik recht op geld terug bij vertraging? En zo ja, hoe moet ik dat dan aanvragen? Via MijnNS bij de reis Roermond-Roermond met "Ik heb mijn beoogd aankomststation niet kunnen bereiken", "Aankomststation: Maastricht", vertrektijd 17:30 en vertraging "60 minuten of meer"?

[Wat overigens vreemd is, is dat deze "reis" 17:26 Roermond - 18:20 Roermond in MijnNS met product "Vol tarief in de spits" staat weergegeven. Een week eerder heb ik namelijk ook zo gereisd: 16:02 ingecheckt in Nijmegen "buiten de spits", en kreeg mijn reis 17:25 Roermond - 18:00 Maastricht wel het product "Onbeperkt reizen buiten de spits". (Bij NS Flex is het eerste moment van inchecken immers bepalend, ook als het om meerdere vervoerders gaat.)]
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 oktober 2018, 17:46

De regeling Geld terug bij vertraging is alleen van toepassing in het geval er daadwerkelijk gereisd is en kan hier daarom inderdaad niet gebruikt worden voor een compensatie. Maar we kennen ook de Europese verordening Nr. 1371/2007 van 23 oktober 2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer. In artikel 16 daarvan staat dat de reiziger de keuze krijgt uit onder andere "terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs" als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen.

Aangezien umbusko 54 minuten in Roermond gewacht heeft op vervangend vervoer, er op het moment van uitchecken geen uitzicht was op een rijdende trein en de aankomst in Maastricht zelfs met een op dat moment direct vertrekkende treinvervangende bus meer dan 60 minuten zou bedragen, heeft umbusko volgens het hiervoor genoemde artikel recht op terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs.

In dit geval komt dat neer op een evenredig deel van de abonnementskosten, zoals ook het geval is bij de regeling Geld terug bij vertraging. Dat is in dit topic door Sivan bevestigd, nadat ik daar expliciet om gevraagd had. In dat topic wordt overigens zelfs expliciet benoemd dat houders met een afgekocht reisrecht via de klantenservice een claim kunnen indienen als zij niet hebben kunnen in- en/of uitchecken.

Zelf heb ik een evenredig deel van mijn abonnementskosten voor het Dal Vrij-abonnement via de chat teruggevraagd toen het treinverkeer begin dit jaar gestaakt was vanwege een overtrekkende storm. Dat was zonder problemen binnen enkele minuten geregeld.

Kortom, met een beroep op voornoemde regeling is een compensatie volgens mij zeker wel mogelijk en heeft umbusko daar ook recht op.
Bekijk origineel

9 reacties

Wat betreft de weergave in je Mijn NS account durf ik eigenlijk niet te zeggen waar het vandaan komt. Mogelijk dat de uitcheck op hetzelfde station als de incheck daarmee te maken heeft. Heb je door deze foutieve registratie nog andere extra kosten gemaakt?

Bedankt voor het duidelijke antwoord! Het is me nu duidelijk waarom GTBV hier niet van toepassing is (al blijft het cru, alsof ik voor mijn plezier 54 minuten in Roermond sta te wachten).
En nee, ik heb door de foutieve registratie geen extra kosten gemaakt.

De regeling Geld terug bij vertraging is alleen van toepassing in het geval er daadwerkelijk gereisd is en kan hier daarom inderdaad niet gebruikt worden voor een compensatie. Maar we kennen ook de Europese verordening Nr. 1371/2007 van 23 oktober 2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer. In artikel 16 daarvan staat dat de reiziger de keuze krijgt uit onder andere "terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs" als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen.

Aangezien umbusko 54 minuten in Roermond gewacht heeft op vervangend vervoer, er op het moment van uitchecken geen uitzicht was op een rijdende trein en de aankomst in Maastricht zelfs met een op dat moment direct vertrekkende treinvervangende bus meer dan 60 minuten zou bedragen, heeft umbusko volgens het hiervoor genoemde artikel recht op terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs.

In dit geval komt dat neer op een evenredig deel van de abonnementskosten, zoals ook het geval is bij de regeling Geld terug bij vertraging. Dat is in dit topic door Sivan bevestigd, nadat ik daar expliciet om gevraagd had. In dat topic wordt overigens zelfs expliciet benoemd dat houders met een afgekocht reisrecht via de klantenservice een claim kunnen indienen als zij niet hebben kunnen in- en/of uitchecken.

Zelf heb ik een evenredig deel van mijn abonnementskosten voor het Dal Vrij-abonnement via de chat teruggevraagd toen het treinverkeer begin dit jaar gestaakt was vanwege een overtrekkende storm. Dat was zonder problemen binnen enkele minuten geregeld.

Kortom, met een beroep op voornoemde regeling is een compensatie volgens mij zeker wel mogelijk en heeft umbusko daar ook recht op.

Wow, bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Mocht ik iets willen claimen, dan is de beste optie dus de chat begrijp ik, met verwijzing naar bovenstaande verordening? Ik zal er binnenkort eens uitgebreid naar kijken.
Badge +3

Reputatie 7
Badge +3
Volgens de voorwaarden heb je geen recht op teruggave maar je kunt altijd proberen.
Reputatie 4
Dat is nu precies het probleem, Lies87. In jouw geval had je aantoonbaar ook werkelijk een reis gemaakt van station A naar station B. Daarover heb je dan ook een compensatie gekregen. umbusko heeft niet aantoonbaar een reis gemaakt van station A naar station B, maar heeft enkel zowel een incheck als uitcheck op station A. Daarmee kom je niet in aanmerking voor een compensatie.
Ah, voorheen werd het afgewezen omdat ik ook kon hebben verzonnen dat ik verder wilde dan Haarlem. Immers, ik had te weinig vertraging gehad als ik tot Haarlem had willen reizen.
Dat is nu precies het probleem, Lies87. In jouw geval had je aantoonbaar ook werkelijk een reis gemaakt van station A naar station B. Daarover heb je dan ook een compensatie gekregen. umbusko heeft niet aantoonbaar een reis gemaakt van station A naar station B, maar heeft enkel zowel een incheck als uitcheck op station A. Daarmee kom je niet in aanmerking voor een compensatie.
Reputatie 4
Ik zou de claim indienen met Roermond - Roermond NS reis en dan de optie station niet kunnen bereiken en vertraging 60 minuten. Mocht die worden afgewezen dan zou ik een bezwaar indienen op de afwijzing met je verhaal. Je hebt immers dalvrij dan hoor je een percentage terug te krijgen. Ik heb het zelf gehad met het traject den haag - Uitgeest dat ik maar tot Haarlem kwam. Ik heb gereisd op saldo en aangegeven dat ik eindstation niet heb kunnen bereiken. Ik heb keurig 'geld terug bij vertraging vergoeding' gekregen over het stuk dat ik wel heb gereisd en betaald tot Haarlem.
Volgens de voorwaarden van onze Geld Terug bij Vertraging claim kom je enkel in aanmerking voor een compensatie wanneer er een reis is gemaakt, van station A naar station B, met daarbij horende transacties. Voordat dat laatste is belangrijk. Je hebt inderdaad twee transacties gemaakt bij de NS, maar deze zijn beide op hetzelfde station. Volgens die transacties is er dus geen reis gemaakt, dus kun je ook geen vertraging hebben opgelopen bij een reis. Aan de hand van die transacties kunnen wij dus niet controleren dat je naar Maastricht wilde reizen en dat je daar later dan gepland bent aangekomen. Zoals mijn collega al aangeeft kunt je uiteraard alsnog een claim indienen en na een eventuele afwijzing een bezwaar indienen met verdere informatie, maar ook ik acht de kans klein dat je verzoek wordt goedgekeurd.

Wat betreft de weergave in je Mijn NS account durf ik eigenlijk niet te zeggen waar het vandaan komt. Mogelijk dat de uitcheck op hetzelfde station als de incheck daarmee te maken heeft. Heb je door deze foutieve registratie nog andere extra kosten gemaakt?
Hallo Miriam. Ik heb in Nijmegen ingecheckt om 15.58 uur, zoals ik al aangaf in mijn vorige bericht.

Waarom zou mijn claim moeten worden afgewezen? Ik heb immers wel kosten gemaakt - ik betaal namelijk voor mijn abonnement - en ik heb daadwerkelijk meer dan een uur vertraging opgelopen doordat de treinen van NS niet reden. Uit mijn check-uit op Roermond om 18.20 uur blijkt dat ik 50 minuten na de geplande vertrektijd nog steeds op station Roermond was. Toen reden er nog steeds geen treinen; de eerste treinen reden pas weer rond 19.30 uur.
Hallo umbusko, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat je reis zo is verlopen. Een claim voor Geld Terug bij Vertraging wordt berekend aan de hand van het moment van inchecken en uitchecken. In dit geval is de check uit op Maastricht niet aanwezig, omdat er voor de auto is gekozen. Je kunt uiteraard altijd een claim indienen, maar ik acht de kans klein dat deze zal worden toegewezen.

Hoe laat heb je tijdens deze reis ingecheckt in Nijmegen? Ik vermoed dat dit later dan 16.02 uur is geweest, kan dat kloppen?

Reageer