beantwoord

Welk bedrag krijg je terug?

• 16 november 2015
  • 8 reacties
  • 170 Bekeken

Ik heb 28 oktober om 8.09 vanaf Den Haag centraal naar Hilversum gereisd. Vanaf Utrecht kon ik niet meer verder door een aanrijding met een persoon.
dat duurde toch echt langer dan 60min, via amersfoort reed ook niks, maar krijg maar de helft terug. Hoe kan dat? claimnummer 15986230
icon

Beste antwoord door Sivan NS 17 november 2015, 14:19

Mikker, op het claimformulier geef je aan alles naar waarheid te hebben ingevuld. Wij gaan dan ook uit de van de opgegeven informatie. Als jij dus 30 minuten claimt, en er wordt 60 minuten vertraging gevonden, dan herkent het systeem deze vertraging wel, maar omdat jouw informatie niet overeenkomt met de gevonden vertraging, komt de claim in een rapportage, waarna een medewerker de claim alsnog aanpast naar 30 minuten. Daarom is het belangrijk het formulier (of de online claim) altijd goed in te vullen. Mocht je toch nog een foutje hebben gemaakt, dan kun je via een bezwaar een correctie laten doen.

In dit geval heb ik jouw claim alsnog handmatig gewijzigd. Deze is nu goedgekeurd voor 60 minuten.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Even ervanuit gaande dat U op saldo reisde met uw OV-chipkaart, de volgende overwegingen.

Het Systeem zal waarschijnlijk bedacht hebben dat u te Gvc ook om 0817 u de sprinter naar Utrecht buitenom had kunnen nemen, deze zou u 0946 u in Hvs hebben afgezet, hetgeen u een vertraging van 32 minuten zou hebben opgeleverd.

Het feit dat u toen u om 0809 u in de trein naar Ut stapte nog niet wist dat er een klein uurtje later een aanrijding zou plaatsvinden is bij Het Syteem niet bekend. U hebt waarschijnlijk geen voorspellende gaven, maar Het Systeem heeft wel wijsheid achteraf.
Aha, leuk zo'n systeem met wijsheid achteraf, jammer dat ik dat zelf niet had. hoop dat iemand van de NS van het forum dit kan wijzigen naar >60min vertraging? Zodat ik het volle bedrag terugkrijg. Mvg
Hoi Mikker, ik heb je claim bekeken.

Er is iets misgegaan met het in- en uitchecken. Je hebt een check-in op Den Haag om 08.04, en geen check-uit. Dan is er om 13.47 weer een check-in op Hilversum (richtingsgevoelige poortjes), en om 13.48 weer een check-uit op datzelfde station.

Behalve dat, heb je zelf een half uur vertraging opgegeven op je formulier.
Goed, als dat zo is dan is het blijkbaar een foutje van mij. Maar dit is niet de eerste keer dat niet de 60min vertraging wordt gehonoreerd, normaal laat ik het gaat maar gezien ik dit keer een belangrijke afspraak had en dus iemand me moest ophalen op het station in Utrecht zou ik toch graag het volle bedrag terugkrijgen.
Maar begrijp dat dat dus niet gaat? Het systeem bepaald blijkbaar wel in voordeel van de NS dat het 30 min vertraging is maar niet voor de klant in het voordeel dat het 60min vertraging is?
Mikker, op het claimformulier geef je aan alles naar waarheid te hebben ingevuld. Wij gaan dan ook uit de van de opgegeven informatie. Als jij dus 30 minuten claimt, en er wordt 60 minuten vertraging gevonden, dan herkent het systeem deze vertraging wel, maar omdat jouw informatie niet overeenkomt met de gevonden vertraging, komt de claim in een rapportage, waarna een medewerker de claim alsnog aanpast naar 30 minuten. Daarom is het belangrijk het formulier (of de online claim) altijd goed in te vullen. Mocht je toch nog een foutje hebben gemaakt, dan kun je via een bezwaar een correctie laten doen.

In dit geval heb ik jouw claim alsnog handmatig gewijzigd. Deze is nu goedgekeurd voor 60 minuten.
Goed, als dat zo is dan is het blijkbaar een foutje van mij. Maar dit is niet de eerste keer dat niet de 60min vertraging wordt gehonoreerd, normaal laat ik het gaat maar gezien ik dit keer een belangrijke afspraak had en dus iemand me moest ophalen op het station in Utrecht zou ik toch graag het volle bedrag terugkrijgen.
Maar begrijp dat dat dus niet gaat? Het systeem bepaald blijkbaar wel in voordeel van de NS dat het 30 min vertraging is maar niet voor de klant in het voordeel dat het 60min vertraging is?

In dat geval hebt u de bedoelde eindbestemming dus niet met NS bereikt en is de regeling 'geld terug bij vertraging' niet van toepassing. U had in Utrecht het station niet mogen verlaten zonder uit te checken. Aangezien er kennelijk een te verwachten vertraging was van 60 minuten tot Hilversum, had u een aanvraag moeten doen voor restitutie op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden. Het zou klantvriendelijk en duidelijk zijn als NS die regelingen had samengevoegd, of anders op z'n minste een formulier beschikbaar zou stellen om van artikel 6.1 gebruik te maken, maar dat is tot op heden niet het geval.

Bedankt voor het wijzigen Sivan NS, gezien ik niet eerder wist dat ik een fout hierin had gemaakt is het ook lastig wijzigen 🙂 Ik ging er dus vanuit dat het niet gehonoreerd was op een of andere manier. Ik kan daar ook niks over vinden hoe ik dat 'bezwaar maken'eventueel zou moeten doen?

Bedankt voor de hulp in ieder geval.
Geen punt hoor, dat kan gebeuren. Er is onder andere een sticky topic op dit forum, met uitleg over het indienen van een claim, en het indienen van een bezwaar op een claim. Behalve via dit forum kan het ook telefonisch, of per brief of email.

Hopelijk verloopt je volgende reis echter zonder problemen!

Reageer