Werkzaamheden traject Heerlen Rotterdam

• 6 november 2020
  • 6 reacties
  • 543 Bekeken

Ik woon in Rotterdam en bezoek mijn ouders in Heerlen met regelmaat. Het laatste jaar is het nauwelijks voorgekomen dat ik volgende normale dienstregeling reis.

de vakanties mijdt ik al, door standaard werkzaamheden aan traject Eindhoven Heerlen.
Weekend van 7-8 november mijd ik op traject Heerlen Eindhoven door een drietal overstappen, reistijd met 45 minuten verlengd. Sinds deze week blijkt ineens ook vanaf 9/11 ineens gepland te worden traject HSL Breda Rotterdam. Eveneens  via Utrecht reizen en vertraging van 30 minuten hierdoor. 
Zou eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat als NS niet kan leveren hoe t hoort, dit gecompenseerd dient te worden in de kosten.

kan toch niet zo zin dat ik half Nederland op geplande werkzaamheden zet, waardoor de compensatie voor ongemak wegvalt. 

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ik van NS voor iedere reis tijdens werkzaamheden compensatie had gekregen, dan was ik rijk.

Nee NS gaat geen compensatie geven voor ongemak tijdens werkzaamheden. Sterker nog, als er werkzaamheden bij mijn station zijn, dan moet ik extra betalen, omdat er daar geen NS bussen worden ingezet en ik met stadsbus naar ander station moet.

Reputatie 7
Badge +3

NS is niet verantwoordelijk voor de werkzaamheden aan het spoor. Dat is ProRail. Vergelijkbaar met een automobilist die moet omrijden omdat er wegwerkzaamheden zijn. Dan krijg je ook geen compensatie voor extra brandstofverbruik.

NS is hooguit verantwoordelijk voor het zo goed mogelijk regelen van de alternatieven. Daar schort het helaas nogal eens aan. Dat komt vooral omdat NS veel te weinig stuurt op het correct uitvoeren van de alternatieve diensten met het vervangend busvervoer.

Reputatie 7

In Noord-Brabant (en aan/op de HSL Rotterdam - Breda) zijn er al jaren ontzettend veel spoorwerkzaamheden. Ik kan op de onduidelijke site van Prorail niet vinden waaraan er nu weer op die specifieke data gewerkt wordt.

Ben bang dat het de komende jaren alleen maar meer wordt. Er schijnt veel achterstallig werk te zijn. 

Bij wegwerkzaamheden rij je met de auto even om, vaak nauwelijks meer reistijd. Bij treinreizen is het vaak al snel 30 - 60 minuten meer reistijd omdat er zo weinig omreismogelijkheden zijn, vaak gewoon omdat het spoornet te beperkt in omvang is en er geen handige alternatieve routes bestaan. Vervangende bussen zijn naar mijn ervaring vaak een ergernis: wachten tot de bus vol is, gedoe en discussie over bagage, chauffeur die de weg niet goed weet, opstoppingen, verwarring over snelbus of stopbus, soms chauffeurs die het eigenlijk allemaal weinig kan schelen en op hun gemakje eens gaan rijden, aankomen op het moment dat de trein waarin je weer over moet stappen net vertrokken is e.d. Ik reis liever een uur per trein om dan reizen met de bus. Helaas is een bus soms niet vermijden, bijv. bij werkzaamheden in Zeeland.

Reputatie 7
Badge +3

In Noord-Brabant (en aan/op de HSL Rotterdam - Breda) zijn er al jaren ontzettend veel spoorwerkzaamheden. Ik kan op de onduidelijke site van Prorail niet vinden waaraan er nu weer op die specifieke data gewerkt wordt.

ProRail gaat werken rond Rotterdam en omdat daardoor toch al geen treinen kunnen rijden over de HSL worden daar windschermen geplaatst zodat niet gelijk bij een zuchtje wind geen treinen kunnen rijden.

https://www.prorail.nl/nieuws/enorme-spooroperatie-rondom-rotterdam

Reputatie 5

Het is inderdaad een zooitje ongeregeld als je ook maar enigszins "lange" afstanden aflegt. Ik moet dan ook altijd lachen als iemand van NS of Prorail in de media iets zegt over de trein als een vervanger voor het vliegtuig. Dat gaat met de manier waaroo het in Nederland gaat echt nooit gebeuren.

Ook al is het juridisch zo dat Prorail de buitendienststellingen kiest, is NS ook best wat te verwijten. Alternstieve (bus)dienstregelingen zijn in de loop daar jaren echt stukken slechter geworden. 

Maargoed, de sector zit vast en ziet het schijnbaar allemaal als normaal.

Badge +3

Flixbus (en IC Bus en anderen) doen het redelijk goed meen ik. Steeds meer bestemmingen en (in ieder geval hier in Eindhoven) staat er altijd wel volk bij de halte(s).

Zou best eens een alternatief kunnen zijn voor de trein, bij werkzaamheden waar je enorm moet omreizen of te maken krijgt met (propvolle) treinvervangende bussen.

Reageer