beantwoord

Wisselstoring 1 maart 9:15, met trein uitval tot minstens 12:30 en stranding in Leiden.

• 1 maart 2019
  • 8 reacties
  • 228 Bekeken

Op 1 maart vanuit Den Haag Centraal, samen met mijn zoon, de trein naar groningen via schiphol genomen, om op schiphol het vliegtuig te nemen.

In Leiden zijn we gestrand (trein zou om 9:17 vertrekken), omdat er een ernstige wisselstoring bleek te zijn. Er werd gemeldt dat er verwacht werd dat deze storing pas om 12:30 opgelost zou zijn. Vanuit Rotterdam richting Groningen over schiphol werden alle ritten geannuleerd. Dit zou dus betekenen dat wij onze vlucht naar Moskou zouden missen.

Een stewardess van de KLM was zo lief om op de taxistandplaats, waar geen taxi aanwezig waren, voor de aanwezige gestrande reizigers taxi’s te regelen, wat gelukkig ook gelukt is.

Betekende dus wel dat we samen met een andere gestrande reiziger met zijn drieèn een taxi naar schiphol moesten nemen. Kosten waren 40 euro per persoon. Ik heb dus 80 euro voor mij en mijn zoon moeten betalen. Volgens de taxichauffeur mocht hij op deze manier 40 euro per passagier berekenen.

Onze vlucht, ook van onze medepassagier, vertrok om 13:00 uur en hadden we de taxi niet genomen, was er geen alternatief vervoer geweest en hadden wij onze vluchten gemist.

Kunnen dit soort excessieve kosten gedeclareerd worden? Zoja, hoe?

herman de Grijs
icon

Beste antwoord door Momo 1 maart 2019, 21:45

In de regel vergoedt NS geen kosten van alternatief vervoer wanneer reizigers daar op eigen houtje voor hebben gezorgd.
In gevallen van bv een laatste trein die niet rijdt, noodgevallen of soms ook vluchten die gehaald moeten worden dienen reiziger contact op te nemen met NS, bv de klantenservice of een NS medewerker op het station om indien noodzakelijk alternatief vervoer te regelen, wat dan door NS betaald word.

In dit geval, was het voor u niet mogelijk om bus 365 van Leiden naar Schiphol te nemen? Deze rijdt ieder half en is stukken goedkoper dan een taxi.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In de regel vergoedt NS geen kosten van alternatief vervoer wanneer reizigers daar op eigen houtje voor hebben gezorgd.
In gevallen van bv een laatste trein die niet rijdt, noodgevallen of soms ook vluchten die gehaald moeten worden dienen reiziger contact op te nemen met NS, bv de klantenservice of een NS medewerker op het station om indien noodzakelijk alternatief vervoer te regelen, wat dan door NS betaald word.

In dit geval, was het voor u niet mogelijk om bus 365 van Leiden naar Schiphol te nemen? Deze rijdt ieder half en is stukken goedkoper dan een taxi.
Badge
Het vreemde is dat er maar een deel van de treinen richting o.a. Schiphol niet reden maar andere treinen zijn gewoon blijven rijden. In dit geval waren er nog wel reismogelijkheden via Amsterdam Centraal in de richting van Schiphol of met een overstap op Amsterdam Sloterdijk.
Reputatie 7
Badge +3
Lief dat een stewardess taxi's regelt, maar om voor vergoeding in aanmerking te komen had u de NS een taxi moeten laten regelen. Als NS een taxi regelt, hoeft u niets voor te schieten. Nu heeft de taxichauffeur misbruik gemaakt van de situatie en andere (hogere) prijzen gerekend. Heeft u een bon gekregen?

NS regelt alleen taxi's als er geen ander vervoer meer mogelijk is en dan naar het eerste station waarvan de trein weer vertrekt.
Meestal regelt NS bussen bij langere vertraging.

U kunt met uw verhaal contact opnemen met de klantenservice.
Lief dat een stewardess taxi's regelt, maar om voor vergoeding in aanmerking te komen had u de NS een taxi moeten laten regelen. Als NS een taxi regelt, hoeft u niets voor te schieten. Nu heeft de taxichauffeur misbruik gemaakt van de situatie en andere (hogere) prijzen gerekend. Heeft u een bon gekregen?

NS regelt alleen taxi's als er geen ander vervoer meer mogelijk is en dan naar het eerste station waarvan de trein weer vertrekt.
Meestal regelt NS bussen bij langere vertraging.

U kunt met uw verhaal contact opnemen met de klantenservice.

Heb inderdaad een bon gekregen. Bus was met onze bagage geen optie en we waren op zeker te laat aangekomen op het vliegveld. Er is in ieder geval sprake van een gigantische vertraging.

NS doet zich hier met een jantje van LEIDEN af.

had NS de gemiste vliegreis voor mij en mijn zoon vergoed, als we te laat waren aangekomen?
Reputatie 7
Badge +3
@Hdegrijs NS had de vlucht niet vergoed als u te laat was gekomen, want NS vergoedt geen vervolgschade. Wel zou NS ander vervoer geregeld hebben, als u rechtstreeks contact had opgenomen met NS.
Reputatie 7
Badge +3
NS vergoedt geen gevolgschade, zoals missen van een vliegreis.

Heeft u uberhaupt wel aan andere opties gedacht anders dan zelf een taxi nemen? Ik had het niet bekeken, maar Jeroen heeft gelijk dat er nog wel andere treinen reden, zoals de IC naar Amsterdam CS via Haarlem waarmee u op Sloterdijk had kunnen overstappen naar Schiphol.
Heeft u daarnaar gekeken? Heeft u contact opgenomen met de klantenservice om te kijken wat mogelijk was? Of een servicemedewerker of andere NS medewerker op het station gevraagd om advies?

Ik kan op zich wel begrijpen dat u in soort van paniek bent geraakt bij het horen dat de storing tot 12.30 uur zou duren, maar er zijn ook andere manieren om Schiphol te bereiken. Als u zonder overleg met NS zelf een taxi regelt zal NS deze niet vergoeden.

U geeft aan dat een bus met uw bagage geen optie was.
Er gaat ieder half uur een reguliere lijnbus (365) naar Schiphol, ik weet dat veel inwoners van Leiden en Leiderdorp daar gebruik van maken, ook met bagage.
Beste momo

We waren gestrand in Leiden. Alle treinen richting het noorden waren en werden geannuleerd. Terugreizen om ergens anders via via te reizen was geen optie.

Wel leuk om te zien hoeveel mensen de NS, ondanks het beleid en hun problemen met Prorail, toch zo’n warm hart toedichten.

Voor mensen zoals ik, die hoegenaamd nooit met het openbaar vervoer reizen, omdat ik in het buiteland woon, komt zo’n uitval niet verwacht.

Kan mij voorstellen, gezien mij ‘nieuwe’ ervaring’ met deze vorm van OV, dat vaste reizigers, zoals de reageerders op mijn vraag, net deze NS tekortkomingen hebben leren leven en standaard ‘vluchtroutes’ bij de hand hebben voor het geval dat.

wij hadden dat niet. Wij hadden slechts behoefte aan een zo’n snel mogelijke aankomst op Schiphol.

een ieder bedankt voor zijn of haar reactie

Herman
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn 2 routes richting het noorden, 1 via Schiphol waar u heen wilde en 1 via Haarlem en Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Centraal. Treinen op deze 2e route werden niet geannuleerd, sommige reden wel met vertraging maar reden wel. Die van 9.20 had bv 15 minuten vertraging, die van 9.34 6 minuten
https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2019-03-01

Ik verwacht niet dat iedereen de standaard 'vluchtroutes' zoals u het noemt bij de hand heeft, maar daar is NS zelf voor. Wanneer u contact op had genomen met NS of iemand op het station om advies had gevraagd had men kunnen kijken naar de mogelijkheden. Dat zou ook mijn insteek zijn wanneer ik het buitenland iets dergelijks zou meemaken en niet wist wat te doen.

Reageer