beantwoord

Wisselstoring op weg naar internationale treinverbinding

• 22 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 162 Bekeken

Hallo. Ik heb een internationaal kaartje van den haag naar mannheim. Echter bij Gouda moest ik uitstappen vandaag ivm een wisselstoring. Om toch mijn aansluiting in Utrecht te kunnen halen heb ik snel een taxi genomen die me op 2 minuten net op tijd bij mijn trein bracht. Echter sie taxi kostte me wel 93 euro. Gaatvu dat vergoeden?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 augustus 2017, 20:12

Hallo Meervangeer en welkom op het NS Serviceforum.

Helaas geeft NS hier geen opties, omdat het alternatieve vervoer is gekozen op eigen initiatief. Wij zijn als vervoersbedrijf verantwoordelijk voor het vervoeren van A naar B, bij een verstoring moeten wij zorgen voor een alternatief. Mijn excuses voor het ongemak en van de storing op jouw traject, ik begrijp heel erg goed dat je hier flink van baalt.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Helaas, als je op eigen initiatief ander vervoer neemt dan wordt dit niet vergoed door NS.

Net als in je andere topic wijs ik je op de SOS/info zuilen op het station. Als je bijv. door vertraging een vlucht dreigt te missen zijn er namelijk wel (beperkte) mogelijkheden, maar alleen na contact met (en goedkeuring van) NS.
Reputatie 7
Hallo Meervangeer en welkom op het NS Serviceforum.

Helaas geeft NS hier geen opties, omdat het alternatieve vervoer is gekozen op eigen initiatief. Wij zijn als vervoersbedrijf verantwoordelijk voor het vervoeren van A naar B, bij een verstoring moeten wij zorgen voor een alternatief. Mijn excuses voor het ongemak en van de storing op jouw traject, ik begrijp heel erg goed dat je hier flink van baalt.
Ik had alleen geen tijd om eerst eens te overleggen. De taxi bracht me net op nippertje in Utrecht. Wie zou ik dan moeten bellen in zo'n geval en hoe kan dat dan snel worden behandeld?
Reputatie 7
In dit geval kunt u zich melden bij een conducteur, de zuil gebruiken of het station, of de klantenservice bellen.

Overigens, als u buiten uw schuld om een aansluiting naar een internationale trein mist, wordt dat nagenoeg altijd opgelost door het Internationale loket, in dit geval bijvoorbeeld Utrecht. Hier kan dan een aantekening worden gemaakt en kunt u vaak een trein later nemen
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Dat is allemaal wel erg slapjes geformuleerd. NS dient er in alle gevallen voor te zorgen dat wanneer een aansluiting wordt gemist (door bijvoorbeeld een wisselstoring) de reiziger zijn reis zo snel mogelijk kan voortzetten.

Het is in dit verband erg belangrijk om altijd een doorgaand internationaal vervoerbewijs te kopen waarop de afkorting CIV staat. Ook wanneer in Nederland met 40% of 100% korting wordt gereisd.

De voorwaarden zijn hier te vinden: https://www.nsinternational.nl/pdf_download/europese_verordening_reizigersrechten.pdf
Uit de voorwaarden is tevens op te maken dat spoorvervoerders niet aansprakelijk zijn voor vervolgschade of vergoedingen als zeflgekozen taxivervoer.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Dat eerste gebeurt ook maar bij een internationale verbinding naar Mannheim is twee uur vertraging onvermijdelijk. Dat is vervelend maar natuurlijk wel iets anders als een vliegtuig missen dat maar een of twee keer per week gaat.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Inderdaad loopt de vertraging snel op naar twee uur bij een verbinding met de ICE. De internationale voorwaarden geven dan recht op bijstand door de vervoerder in de vorm van het verstrekken van eten en drinken en een geldelijke compensatie voor de vertraging. De vervoerder moet dat op eigen initiatief aanbieden. Juist daar gaat het vaak mis. Een reiziger zal zelf op zoek moeten naar medewerkers om zaken bevredigend geregeld te krijgen.
Dat is normaal. Als je b.v. een anoniem kaartje hebt, dan weet de NS niet wie je bent. Bovendien was het eerste stuk van Den Haag naar Utrecht een normale IC. Er zaten ongetwijfeld mensen bij die er in Gouda sowieso uit moesten, of die Utrecht als eindbestemming hadden en minder dan een half of heel uur vertraging opliepen. De NS biedt soms via de omroep compensatie aan, maar de reizigers worden ook geacht de regels een beetje te kennen. De reiziger moet inderdaad actief op zoek naar medewerkers. In dit geval heeft TS dat niet gedaan en twee uur tijd uitgespaard. Maar dat kost dus wel wat.

Reageer