Yvo86: meldingen falende informatie bij vertraging

Reputatie 1
Nog een falen van de NS waar ik me mateloos aan irriteer: op de NS app staat dat er een storing is tussen Leiden en Utrecht, dus de rechtstreekse verbinding ligt er uit (zoals wekelijks in Alphen).

Eenmaal op station vraag ik aan een servicemedewerker hoe ik het snelst van Utrecht naar Leiden kan komen. Vervolgens krijg ik te horen dat de rechtstreekse trein 'gewoon' van Utrecht naar Leiden rijdt.

Dit was ook al het geval afgelopen maandag. Door dit soort fouten, die eenvoudig zijn te voorkomen, heb ik geen hoge pet op van de NS. Ook krijg ik hierdoor het idee dat men maar wat doet daar, zó amateuristisch.

Het irritante is dat ik maandag omgereisd heb via Den Haag, wat me extra tijd kost, zeker als ik m'n aansluiting mis. Doordat ik denk te kunnen vertrouwen op de app reis ik dus onnodig om, want soms blijkt de rechtstreekse trein gewoon te rijden. Erg zuur!

12 reacties

Reputatie 1
Ik blijf me verbazen en irriteren dat als de NS app gebruik en daarop zie dat alle treinen tussen (zoals vandaag) Leiden en Rotterdam wegens een storing uitvallen, terwijl op het station de medewerkers van de NS lachend vertellen dat die treinen 'gewoon' rijden.
Een voorbeeld van beroerde en verwarrende communicatie van de NS. Erg vervelend, omdat ik nu veel te vroeg naar het station ben gegaan om te proberen tijdig bij mijn afspraak te komen.

Dit lijkt me eenvoudig te verhelpen, maar doordat dat niet gebeurt vraag ik me af wat voor prutsers er bij de NS werken. Ik vind het in ieder geval erg vervelend, zeker ook omdat dit met regelmaat (wekelijks) gebeurt.

Mag ik dan écht niks meer verwachten van de NS?
Reputatie 1
Vanavond de trein van Utrecht naar Leiden. Volgens de app gaat de trein vanaf spoor 9a, waar iedereen staat te wachten. In de verte, op spoor 9b, staat een andere trein. Blijkt dat opeens de trein te zijn. Vervolgens moet iedereen zich rot rennen om die trein nog op tijd te halen.

Waarom faalt de NS nog steeds zo in de communicatie? Ik heb soortgelijke punten al eerder onder de aandacht gebracht, maar er wordt -duidelijk- niets mee gedaan. De NS staat al niet bekend om stiptheid en klantvriendelijkheid, dit draagt daar zeker niet aan bij.

Ik heb niet de illusie dat men bij de NS iets doet met de kritiek die binnenkomt, maar wil dit toch even kwijt.
Reputatie 1
Het is weer eens zo ver; het begint met een vertraging waar uiteraard niets over wordt gemeld op het station of op de NS app, en na enige tijd verdwijnt de trein van 18.22u van Rotterdam naar Leiden gewoon volledig van het bord en verschijnt de eerstvolgende trein. Geen enkel omroepbericht van de NS waarom deze trein - kennelijk - volledig uitvalt. Het is echt om gek van te worden. Zelfs buiten de echte spits lukt het de NS niet om de reiziger tijdig van A naar B te brengen. Bovenal irritant is dat er helemaal niets wordt gecommuniceerd door de NS. Wat een ontzettend incapabele organisatie zeg.
Er zal nu wel weer een standaard bericht van de NS komen dat het allemaal "heel vervelend" is en dat ze er niets aan kunnen doen. Dit gebeurt op dit traject steeds vaker. Zó irritant!
Reputatie 1
De trein vanaf Voorschoten naar Laan van NOI vertrekt weer eens met 2-3 min vertraging. Op de tv schermpjes in de trein wordt aangegeven dat de trein "gewoon volgens dienstregeling" aan zal komen op Laan van NOI. Wie daar op afgaat komt bedrogen uit; in werkelijkheid komt de trein 3 minuten later aan en moet je een sprint trekken wil je je aansluiting kunnen halen.

Bijzonder irritant, niet alleen omdat de communicatie van de NS weer eens te wensen over laat, maar met name omdat dit zó eenvoudig te voorkomen is.
Dat de trein weer bomvol is, we als sardientjes op elkaar moeten staan (!) neem ik dan maar voor lief: die service van de NS ben ik inmiddels gewend.
Reputatie 1
Vandaag, maandag 18/7, de trein vanaf Rotterdam cs op spoor 9 van 21.22 uur, rijdt volgens de NS app niet. In werkelijkheid rijdt de trein wél. Weliswaar met 6 minuten vertraging waardoor ik alweer m'n aansluiting zal missen, maar daar raak ik inmiddels gewend aan.
Ik vind het vreemd dat de NS op de app onjuiste berichtgeving plaatst. Is deze ogenschijnlijk eenvoudige communicatie dan toch zo lastig?
Reputatie 1
Vandaag uiteraard ook weer vertraging, dit keer van 10 minuten. Nadat de eerste 5 min vertraging voorbij staan komt er op het NS-bord opeens ipv 10 min vertraging, 5 min vertraging te staan. Twee keer 5 min = nog steeds 10 min vertraging! Nieuwe tactiek?
Reputatie 1
Ook op NOI heeft de sprinter naar Haarlem vertraging, maar daar wordt niks over omgeroepen en er wordt ook niks op het bord gezet. Het lijkt me vrij eenvoudig om dit wel te doen, maar kennelijk is dit voor de NS te hoog gegrepen.
Goede communicatie en een kritische blik op het eigen presteren (ipv anderen de schuld geven) zou de NS passen (én sieren!). Het is dat de overheid deze incapabele tent overeind houdt: iedere commerciële tent die zo met zijn afnemers omgaat was al lang op de fles gegaan.
Reputatie 1
De trein vanaf de vink vertrekt met 5 min vertraging richting den haag. De borden werken (nog steeds!) niet en er wordt niets omgeroepen. Ook op de app wordt niets van deze vertraging gecommuniceerd. Nu zal ik voor de 4e keer deze week m'n aansluiting op NOI missen. Is het dan zó moeilijk om vertragingen te communiceren?
Ik heb Yvo via een privébericht laten weten dat ik 4 topics heb aangemaakt, waaronder dit topic. Dit zijn topics waarin ik 29 van zijn topics heb gebundeld. Dit houdt het forum overzichtelijker, voor andere forumleden maar ook van ons.

Verder wil ik Yvo eraan herinneren de druktemelder te blijven gebruiken. Het zal helaas niet direct tot verandering leiden, maar de meldingen worden door NS absoluut serieus genomen en onderzocht. Bij voldoende meldingen wordt er een onderzoek gestart. Hopelijk merkt Yvo ook op zijn traject(en) snel verbetering.

Wat betreft de communicatie tijdens vertragingen: blijf ook dit vooral melden, met name bij het personeel. We doen ons uiterste best om de informatie zo goed en tijdig mogelijk te brengen, maar helaas komt het soms voor dat reizigers onvoldoende worden ingelicht. Ook wij betreuren dit.
Reputatie 1
Trein van 21.50 van NOI richting Weesp. Stopt op voorschoten en blijft daar stilstaan. Er wordt niks omgeroepen. Geen idee waarom we inmiddels 10 minuten stil staan. Het zoveelste geval van gebrekkige communicatie van de NS.
Als reactie op het bericht van 5 oktober: Yvo geeft zelf aan dat na een kwartier een ambulance is verschenen, er was kennelijk iemand onwel geworden. Tot die tijd geen idee wat er aan de hand was. Zoals andere forumleden ook aan hebben gegeven, vermoed ik dat de focus op de dienstverlening heeft gelegen. Erg vervelend dat de informatievoorziening niet voldoende was. Hopelijk gaat alles goed met de persoon die betrokken was in deze situatie. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.
Trein van 21.50 van NOI richting Weesp. Stopt op voorschoten en blijft daar stilstaan. Er wordt niks omgeroepen. Geen idee waarom we inmiddels 10 minuten stil staan. Het zoveelste geval van gebrekkige communicatie van de NS.

Er zijn nou eenmaal onvoorziene omstandigheden in het leven. Als je op de snelweg in de file staat omdat er net een ongeluk is gebeurd, dan geven de infoborden (of andere kanalen) dat ook niet direct aan.
Er is wel een "oplossing", en dat is er continue bovenop zitten. Maar de hamvraag is: willen we die extra kosten wel betalen? Ik zit persoonlijk niet te wachten op een veel duurder treinkaartje in ruil voor betere informatievoorziening. Voor elke service wordt er als het goed is een kosten/baten analyse gemaakt en ik heb het idee dat dit goed in orde is m.b.t. de communicatie bij verstoringen. Er blijven altijd uitzonderingen, maar daar moet je je beleid niet op maken want dat zou onnodig duur worden.

Reageer