beantwoord

1,5 meter regel in de spits als iedereen weer gaat werken

Hoe gaat de NS de 1,5 meter regel aankunnen als straks iedereen weer moet reizen in de spitsuren?

icon

Beste antwoord door Jeroen 8 april 2020, 18:43

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat echt weer iedereen moet gaan reizen met het OV. De maatregelen zullen stap voor stap afgebouwd worden waarbij het aantal besmettingen in de gaten gehouden moet worden. Dus ga uit van elke 2 weken een stapje als het controleerbaar blijft.

De NS heeft geen opties om meer materieel in te zetten in de spits dus de 1,5 mtr. is niet haalbaar als iedereen weer tegelijkertijd met het OV moet.  Er zal dus een beroep gedaan moeten worden aan de mensen om gespreider te gaan reizen om op die manier de drukte in het OV tegen te gaan.

Hoe het er straks uit gaat zien verder is voor iedereen nog de vraag, we weten ook niet of het virus straks weer opspeelt of niet als de regels weer soepeler worden.  De verlaging van het aantal IC patiënten van vandaag was ook niet de voorspellen maar wel een klein lichtpuntje.

Bekijk origineel

413 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat dus niet lukken. Er zal wellicht een uitzondering komen voor OV en luchtvaart (al dan niet met een mondkapjes plicht) omdat die 1.5 meter regel nog wel tot eind 2021 van kracht kan blijven. Verder zal men mensen op gaan roepen om zoveel mogelijk per auto te reizen of thuis te blijven. Risicogroepen zullen daarnaast wellicht verzocht worden het OV voor lange tijd niet te gebruiken. Een andere maatregel zou een verplichte temperatuurcontrole voor iedere reiziger kunnen zijn. 

Wat er gebeurt als de OV bedrijven failliet gaan (wat niet ondenkbaar is, alleen NS heeft volgens het FD nu al 500 miljoen euro schade) is helemaal onvoorspelbaar.

Badge +3

Tja, op social media regent het nu al ‘klachten’… 

Heb het idee dat het weer drukker aan worden is in de treinen van de @NS_online

Willekeurige reactie:

Dat is een understatement! Ik had net in Breda én Tilburg een wtf moment.

En dan… 

@NS_online moet dat "links gaan, rechts staan" op de roltrappen ook niet ff afgeschaft worden. Ik word daar nog bijna dagelijks ingehaald en dan zitten anderen in mijn 1,5 meter zone.

En oh jee.. Ook het parkeergeld loopt terug! Serieuze problemen hoor? :thinking:

Badge

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat echt weer iedereen moet gaan reizen met het OV. De maatregelen zullen stap voor stap afgebouwd worden waarbij het aantal besmettingen in de gaten gehouden moet worden. Dus ga uit van elke 2 weken een stapje als het controleerbaar blijft.

De NS heeft geen opties om meer materieel in te zetten in de spits dus de 1,5 mtr. is niet haalbaar als iedereen weer tegelijkertijd met het OV moet.  Er zal dus een beroep gedaan moeten worden aan de mensen om gespreider te gaan reizen om op die manier de drukte in het OV tegen te gaan.

Hoe het er straks uit gaat zien verder is voor iedereen nog de vraag, we weten ook niet of het virus straks weer opspeelt of niet als de regels weer soepeler worden.  De verlaging van het aantal IC patiënten van vandaag was ook niet de voorspellen maar wel een klein lichtpuntje.

Reputatie 7
Badge +3

Als er weer meer mensen gaan reizen omdat men bv minder thuis hoeft te werken zal de basisdienstregeling zoals die er nu is niet meer voldoende zijn. NS zal dan weer meer treinen moeten laten rijden of zelfs al weer de normale dienstregeling met zoveel mogelijk en zo lang mogelijke treinen.

Maar ik kan me ook vooorstellen dat aan werkgevers zal worden gevraagd om hun werknemers voorlopig nog wel zo veel mogelijk thuis te laten werken en dat een volgende stap kan zijn dat deze werknemers deels weer naar kantoor te laten komen. Dus bv bij bedrijven waar nu iedereen thuis werkt straks op dagelijkse basis maar 25% van de werknemers naar kantoor te laten komen en dat geleidelijk aan op te bouwen afhankelijk van de situatie. Niet alleen omdat men anders in het OV geen 1,5 meter afstand kan bewaren maar ook omdat men anders op werk te dicht bij elkaar komt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Hoe lang denk je dat de OV bedrijven het financieel vol houden als de reizigers nog langer anderhalve meter uit elkaar moeten zitten? Dan moet je het studentenvervoer sowieso tot september plat leggen en kun je dan verder een bezettingsgraad van maximaal 25% nastreven terwijl de alles overheersende personeelskosten wel voor 100% doorlopen. Dit kan echt niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat geldt niet alleen voor de OV bedrijven maar ook voor veel andere bedrijven in het land. Maar als die 1,5 meter echt nodig is om te voorkomen dat aantal doden uiteindelijk veel en veel hoger wordt dan zal dat wellicht toch echt nodig zijn. En de maatregelen ervoor worden niet door NS bepaald maar door ons kabinet. Als het kabinet dus aangeeft dat  maximaal 25% van de werknemers weer naar werk kan en bij een volgende stap misschien 50% dan kan NS daar niet echt iets veranderen. De maatregelen van het kabinet kunnen misschien zelfs afhangen van in hoe verre mensen in de trein wel die afstand kunnen bewaren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Allemaal waar, maar dan gaan de OV bedrijven doodleuk failliet en rijdt er zo meteen niets meer. Je denkt zeker dat de OV bedrijven zwemmen in het geld.

Reputatie 6
Badge

@Momo

Allemaal waar, maar dan de OV bedrijven doodleuk failliet en rijdt er zo meteen niets meer.

Als dit dreigt zullen er wel maatregelen komen.

In Engeland heeft de overheid nu het spoor in beheer, in plaats van de concessie-vervoerders. Overigens zijn de provincies van de opdrachtgevers voor het openbaar vervoer. Dus als een vervoerder failliet dreigt te gaan zal er wel een overheidsmaatregel komen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin  ik denk zeker niet dat de OV bedrijven zwemmen in geld maar volgens Hoekstra heeft de overheid hele diepe zakken en die mogen helemaal leeg. Als het nodig is dat de OV bedrijven ook een greep doen uit die zakken dan zal dat moeten. Daarnaast is de Nederlandse staat de enige aandeelhouder van NS dus het is ook in hun eigen belang dat NS geholpen wordt.

Toevallig lees ik zojuist dit op het AD:

Een van de redenen dat scholieren en studenten meer thuis moeten gaan doen, is de ov-capaciteit. Die is drastisch lager wanneer  1,5 meter ook daar de norm blijft. ,,We hadden voor de coronacrisis vijf miljoen check-ins per dag”, zegt een woordvoerder van OV Nederland. ,,Nu zijn dat er 500.000. Maar toch lukt het soms nu al niet om de grens van 1,5 meter te handhaven. Dat heeft deels te maken met het feit dat er minder bussen, trams en treinen rijden. Maar als je weer meer mensen laat reizen, komt de grens snel in zicht.” 

Terug naar vijf miljoen check-ins per dag, dat gaat dus echt niet gebeuren. ,,We zijn er nu voor de mensen die echt moeten reizen. De mensen met een vitaal beroep, mensen die in het ziekenhuis werken. Het zal wellicht weer wat gaan toenemen, maar het kan echt niet oneindig. We houden er ook rekening mee dat er structurele effecten optreden. Dat thuis werken en studeren echt de standaard worden en dat reizen minder gebruikelijk wordt.”

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/bereid-je-maar-vast-voor-dit-verandert-er-voor-ons-in-de-1-5-meter-samenleving~a07d257e/

Reputatie 7
Badge +3

@Momo 

Er zijn meer OV-bedrijven dan NS.

Reputatie 2

​De vraag van de TS vind ik een interessante. Wie nu met de trein reist met maar 10% van de voormalige capaciteit (mooi inkijkje @Momo) weet hoe lastig het nu al is om die afstand te waarborgen.

Onszelf afvragen hoe die 1,5 meter in acht moet worden gehouden is eigenlijk trachten een oplossing te implementeren. Radicaal zou dat kunnen door zeker de helft van de stoelen en banken uit treinen te verwijderen en staanplaatsen niet toe te staan. De capaciteit van de vervoerders zal dan permanent rond die 10%, misschien maximaal 15%, van de voormalige capaciteit hangen. Alleen met hele dure toegangsbewijzen zou dan het openbaar vervoer rendabel zijn te houden. Maar dan is het openbaar vervoer niet meer openbaar en prijst het zichzelf uit de markt.

Nu is die 1,5 meter een middel, een ander middel is afscherming. Al genoemd zijn de mondkapjes. Ook schermen tussen stoelen zou een oplossing kunnen zijn, maar kosten ook ruimte en gewicht. Mondkapjes zijn misschien de eenvoudigste oplossing. Interessant bij mondkapjes is dat wij Europeanen die dingen vooral zien als bescherming van onszelf tegen de boze buitenwereld. Vraag je een man uit Singapore waarom hij een mondkapje draagt, dan antwoordt hij dat hij zijn omgeving tegen hemzelf beschermen. Hij vertrekt hierbij dus vanuit de veronderstelling dat hijzelf besmet is en dat hij een verantwoordelijkheid draagt naar zijn medemensen. Een totaal andere invalshoek waar wij westerlingen misschien nog wat meer vertrouwd mee moeten raken.

Mijn verwachting is dat we uit gaan komen op mondkapjes. Het gespreide reizen is verwacht ik een wensdroom van ons OV. Dit gaat niet gebeuren. We gaan niet van 11 uur `s morgens tot 7 uur `s avonds werken om de transportcapaciteit van het vervoersbedrijf te spreiden. Inmiddels is dit een oplossing van gisteren. Er heeft zich inmiddels een veel praktischer alternatief aangediend, het thuiswerken. Thuiswerken kan niet voor iedereen. Veel banen vinden fysiek op locatie plaats. Maar als iedereen die enigszins kan thuiswerken regelmatig thuiswerkt dan zou dit veel lucht in de treinen geven. Als reizigers in de trein hiernaast ook nog mondkapjes moeten gaan dragen dan verwacht ik dat de reizigersaantallen structureel laag blijven. En dit thuiswerken heeft de komende maanden tijd om zich te postvatten. Mensen en organisaties hebben de gelegenheid om in deze nieuwe werkelijkheid door te functioneren.

Vandaag stond in de Volkskrant een artikel waarin de lezer werd voorbereid dat veel veranderingen die nu plaatsvinden best permanente veranderingen kunnen worden. Het openbaar vervoer zal zich erop moeten voorbereiden dat de spelregels structureel worden herschreven en dat onder andere voorwaarden moet worden geopereerd. Deze rol zal een kleinere zijn dan de rol tot eind 2019.

Badge

Kleine correctie, de NS rijdt nog met ca. 35% van de capaciteit rond met ca. 10% van de reizigers t.o.v. voor de corona maatregelen.

Aanpassingen aan treinen moeten aan strenge eisen voldoen en daar gaat de nodige bureaucratie aan vooraf voordat er dingen aangepast mogen worden aan een trein. Daarnaast moeten al die aanpassingen nog veilig zijn ook en schermen zullen ook continu schoongemaakt moeten gaan worden ter voorkoming van besmetting via de schermen.

Ik denk niet dat dat een oplossing zal gaan worden, voordat alle treinen zijn voorzien gaat ook nog flink lang duren.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal niet alleen gaan om het openbaar vervoer. De mensen die reizen gaan ergens heen, bv naar werk. Op werk moet men dan ook de afstand goed kunnen bewaren. Als dat niet kan of maar deels, zal het advies blijven zoveel mogelijk thuis te werken. Als dat niet kan op onderwijsinstellingen zal dat ook nog zoveel mogelijk op afstand moeten gebeuren.

Badge +3

Dan moet je het studentenvervoer sowieso tot september plat leggen 

Niet om het een of ander, een beetje student heeft dat al lang door en gaat NIET reizen indien niet strikt noodzakelijk.

Alles kan online, dus nee het is geen vakantie.

En je ouders (die ook thuis werken) trappen je om een uur of 8 wel uit je bed hoop ik.

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je het studentenvervoer sowieso tot september plat leggen 

Alles kan online, dus nee het is geen vakantie.

Bij veel studies is er ook praktijkwerk nodig dat thuis niet kan omdat je daar geen apparatuur hebt. Denk aan technische opleidingen, medische opleidingen, etc. Niet iedereen studeert psychologie of theologie. Thuiswerken en thuisstuderen wordt nu door sommigen als het ei van Columbus aangeprezen wat het niet is.

Reputatie 7
Badge +3

Ook een interessant artikel wat betreft dit onderwerp is  https://www.verkeersnet.nl/blogs/32438/zo-ziet-woon-werkverkeer-eruit-als-iedereen-voorlopig-15-meter-afstand-moeten-houden/

Het moge duidelijk zijn dat de OV bedrijven vooral geraakt worden bij keuze 3 van de genoemde keuzes. Wel zal dan beter de 1,5 meter afstand gehaald kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

"Medewerkers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer mogen per taxi reizen"

Nog eventjes los van de kosten (van Rotterdam naar Amsterdam v. v. wat kost dat), waar denk je al die taxi's vandaan te halen? En via de taxichauffeur die de hele dag jan-en-alleman vervoert kun je niet besmet raken? Ik vrees dat die kans misschien wel groter is dan in de trein. 

Wel is het logisch het autogebruik zoveel mogelijk mogelijk te gaan stimuleren,  bijv. via een tijdelijke belastingverlaging en het OV te ontmoedigen via een tijdelijke tariefsverhoging. Je zou er aan kunnen denken om alle abonnementen in het OV voorlopig te beëindigen en alleen nog enkele reizen te verkopen tegen eerste klas tarief. 

Overigens zet de auteur van het artikel wel erg op de fiets in,  ik verdenk hem van bijbedoelingen uit de GL milieukoker. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar één van de mogelijke maatregelen die werkgevers zouden kunnen nemen. Werkgevers zullen bij keuze 3 waarschijnlijk eerst andere mogelijkheden onderzoeken. En wanneer er meer werknemers van Rotterdam naar Amsterdam moeten reizen kan een bedrijf een bus inzetten, uiteraard met voldoende capaciteit zodat mensen niet alsnog te dicht bij elkaar zitten. 

Als een taxi (of bus) de enige optie is om naar werk te gaan zouden die mensen misschien maar 1 of 2 dagen per week naar kantoor mogen komen, als dat al niet zou gaan gelden voor het hele bedrijf voor een bepaalde periode. Of standaard thuis werken en alleen als het een keer echt nodig wel naar kantoor met de taxi.

In een tijd dat thuiswerken bij ons nog niet mogelijk was is een mederwerker die herstelde van een zeer gecompliceerde beenbreuk ook enkele weken dagelijks met een door het bedrijf betaalde taxi naar werk gekomen en thuisbebracht. Hij kon wel werken (beeldschermwerk) maar kon en mocht niet zelf autorijden of fietsen.

En als er in supermarkten al in no-time allerlei plexiglas schermen aangebracht kunnen worden om de werknemers te beschermen zouden ook in taxi's afscheidingen tussen chauffeur en de achterbank aangebracht kunnen worden.

Reputatie 7
Badge

Zou het kunnen gebeuren dat een aantal van het NS personeel ontslagen zal worden?

Badge

Zou het kunnen gebeuren dat een aantal van het NS personeel ontslagen zal worden?

Vooralsnog worden er nog steeds nieuwe personeelsleden aangenomen aangezien we elke medewerker weer hard nodig hebben zodra alles weer gaat rijden en we terug gaan naar de normale bezetting in de trienen qua personeel.  Daarnaast zullen we zolang het corona toch nog aanwezig is zelfs meer mensen nodig hebben om deze extra zieke medewerkers op te vangen.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt er aan hoe lang dit gaat duren. Tot nu toe is volgens het FD de financiële schade bij NS 500 miljoen en in dit tempo is NS snel door zijn geld heen. Niet zo vreemd als er nog maar 10% van de reizigers over is en een deel daarvan niet betaalt omdat er geen controle meer is. Dat er een probleem gaat komen lijkt me dus wel duidelijk. 

Wellicht gaat NS ook snijden in de uitgaven zoals het afbestellen van nieuw materieel en het schrappen van andere investeringen. Ook zou je kunnen denken aan tijdelijk hogere tarieven. 

En als er in supermarkten al in no-time allerlei plexiglas schermen aangebracht kunnen worden om de werknemers te beschermen 

Moge het duidelijk zijn, ik werk momenteel naast mijn school als kassamedewerker bij een supermarkt en die schermen zijn er alleen voor schijnveiligheid. De schermen bedekken maar de helft van wat het zou moeten doen om het echt veilig te maken en klanten gaan alsnog om de schermen heen staan omdat ze je anders niet (goed) kunnen verstaan. Wij krijgen niet eens handschoenen! Mijn supermarkt (Vomar) maakt ook de karretjes ‘schoon’, dit doen ze alleen totaal niet goed en dus heeft het weinig zin (vaak ook urenlang met hetzelfde doek). Wil hier alleen maar mee zeggen dat de meeste maatregelen alleen maar voor de show zijn en het me niks zou verbazen als dit in andere industrieën hetzelfde is.

Reputatie 7
Badge +3

Qua winkels is daar ook wel verschil in. Ik was vanmiddag even heel kort bij de Bruna om bij het PostNL punt een pakketje af te geven en daar hing een stukje plexiglas van hooguit 75 cm bij 1 meter op ooghoogte waaronder nog ruimte was tot aan de bali (medewerkers daar hadden wel handschoentjes aan), maar bij onze AH en Dirk zijn de schermen een stuk hoger en breder en bij de AH staat de kassabon printer sinds deze week op het plateautje waar je normaal je contante geld neerlegt, aan de kant van de klant, als je een kassabon wilt moet je die zelf pakken, die wordt niet meer door de kassamedewerker aan je gegeven. Bj diezelfde AH worden de winkelwagentjes niet meer voor je schoongemaakt zoals de eerste week, er staat wel op een statafel een sprayflacon reiniger en een rol keukenpapier waarmee je dat zelf kan doen, dus niet iedere keer dezelfde doek. Bij de Dirk wordt het nog wel door een medewerker gedaan. Handschoentjes dragen de kassamedewerkers ook niet, maar ik vraag me af of dat qua virus voor hen verschil maakt. Ook met handschoenen kun je een besmet oppervlak aanraken en als je dan met de handschoen je gezicht aanraakt maakt dat geen verschil met wanneer je dat met je blote hand doet. Verschil is misschien wel dat je dan niet zo vaak je blote handen hoeft te wassen en/of te reinigen met desinfecterende handgel waardoor je handen niet zo uitdrogen. 

Ik was vandeweek ook bij de lokale AH en daar lijkt het veel beter geregeld, met de grotere schermen en inderdaad de bon niet in direct contact. Was een sterk contrast met het Vomarfiliaal waar ik werk, waar laatst 3 muizen op een dag gezien zijn maar nog steeds geen actie ondernomen, en iemand die in direct contact was gekomen met een waarschijnlijke virusdrager werd verteld dat ‘als je je nog niet ziek voelt, kom je maar gewoon’. Trieste staat van werken voor 5,26 :( 

Reputatie 7
Badge +2

Handschoentjes dragen de kassamedewerkers ook niet, maar ik vraag me af of dat qua virus voor hen verschil maakt. Ook met handschoenen kun je een besmet oppervlak aanraken en als je dan met de handschoen je gezicht aanraakt maakt dat geen verschil met wanneer je dat met je blote hand doet. Verschil is misschien wel dat je dan niet zo vaak je blote handen hoeft te wassen en/of te reinigen met desinfecterende handgel waardoor je handen niet zo uitdrogen. 

Ik denk ook dat het met al dat wassen/desinfecteren beter voor je handen is.

Voor de rest dragen handschoenen vooral bij aan verspreiding van het virus. Het creëert een schijnveiligheid waardoor ze zelden gewisseld of gewassen worden. Het verbaast me nog steeds dat het grootste deel van de bevolking blijkbaar denkt dat handschoenen van virusdodend materiaal o.i.d. gemaakt zijn.

Reageer