1e boete | NS Community
beantwoord

1e boete

  • 30 November 2022
  • 29 reacties
  • 1009 Bekeken

Had vanmiddag mijn 1e boete in de trein ontvangen, ingecheckt met ov van gezinslid dus reisde met een niet geldig vervoersbewijs, ID laten zien en was verder niks bijzonders, kan ik voor dit geval de boete laten kwijtschelden? En zoja hoe en waar kan dit?

icon

Beste antwoord door MoDe 1 December 2022, 00:16

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 

Had vanmiddag mijn 1e boete in de trein ontvangen, ingecheckt met ov van gezinslid dus reisde met een niet geldig vervoersbewijs, ID laten zien en was verder niks bijzonders, kan ik voor dit geval de boete laten kwijtschelden? En zoja hoe en waar kan dit?

 

 

Uw boete wordt niet automatisch kwijtgescholden als het de eerste keer is. Ging u daar al van uit? Dat is met een incheckfout vaak wel het geval, mits de conducteur geen aantekeningen heeft gemaakt over uw gedrag of opstelling, dan wel de bereidheid tot medewerken. Dit is natuurlijk geen incheckfout of correctietarief. Als u met een studentenkaart van een op u lijkend gezinslid heeft gereisd, neigt het naar pure oplichting.

Wat u deed, reizen met en ov-chipkaart van een ander is heel wat anders, dat is regelrechte fraude. U krijgt een acceptgiro thuis en daarom staat een nummer, het zogenaamde boetekenmerk. U kunt het proberen bij Klantenservice, maar het is maar zeer de vraag of het wordt toegekend. Het zou puur onrecht zijn als het wordt kwijtgescholden. Als het goed is is de ov-chipkaart van uw gezinslid ingenomen, en die zal zelf een nieuwe kaart moeten aanschaffen. U krijgt dus een terechte boete. 

Het is dus niet zo dat u maar met een kaart van iemand anders kunt gaan reizen en dat de boete automatisch wordt kwijtgescholden als het de eerste keer is. Had u daar al op gerekend?  Merkwaardig ook dat u dit wel weet, maar toch gewoon, met notabene een kaart van een ander, bent gaan reizen; u weet ongetwijfeld dat dat niet mag. Veel kaarten bevatten abonnementen en in dat geval betaalt u nog te weinig ook of bij een studentenabonnement zelfs niets voor uw reis. Ik merk bij u alleen interesse in het kwijtschelden, reflectie over uw eigen gedrag komt niet naar voren. Kwijtschelden zou niet terecht zijn, u heeft bewust zo gehandeld en  de kans is aanwezig dat het in uw voordeel was met de chipkaart van een ander te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Reizen met een persoonlijke OV van iemand anders is strafbaar. De boete is terecht en meestal wordt die OV chipkaart in beslag genomen en vernietigd.

Of in jouw geval een 1e boete kwijtgescholden wordt? Je kunt telefonisch, via Facebook, Twitter of chat contact opnemen met NS klantenservice en hopen op coulance.

Reputatie 7
Badge +1

Heer Bommel is vermoedelijk te weinig op de hoogte van wat meestal ´moderne media´ wordt genoemd-allerbekendst dat TikjeTokje maar ook failbook en Insta etc. aan ´insider´info´ weten rond te spreiden. In bepaalde specifieke kringen zeer gewild. En het verweer voor het zeldzame geval dat het misgaat ligt ook uitermate zeer voor de hand.

Overigens blijkt-we zien dit soort vragen toch geregeld hier voorbijpasseren- dat er blijkbaar toch best nog wel zo af en toe gecontroleerd wordt en men ook weet heeft van dit soort truukerijen.

Reputatie 7
Badge +4

Een samenleving kan niet functioneren als we de ogen dichtknijpen voor parasitair gedrag dat kennelijk een onderdeel is of wordt van een eigen werkelijkheid, waarbij het enige criterium voor denken, handelen en redeneren het eigenbelang is.  De relatie met het filmpjeskijkersniveau is er ongetwijfeld, maar er is meer aan de hand.

 

Een verklaring moet niet worden verward met een rechtvaardiging.

Reputatie 7
Badge

Ik zou niet weten waarom deze boete kwijt gescholden moet worden. 

Reputatie 7

Wijd verbreid blijkbaar, die overtuiging dat je een 1e boete in de trein altijd kwijt kan laten schelden. Het is niet te geloven.

Hoor ook weleens dat men de zin van een persoonlijke chipkaart niet begrijpt: of jij nu zelf met je persoonlijke chipkaart reist of je vriendin, wat maakt dat nou uit, er wordt toch gewoon betaald voor de rit..... 🙄

Het wordt een beetje gezien zoals het delen van een Netflix-abonnement blijkbaar.

Wanneer het enkel een ‘uitstel van betaling’ van NS betreft, zal in de regel kwijtschelding van de verhoging mogelijk zijn. Dan hoef je enkel de ritprijs te betalen. Dat kan (helaas) sinds een aantal jaren 1x per jaar, en kan telefonisch door de klantenservice worden geregeld. Het gaat hier wel om coulance, NS kan het weigeren. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de conducteur bij het uitschrijven een opmerking heeft genoteerd over de manier waarop het contact verliep.

 

Is de OV-chipkaart ook ingetrokken in de trein, dan volgt er tevens een strafbeschikking van het CJIB voor fraude met een persoonlijke kaart. Aan dat bedrag kan NS niks doen, enige optie daar is in verzet gaan. Maar dan zijn er daadwerkelijke gronden nodig waarom de beschikking onterecht zou zijn.

 

--

Over reizen met de persoonlijke kaart van een ander zijn ook hier op het forum misverstanden geweest, zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. Met ander reisrecht is het sowieso een ander verhaal, abonnementen zijn altijd persoonlijk.

Als je regelrecht fraudeert lijkt het me nogal misplaatst om coulance te vragen. 

Misschien had Jara per ongeluk de chipkaart van het andere gezinslid gepakt. Als je ter goede trouw bent dan kom je misschien niet op het idee dat anderen het zien als (opzettelijke) fraude.

Reputatie 7
Badge +2

Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. 

Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.

Als je regelrecht fraudeert lijkt het me nogal misplaatst om coulance te vragen. 

Dat kan zijn, maar zolang NS de optie biedt ga ik dat niet achterhouden omdat ik het er maar niet mee eens ben. 

Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. 

Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.

Hoeft niet natuurlijk, ik heb ook meerdere kaarten, waaronder een Businesscard en reguliere. 

Reputatie 5

Over reizen met de persoonlijke kaart van een ander zijn ook hier op het forum misverstanden geweest, zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. Met ander reisrecht is het sowieso een ander verhaal, abonnementen zijn altijd persoonlijk.

Niet altijd. NS-abonnementen zijn altijd persoonlijk, maar bijvoorbeeld het abonnement Dal Voordeel Limburg van Arriva (dat 20% korting in de bus en 40% korting in de treinen van Arriva geeft) kan ook (tegen dezelfde prijs) op een anonieme kaart geladen worden. Dat abonnement heb ik zelf, en ook bewust op een anonieme kaart zodat er altijd een ander mee kan reizen als die toevallig geen kaart heeft; zelf kan ik dan nog altijd op mijn tweede OV-chipkaart met NS Flex reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. 

Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.

Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.

Maar misschien heb je de andere kaarten wel bij je en dan zou iemand anders 1 van die kaarten kunnen gebruiken (wat dus niet mag). 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.

Maar misschien heb je de andere kaarten wel bij je en dan zou iemand anders 1 van die kaarten kunnen gebruiken (wat dus niet mag). 

Ik heb wel eens 2 kaarten mee gehad, maar heb op op 2 automatisch saldo laden en hetzelfde abonnement, dus neem er maar 1 mee. Op nr. 3 zonder abonnement staat ook nog saldo, misschien verflex ik die ooit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel eens 2 kaarten mee gehad, maar heb op op 2 automatisch saldo laden en hetzelfde abonnement, dus neem er maar 1 mee. Op nr. 3 zonder abonnement staat ook nog saldo, misschien verflex ik die ooit.

Een 2e kaart bij je hebben kan handig zijn mocht je de kaart die je gebruikt onverhoopt verliezen, kun je altijd nog die 2e kaart gebruiken, moet je alleen die 2 kaarten niet bij elkaar bewaren want ben je ze allebei kwijt. Zelf had ik mijn kaart met Traject Vrij in een apart etuitje waarin ik ook de sleuteltjes van mijn stationsfiets bewaarde, wat kleingeld voor de Kiosk/AHtoGo, een meerittenkaart voor de tuktuk bij Delft Zuid en iets waarop ik kon noteren in welke rij en rek in mijn fiets in de stalling had gestald, hoefde ik niet iedere ker met in en uitchecken mijn OV-chipkaart uit mijn portemonnee te halen, alleen het etuitje voor de lezer houden. Mijn 2e kaart zat dan in mijn portemonnee die weer in mijn tas zat. Het etuitje zat in mijn jaszak. 

Er zijn ook reizigers die wel 2 kaarten gebruiken, om bv een reis die in de spits is begonnen op de ene kaart te reizen en dan met kaart waarop een dalabonnement staat te gebruiken in de daluren. Of om op een saldo kaart bij de automaat een fiets kaartje te laden als je zelf met Flex reist waarbij dat niet meer kan. Als je nog wel eens een fiets mee wil nemen en daarvoor bij een automaat een kaartje wil kopen, zou ik die 3e kaart niet verflexen.

Badge +3

Er is ooit een zaak geweest over het reizen op een persoonlijke kaart van iemand anders, zónder abonnement en mét toestemming van de kaarthouder.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/reizen-op-persoonlijke-ov-chipkaart-van-iemand-anders-is-niet-toegestaan/

Conclusie is dat het simpelweg niet mag, maar de vervoerder (in dit geval) toch een schikkingsvoorstel heeft gedaan? 🙄

Het toestaan van reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van een ander is zeer onwenselijk en schaadt de redelijke belangen van de vervoerder. Van de controleur behoeft niet te worden gevergd dat deze “geldig gebruik” onderzoekt of vaststelt dat de kaart is gestolen of vermist. Eventuele schriftelijke machtigingen kunnen zij niet à la minute effectief onderzoeken. De verantwoordelijkheid van het geldig reizen behoort niet te worden verlegd van de reiziger naar de vervoerder. Het toestaan van een handelwijze als van de consument in het onderhavige geval zal leiden tot een administratieve rompslomp voor de vervoerder omdat onderzoek naar het gebruik dient plaats te vinden met eventuele kwijtscheldingen tot gevolg. De belangenafweging dient ten gunste van de ondernemer uit te vallen. Handhaving dient dan ook voorop te staan tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen waarbij de reiziger geen andere keuzemogelijkheid ten dienste staat. Daarvan is in dit geval geen sprake.

Reputatie 7
Badge +4

Welke zaak bedoel je precies? Wanneer, met wie en met welke inhoud? Of is het de bekende zaak met Arriva waar de uitspraak naar de prullenbak is verwezen door de rechter, hier uitgebreid besproken en die  in het archief nog wel te vinden is naar ik aanneem? Daar is hier al eerder de nodige mist mee aangebracht.

Als er niet gratis of met korting gereisd kan worden, zomder al te grote pakkans. is een abonnement van een ‘gezinslid’ ook niet interessant

Je lijkt immers wel een beetje op je broertje met een foto van een paar jaar geleden. Het is in Gouda en omgeving een bekende truc onder een deel van de jongeren, die functioneren op het niveau van als je niet gepakt wordt, mag het. En dan ‘mag’ er veel met dit controlebeleid. NS moet de strijd gewoon weer aangaan. Nog een geluk dat er veel V en S op het station in het provinciestadje Gouda aanwezig is. Rnet is weer berijdbaar voor de betalende reizigers, nu zonder dreiging en al te veel overlast. Zelfs eersteklas reizen is vaak weer mogelijk doordat er weer zitplaatsen beschikbaar zijn die eerder door de parasiterende elite werden ingenomen.

TS lijkt geen probleem te hebben met het reizen met de kaart van een gezinslid en vraagt de eerste boete gewoon terug. Het gegeven dat deze gang van zaken zo openlijk wordt veronderstelt en het kwijtschelden van een boete alleen iets is van hoe moet dat precies, spreekt boekdelen over de verspreiding van dit verschijnsel. 

Geen mist creëren maar controleren. De prijs van deze ellende moet worden betaald door de fraudeurs en niet zoals nu door de betalende reizigers in de vorm van geld en overlast.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde. Als Hugo de Jong met een verlopen paspoort bij het stemlokaal aan kan komen die door zijn vrouw was klaargelegd kan het anderen zoiets ook best overkomen met een OV-chipkaart. Alleen is het in dit soort gevallen dat mensen met de OV-chipkaart van iemand anders reizen meestal zo dat ze of denken dat het wel mag of denken dat ze er wel mee weg komen omdat het/er toch niet gecontroleerd wordt. Boete is dan gewoon terecht, beschouw het als leergeeld. 

Badge +3

Welke zaak bedoel je precies? Wanneer, met wie en met welke inhoud? 

De link naar de zaak heb ik gepost, warrig verhaal waar een (moeder van een?) reiziger die 100% fout zat toch gecompenseerd zou worden?

Je lijkt immers wel een beetje op je broertje met een foto van een paar jaar geleden.

Tja, daar kom je (bij constatering, conducteurs zijn ook niet gek en signaleren meer dan je denkt aan je gedrag) niet mee weg natuurlijk.

En al helemaal niet als er sprake is van enig (studenten)abonnement dat recht geeft op korting of vrij reizen. Als je dan door de mand valt en alsnog komt bedelen om coulance is kansloos. De kaart had ingenomen mogen/moeten worden.

Aan de andere kant… een foto zegt niet zoveel, naam en geboortedatum op een een ID des te meer (geboortedatum staat niet meer op een kaart geprint maar wel in de chip!) https://www.treinreiziger.nl/ernie-krijgt-boete-vanwege-misbruik-ov-chipkaart/

Als je (zonder korting/abonnement/automatisch saldo opladen) een kaart wil delen dan gebruik een anonieme. Daarop kan ook iemand anders saldo voor je bestellen https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm (een bekende of zelfs een bewindvoerder als dat aan de orde is, of voor reiskostenvergoeding bij een sollicitatie!).

Reputatie 7
Badge +3

Als de foto (nog) lijkt op de persoon die de kaart gebruikt zal een conducteur niet gaan kijken naar een geboortedatum. En een geboortedatum zegt ook niet altijd alles, als bv broers of zussen maar 1 of 2 jaar verschillen in leeftijd (en wat te denken van tweelingen?). Een conducteur zal niet iedere kaart die hij of zij controleert checken op geboortedatum of bij controle een ID bewijs vragen, dan zou een controlerondje wel erg lang duren. Bij de keren dat ik controle in de trein had was het vooral de kaart tegen het controleapparaatje en een vluchtige blik op de kaart. Mijn foto op mijn kaart was ook al een paar jaar oud en zou net zo goed mijn jongere zus kunnen, als ik een jonger zus had. En die geboortedatum (die bij mijn kaart toen nog wel op de kaart stond)? Veel mensen schatten mij jonger in dan ik ben, dus dan zou de kaart van mijn oudere zus kunnen zijn, die ik overigens ook niet heb. Het valt natuurlijk wel op als iemand er heel anders uitziet dan op de foto of wanneer iemand zich verdacht gedraagt tijdens de controle. 

Reputatie 7
Badge +3

Vorige week voor het eerst in tijden weer eens controle gehad waarbij de Hc de kaart uit het gele hoesje haalde en keek of ik leek op de foto. Als ik al eens gecontroleerd word, dan wordt er eigenlijk alleen gecontroleerd of ik ben ingecheckt.

Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde. 

Ik waardeer uw vertrouwen in de mensheid maar er is ook een grens waar dat over gaat in naieviteit.

Reputatie 7
Badge

Aha, er zijn dus mensen die met meerderen in een huis wonen en wiens kaarten op een hoop liggen. Dan kan je je gauw vergissen.

Reageer