1e boete | NS Community
beantwoord

1e boete

  • 30 November 2022
  • 29 reacties
  • 1009 Bekeken

Had vanmiddag mijn 1e boete in de trein ontvangen, ingecheckt met ov van gezinslid dus reisde met een niet geldig vervoersbewijs, ID laten zien en was verder niks bijzonders, kan ik voor dit geval de boete laten kwijtschelden? En zoja hoe en waar kan dit?

icon

Beste antwoord door MoDe 1 December 2022, 00:16

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aha, er zijn dus mensen die met meerderen in een huis wonen en wiens kaarten op een hoop liggen. Dan kan je je gauw vergissen.

Ja en dan neem je dus makkelijk de srp van een ander mee…. (Een ex-collega ging vorig jaar reizen op de srp van zoon. Foto op de kaart was flink beschadigd. Zij vond dat het kon, want ze had zelf geen ov en kaartje kopen was te duur.)

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me vergelijkbare discussies herinneren met de Museumkaart toen daar in 2016 verplicht (weer) een pasfoto op moest. Veel mensen vonden het maar belachelijk dat dat moest. Nu konden ze de kaart niet meer uitlenen. Terwijl er toch duidelijk op die kaart stond dat die strikt persoonlijk was en de musea door het uitlenen inkomsten misliepen.
https://www.ad.nl/home/pasfoto-keert-terug-op-museumkaart~acefad23/

Ik blijf me erover verbazen dat mensen er geen probleem in zien om de kaart van een ander te gebruiken.
 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde. 

Ik waardeer uw vertrouwen in de mensheid maar er is ook een grens waar dat over gaat in naieviteit.

Ik geef dat als mogelijkheid aan waarbij ik verder in mijn reactie dit aangeef:

Alleen is het in dit soort gevallen dat mensen met de OV-chipkaart van iemand anders reizen meestal zo dat ze of denken dat het wel mag of denken dat ze er wel mee weg komen omdat het/er toch niet gecontroleerd wordt.

Maar dat quote je dan weer niet.  

 

Reputatie 7


Ik blijf me erover verbazen dat mensen er geen probleem in zien om de kaart van een ander te gebruiken.
 

Ze denken: Het is toch al betaald, dus of ik nu bijv. met jouw Dal Vrij reis of jijzelf doet er niet toe. 

Mensen weten heus wel wat wel/niet toegestaan is maar gaan er min of meer vanuit dat er toch geen sanctie volgt. En anders probeer je onder het mom van onwetendheid coulance te claimen. Mensen zijn vaak berekenend merk ik regelmatig. En krijg je dan een keer een boete, heb je toch maar mooi voordeel door eerst al meerdere malen ongestraft geprofiteerd te hebben. Structurele controle is er toch niet.

Reageer