Had vanmiddag mijn 1e boete in de trein ontvangen, ingecheckt met ov van gezinslid dus reisde met een niet geldig vervoersbewijs, ID laten zien en was verder niks bijzonders, kan ik voor dit geval de boete laten kwijtschelden? En zoja hoe en waar kan dit?
Aha, er zijn dus mensen die met meerderen in een huis wonen en wiens kaarten op een hoop liggen. Dan kan je je gauw vergissen.
Ja en dan neem je dus makkelijk de srp van een ander mee…. (Een ex-collega ging vorig jaar reizen op de srp van zoon. Foto op de kaart was flink beschadigd. Zij vond dat het kon, want ze had zelf geen ov en kaartje kopen was te duur.)
Een samenleving kan niet functioneren als we de ogen dichtknijpen voor parasitair gedrag dat kennelijk een onderdeel is of wordt van een eigen werkelijkheid, waarbij het enige criterium voor denken, handelen en redeneren het eigenbelang is. De relatie met het filmpjeskijkersniveau is er ongetwijfeld, maar er is meer aan de hand.
Een verklaring moet niet worden verward met een rechtvaardiging.
Ik zou niet weten waarom deze boete kwijt gescholden moet worden.
Als je regelrecht fraudeert lijkt het me nogal misplaatst om coulance te vragen.
Misschien had Jara per ongeluk de chipkaart van het andere gezinslid gepakt. Als je ter goede trouw bent dan kom je misschien niet op het idee dat anderen het zien als (opzettelijke) fraude.
Er is ooit een zaak geweest over het reizen op een persoonlijke kaart van iemand anders, zónder abonnement en mét toestemming van de kaarthouder.
Conclusie is dat het simpelweg niet mag, maar de vervoerder (in dit geval) toch een schikkingsvoorstel heeft gedaan?
Het toestaan van reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van een ander is zeer onwenselijk en schaadt de redelijke belangen van de vervoerder. Van de controleur behoeft niet te worden gevergd dat deze “geldig gebruik” onderzoekt of vaststelt dat de kaart is gestolen of vermist. Eventuele schriftelijke machtigingen kunnen zij niet à la minute effectief onderzoeken. De verantwoordelijkheid van het geldig reizen behoort niet te worden verlegd van de reiziger naar de vervoerder. Het toestaan van een handelwijze als van de consument in het onderhavige geval zal leiden tot een administratieve rompslomp voor de vervoerder omdat onderzoek naar het gebruik dient plaats te vinden met eventuele kwijtscheldingen tot gevolg. De belangenafweging dient ten gunste van de ondernemer uit te vallen. Handhaving dient dan ook voorop te staan tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen waarbij de reiziger geen andere keuzemogelijkheid ten dienste staat. Daarvan is in dit geval geen sprake.
Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.
Maar misschien heb je de andere kaarten wel bij je en dan zou iemand anders 1 van die kaarten kunnen gebruiken (wat dus niet mag).
Welke zaak bedoel je precies? Wanneer, met wie en met welke inhoud? Of is het de bekende zaak met Arriva waar de uitspraak naar de prullenbak is verwezen door de rechter, hier uitgebreid besproken en die in het archief nog wel te vinden is naar ik aanneem? Daar is hier al eerder de nodige mist mee aangebracht.
Als er niet gratis of met korting gereisd kan worden, zomder al te grote pakkans. is een abonnement van een ‘gezinslid’ ook niet interessant
Je lijkt immers wel een beetje op je broertje met een foto van een paar jaar geleden. Het is in Gouda en omgeving een bekende truc onder een deel van de jongeren, die functioneren op het niveau van als je niet gepakt wordt, mag het. En dan ‘mag’ er veel met dit controlebeleid. NS moet de strijd gewoon weer aangaan. Nog een geluk dat er veel V en S op het station in het provinciestadje Gouda aanwezig is. Rnet is weer berijdbaar voor de betalende reizigers, nu zonder dreiging en al te veel overlast. Zelfs eersteklas reizen is vaak weer mogelijk doordat er weer zitplaatsen beschikbaar zijn die eerder door de parasiterende elite werden ingenomen.
TS lijkt geen probleem te hebben met het reizen met de kaart van een gezinslid en vraagt de eerste boete gewoon terug. Het gegeven dat deze gang van zaken zo openlijk wordt veronderstelt en het kwijtschelden van een boete alleen iets is van hoe moet dat precies, spreekt boekdelen over de verspreiding van dit verschijnsel.
Geen mist creëren maar controleren. De prijs van deze ellende moet worden betaald door de fraudeurs en niet zoals nu door de betalende reizigers in de vorm van geld en overlast.
Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde. Als Hugo de Jong met een verlopen paspoort bij het stemlokaal aan kan komen die door zijn vrouw was klaargelegd kan het anderen zoiets ook best overkomen met een OV-chipkaart. Alleen is het in dit soort gevallen dat mensen met de OV-chipkaart van iemand anders reizen meestal zo dat ze of denken dat het wel mag of denken dat ze er wel mee weg komen omdat het/er toch niet gecontroleerd wordt. Boete is dan gewoon terecht, beschouw het als leergeeld.
Welke zaak bedoel je precies? Wanneer, met wie en met welke inhoud?
De link naar de zaak heb ik gepost, warrig verhaal waar een (moeder van een?) reiziger die 100% fout zat toch gecompenseerd zou worden?
Je lijkt immers wel een beetje op je broertje met een foto van een paar jaar geleden.
Tja, daar kom je (bij constatering, conducteurs zijn ook niet gek en signaleren meer dan je denkt aan je gedrag) niet mee weg natuurlijk.
En al helemaal niet als er sprake is van enig (studenten)abonnement dat recht geeft op korting of vrij reizen. Als je dan door de mand valt en alsnog komt bedelen om coulance is kansloos. De kaart had ingenomen mogen/moeten worden.
Aan de andere kant… een foto zegt niet zoveel, naam en geboortedatum op een een ID des te meer (geboortedatum staat niet meer op een kaart geprint maar wel in de chip!) https://www.treinreiziger.nl/ernie-krijgt-boete-vanwege-misbruik-ov-chipkaart/
Als je (zonder korting/abonnement/automatisch saldo opladen) een kaart wil delen dan gebruik een anonieme. Daarop kan ook iemand anders saldo voor je bestellen https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm (een bekende of zelfs een bewindvoerder als dat aan de orde is, of voor reiskostenvergoeding bij een sollicitatie!).
Als de foto (nog) lijkt op de persoon die de kaart gebruikt zal een conducteur niet gaan kijken naar een geboortedatum. En een geboortedatum zegt ook niet altijd alles, als bv broers of zussen maar 1 of 2 jaar verschillen in leeftijd (en wat te denken van tweelingen?). Een conducteur zal niet iedere kaart die hij of zij controleert checken op geboortedatum of bij controle een ID bewijs vragen, dan zou een controlerondje wel erg lang duren. Bij de keren dat ik controle in de trein had was het vooral de kaart tegen het controleapparaatje en een vluchtige blik op de kaart. Mijn foto op mijn kaart was ook al een paar jaar oud en zou net zo goed mijn jongere zus kunnen, als ik een jonger zus had. En die geboortedatum (die bij mijn kaart toen nog wel op de kaart stond)? Veel mensen schatten mij jonger in dan ik ben, dus dan zou de kaart van mijn oudere zus kunnen zijn, die ik overigens ook niet heb. Het valt natuurlijk wel op als iemand er heel anders uitziet dan op de foto of wanneer iemand zich verdacht gedraagt tijdens de controle.
Vorige week voor het eerst in tijden weer eens controle gehad waarbij de Hc de kaart uit het gele hoesje haalde en keek of ik leek op de foto. Als ik al eens gecontroleerd word, dan wordt er eigenlijk alleen gecontroleerd of ik ben ingecheckt.
Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde.
Ik waardeer uw vertrouwen in de mensheid maar er is ook een grens waar dat over gaat in naieviteit.
Aha, er zijn dus mensen die met meerderen in een huis wonen en wiens kaarten op een hoop liggen. Dan kan je je gauw vergissen.
Ik kan me vergelijkbare discussies herinneren met de Museumkaart toen daar in 2016 verplicht (weer) een pasfoto op moest. Veel mensen vonden het maar belachelijk dat dat moest. Nu konden ze de kaart niet meer uitlenen. Terwijl er toch duidelijk op die kaart stond dat die strikt persoonlijk was en de musea door het uitlenen inkomsten misliepen.
https://www.ad.nl/home/pasfoto-keert-terug-op-museumkaart~acefad23/
Ik blijf me erover verbazen dat mensen er geen probleem in zien om de kaart van een ander te gebruiken.
Wat ik mis in het verhaal van TS is of het reizen op de kaart van een gezinslid is of dit bewust gedaan is of per ongeluk. Iedereen kan wel eens een foutje maken, 's morgens in alle haast het verkeerde mapje meenemen, of de jas aantrekken van je broer of zus waarin de kaart zat, misschien heeft je moeder omdat jijzelf altijd zo slordig met je spullen omgaat je kaart klaargelegd en dit was de verkeerde.
Ik waardeer uw vertrouwen in de mensheid maar er is ook een grens waar dat over gaat in naieviteit.
Ik geef dat als mogelijkheid aan waarbij ik verder in mijn reactie dit aangeef:
Alleen is het in dit soort gevallen dat mensen met de OV-chipkaart van iemand anders reizen meestal zo dat ze of denken dat het wel mag of denken dat ze er wel mee weg komen omdat het/er toch niet gecontroleerd wordt.
Maar dat quote je dan weer niet.
Ik blijf me erover verbazen dat mensen er geen probleem in zien om de kaart van een ander te gebruiken.
Ze denken: Het is toch al betaald, dus of ik nu bijv. met jouw Dal Vrij reis of jijzelf doet er niet toe.
Mensen weten heus wel wat wel/niet toegestaan is maar gaan er min of meer vanuit dat er toch geen sanctie volgt. En anders probeer je onder het mom van onwetendheid coulance te claimen. Mensen zijn vaak berekenend merk ik regelmatig. En krijg je dan een keer een boete, heb je toch maar mooi voordeel door eerst al meerdere malen ongestraft geprofiteerd te hebben. Structurele controle is er toch niet.
Ik heb wel eens 2 kaarten mee gehad, maar heb op op 2 automatisch saldo laden en hetzelfde abonnement, dus neem er maar 1 mee. Op nr. 3 zonder abonnement staat ook nog saldo, misschien verflex ik die ooit.
Een 2e kaart bij je hebben kan handig zijn mocht je de kaart die je gebruikt onverhoopt verliezen, kun je altijd nog die 2e kaart gebruiken, moet je alleen die 2 kaarten niet bij elkaar bewaren want ben je ze allebei kwijt. Zelf had ik mijn kaart met Traject Vrij in een apart etuitje waarin ik ook de sleuteltjes van mijn stationsfiets bewaarde, wat kleingeld voor de Kiosk/AHtoGo, een meerittenkaart voor de tuktuk bij Delft Zuid en iets waarop ik kon noteren in welke rij en rek in mijn fiets in de stalling had gestald, hoefde ik niet iedere ker met in en uitchecken mijn OV-chipkaart uit mijn portemonnee te halen, alleen het etuitje voor de lezer houden. Mijn 2e kaart zat dan in mijn portemonnee die weer in mijn tas zat. Het etuitje zat in mijn jaszak.
Er zijn ook reizigers die wel 2 kaarten gebruiken, om bv een reis die in de spits is begonnen op de ene kaart te reizen en dan met kaart waarop een dalabonnement staat te gebruiken in de daluren. Of om op een saldo kaart bij de automaat een fiets kaartje te laden als je zelf met Flex reist waarbij dat niet meer kan. Als je nog wel eens een fiets mee wil nemen en daarvoor bij een automaat een kaartje wil kopen, zou ik die 3e kaart niet verflexen.
Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.
Maar misschien heb je de andere kaarten wel bij je en dan zou iemand anders 1 van die kaarten kunnen gebruiken (wat dus niet mag).
Ik heb wel eens 2 kaarten mee gehad, maar heb op op 2 automatisch saldo laden en hetzelfde abonnement, dus neem er maar 1 mee. Op nr. 3 zonder abonnement staat ook nog saldo, misschien verflex ik die ooit.
Had vanmiddag mijn 1e boete in de trein ontvangen, ingecheckt met ov van gezinslid dus reisde met een niet geldig vervoersbewijs, ID laten zien en was verder niks bijzonders, kan ik voor dit geval de boete laten kwijtschelden? En zoja hoe en waar kan dit?
Uw boete wordt niet automatisch kwijtgescholden als het de eerste keer is. Ging u daar al van uit? Dat is met een incheckfout vaak wel het geval, mits de conducteur geen aantekeningen heeft gemaakt over uw gedrag of opstelling, dan wel de bereidheid tot medewerken. Dit is natuurlijk geen incheckfout of correctietarief. Als u met een studentenkaart van een op u lijkend gezinslid heeft gereisd, neigt het naar pure oplichting.
Wat u deed, reizen met en ov-chipkaart van een ander is heel wat anders, dat is regelrechte fraude. U krijgt een acceptgiro thuis en daarom staat een nummer, het zogenaamde boetekenmerk. U kunt het proberen bij Klantenservice, maar het is maar zeer de vraag of het wordt toegekend. Het zou puur onrecht zijn als het wordt kwijtgescholden. Als het goed is is de ov-chipkaart van uw gezinslid ingenomen, en die zal zelf een nieuwe kaart moeten aanschaffen. U krijgt dus een terechte boete.
Het is dus niet zo dat u maar met een kaart van iemand anders kunt gaan reizen en dat de boete automatisch wordt kwijtgescholden als het de eerste keer is. Had u daar al op gerekend? Merkwaardig ook dat u dit wel weet, maar toch gewoon, met notabene een kaart van een ander, bent gaan reizen; u weet ongetwijfeld dat dat niet mag. Veel kaarten bevatten abonnementen en in dat geval betaalt u nog te weinig ook of bij een studentenabonnement zelfs niets voor uw reis. Ik merk bij u alleen interesse in het kwijtschelden, reflectie over uw eigen gedrag komt niet naar voren. Kwijtschelden zou niet terecht zijn, u heeft bewust zo gehandeld en de kans is aanwezig dat het in uw voordeel was met de chipkaart van een ander te reizen.
Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven.
Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.
Ik heb 3 persoonlijke kaarten, 2 met abonnement, ik gebruik er altijd maar eentje daarvan als ik ga reizen.
Over reizen met de persoonlijke kaart van een ander zijn ook hier op het forum misverstanden geweest, zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven. Met ander reisrecht is het sowieso een ander verhaal, abonnementen zijn altijd persoonlijk.
Niet altijd. NS-abonnementen zijn altijd persoonlijk, maar bijvoorbeeld het abonnement Dal Voordeel Limburg van Arriva (dat 20% korting in de bus en 40% korting in de treinen van Arriva geeft) kan ook (tegen dezelfde prijs) op een anonieme kaart geladen worden. Dat abonnement heb ik zelf, en ook bewust op een anonieme kaart zodat er altijd een ander mee kan reizen als die toevallig geen kaart heeft; zelf kan ik dan nog altijd op mijn tweede OV-chipkaart met NS Flex reizen.
Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven.
Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.
Hoeft niet natuurlijk, ik heb ook meerdere kaarten, waaronder een Businesscard en reguliere.
Als je regelrecht fraudeert lijkt het me nogal misplaatst om coulance te vragen.
Dat kan zijn, maar zolang NS de optie biedt ga ik dat niet achterhouden omdat ik het er maar niet mee eens ben.
Zo is er door (ik dacht Jouke) in het verleden bijvoorbeeld aangegeven dat dit, wanneer het op saldo is, wel mocht als de kaarthouder ook aanwezig was en toestemming kon geven.
Als de kaarthouder aanwezig is dan reist hij zelf al op die kaart lijkt me. Dan kan er niet tegelijkertijd nog iemand anders mee reizen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.