1e klas

• 6 december 2017
  • 8 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 3
Vertraging door Seinstoring, hierdoor extra druk in de trein van Hoogeveen naar Zwolle. Gaan mense 1e klas zitten die geen 1e KLA kaartje hebben en zelfs ouderen laten staan. Helaas geen conducteurs. Ik betaal 1e klas en heb mijn plaats al afgestaan. Het stel dat ik aanspreek doet alsof ze geen Nederlands verstaan. Helaas geen conducteurs te zien.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is vervelend, maar schering en inslag helaas. Er lopen meerdere lijntjes over dit onderwerp op het forum.
Reputatie 7
Ik begrijp jouw frustratie hierin heel goed, waarbij ik wil aangeven dat ik het prettig vind om te lezen dat jij jouw plaats hebt afgestaan. Dat zijn manieren en deze omgangsvorm zien wij graag terug in onze treinen.
Dat haalt niet weg dat deze onvoorspelbare drukte overlast veroorzaakt. Zoals Thom aangeeft, kunnen wij hier niet veel aan doen. We proberen waar mogelijk treinen te verlengen om de capaciteit op te schroeven, maar in de spits is dit soms een verloren zaak. In drukke treinen is het ook mogelijk dat je de conducteur niet zoveel ziet, gezien het controleren in een drukke trein moeilijk is. We doen er binnen NS alles aan om dit soort drukte goed op te vangen: spijtig om te lezen dat dit hier niet goed gelukt is.
Ik zit in de trein van 16:54 van Zwolle naar Groningen. De conducteur geeft toestemming om tot aan Meppel in de eerste klas te gaan zitten. Met als kanttekening dat mensen met een eerste klas kaartje uiteraard voorrang hebben. Geen verkeerde oplossing, maar een betere oplossing is dat de NS langere treinen inzet op dit traject. Vanaf ongeveer half 4 ( mijn ervaring) is het superdruk .De juiste oplossing is langere treinen. Ook in het noorden rijden dagelijks veel mensen met de trein. Dit probleem moet bekend zijn bij de ns. Vooral als de conducteur ons vraagt om melding te doen via de Reisplannerapp van dit probleem. Meer materieel inzetten in het noorden!
Reputatie 3
Wat me stoort is de brutaliteit om gewoon 1e klas te gaan zitten, en de onbeschoftheid zelf zeer ouderen te laten staan.Daarbij de schaamteloosheid om net te doen alsof je geen Nederlands verstaat en/of spreekt. Ze spraken bij binnenkomst Nederlands en gingen daarna over op andere taal. En de ogenschijnlijk ongeïnteresseerdheid van de overige medereizigers die me niet bij vallen. Zo staat onze samenleving er nu voor en dat is niet best.
Reputatie 7
Badge +4
Het is correct van de conducteur maar men staat echt niet op voor mensen met een eersteklaskaartje. Niet eens voor ouderen, zo bleek, al is Mokum een uitzondering die nog wel over beschaving beschikt.

Het is me overigens jaren geleden ook een keer overkomen dat een studente voor me ging staan, dat moet ik eerlijk toegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp jouw frustratie hierin heel goed, waarbij ik wil aangeven dat ik het prettig vind om te lezen dat jij jouw plaats hebt afgestaan. Dat zijn manieren en deze omgangsvorm zien wij graag terug in onze treinen.
Dat haalt niet weg dat deze onvoorspelbare drukte overlast veroorzaakt. Zoals Thom aangeeft, kunnen wij hier niet veel aan doen. We proberen waar mogelijk treinen te verlengen om de capaciteit op te schroeven, maar in de spits is dit soms een verloren zaak. In drukke treinen is het ook mogelijk dat je de conducteur niet zoveel ziet, gezien het controleren in een drukke trein moeilijk is. We doen er binnen NS alles aan om dit soort drukte goed op te vangen: spijtig om te lezen dat dit hier niet goed gelukt is.

Het zou juist goed zijn om in drukke treinen de 1e klas te gaan controleren na dat omgeroepen is dat de 1e klas voor mensen met een 1e klaskaartje is en mensen die daar onterecht zitten direct een boete geven. Wanneer je dit een periode consequent doet, zorg je er voor dat mensen die bereid zijn extra te betalen voor een grotere kans op een zitplaats ook kunnen zitten. Door het gebrek aan controle is het lucratief om bij (vermeende) drukte direct 1e klas te gaan zitten zonder een kaartje daarvoor.
Badge
Ik vrees dat het gros van het controlerend personeel al is afgehaakt bij het woordje "consequent"... 😞
NS zal een keuze moeten maken. Of schaft de eerste klas af, of neem maatregelen dat de mensen die extra betalen voor een zitplaats ook een grote kans hebben dit te krijgen. Ik heb een 1e klas abonnement. Daar bewust voor gekozen vanwege de rust en meer kans op een zitplaats. Omdat ik daar meer voor betaald heb dan de 2e klas verwacht ik daar iets voor. Je kunt dan niet de 1e klas gaan gebruiken als buffer voor 2e klas reizigers wanneer het erg druk is. Hiermee doe je de betalende 1e klas reiziger te kort.

Reageer