beantwoord

1e klas

• 18 mei 2018
  • 3 reacties
  • 195 Bekeken

Op het traject Zwolle - amsterdam zuid is het vaak druk in de spits. Ook op de zaterdag komt het weleens voor dat er een treinstel te kort is. Waardoor 2e klas in 1e klas gaat zitten. Dat begrijp ik natuurlijk ook wel.

Maar nu, ik betaal velen malen meer en moet dan terwijl ik 1e klas reis gaan staan zodat 2e klas kan zitten in 1e klas.

Dat vind ik niet zo heel eerlijk!

Nu vind ik het ook dom om aan hun te vragen of ze wel een 1e klas kaartje hebben.

Waar is de conducteur die daar enigzins misschien wat controle op kan uitvoeren?

Ik reis 1e klas om rustig te kunnen reizen en betaal daar voldoende voor.
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 mei 2018, 19:40

Beste Nick,

Ik begrijp je frustratie dat als je een 1e klas kaartje hebt dat je niet kunt zitten, nu reis je op een route waar ik ook nog wel eens op reis en ik vind over het algemeen nog wel een plek in de eerste klas in de DDZ rijtuigen. Zo nu en dan is er alleen plek naast een andere persoon maar dat heb je natuurlijk nooit voor het uitkiezen. Heb je ook door de trein gelopen om te kijken in de andere 1e klas gedeeltes of daar geen plek was?

Het oordeel dat een aantal mensen er niet horen te zitten kun je zonder kaartcontrole niet maken, daar heb je dus een hoofdconducteur voor nodig. Mocht het toch voorkomen dat je geen plek in de 1e klas kunt vinden en de hoofdconducteur zoekt dan kun je deze bij de tussenstops aanspreken aangezien deze dan op het perron te vinden is om het in- en uitstap proces te zien en de deuren hierna weer te sluiten.

Stap je overigens in Zwolle in in deze trein? Op spitstijden wordt deze trein nml. vaak verlengd in Zwolle als deze naar Den Haag Centraal reist en dan komt het 2e treinstel leeg van het opstelterrein of deze staat al leeg langs het perrong. daar maak je dan de meeste kans op een zitplek.

Daarnaast zijn er de afgelopen weken actiekaartjes geweest voor een upgrade van 2e naar de 1e klas, dit kan ook ten nadelen van jouw zitplek in de 1e klasse zijn geweest.
Bekijk origineel

3 reacties

Beste Nick,

Ik begrijp je frustratie dat als je een 1e klas kaartje hebt dat je niet kunt zitten, nu reis je op een route waar ik ook nog wel eens op reis en ik vind over het algemeen nog wel een plek in de eerste klas in de DDZ rijtuigen. Zo nu en dan is er alleen plek naast een andere persoon maar dat heb je natuurlijk nooit voor het uitkiezen. Heb je ook door de trein gelopen om te kijken in de andere 1e klas gedeeltes of daar geen plek was?

Het oordeel dat een aantal mensen er niet horen te zitten kun je zonder kaartcontrole niet maken, daar heb je dus een hoofdconducteur voor nodig. Mocht het toch voorkomen dat je geen plek in de 1e klas kunt vinden en de hoofdconducteur zoekt dan kun je deze bij de tussenstops aanspreken aangezien deze dan op het perron te vinden is om het in- en uitstap proces te zien en de deuren hierna weer te sluiten.

Stap je overigens in Zwolle in in deze trein? Op spitstijden wordt deze trein nml. vaak verlengd in Zwolle als deze naar Den Haag Centraal reist en dan komt het 2e treinstel leeg van het opstelterrein of deze staat al leeg langs het perrong. daar maak je dan de meeste kans op een zitplek.

Daarnaast zijn er de afgelopen weken actiekaartjes geweest voor een upgrade van 2e naar de 1e klas, dit kan ook ten nadelen van jouw zitplek in de 1e klasse zijn geweest.
Het komt inderdaad niet heel vaak voor.
Naast een ander zitten is natuurlijk geen probleem en meestal is er altijd wel een plekje te vinden. Maar inderdaad, als er of geen extra treinstel aankomt of er is eenhet actie klassen upgrade kan het tijdens de spits of zaterdagmiddag druk zijn. Voornamelijk die zaterdagmiddag.

En dan verandert het feit natuurlijk niet dat 2e klas in 1e klas gaat zitten. Maar dan sta je daar met je 1eklas kaartje.

Als consument zal ik nooit als je meekrijgt dat men voor 2e klas heeft betaald te vragen te gaan staan.

Mijn vraag is dus meer, is het mogelijk dat hier meer op gelet kan worden als men weet dat hetis druk is. Door bijvoorbeeld 1e klas te controleren waar het mogelijk is.
Als een trein op een gegeven moment zo druk is dat mensen moeten staan in de gangpaden en de 1e klasse bezet houden dan is het natuurlijk ook erg moeilijk haalbaar voor een conducteur om alle controles af te werken. Hij of zij moet zich dan ook maar door alle drukte zien te wurmen, er is al beperkt de ruimte en dan moet dat dus ook nog eens een keer. Mensen hebben hun vervoersbewijzen niet bij de hand, moeten dat ook weer gaan zoeken in tassen en jassen en koffers, terwijl ze ondertussen reizigers om hen heen hebben staan.

Reageer