Skip to main content

1e klas afschaffen

• February 13, 2025
  • 5 reacties
  • 534 Bekeken

Wat levert de eerste klas afschaffen op? Ik heb net gelezen dat de met de eerste klas reizen evenveel CO2e oplevert als met zijn tweeën in de auto rijden. Ook worden de kaartjes duurder omdat het steeds drukker wordt. Waarom niet de eerste klas afschaffen? In zit zo vaak in een overvolle trein terwijl er twee hele treinstellen zo goed als leeg zijn. Hoeveel energie (dus geld en CO2) kost dat om die dingen op het spoor te houden. Laat “normale” mensen daar gewoon zitten. Kan de prijs omlaag en zijn er minder treinen nodig. Gaan die rijke stinkerds toch gewoon carpoolen in een electrische auto? Is veel zuiniger er goedkoper als je genoeg geld hebt om zo’n EV te kopen. 

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 13, 2025

Dit is ongeveer de 100ste keer dat dit is voorgesteld. Gaat niet gebeuren en is zinloos om verder hierover in discussie te gaan.

beano
  • Reisadviseur*
  • February 13, 2025

Als je de gebruikers van de 1e klasse als "rijke stinkerds” aanduid dan heb je misschien niet helemaal een goed beeld van die gebruikers. Het zijn meestal gewone mensen waarvan de werkgever het belangrijk acht dat ze in de trein ook door kunnen werken. Echte "rijke stinkerds” reizen niet met de trein.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 13, 2025

Al wordt je wel raar aangekeken wanneer je door de eerste klas loopt door mensen die daar zitten.

De "Jij ziet er niet uit alsof je hier hoort"-blik.

• February 13, 2025

Je hoeft echt geen rijke stinkerd te zijn voor de 1e klas hoor. Ik reis bijna dagelijks en altijd 1e klas met een Dal Vrij abonnement, prima te betalen. Ik heb geen auto - nou, dat scheelt veel CO2 weer he - goed bezig ;-). En het niet hebben van een auto scheelt ook veel geld. Daarnaast heb ik ook een gemiddeld inkomen, niks extreems. Ik reis geen 1e klas omdat ik me verheven voel boven anderen (die aanname ergert me altijd), maar omdat ik graag rustig reis - dat is veelal wel redelijk gegarandeerd in de 1e klas.

Zoveel topics over afschaffen 1e klas hier, dit is er weer eentje, maar afschaffen gaat niet gebeuren. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 13, 2025

Als er 2 hele treinstellen leeg zijn en de rest van de trein vol dan is of iedereen bij dezelfde deuren ingestapt, of het is een hele lange trein. Een 1e klascoupé neemt geen heel treinstel in.

Het is een illusie om te denken dat door de 1e klas af te schaffen de treinkaartjes goedkoper worden. De treinkaartjes zullen juist duurder worden. De dure 1e klaskaartjes zorgen er voor dat de 2e klaskaartjes minder duur zijn.

En nee, het is niet de elite die 1e klas reist. Het is een kwestie van keuze maken. Sommige mensen hebben het er voor over om extra te betalen om rustiger te reizen. Echter door mensen die niet  betalen voor de 1e klas maar er wel gaan zitten, wordt het reizen in de 1e klas minder fijn. Die ‘normale’ mensen zijn helaas nogal aanwezig.