beantwoord

1e klas betalen, 2e klas reizen

Hi,

Ik ervaar regelmatig tijdens spitsuren dat ik niet kan zitten in de 1e klas. Ik kies bewust voor 1e klasse omdat ik het fijn vindt om met meer comfort te reizen en niet te hoeven rennen naar een trein, mijn inziens is het ook fors meer. Als ik een restitutie verzoek doe omdat ik moest staan in de trein voor 2e klasse dan krijg ik de opmerking "Je betaald voor een vervoersbewijs". Als ik dan vraag waar ik extra voor betaal dan herhalen ze zichzelf door te zeggen "Je betaald voor een vervoersbewijs". Ik heb ook al eens bij Rover dit gemeld, maar daar krijg ik geen reactie. Ik kan mijn niet voorstellen dat de trein mag schermen met dit argument. Ze vragen meer geld met inruil daarvoor meer comfort, maar als ze het dan niet kunnen leveren mogen ze wel het geld vragen maar niet de dienst leveren. In veel branches kom je daar niet mee weg.

Heeft iemand al eens uitgezocht of dit wettelijk wel mag? Kan me voorstellen dat dit in een rechtzaak niet blijft staan. Ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
icon

Beste antwoord door Danny NS 24 maart 2019, 11:41

Heel begrijpelijk dat je het vervelend vindt dat je niet in de eerste klasse kan zitten terwijl je hier wel extra voor betaald.

Zoals de klantenservice aangeeft betaal je inderdaad voor een vervoersbewijs. Bij een eerste klas vervoersbewijs is dit net zo. Je betaalt extra bij zodat je, indien beschikbaar, gebruik kan maken van de eerste klasse.
Bij het aanschaffen van een eerste klas vervoersbewijs betaal je dus extra zodat je meer zitplaats kans hebt. Maar ook die kans is niet 100%.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 3
Dit is voor mij heel herkenbaar, ik reis bijna nooit door de week maar wel in het weekend. En heb ik vooral in de sprinters Arnhem-Dordrecht en de intercitys van uit limburg via den Bosch Utrecht naar Amsterdam/Schiphol en terug het zelfde probleem. In het weekend heb je ook spits uren van dagjes mensen en veel te korte treinen. Omdat ik autistisch ben ben ik vorig jaar overgestapt naar eerste klas. Ik betaal eerste klas maar het lijkt wel of ik tweede klas reis. Het vervelende vind ik dat er teveel actie tarieven zijn voor eerste klas. En je kunt helaas geen compensatie aan vragen.
Want je betaald voor een vervoersbewijs, niet voor een zit plaats. Ik ben het daar ook niet mee eens maar het is niet anders zolang er niks tegen de drukte gedaan word.
Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk niet via Utrecht te reizen en hiermee de drukke treinen te vermeiden, maar soms kan het niet anders.
Reputatie 6
Badge +1
Je betaalt voor een vervoersbewijs en niet voor een zitplaats.
Met vervoersbewijs 2e klas mag je je niet in de 1e klas bevinden, ook niet bij drukte en ook niet als je staat. Door de slechte controle nemen steeds vaker mensen met een 2e klas vervoersbewijs plaats in de 1e klas. Bij drukte menen zij daar ook recht op hebben, echter mag je alleen met een 2e klas vervoers bewijs in de 1e klas als de conducteur daar uitdrukkelijk toestemming voor gegeven heeft. Die toestemming wordt zelden gegeven, dus het loont om als je moet staan om om een zitplaats te vragen met het argument dat de 1e klas alleen voor hen is met een 1e klas vervoersbewijs.
Ze vragen meer geld met inruil daarvoor meer comfort, maar als ze het dan niet kunnen leveren mogen ze wel het geld vragen maar niet de dienst leveren. In veel branches kom je daar niet mee weg.

Heeft iemand al eens uitgezocht of dit wettelijk wel mag? Kan me voorstellen dat dit in een rechtzaak niet blijft staan. Ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

In de eerste klas sta of zit je met meer comfort dan in de tweede klas. Of in ieder geval is de kans daarop groter. Daarom is een eersteklas vervoersbewijs duurder. Als je het geld er niet voor over hebt, dan kun je beter een tweedeklas kaartje kopen.
De vraag is niet zozeer of mensen er illegaal zitten en/of dit terecht of onterecht is. Als iemand daar het risico voor wil nemen dan moeten ze dat vooral doen. Het gaat mij er om dat ze meer vragen voor 1e klasse terwijl je geen 1e klasse kan reizen. De niet NS heeft toch geen gok licenties, zo komt dit namelijk op mij over. Betaal meer en ontvang meer kans om met comfort te zitten.

ze kunnen zien hoeveel mensen ingecheckt zijn met 1e klas en weten hoeveel plaats er zijn. Als dat aantal is overschreden zou iemand die 1e klas betaald heeft automatisch omgezet moeten worden naar 2e klas.

als je het geld er niet voor over hebt koop dan een 2e klasse kaartje vind ik persoonlijk een dooddoener en geen serieuze opmerking. Daar gaat mijn punt namelijk niet over. Een vervoersbewijs i.p.v. een zitbewijs is natuurlijk iets wat de NS met zn legaal afdeling er van gemaakt heeft, wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is.
Badge +3
Ze kunnen zien hoeveel mensen ingecheckt zijn met 1e klas en weten hoeveel plaats er zijn. Als dat aantal is overschreden zou iemand die 1e klas betaald heeft automatisch omgezet moeten worden naar 2e klas.
Dat is onmogelijk, want bij het inchecken geef je niet aan waar je heen gaat reizen en al helemaal niet welke trein je dan neemt. Het kan natuurlijk best zijn dat je incheckt en even iets gaat eten op het station en dan een intercity* van 10 of 15 minuten later neemt. Je mag zelfs tot 30 minuten na je incheck nog gaan reizen.

* Sprinters zijn meestal geen probleem qua 1e klas.

Verder natuurlijk de vraag wĆ­e er dan 'automatisch omgezet' moet worden (wat bedoel je daar overigens mee?) want men weet natuurlijk ook niet wie er wel of niet een plekje in de 1e klas heeft kunnen bemachtigen, en wie er moest staan of toch maar in de 2e klas plaatsgenomen heeft.

En wat als het aantal 1e klas reizigers in een trein (als je dat al zou kunnen bepalen of gokken) kleiner is dan het aantal plaatsen, maar die plaatsen voor een (groot) deel bezet zijn door andere mensen die daar helemaal niet horen (bijv. studenten)?
okay, dit plan is mogelijk niet uitvoerbaar. Maar dat is ook aan de NS om te waarborgen, niet aan ons. Belangrijkste vind ik dat het krom is dat ze extra laten betalen voor 1e klasse terwijl je daar niet gebruik van kan maken. Ze incasseren wel het geld maar schermen dan met het is vervoersbewijs, maar waar betaal je dan extra voor? De kans om met extra comfort te reizen. Het lijkt mij sterk dat een NS aan kansspelen mag doen.
Badge +3
Toch klopt het, en hetzelfde geldt voor de 2e klas. Moeten staan of niet mee kunnen omdat de trein vol is wordt niet vergoed. Hooguit kan dat als je daardoor 30 minuten of meer (met de IC Direct 15 minuten of meer) vertraging oploopt.

En met de auto is het ook maar een gok of je binnen een bepaalde tijd van A naar B kunt, of in de file terecht komt. De wegen bieden daar een kans voor, en de kans om filevrij te kunnen reizen kan je (net als met de trein) redelijk zelf inschatten.

Er zijn wel suggesties om dan maar een (goedkope) 3e klas in te richten, voor mensen die het niet erg vinden om te staan. 😅
Ik blijf het wel bijzonder vinden en blijf erbij dat ik betwijfel of dit bij een rechtszaak blijft staan.

je voorbeeld gaat niet helemaal op. Bij vertraging krijg je al compensatie en daar gaat het niet om. Een beter voorbeeld zou zijn dat ik een luxe Mercedes bestel om in comfort te rijden maar een ford Ka krijg omdat er geen Mercedessen meer zijn.

Maar ik begrijp dat het zo werkt(althans uitgelegd wordt door de NS), maar is dit in het verleden wel eens voorgelegd aan een rechter? Of baseren jullie dit op het feit dat het zo wordt voorgeschreven door NS?
Badge +3
IANAL (I am not a lawyer, ik ben geen advocaat) maar ik neem aan dat de NS voldoet aan alle regels en wetten.

Bij een geschillencommissie, reizigersorganisatie, ombudsman of voor een rechter zal je dus weinig respons krijgen, want het is allemaal 'best effort' en meer zitplaatsen zijn er gewoonweg niet.

Uiteraard is er (al veel besproken) de nodige winst te behalen door de 1e klas structureel 'schoon te vegen' of 'terug te veroveren' door meer controle, en veel meer boetes uit te delen, i.p.v. mensen die er niet horen naar de 2e klas te verwijzen.
Reputatie 6
Badge +1
@MarnixvdV

Wat houdt jou tegen om zelf een rechtzaak te gaan voeren?

Je hebt een aantal opties tot er een eventuele rechtelijke uitspraak is:
  • je zet je abonnement om naar 2e klas en gaat als er plek is toch 1e klas zitten, zonder klassenwissel 2-1 (dus reis je zwart on de 1e klas)
  • je zet je abonnement om naar 2e klas en kiest bij rustige treinen voor klassenwissel
  • je zet je abonnement om naar een Flex abonnement 2e klasse en krijgt daarbij de keuze om binnen 15 minuten na aanvang reis te upgraden naar de 1e klas
  • je zet je abonnement om naar Flex 1e klasse en je kunt indien gewenst binnen 15 minuten na aanvang reis downgraden naar 2e klasse
  • je houdt je huidige 1e klasse abonnement en zegt bij het binnenlopen van de 1e klasse quasi nonchalant op hoorbare toon het volgende: Bots ik zomaar net tegen de conducteur op toen we dezelfde kant op wilden door dezelfde smalle doorgang. Grote kans dat je zo een zitplaats hebt.šŸ˜‰
Reputatie 6
Het is ook inherent aan het systeem. Je kan niets reserveren, zoals in bijvoorbeeld bij onze oosterburen wel kan (behalve in regionale treinen - en zelfs daar kan het soms wel zodat dagelijkse forenzen hun vaste zitplaats hebben). Vergelijk het Nederlandse spoor met een druk metrosysteem dat met name in de spits stampvol zit. Daar past eigenlijk geen dure 1e klas bij en dat is ook te merken. Het is op zich relaxed reizen, maar dagelijkse ergernissen omdat mensen met 2e klas kaart er ook gaan zitten en er vrijwel altijd mee weg komen, is frustrerend. Je moet dat tegenwoordig helaas wel incalculeren. Dat doe ik dan maar want reizen in de massale en rumoerige 2e klas ben ik al langere tijd beu.
Reputatie 7
Badge +4
  • Je betaalt gewoon omdat je ook eerste klas zit, maar vecht dit onrecht aan.😇

• je houdt je huidige 1e klasse abonnement en zegt bij het binnenlopen van de 1e klasse quasi nonchalant op hoorbare toon het volgende: Bots ik zomaar net tegen de conducteur op toen we dezelfde kant op wilden door dezelfde smalle doorgang. Grote kans dat je zo een zitplaats hebt.šŸ˜‰

Hahahaha!
Er zijn wel suggesties om dan maar een (goedkope) 3e klas in te richten, voor mensen die het niet erg vinden om te staan. 😅

Ik denk dat de vraag moet zijn, zijn klassen wel hanteerbaar als het systeem niet controleerbaar is. Het is natuurlijk een verkapte manier om meer geld te genereren van de NS. Nu lijkt het zo dat ze wel het geld willen ontvangen maar hun handen van alle verantwoordelijkheid aftrekken.

@MarnixvdV

Wat houdt jou tegen om zelf een rechtzaak te gaan voeren?

Tijd en geld o.a.. Als ik er wel meer werk van zou willen maken zou ik sowieso eerst advies inwinnen, en dat doe ik bij jullie šŸ˜….

IANAL (I am not a lawyer, ik ben geen advocaat) maar ik neem aan dat de NS voldoet aan alle regels en wetten.

Uiteraard is er (al veel besproken) de nodige winst te behalen door de 1e klas structureel 'schoon te vegen' of 'terug te veroveren' door meer controle, en veel meer boetes uit te delen, i.p.v. mensen die er niet horen naar de 2e klas te verwijzen.

Dit is juis het probleem wat ik wil aanstippen. Nemen we allemaal maar gewoon aan dat het zo werkt omdat, tsja, de NS zal het wel goed uitgezocht hebben.

Het gaat me niet om of ik wel of niet kan zitten of dat er veel mensen al dan niet terecht of onterecht zitten maar of het systeem wat de NS hanteert deugd.

Het is ook inherent aan het systeem. Je kan niets reserveren, zoals in bijvoorbeeld bij onze oosterburen wel kan (behalve in regionale treinen - en zelfs daar kan het soms wel zodat dagelijkse forenzen hun vaste zitplaats hebben). Vergelijk het Nederlandse spoor met een druk metrosysteem dat met name in de spits stampvol zit. Daar past eigenlijk geen dure 1e klas bij en dat is ook te merken. Het is op zich relaxed reizen, maar dagelijkse ergernissen omdat mensen met 2e klas kaart er ook gaan zitten en er vrijwel altijd mee weg komen, is frustrerend. Je moet dat tegenwoordig helaas wel incalculeren. Dat doe ik dan maar want reizen in de massale en rumoerige 2e klas ben ik al langere tijd beu.

Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om 2e klasse te zitten of wat dat betreft te staan. Mijn sennheiser heeft goede noise cancelling als ik dat wil. Het stoot me meer dat de NS een systeem bedacht heeft om meer geld te genereren maar totaal niet wil handhaven. Dit is overigens niet alleen NS, heb dit ook bij Arriva en daar krijg je hetzelfde antwoord.
ik heb geen probleem met staan of zitten in de 2e klasse. Mijn inziens kan het wel als onredelijk gezien worden dat de NS extra geld genereert met een klassen systeem, ook vrij royaal, maar zā€™n handen er af trekt als het gehandhaaft moet worden.

ik zelf betwijfel ook dat een rechter in alle redelijkheid dit ook niet in twijfel zou trekken. Maar ik ben ook geen advocaat, laat staan juridische achtergrond/kennis heb. Daarom post ik het hier ook om een discussie op gang te krijgen.
ik heb geen probleem met staan of zitten in de 2e klasse. Mijn inziens kan het wel als onredelijk gezien worden dat de NS extra geld genereert met een klassen systeem, ook vrij royaal, maar zā€™n handen er af trekt als het gehandhaaft moet worden.

ik zelf betwijfel ook dat een rechter in alle redelijkheid dit ook niet in twijfel zou trekken. Maar ik ben ook geen advocaat, laat staan juridische achtergrond/kennis heb. Daarom post ik het hier ook om een discussie op gang te krijgen.

Spijker en kop. Alles wat je zegt klopt. De NS doet wettelijk niets fout maar gedraagt zich op dit vlak als een puber die studieontwijkend gedrag vertoont.
Reputatie 3
Je betaalt voor een vervoersbewijs en niet voor een zitplaats.
Met vervoersbewijs 2e klas mag je je niet in de 1e klas bevinden, ook niet bij drukte en ook niet als je staat. Door de slechte controle nemen steeds vaker mensen met een 2e klas vervoersbewijs plaats in de 1e klas. Bij drukte menen zij daar ook recht op hebben, echter mag je alleen met een 2e klas vervoers bewijs in de 1e klas als de conducteur daar uitdrukkelijk toestemming voor gegeven heeft. Die toestemming wordt zelden gegeven, dus het loont om als je moet staan om om een zitplaats te vragen met het argument dat de 1e klas alleen voor hen is met een 1e klas vervoersbewijs.

Quote uit een ander topic:
Momo schreef:
Ook wanneer reizigers melden dat de 1e klas vol zit met mensen met een 2e klas vervoerbewijs is het advies meestal om zelf de reizigers er op aan te spreken of de conducteur op te zoeken.

En ook door het niet controleren en als er wel gecontroleerd wordt het alleen maar wegsturen maakt het ernaar dat een rechter-als je als eerste klasser moet staan-zou kunnen zeggen dat je niet krijgt waar je voor betaald:Extra comfort
Ik heb Rover ook aangeschreven. Ik kreeg daar hetzelfde advies, spreek de reizigers er zelf op aan. Dus ik moet het risico lopen om ruzie te krijgen omdat de NS zijn eigen systeem als niet hanteerbaar verklaard. Dat is toch omgekeerde wereld. Ik kan me voorstellen dat dit voor een conducteur ook niet leuk is, maar dat is een onderdeel van je baan.

Ik overweeg echt om het eens juridisch uit te zoeken, maar de vraag is vooral. Wat win ik er mee als de rechter je in het gelijk stelt behalve een boost voor je ego dat je wint. Staan of zitten in de 2e klas vind ik niet heel erg, maar de houding van de NS/Arriva is vooral waar ik me aan kan ergeren.
Badge +3
Tot op zekere hoogte zou het nog te billijken zijn wanneer je niet kunt zitten in de 1e klas met je 1e klas-kaartje omdat er meer reizigers met 1e klas-kaartjes dan stoelen zijn. Dat is ook heel vervelend maar minder frustrerend dan het gevoel dat er zwartrijders op een stoel zitten waarvoor jij betaald hebt.

Het advies van Rover lijkt me volkomen onzin. Rover moet gewoon zeggen dat het de verantwoordelijkheid van NS is om de zwartrijders uit de 1e klas te schoppen. We hebben al vaker geconstateerd dat NS de 1e klas weer moet terugveroveren op de zwartrijders. Dat kan alleen door consequent te controleren en te beboeten. Met de huidige pakkans van iets boven de nul waarbij dan ook nog eens de zwartrijders zonder boete worden weggestuurd zal de situatie niet beter worden.

Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Na vertrek van de trein wordt meteen de 1e klas gecontroleerd. Na iedere stop wordt gekeken of er nieuwe reizigers zijn. En dat consequent volhouden en iedere zwartrijder op de bon slingeren. Dan is het zo afgelopen met het zwartrijden in de 1e klas. Zeker op trajecten met veel (of alleen maar) stations met poortjes is dat makkelijk te realiseren omdat bijna iedereen die in de trein zit een poortje heeft moeten passeren en dus een geldig vervoerbewijs. Het enige wat hoeft te worden vastgesteld is of dat vervoerbewijs ook geldig is in de 1e klas.

😂
Heel begrijpelijk dat je het vervelend vindt dat je niet in de eerste klasse kan zitten terwijl je hier wel extra voor betaald.

Zoals de klantenservice aangeeft betaal je inderdaad voor een vervoersbewijs. Bij een eerste klas vervoersbewijs is dit net zo. Je betaalt extra bij zodat je, indien beschikbaar, gebruik kan maken van de eerste klasse.
Bij het aanschaffen van een eerste klas vervoersbewijs betaal je dus extra zodat je meer zitplaats kans hebt. Maar ook die kans is niet 100%.
Badge +3
De kans is inderdaad niet 100%. Maar wanneer NS de 1e klas beter zou controleren zou die kans een stuk opgekrikt kunnen worden. Aan de slag, zou ik zeggen.

Hoe vaak zal het voorkomen dat er meer 1e klasreizigers zijn dan er stoelen beschikbaar zijn? Die vraag kan NS vast niet beantwoorden omdat er nauwelijks gecontroleerd wordt. Meten is weten.
De kans is inderdaad niet 100%. Maar wanneer NS de 1e klas beter zou controleren zou die kans een stuk opgekrikt kunnen worden. Aan de slag, zou ik zeggen.

Dat kan niet hĆ©, de conducteurs hebben het veel te druk met hun andere werkzaamheden in de achterste bestuurderscabine 😋

De laatste weken merk ik wel dat er meer gecontroleerd wordt, geen idee of het beleid is aangescherpt of dat ik net bij wat actievere conducteurs in de trein stap.
Badge +3
De laatste weken merk ik wel dat er meer gecontroleerd wordt, geen idee of het beleid is aangescherpt of dat ik net bij wat actievere conducteurs in de trein stap.
Er zijn nog steeds de 'berekenende' reizigers, die gewoon al op het perron kijken bij welk deel van de trein een HC ergens staat te fluiten ("wat een mafkees die conducteur, die verraad zijn/haar positie!")

... en dan zelf fluitend plaats nemen in de 1e klas want die HC kan immers helemaal niet komen waar wij zitten! Dat klopt, maar ze (die zwartrijders) doen alsof het een spelletje is!

Dat dus, snel mee stoppen, en als HC spontaan in het andere deel stappen (desnoods veel vaker V&S erbij om vooral NIET de gastheer/vrouw te spelen en meer controle incl. boetes dus!)

Tel uit je winst (UvB festijn!) en de verbaasde gezichten "Wat nou en hoezo UvB of de trein uit gedonderd worden, in plaats van gewoon naar 2e klas verwezen worden zoals... altijd?" 🤔

Wees zuinig op toeristen en ouderen natuurlijk. Elke HC pikt ze er wel uit, toch @Loes ?

Reageer