Ik ervaar regelmatig tijdens spitsuren dat ik niet kan zitten in de 1e klas. Ik kies bewust voor 1e klasse omdat ik het fijn vindt om met meer comfort te reizen en niet te hoeven rennen naar een trein, mijn inziens is het ook fors meer. Als ik een restitutie verzoek doe omdat ik moest staan in de trein voor 2e klasse dan krijg ik de opmerking "Je betaald voor een vervoersbewijs". Als ik dan vraag waar ik extra voor betaal dan herhalen ze zichzelf door te zeggen "Je betaald voor een vervoersbewijs". Ik heb ook al eens bij Rover dit gemeld, maar daar krijg ik geen reactie. Ik kan mijn niet voorstellen dat de trein mag schermen met dit argument. Ze vragen meer geld met inruil daarvoor meer comfort, maar als ze het dan niet kunnen leveren mogen ze wel het geld vragen maar niet de dienst leveren. In veel branches kom je daar niet mee weg.
Heeft iemand al eens uitgezocht of dit wettelijk wel mag? Kan me voorstellen dat dit in een rechtzaak niet blijft staan. Ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Beste antwoord door Danny NS
Zoals de klantenservice aangeeft betaal je inderdaad voor een vervoersbewijs. Bij een eerste klas vervoersbewijs is dit net zo. Je betaalt extra bij zodat je, indien beschikbaar, gebruik kan maken van de eerste klasse.
Bij het aanschaffen van een eerste klas vervoersbewijs betaal je dus extra zodat je meer zitplaats kans hebt. Maar ook die kans is niet 100%.