beantwoord

1e klas cabines in intercity Brussel bezet door conducteurs van NS

• 26 augustus 2017
  • 54 reacties
  • 2471 Bekeken

Reputatie 4
Afgelopen woensdag 23-08-2017 reisde ik met de Intercity Brussel met als vertrektijd 7.48 uit Roosendaal. Een 1e klas stiltecabine was al bezet en de andere werd bezet door conducteurs. Op de terugweg vertrektijd 17.49 Brussel-Centraal hadden de conducteurs doodleuk een van de stiltecabines afgesloten om er uiteindelijk zelf plaats in te nemen. Ik vind dit echt asociaal gedrag. Er zijn echter maar twee stiltecabines per trein omdat er ook maar een 1e klas rijtuig is. Ik weet ook wel dat conducteurs overal mogen gaan zitten, maar het is niet zo netjes t.o.v. andere reizigers. Wij betalen er wel voor en conducteurs niks.

Over dit fenomeen is al vaker een klacht geweest bewijst dit topic

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/mogen-conducteurs-in-de-1e-klas-kabines-met-zes-stoelen-zitten-35356/index1.html#post229687
icon

Beste antwoord door Thomas NS 3 september 2017, 15:10

Update: Ik heb inmiddels deze melding voor jullie doorgespeeld.

Het algemene probleem is lastig natuurlijk, gezien het om incidenten gaat. Wel interessant is dat dit vooral voorkomt op de Beneluxlijn. Het is voor mij onduidelijk waarom dit gebeurt, of dit een (vervelende) gewoonte is of ongeschreven beleid. Daar zal ik mij vingers niet aan branden, maar het bericht is bij de juiste afdeling neergelegd. Bedankt allen voor jullie bijdrage in dit topic.
Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 6
Badge
Hoelang blijft dit doorgaan NS?
Dit moet toch een keer stoppen? 2,5 Jaar geleden ben ik ook onterrecht uit zo'n hokje gejaagd! Uiteraard heb ik een klacht ingediend.
Reputatie 4
Dit moet toch een keer stoppen? 2,5 Jaar geleden ben ik ook onterrecht uit zo'n hokje gejaagd! Uiteraard heb ik een klacht ingediend.

Vertel daar is wat meer over? Mag ook via privébericht als je dat wilt.
Reputatie 6
Badge
Vanavond ook in ICD. Het eerste gedeelte van de rit conducteurs in de stiltecoupé. De koetjes en kalfjes werden weer doorgenomen. En uiteraard weer geen controle, daar was het denk te druk voor op privé-gebied.
Reputatie 7
Badge +4
Trouwe lezers van het forum weten dat ik altijd eerste klas reis en met grote regelmaat middels deze Beneluxtrein. Het is helaas zo dat het afsluiten van de stiltecoupé regelmatig voorkomt en de conducteurs kennelijk vergeten dat er ook buren zijn die de stilte op prijs stellen. Het klopt natuurlijk van geen kanten.
Met de opmerking over geen controle ben ik het niet eens. Op dit traject wordt nauwkeurig naar de vervoersbewijzen gekeken en naar alle vereiste papieren en kaarten wordt doorgaans gevraagd. Bedenk dat het een grenstraject is met alle verschijnselen van dien.

Ik tref dit gedrag alleen in de Benelux aan. Verder in ons binnenland niet. Het gebeurt ook niet zo vaak dat de bezetting zo intensief is. Soms zie ik twee conducteurs en twee V en S - mensen zitten, maar doorgaans in de praatcoupé. Als men de controle doet, heb ik daar ook geen probleem mee. Een conducteur mag ook wel eens zitten uitrusten van sommige reizigers. En de eerste klas is of wordt vaak rustiger als deze mensen er zitten ;-)

Overigens ben ik niet weggestuurd toen ik er vijf conducteurs bij kreeg. Mogelijk nodig ik daartoe niet uit, lol.
Reputatie 7
Terecht dat je dit bij ons neerlegt johnnyvtz1990, dit is uiteraard niet de bedoeling. Wij krijgen dit inderdaad vaker doorgespeeld via het forum, maar ook via Social Media. Het probleem is bij ons bekend, we proberen hier ook snel op de te acteren, want ook wij zien de frustratie die dit bij trouwe reizigers veroorzaakt. Wat ik voor jou ga doen, Johnny, is deze melding in het bijzonder doorspelen als losstaande case, ter verbetering van onze diensten. Mocht je graag willen dat ik deze klacht persoonlijk op deze medewerkers toespits, zou je mij dan kunnen voorzien van een uiterlijke omschrijving van deze medewerkers? Dit voorkomt dat ik de verkeerde personen hierop aanspreek. Dit mag je doen in een privébericht, die je verstuurt door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'. Bedankt!
Reputatie 4
Terecht dat je dit bij ons neerlegt johnnyvtz1990, dit is uiteraard niet de bedoeling. Wij krijgen dit inderdaad vaker doorgespeeld via het forum, maar ook via Social Media. Het probleem is bij ons bekend, we proberen hier ook snel op de te acteren, want ook wij zien de frustratie die dit bij trouwe reizigers veroorzaakt. Wat ik voor jou ga doen, Johnny, is deze melding in het bijzonder doorspelen als losstaande case, ter verbetering van onze diensten. Mocht je graag willen dat ik deze klacht persoonlijk op deze medewerkers toespits, zou je mij dan kunnen voorzien van een uiterlijke omschrijving van deze medewerkers? Dit voorkomt dat ik de verkeerde personen hierop aanspreek. Dit mag je doen in een privébericht, die je verstuurt door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'. Bedankt!

Hallo Thomas,

Ik kan je geen uiterlijke omschrijvingen geven van deze medewerkers. Het ging wel om de volgende treinen:

Beide op 23 augustus

Roosendaal - Brussel-Noord vertrektijd 7.48 uit Roosendaal
(Hier hadden de medewerkers van NS een cabine voor zich alleen geclaimd)

Brussel-Centraal - Roosendaal vertrektijd 17.49 uit Brussel-Centraal
(Hier hadden de medewerkers van NS cabine expres op slot gelaten)
Ik tref dit gedrag alleen in de Benelux aan. Verder in ons binnenland niet.
Ik kom het ook in de IC Direct wel tegen bij bepaalde train managers, al is dat incidenteel.
Afgelopen woensdag 23-08-2017 ... hadden de conducteurs doodleuk een van de stiltecabines afgesloten om er uiteindelijk zelf plaats in te nemen.Wij betalen er wel voor en conducteurs niks.

Kletsten ze? Brachten ze geluiden voort?

Weggestuurd omdat personeel alle zitplekken in het hokje in gebruik wilden nemen en u er al zat?!?!?!

Bedenk dat het een grenstraject is met alle verschijnselen van dien. Welke verschijnselen?

Een conducteur mag ook wel eens zitten uitrusten van sommige reizigers.
Mee eens.
En de eerste klas is of wordt vaak rustiger als deze mensen er zitten ;-) Soms, ja.
Niet alleen in de beneluxtrein. Ook vandaag in de IC Den Haag-Eindhoven van 16.17. Is het drukker in de trein omdat er wegens een storing minder treinen rijden ..... geen punt dan gebruiken we gewoon 2 stilte coupes
Reputatie 4
Niet alleen in de beneluxtrein. Ook vandaag in de IC Den Haag-Eindhoven van 16.17. Is het drukker in de trein omdat er wegens een storing minder treinen rijden ..... geen punt dan gebruiken we gewoon 2 stilte coupes

donl zou je dit ook willen melden bij de NS. Meld het ook bij Rover, want zij behartigen ook de belangen van de reiziger.
Reputatie 6
Badge

Vertel daar is wat meer over? Mag ook via privébericht als je dat wilt.

Als je me eerst volgt 😉.
Afgelopen woensdag 23-08-2017 ... hadden de conducteurs doodleuk een van de stiltecabines afgesloten om er uiteindelijk zelf plaats in te nemen.Wij betalen er wel voor en conducteurs niks.

Kletsten ze? Brachten ze geluiden voort?

Dat is niet relevant als ze de coupe afsluiten natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Wel voor een een eventuele stiltecoupé er naast, als ze plaatsnemen. ;-)
Over het algemeen is het verder prima volk.
Afsluiten van de coupe doe je vanaf de buitenkant, wanneer je er niet in zit 😉
Reputatie 7
Update: Ik heb inmiddels deze melding voor jullie doorgespeeld.

Het algemene probleem is lastig natuurlijk, gezien het om incidenten gaat. Wel interessant is dat dit vooral voorkomt op de Beneluxlijn. Het is voor mij onduidelijk waarom dit gebeurt, of dit een (vervelende) gewoonte is of ongeschreven beleid. Daar zal ik mij vingers niet aan branden, maar het bericht is bij de juiste afdeling neergelegd. Bedankt allen voor jullie bijdrage in dit topic.
Ik ben onbekend met de treinsamenstelling, maar heb ik niet eens ergens gelezen dat de Beneluxtrein geen HC hok heeft of een andere plek waar de HC kan terugtrekken?
Reputatie 7
Badge +4
Het zijn afwisselend Nederlandse- of Belgische rijtuigen. De Nederlandse doen qua indeling aan de Koploper denken. Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet of er een HC-hok is. Afwijkend op de Benelux is dat je er vaak meer conducteurs aantreft dan normaal in een Nederlandse intercity. Ik vraag me ook af of er vijf man in een HC-hok passen.
Badge +3
Volgens mij gaat het om coupés met het gangpad aan de zijkant, waar je met 6 man kunt zitten?
Die coupes worden onterecht afgesloten. Ook al ben je met 5 HC, dan kan je altijd tussen de reizigers gaan zitten, wat ook de bedoeling is. Het HC hok is er als plek om bv administratie te doen of dat je even iets moet regelen waar je geen reizigers bij wil hebben. Verder is het een plaats waar we veilig spullen kunnen opbergen.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, Robert. In de Benelux wordt niet zoveel eerste klas gereisd. Ik heb het toch vaak gezien dat de deur vooraf werd afgesloten en dan was het even geduld hebben. De conducteurs hebben dan een eigen plekje en dat misgun ik ze niet. In de stiltecoupé ernaast zijn de gesprekken goed te volgen, en er is een treinzit in de eerste klas. Ik denk dat ze er beter aan doen daar te gaan zitten. Het is gewoon niet netjes een 6 persoons stiltecoupé bij voorbaat af te sluiten om er dan met een man of vier vijf te gaan zitten praten, zodanig dat de belendende stiltecoupé ook niet meer functioneel is.

Het is ook niet zo dat er niet gecontroleerd wordt. In de Benelux is die doorgaans nauwgezet.
Reputatie 7
Badge
johnnyvtz1990@
Is er toen op dat moment wel controle geweest in de trein? of dat ook al niet?
Reputatie 4
johnnyvtz1990@
Is er toen op dat moment wel controle geweest in de trein? of dat ook al niet?

Wat voor controle?
Reputatie 7
Badge

Wat voor controle?

Controle van vervoersbewijzen natuurlijk. 🙂
Reputatie 4
Die coupes worden onterecht afgesloten. Ook al ben je met 5 HC, dan kan je altijd tussen de reizigers gaan zitten, wat ook de bedoeling is. Het HC hok is er als plek om bv administratie te doen of dat je even iets moet regelen waar je geen reizigers bij wil hebben. Verder is het een plaats waar we veilig spullen kunnen opbergen.

Voor spullen opbergen zoek je maar een andere ruimte.
Reputatie 4

Wat voor controle?

Controle van vervoersbewijzen natuurlijk. :)

Ja op de terugweg was er controle van vervoerbewijzen.

Reageer