1e Klas & Controle

  • 21 May 2023
  • 8 reacties
  • 461 Bekeken

Reputatie 4

Uiteraard is dit in vorige topics waarschijnlijk al besproken, maar het kan nooit kwaad deze discussie weer eens op te rakelen:

Wanneer gaat de NS nu eindelijk eens grondige, fatsoenlijke maatregelen nemen om de vrachten reizigers die niet in het bezit zijn van een 1e klas vervoersbewijs ook niet in de 1e klas te laten reizen?

De afgelopen zes weken heb ik gedetaillleerd bijgehouden hoeveel ik gereisd heb en gecontroleerd ben.U Uiteindelijk komt het neer op ongeveer 6000 km met de trein gereisd te hebben, waarvan ik ongeveer 40 procent van de ritten een conducteur gezien heb. Van die 40 procent heeft de helft ook daadwerkelijk gecontroleerd, maar geen enkele conducteur heeft een boete uitgeschreven.

Meer dan wat bescheiden waarschuwingen zijn er niet geweest. Natuurlijk kan het zijn dat een enkeling niet doorheeft dat hij in de 1e klas zit, maar ik geloof voor geen seconde dat dit voor alle  tientallen/honderden reizgiers geldt die in totaal zijn weggestuurd. 

Voor mij betekent dit voornamelijk dat je eigenlijk geen risico loopt en feitelijk 1e klas kunt gaan zitten en wacht tot je een keer door een conducteur gevraagd wordt die plek te verlaten.

Conducteurs roepen van alles om via de intercom: Aankomststations, aansluitingen, eindbestemming, tussengelegen stops, vermaningen de trein niet te betreden na het fluitsignaal, af en toe zelfs informatie over de stiltecoupé. Waarom is het dan niet mogelijk om simpelweg ook om te roepen (ook in het Engels, dan ben je nog meer ingedekt) dat men dient te letten op de kleur van de stoel? 2e klas voor blauw, 1e klas is rood. Op deze manier heb je meteen de reizigers gewaarschuwd en kun je onmiddellijk overgaan tot het uitschrijven van boetes. Dit onderscheid heb je (helaas) niet in de oude VIRM-6 bakken, maar ook daarvoor moet een oplossing te vinden zijn, bijvoorbeeld middels het Britse systeem met een enorm cijfer 1 op de deur.

Ik draag de NS een warm hart toe, en ik vind het knap hoe men zich staande houdt in lastige tijden, maar dit is een ergernis die mij al frustreert sinds 2017, en ik vind dat het hoog tijd wordt voor echte actie.


8 reacties

Reputatie 7
Badge

Het probleem is bij iedereen bekend. Behalve bij NS zelf.

Reputatie 5

Als je geluk hebt, bedankt een moderator je voor het signaal en zegt dat er wel degelijk vaker wordt gecontroleerd gezien het toenemende aantal coulance verzoeken bij de klantenservice.

Helaas wijst de praktijk in veel gevallen anders uit. Ondanks dat ik een aantal conducteurs ben tegengekomen die (tegen collega’s zeggen dat ze) stoïcijns elke trein controleren en de 1e klas leegvegen, gebeurt dit tijdens de meeste van mijn reizen door Nederland helaas niet. Natuurlijk is het een totaal onrealistische wens om elke reis gecontroleerd te worden (want ook bij andere vervoerders gebeurt dit zeker niet). Maar het feit dat de laatste keer dat een NS conducteur mijn kaart controleerde ruim 1150 km geleden was, is niet al te hoopgevend. Ik hoop maar dat mijn geval toeval was.

Een schril contrast met bijvoorbeeld een Blauwnet, waar ik gisteren twee UVB's uitgeschreven zag worden in dezelfde trein. Of met Eurobahn, waar ik vorige week tijdens twee ritten van 50 km twee keer werd gecontroleerd. NS laat al jaren een goudmijn liggen en vindt het blijkbaar gewoon prima.

Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, de wens van de betalende eerste klas reiziger is bekend. Maar ook de apathische houding van NS als organisatie (en nee, dan bedoel ik niet de conducteurs die wel moeite nemen om te controleren) en de nutteloosheid van dit forum . 

Badge +3

Als men als reden opgeeft dat het niet te doen is om veel boetes uit te schrijven, blijf dan wel controleren en wegsturen. Voor reizigers met NS Flex hoeft helemaal geen UvB uitgeschreven te worden, die mogen gewoon blijven zitten en krijgen de €20 correctie vanzelf.

Reputatie 7

Afgelopen vrijdag weer sterk staaltje gezien: een groep van 8 mensen die willens en wetens ongeoorloofd 1e klas ging zitten. Dat weet ik omdat ik degene die voorop ging in Amsterdam hoorde zeggen " He kom, we gaan gewoon first class zitten!" Ik zat achter het klapdeurtje 2e klas en hoorde ze lachen (ook nog stiltecoupe trouwens ook). En toen, vlak voor Den Bosch kwam de conductrice controleren in de 2e klas, dat werd opgemerkt en ze vertrokken alle 8 door het klapdeurtje en deden alsof hun neus bloedde en gingen voor de laatste 3 minuten reizen 2e klas zitten. Werden gecontroleerd, ze hadden een jongerenkaartje en zaten in de spits in de trein. Maar ach: waar moeten jullie eruit? Den Bosch? Nou oké, daar zijn we bijna. Volgende keer even letten op de voorwaarden want dit mag officieel niet! "Ja hoor, dankuwel mevrouw!" 

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen vrijdag weer sterk staaltje gezien: een groep van 8 mensen die willens en wetens ongeoorloofd 1e klas ging zitten. Dat weet ik omdat ik degene die voorop ging in Amsterdam hoorde zeggen " He kom, we gaan gewoon first class zitten!" Ik zat achter het klapdeurtje 2e klas en hoorde ze lachen (ook nog stiltecoupe trouwens ook). En toen, vlak voor Den Bosch kwam de conductrice controleren in de 2e klas, dat werd opgemerkt en ze vertrokken alle 8 door het klapdeurtje en deden alsof hun neus bloedde en gingen voor de laatste 3 minuten reizen 2e klas zitten. Werden gecontroleerd, ze hadden een jongerenkaartje en zaten in de spits in de trein. Maar ach: waar moeten jullie eruit? Den Bosch? Nou oké, daar zijn we bijna. Volgende keer even letten op de voorwaarden want dit mag officieel niet! "Ja hoor, dankuwel mevrouw!" 

En dat doen ze dus de volgende keer weer…. ‘Maar van die andere conducteur mocht het’.

Reputatie 7

En vandaag weer.... Breda 10.50, slechts een ICM3 naar Zwolle. Gelijk 2e klas helemaal vol en dus veel mensen die dan toch maar 1e klas gaan zitten. Sommigen aarzelend, sommigen met de verzuchting dat de 2e klas geen zitplaatsen (ZITplaatsen) meer heeft. Staplaatsen voldoende. Op dit moment in Arnhem en nog geen personeel gezien in dit korte treintje, alleen omroep.

Komt natuurlijk ook omdat NS de materieelinzet maar niet onder controle krijgt, een losse ICM3 is natuurlijk vragen om problemen. Ook in het weekend waren er weer veel problemen met ontbrekende treinstellen.

En in het hoofdkantoor in Utrecht blijft het doodstil, Wouter Koolmees c.s. lijkt opgesloten te zitten in zijn bunker diep afgesloten van de vervelende buitenwereld met ontevreden klanten.

Reageer