beantwoord

1e klas en geen plek

• 14 november 2017
  • 21 reacties
  • 963 Bekeken

Ik check in 1e klas en er is geen plaats. Nu reis ik 2e klas, kan ik restitutie krijgen?
icon

Beste antwoord door Thom 14 november 2017, 10:02

Nee, als je 3D betaalt en de zaal zit vol met mensen die een 2D-kaartje hebben gekocht, dan krijg je geen geld terug. 😉 De analogie gaat ook niet op natuurlijk. In de bioscoop is altijd controle.

Dan kon ik van deze restitutie naar de Bahama's. 😉 Geld terug in de situatie zoals TS schetst, is zo lek als een mandje, oncontroleerbaar en de zoveelste besodemietermogelijkheid ten koste van de betalende reiziger.

Bijvoorbeeld: Vergeten in- of uit te checken kan een keer, dit zogenaamd 'vergeten' kost een godsvermogen aan geld en het is helder welke groep dat bedrag op moet brengen. U en ik, die wel betalen, doen dat dus.

Het kan vanwege het fraudepubliek dus nooit worden geïmplementeerd.
De mensen zonder eersteklas kaartje bekeuren levert wel geld op, kost per saldo niks en dat is veel beter. Dan kunnen eerlijke mensen meestal wel zitten in de eerste klas.

Daarvoor is wel een beleidswijziging nodig.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3
Nee, NS heeft dit soort situaties lekker klantvriendelijk dichtgetimmerd.
(ofwel verschuilt men zich achter allerlei regels die de meeste klanten niet kennen)

U betaald voor een dienst of service die niet geleverd is; geen enkel bedrijf komt daar mee weg behalve....
Oei dat is wel erg slecht!
Volgens de NS had je wel het recht om te staan in de eerste klas en was het je eigen keus om naar de tweede klas te gaan helaas.

Zoals Ton al aangeeft is het de NS die er mee wegkomt om mensen gewoon te laten betalen voor een dienst die niet geleverd wordt.
Reputatie 7
Dat zijn nou eenmaal de risico´s van het 1e klas bewijs kopen. Het zou natuurlijk wel schelen als mensen zich eens wat beter inlezen in de algemene voorwaarden, in plaats van alleen maar de regels op te zoeken waar men voldoening uit haalt.
Reputatie 3
Dat zijn nou eenmaal de risico´s van het 1e klas bewijs kopen. Het zou natuurlijk wel schelen als mensen zich eens wat beter inlezen in de algemene voorwaarden, in plaats van alleen maar de regels op te zoeken waar men voldoening uit haalt.
Nee hoor, dat is de omgekeerde wereld. Heeft met service en klantvriendelijkheid te maken. Ga jij eerst alle algemene voorwaarden lezen voordat je een bioscoopkaartje koopt of een pak babi pangang bij de chinees?
Inderdaad als ik een bioscoopkaartje koop en extra betaal voor een 3D weergave dan accepteert toch niemand als de bioscoop zegt, sorry de zaal is vol bij de 3D film ga maar naar de 2D film, maar je krijgt geen geld terug.
Vaak zijn in de 2e klasse coupe's meer plek dan in de 1e klasse coupé's. Het werkt weleens om achteraan of vooraan in de trein te zitten. Waarom zou je duur betalen voor een 1e klasse kaartje als dat in de 2e klasse goedkoper kan? Niemand kan namelijk voor een zitplaats garanderen! Als ik een duurdere NS abonnement zou aanschaffen dan zou ik zeker eerder voor de 2e klasse kiezen.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, als je 3D betaalt en de zaal zit vol met mensen die een 2D-kaartje hebben gekocht, dan krijg je geen geld terug. 😉 De analogie gaat ook niet op natuurlijk. In de bioscoop is altijd controle.

Dan kon ik van deze restitutie naar de Bahama's. 😉 Geld terug in de situatie zoals TS schetst, is zo lek als een mandje, oncontroleerbaar en de zoveelste besodemietermogelijkheid ten koste van de betalende reiziger.

Bijvoorbeeld: Vergeten in- of uit te checken kan een keer, dit zogenaamd 'vergeten' kost een godsvermogen aan geld en het is helder welke groep dat bedrag op moet brengen. U en ik, die wel betalen, doen dat dus.

Het kan vanwege het fraudepubliek dus nooit worden geïmplementeerd.
De mensen zonder eersteklas kaartje bekeuren levert wel geld op, kost per saldo niks en dat is veel beter. Dan kunnen eerlijke mensen meestal wel zitten in de eerste klas.

Daarvoor is wel een beleidswijziging nodig.
Hallo moostje en welkom op het NS Forum!

Wat Thom aangeeft is inderdaad juist. Het is lastig om te controleren of de 1e klasse daadwerkelijk (overal in de trein) vol heeft gezeten. Om deze reden passen we daarom ook niet standaard coulance toe in deze situaties. Mocht je dit wel constateren, dan is het altijd mogelijk om de conducteur in de trein aan te spreken of hij/zij tijd heeft of vrij kan maken om je te helpen aan een zitplaats (bijvoorbeeld vervroegd controle uitvoeren op een traject). Een conducteur hier op het forum kan je daar wellicht nog meer praktisch en in detail over vertellen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je moet staan als je betaalt voor een 1e klas vervoerbewijs. Dan mag je inderdaad het extra comfort verwachten.
Reputatie 3
Als NS de conducteurs opdraagt standaard een boete te geven bij een overtreding dan hoeft de klant zelf geen aktie te ondernemen!
Wat een onzin weer Thom, ik snap dat jij baalt dat er mensen met een tweede klas kaartje in de trein zitten terwijl jij wel een duur abonnement hebt..

Ik zie je in zat andere topics erg neerbuigend praten over anderen die zelfs overwegen een keer eerste klas te reizen want dat is oneerlijk vind je. Ik mag hopen dat je geen weekend vrij hebt, want dan is jouw eerst klas upgrade nog goedkoper dan voor mij 1 dag in de spits upgrade.

Maar terug naar het topic, wat kan TS eraan doen dat de NS het zo geregeld heeft dat het fraude gevoelig is. De bioscoop kan ook de deur opengooien en niet controleren, scheelt een medewerker, maar inderdaad dan krijg je klant onvriendelijke situaties. De Bioscoop kiest er dus voor om wel te controleren en daarmee de extra luxe die gekocht is te leveren.

De NS kiest ervoor helemaal niet te controleren, maar dan gaat het echt te ver dat ook nog als excuus naar de reizigers te gebruiker dat ze iets gekocht hebben (extra service boven op een 2e klas kaartje) niet gaan leveren, niets doen als compensatie en geen geld terug te geven.

Sorry maar dan moet de NS (net als de bioscoop) voldoende controle invoeren en zorgen dat er niet meer treinkaartjes verkocht worden dan plaatsen.
Maar ga daar niet je klant mee lastig vallen
Badge +3
Bioscoop is vaak ook zo lek als een mandje, met name op rustige momenten staat er niemand bij de zaal zelf en kan je gewoon na afloop bij een andere zaal naar binnen voor nog een film, en nog een..

Dus, controleren en handhaven!
Klopt, zelf s'avonds is er niet veel controle bij de zalen. Maar daar heb je natuurlijk wel een gegarandeerde zitplaats.
Reputatie 7
Vroeger dacht ik dat een bioscoopkaartje gewoon een toegangsbewijs was. Totdat ik erachter kwam dat het maar voor 1 film was. Jammer, wel mooi Attack of the Clones kunnen zien.
Badge +3
Haha boefje, op het ticket staat toch de zaal en een stoelnummer?

Laatste keer dat ik het gedaan heb was in de tijd van Jurrasic Park. Dat was best heftig dus zijn we daarna nog maar even Bambi gaan kijken (Engelse versie, op een zondagmiddag) 😃
Reputatie 6
Badge
Ik gebruik thuis altijd een Beamer op een enorme hoeveelheid inches. Werkt ook prima.
Ik heb geen TV, mag dat ook?
Badge +3
Dan mis je in de bios wél het Polygoonjournaal!

Maar goed, Philip Blommendal doet ook al een tijdje niet meer mee, en Jan Pelleboer ook niet.. Daar hebben we Piet Paulusma voor..
@satneef de NS kan en mag conducteurs niet opdragen standaard een boete te geven. De wetgever heeft hier duidelijke richtlijnen over opgesteld in het besluit BOA. Opsporingsambtenaren moeten te alle tijden de juiste bevoegdheden mogen toepassen. Daaronder valt ook de discretionaire bevoegdheid.
Als mensen zwartrijden moeten conducteurs zelf zo bijdehand zijn om standaard een boete te geven.

Natuurlijk kan je daar een keer van afwijken, maar slechts in hele bijzondere gevallen.
Wat een onzin weer Thom, ik snap dat jij baalt dat er mensen met een tweede klas kaartje in de trein zitten terwijl jij wel een duur abonnement hebt..

Ik zie je in zat andere topics erg neerbuigend praten over anderen die zelfs overwegen een keer eerste klas te reizen want dat is oneerlijk vind je. Ik mag hopen dat je geen weekend vrij hebt, want dan is jouw eerst klas upgrade nog goedkoper dan voor mij 1 dag in de spits upgrade.

Maar terug naar het topic, wat kan TS eraan doen dat de NS het zo geregeld heeft dat het fraude gevoelig is. De bioscoop kan ook de deur opengooien en niet controleren, scheelt een medewerker, maar inderdaad dan krijg je klant onvriendelijke situaties. De Bioscoop kiest er dus voor om wel te controleren en daarmee de extra luxe die gekocht is te leveren.

De NS kiest ervoor helemaal niet te controleren, maar dan gaat het echt te ver dat ook nog als excuus naar de reizigers te gebruiker dat ze iets gekocht hebben (extra service boven op een 2e klas kaartje) niet gaan leveren, niets doen als compensatie en geen geld terug te geven.

Sorry maar dan moet de NS (net als de bioscoop) voldoende controle invoeren en zorgen dat er niet meer treinkaartjes verkocht worden dan plaatsen.
Maar ga daar niet je klant mee lastig vallen

Helemaal mee eens.

Reageer