1e klas frustratie ūüė°

• 19 februari 2019
  • 31 reacties
  • 1879 Bekeken

Beste NS,

Ik heb na vele jaren file rijden gekozen om vanaf 1 Jan dit jaar de trein te kiezen voor mijn dagelijkse vervoer van DH naar Adam. Ik heb een 1e klas traject kaart gekocht voor zo’n 600 euro per maand met de gedachten dat ik op deze manier ontspannen kan reizen en in ieder geval verzekerd zou zijn van een zitplaats. Helaas moet ik mij dagelijks invechten in een overvolle trein waar iedereen die geen plek vindt in de 2e klas zich snelt naar de 1e klasse om daar zonder blikken of blozen te gaan zitten. Vandaag werd zelfs een plek vastgehouden voor een vriendje die aan kwam rennen vanuit de 2e klasse, op de vraag of hij wist dat dit een 1e klasse zitplaats was reageerde hij lachend dat m dat niets interesseerde en dat ik maar een andere plek moest gaan zoeken. Nog nooit in deze anderhalve maand ben ik gecontroleerd en op deze manier werken jullie zwartrijden en misbruik van de 1e klasse in de hand. Ben benieuwd naar jullie reactie.

Mvg MA

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De eerste klas is volkomen achterhaald. Dat weet ook NS maar officieel houdt men nog de schijn op.
Reputatie 7
Badge
Tja....ik ken die frustratie¬īs heel goed inderdaad. Tegenwoordig zeg ik er wel wat van.

Maar uh...dat is een duur abbonement die je daar hebt TS. Die van mij is gelukkig wat goedkoper Dalvrij=133 per maand.
Goedemorgen Alewi001, welkom bij de Community!

Ik kan me voorstellen dat je dit naar vindt. En het is ook niet de bedoeling dat mensen met een tweede klas ticket eerste klas gaan reizen.
Op het moment dat er controle is, zullen deze personen een boete krijgen. Je kunt iemand altijd aanspreken op het feit dat het een eerste klas betreft. Veel meer kan je dan ook niet meer doen.
Als je je vertrektijd wilt geven, kan ik aangeven dat je graag meer controle hebt in die trein op dat tijdstip.

Wat betreft het moeten staan, helaas is het hebben van een vervoerbewijs geen zitplaats garantie.
Reputatie 7
Badge +3
Op het moment dat er controle is, zullen deze personen een boete krijgen.
Daar geloof ik helemaal niets van. In de meeste gevallen worden mensen zonder boete weggestuurd uit de eerste klas. Als er al gecontroleerd wordt......

Zeker in de Randstad, waar veel reizen plaatsvinden tussen twee stations met poortjes, zou NS structureel de eerste klas kunnen controleren en de tweede klas rustig kunnen laten zitten. Dat zou best wat geld kunnen opleveren. Allereerst natuurlijk de boetes die dan ge√Įncasseerd kunnen worden. Maar ook het aantal betalende reizigers zal toenemen wanneer men weet dat er een echte pakkans is en daardoor de kans op een zitplaats veel groter wordt.
Voor alle duidelijkheid, het gaat erom dat je met een geldig vervoerbewijs reist. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete zodra er controle is.
Een BOA bepaald of hij een boete geeft of een waarschuwing.
Reputatie 7
Badge +3
Uiteraard gaat het erom dat je met een geldig vervoerbewijs reist en riskeer je een boete zodra er controle is. Op papier is dat prima geregeld.
Helaas constateren de leden van deze "community" dat er nauwelijks gecontroleerd wordt in de eerste klas en dat wanneer er wel gecontroleerd wordt reizigers zonder kaartje voor de eerste klas zonder boete worden weggestuurd. Vandaar onze aansporing aan NS om vaker (bij voorkeur altijd) te controleren in de eerste klas en altijd boetes uit te delen.
Reputatie 6
Controle, controle! Of je heft de 1e klas m.i. maar op. Helaas is de mentaliteit van veel mensen tegenwoordig zodanig dat dit echt nodig is. Ik reis nu sinds een half jaar 1e klas met Dalvrij en ik sta regelmatig verbaasd van wat ik zo zie en hoor, van reizigers die laten weten gewoon te willen zitten want overal is het vol, tot oudere dames met Kruidvatkaartjes die zeggen echt niet te kunnen staan en dus lekker plaatsnemen, en van buitenlanders die niet weten dat het 1e klas (of dat tenminste beweren) tot mensen die aangeschoten zijn of duidelijk geestverruimende middelen gebruikt hebben en zomaar ergens gaan zitten zonder te kijken wat of hoe. Mensen die een poosje komen zitten omdat ze hun telefoon écht moeten opladen. Het is allemaal geen uitzondering. Boetes heb ik nog nooit gegeven zien worden, wel vaak het vriendelijke verzoek naar de 2e klas te gaan (haha... soms zit iemand dan al wel een uur in de 1e klas). Het is eigenlijk een lachertje. Maar het is gewoon niet correct tegenover wel méér betalende reizigers. Voor het extra bedrag verwacht je wel wat- het zit hem niet alleen in een ruimere stoel en hogere zitplaatskans.
Herkenbaar, ik kies ook regelmatig voor het reizen in de eerste klas en vraag mij ook regelmatig af waarom ik daar nog een kaartje voor haal. Vandaag ook weer van Maastricht naar Schiphol gereisd, zoals gebruikelijk zonder controle, en dan heb ik 2 stations waar geen poortjes staan die de perrons afsluiten. De zeldzame keren dat er wel controle is worden er ook stelselmatig reizigers uit de eerste klas gezet, een boete heb ik nog niet uitgeschreven zien worden, ook niet na een reis van 2 uur.
Reputatie 7
Badge
Wat ik vooral erg vind zijn zwartrijders die overlast veroorzaken in de 1e klas. Daar kan ik echt pist off van worden.😌
Ik kan me goed voorstellen dat je tijdens de reis in de 1e klas vindt dat er gecontroleerd moet worden en dat er boetes moeten worden gegeven wanneer je zonder geldig vervoerbewijs in de 1e klas zit. Voor reizigers is het vaak niet duidelijk maar BOA's hebben, net als de politie, een discretionaire bevoegdheid. Kort gezegd komt het erop neer dat ze naar eigen inzicht wel of niet een boete moeten uitschrijven. Ze hebben de mogelijkheid om, wanneer iemand zich daadwerkelijk vergist heeft, deze persoon een waarschuwing te geven en het daarmee af te doen.

Ik zie, zoals een aantal gebruikers hier al meldt, dat er regelmatig hier gevraagd wordt om meer controle tijdens het reizen. We doen als NS ons best om zoveel mogelijk te controleren maar het kan altijd beter. Onze conducteurs hebben meerdere taken, zoals velen van jullie ongetwijfeld weten, en hierdoor zijn ze niet altijd zichtbaar aanwezig. Mocht je in een trein zitten en je twijfels hebben over de geldigheid van het vervoerbewijs van andere reizigers kun je altijd zelf de conducteur aanspreken. Via deze Community kan ik helaas niet veel aan een actuele situatie doen.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe spreek je een conducteur aan wanneer die zich in een ander treinstel bevindt?
Zo is er voor elke oplossing wel een probleem, iMark. Zoals ik al aangaf doen we ons best om overlast te voorkomen. We kunnen onmogelijk continue aanwezig zijn in de 1e klas, vooral omdat we ook in de stiltecoup√© reizigers tot stilte moeten dwingen. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik constateer slechts een knelpunt in de redenering. Ik zie met enige regelmaat dat reizigers bewust kijken in welk treinstel de conducteur de vertrekprocedure gaat beginnen en dan instappen in een ander treinstel. Je weet dan zeker dat je in ieder geval tot het volgende station niet gecontroleerd wordt.
Zoals ik al aangaf, voor elke oplossing is een probleem. Het afschaffen van de 1e klas gaat niet gebeuren, zoals eerder werd gesuggereerd. We doen ons best om overal zoveel mogelijk te controleren om reizigers die onterecht in de 1e klas zitten te betrappen maar kunnen onmogelijk overal zijn. Wanneer je een reis maakt met meerdere treinstellen achter elkaar moet je als conducteur een keuze maken. Ik denk dat je in de situatie zoals jij die nu schetst, iMark, het beste in hetzelfde treinstel kunt gaan zitten als waar de conducteur instapt. Dan weet je zeker dat er een conducteur aanwezig is.

Alle gekheid op een stokje, ik snap de problematiek heel erg goed. Je betaalt extra en wilt daarvoor ook waar voor je geld. NS erkend dit ook en we doen alles wat we kunnen om misbruikers aan te pakken. We kunnen echter niet continue overal aanwezig zijn in de trein. Dat is onmogelijk, zeker gezien alle werkzaamheden die een conducteur tijdens de reis dient uit te voeren.
Plak gewoon stickers op alle deuren, ramen en stoelen van de 1e klas stellen, in het engels, nederlands en wat mij betreft chinees, maar laat het gewoon duidelijk worden dat je wanneer je reist met een tweedeklas kaartje je een boete krijgt.
Neem vervolgens bij jullie favoriete uitzendbureau per trein 1 persoon extra aan die alleen boetes uit gaat schrijven. Geloof me, jullie zullen de eerste paar weken gigantisch geld gaan verdienen, daarna zal het besef doordringen dat je gewoon niet moet fokken met deze richtlijn, en zal de situatie nu weer normaliseren.
De situatie nu is volledig ontstaan door het gebrek van handhaving van de NS, het personeel wordt door de zwartrijden keihard uitgelachen omdat ze toch alles kunnen maken. Overlast en eventueel agressie tot gevolg.

Zo moeilijk is het allemaal niet hoor jongens
Reputatie 7
Badge +3
Misschien wordt het weer tijd om controleploegen te gaan inzetten. Gewoon met een man of 4 een heel eerste klascompartiment van twee kanten betreden en iedereen controleren en bij gebrek aan een geldig vervoerbewijs voor de eerste klas op de bon slingeren. Alleen al door de pakkans te vergroten zal het probleem afnemen. Op het moment is de pakkans om een boete te krijgen net iets groter dan nul.
We doen ons best om overal zoveel mogelijk te controleren om reizigers die onterecht in de 1e klas zitten te betrappen maar kunnen onmogelijk overal zijn.

Dit is niet zo Jouke. Niet waar wat je zegt.
De zichtbaarheid van conducteurs; daar heb ik ook wel een vraag over. Ik zie vaak dat een conducteur zich na vertrek direct terugtrekt in de bestuurderscabine aan de achterzijde. Niks zichtbaarheid. En dan niet één keer, nee, na elk station opnieuw, ook op trajecten van meerdere uren. Nu wordt er altijd gezegd dat een conducteur meer te doen heeft dan alleen aanwezig zijn voor de reizigers en controle van vervoersbewijzen, wat zijn nu de taken van een conducteur waarvoor hij/zij zich uren achtereen opsluit zonder toegankelijk te zijn voor de passagiers?
Badge +3
Gewoon conducteurs verplichten om op zijn minst elk half uur een serviceronde te laten doen (zonder controles, want dat duurt te lang blijkbaar), dan kunnen mensen ook vragen stellen e.d. en kunnen er andere onregelmatigheden gesignaleerd worden.

En dan sowieso in de 1e klas even luid roepen (of vooraf omroepen) dat als je terugkomt en iemand geen 1e klas vervoersbewijs heeft op een boete van ‚ā¨ 50,- plus de extra kosten van een 1e klas kaartje kan rekenen!

Of inderdaad 100% controles met name in de 1e klas (daar ben je redelijk snel mee klaar). Wegsturen naar de 2e klas is geen optie meer, want de calculerende scheefrijders weten dat namelijk maar al te goed!

Desnoods (als er weinig tijd is om boetes te schrijven) gewoon V&S inschakelen op het volgende station en daar hup mijn trein uit, dan handelen zij het verder wel af! Dat uit de trein sowieso, geen halfzachte aanpak en naar 2e klas verwijzen.
Reputatie 6
Bijzonder om te zien hoe de verschillen in Europa zijn. Net terug uit Spanje. Dagelijks op stap met de trein daar. Iedereen wordt voor het betreden van het perron voor de intercity's en hogesnelheidstreinen nog altijd door een mens gecontroleerd op een geldig ticket. Naast de poortjes (voor regionaal vervoer) staat er de hele dag personeel pal naast om te kijken of je er niet snel tussendoor glipt of achter iemand aanloopt. Geen discussie of zielige verhalen. Zwartrijden is vrijwel niet mogelijk.... Bij de 1e klas is personeel vlakbij aanwezig dat controleert en na iedere stop even langsloopt en goed in de gaten heeft wie er zit. In de 2e klas zie je echter weinig/geen personeel - hoeft ook niet want controle gebeurt dus al voor betreden perron.
Ik weet het: de lonen liggen veel lager, ander systeem, stations anders ingericht, er rijden veel minder treinen, maar toch. Interessant om de verschillen in aanpak te ervaren.
Reputatie 3
Zoals ik al aangaf, voor elke oplossing is een probleem. Het afschaffen van de 1e klas gaat niet gebeuren, zoals eerder werd gesuggereerd. We doen ons best om overal zoveel mogelijk te controleren om reizigers die onterecht in de 1e klas zitten te betrappen maar kunnen onmogelijk overal zijn. Wanneer je een reis maakt met meerdere treinstellen achter elkaar moet je als conducteur een keuze maken. Ik denk dat je in de situatie zoals jij die nu schetst, iMark, het beste in hetzelfde treinstel kunt gaan zitten als waar de conducteur instapt. Dan weet je zeker dat er een conducteur aanwezig is.

Alle gekheid op een stokje, ik snap de problematiek heel erg goed. Je betaalt extra en wilt daarvoor ook waar voor je geld. NS erkend dit ook en we doen alles wat we kunnen om misbruikers aan te pakken. We kunnen echter niet continue overal aanwezig zijn in de trein. Dat is onmogelijk, zeker gezien alle werkzaamheden die een conducteur tijdens de reis dient uit te voeren.

Nou Jouke dat laatste ben ik niet met je eens. Er is een oplossing, kost misschien wat meer man en geld maar die is er wel. Namelijk 2 of meer conducteurs op een trein wanneer een trein 2 treinstellen heeft. Dan kan er ook meer gedaan worden aan de controles. Ik ben inmiddels in zo'n stadium dat ik gewoon eerste klas wil gaan zitten zonder te betalen ervoor, en met Flex de correctie van 20 euro maar voor lief nemen op het moment dat ik wel een controle krijg. Controle gebeurd zo weinig dat dit zeer winstgevend is! Scheelt weer iets van 100 euro per maand.
Reputatie 3
Misschien wordt het weer tijd om controleploegen te gaan inzetten. Gewoon met een man of 4 een heel eerste klascompartiment van twee kanten betreden en iedereen controleren en bij gebrek aan een geldig vervoerbewijs voor de eerste klas op de bon slingeren. Alleen al door de pakkans te vergroten zal het probleem afnemen. Op het moment is de pakkans om een boete te krijgen net iets groter dan nul.
Helemaal mee eens! heeft V&S ook nog eens wat te doen
Die laatste keuze laat ik aan jou, Sander-VH. Ik snap dat je van ons verlangt dat we elke zwartrijder opvangen en op de bon slingeren maar er zijn meer dingen die een conducteur op moet pakken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de lange lijst met klachten over stiltecoupés. Ook daar moet de conducteur altijd maar te vinden zijn. De oplossing om voor elk probleem maar een extra conducteur op de trein te zitten is gewoon onhaalbaar. Buiten het feit dat je een toename van 1/3e aan personeel hebt, en bijbehorende kosten, is er ook nog zoiets als normen en waarden.
Badge +3
Omdat de 'boetes' niet via CJIB maar gewoon naar NS gaan kan je daar met enig gemak (op de notoire trajecten) al gauw dat extra personeel prima van betalen.

Een boa erbij (gewoon iemand van V&S die je anders bij de HEMA een hotdog zou zien staan eten, of 'werkoverleg' voeren met collega's) als backup voor een HC die dan gewoon kan fluiten en zo, geen sudoku's oplossen of nagels lakken in de onbemande cabine zoals boze tongen zeggen)...

Dat kost echt geen ‚ā¨100 per uur, maar die pikt er w√©l met het grootste gemak meer dan 2 scheefrijders per uur uit, of kan in ieder geval op aangeven van de HC op zijn/haar gemak gele bonnetjes kenmerk L√ó√ó√ó√ó√ó√ó schrijven...

Iemand (ene Niels) twitterde het zelf zojuist..

Kan je mededelen dat er nu 2 beboet worden in de trein waar ik zit. Dachten snel te zijn maar 2 conducteurs waren sneller...

Dat dus! Wat zegen jullie @Loes en @Slidestops? Ik versimpel het nogal, maar het is dus rendabel en een grote wens van de betalende 1e klassers..
Reputatie 3
Ik snap dat je van ons verlangt dat we elke zwartrijder opvangen en op de bon slingeren maar er zijn meer dingen die een conducteur op moet pakken.

Dat heb ik misschien wat verkeerd naar buiten toe gebracht, maar het zou al helpen als jullie meer zichtbaarheid in eerste klas tonen, inclusief meer controles. Het is een schande maar echt waar dat ik bijna elk weekend reis in 2019 en nog maar 18 keer gecontroleerd ben in heel 2019! En we zijn nu bijna 6 maanden verder. Niet eens reizen die kort zijn, maar er wordt regelmatig op de 500 niet gecontroleerd. Ik stap dan in Groningen op en stap uit in Rotterdam Centraal, zonder ook maar 1 keer de conducteur te zien.

Die laatste keuze laat ik aan jou, Sander-VH.

Vrij logisch, als jullie dat zouden aanmoedigen zou dat ook niet goed zijn. Wat ik ook nog merkwaardig vind, is dat jullie geen controles in zouden kunnen zien, maar de kaart automaat, OV-Chipkaart.nl (soms) en de conducteurs kunnen dat wel. Hoe zit dat?

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de lange lijst met klachten over stiltecoupés. Ook daar moet de conducteur altijd maar te vinden zijn. De oplossing om voor elk probleem maar een extra conducteur op de trein te zitten is gewoon onhaalbaar. Buiten het feit dat je een toename van 1/3e aan personeel hebt, en bijbehorende kosten, is er ook nog zoiets als normen en waarden.

Ja ik begrijp dat dat extra geld kost. Desnoods begint het in de spits. Het is gewoon nodig Jouke, want mensen weten precies hoe ze moeten spelen. Oh sorry ik ga bij het volgende station naar de 2e klas, en vervolgens blijven ze gewoon van Assen tot aan Den haag Centraal zitten! Normen en waarden zijn er blijkbaar vanuit veel reizigers niet meer.

Even in verhouding: Ik word in regionaal vervoer (regionale treinen van Arriva/Keolis/Qbuzz en bussen van Connexxion/Qbuzz/Arriva of metro's en trams van HTM en RET) 5x vaker gecontroleerd door BOA's van de gemeenten/regionale bedrijven dan wanneer ik met jullie reis. Dit is iets wat gewoon moet veranderen. Investeren kost geld, dat weet ik. Maar we betalen toch wel met z'n allen als het moet. Normen en waarden zijn er niet van alle reizigers meer, zoals ik al eerder benoemd heb

Reageer