beantwoord

1e klas kaart en niet kunnen zitten

Het komt de afgelopen tijd regelmatig voor dat ik niet kan zitten op het traject Den bosch-Schiphol. Bij drukte (spits) zijn er te weinig 1e klas plaatsen. Bovendien zitten er vaak 2e klas kaart bezitters in de 1e klas en is de 2e klas ook vol. Een 1e klas kaart is best duur en een zitplek zou dan wel minimaal bij het abonnement passen.

Mijn vraag: is dit bekend en wat wordt er concreet aan gedaan?

Mogelijke oplossingen:
- in de spits zijn er zelden tot nooit kaart controles. Dit zou al kunnen helpen.
- meer 1e klas materieel.
- etc.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 15 juli 2015, 15:08

Hoi Rogerbrouwers, en welkom op dit forum!

Goed dat je dit signaal via deze weg uit. Zoals je ziet, zijn er meer mensen bij wie dit signaal bekend is.

Wat betreft het controleren in de trein, verwijs ik je naar dit topic, waar een conductrice en een moderator zeer uitgebreid informatie geven.

Verder schrijf je dat er in de 1e klas vaak mensen met een 2e klas vervoerbewijs zitten. Hoe kom je aan deze informatie? Wat ik uit eigen ervaring merk, is dat er soms bij drukte mensen met een tweede klas vervoerbewijs in de eerste klas gaan zitten. Zoals in het hierboven genoemde topic te lezen is, is het niet altijd haalbaar voor een conducteur om deze mensen eruit te pikken. Wanneer het enorm druk is, is het echter wel belangrijk dat het treinpersoneel de reiziger zoveel mogelijk helpt, bijvoorbeeld door om te roepen dat er nog genoeg plek is in een bepaald deel van de trein.

De vraag is dus waarom de eerste klas tijdens die reizen waar jij het over hebt, vol zit, en op welke manier NS daar iets aan kan doen. Daarnaast is de vraag of dit echt een specifiek probleem is voor de 1e klas, of voor de treinen in het algemeen op een bepaald traject.
Bekijk origineel

10 reacties

- in de spits zijn er zelden tot nooit kaart controles. Dit zou al kunnen helpen.

Helaas heeft de NS gedacht dat door de invoering van de poortjes er juist minder kaart controles in de trein nodig zijn. Ik denk dat dit probleem eerder zal toenemen dan afnemen als het aan de NS ligt.

Zelf merk ik op mijn traject (Hilversum - Amsterdam) dat de trein vaak zo vol is dat er mensen als haringen in een ton op de balkons zitten. Zeker met de hitte van de afgelopen tijd loop ik altijd naar de eerste wagon waarin tenminste airco is, ongeacht welke klasse dit is.
Bij eerste klas blijf ik wel staan omdat ik dat netjes vind t.o.v. de mensen met een eerste klas kaartje.

Dus steun ik je oproep voor meer capaciteit, maar dan graag ook gelijk meer 2e klas capaciteit want dan zijn er volgens mij ook minder problemen met 2e klas reizigers in de 1e klas.
Je kunt nooit 100% garanderen dat je met een 1e klasse kaartje ook kunt zitten. Ook al heb je voor de 1e klasse prijs betaalt. Ik heb zelf een Dal Voordeel abonnement 1e klasse en weekend vrij abonnement 2e klasse. Het hangt een beetje van de situatie af. In de spits reizen is geen lolletje. Ik mijd dat meestal wel. Ik reis vaker in de daluren. Voor mijn gevoel heeft het in de spits absoluut geen zin om voor de 1e klasseprijs te betalen. Je zou zeggen dat je dan net zo goed voor 2e klasseprijs kan betalen. Dat scheelt ook voor de onnodige kosten wat je dan anders kwijt raakt voor de 1e klasseprijs. Je zou eventueel de NS Klantenservice kunnen bellen of anders via Twitter @NS_online om te vragen of jouw abonnement eventueel kan worden omgezet naar de 2e klasse. Een andere optie is om in de daluren te gaan reizen. In dat geval kun je gaan overwegen om een Dal Vrij abonnement te nemen.
Dit antwoord is een belediging voor de vraagsteller. Zeg dan niets.

rogerbrouwers, welkom bij de club van boze eersteklasreizigers. Ga eens zoeken in andere topics in dit subforum en verbijster u. Uw probleem is al door diverse forummers gesignaleerd op verschillende trajecten. 's-Hertogenbosch - Schiphol was er volgens mij nog niet bij.

Het zwartrijden in de eerste klas en het achterwege blijven van kaartcontrole in de spits is dus een structureel verschijnsel op alle drukke trajecten. Het is een grote ergernis voor reizigers die wél voor eerste klas betaald hebben en het wordt gebagatelliseerd door NS.

NS zal zeggen dat conducteurs meer te doen hebben dan kaartjes controleren, dat ze ook verantwoordelijk zijn voor de veiligheid enzovoorts. Ik heb gistermorgen in een sprinter weer eens kunnen constateren waar die andere werkzaamheden uit bestaan: fluitje blazen, deuren dicht, achterste machinistencabine in. Drukke baan hoor, met vijf tussenstations in vijfentwintig minuten. Dat moet je niet onderschatten.

Resumerend is het antwoord op uw vragen:

Is dit bekend? JA
Wat wordt er concreet aan gedaan? NIETS

NS heeft veel te veel conducteurs in dienst die een twijfelachtige werkopvatting hebben en het vertikken om een van de belangrijkste werkzaamheden uit hun takenpakket (kaartcontrole) uit te voeren. Er is geen excuus om structureel niet te controleren op uw traject. Alleen al tussen Den Bosch en Utrecht heeft een conducteur ruim 25 minuten de tijd na het sluiten der deuren. Genoeg om in ieder geval de eerste klas te controleren en reizigers met een tweedeklasplaatsbewijs te beboeten of weg te sturen.
Juist in het treintype VIRM wordt er geschrapt in de zitplaatsen eerste klasse. In veel 'zesjes' is een afdeling uit de eerste klasse (boven) verwijderd. In sommige zelfs twee (twee boven of een boven en een onder) of drie (twee boven en eentje onder). In 'viertjes' wordt er ook een coupe van de eerste klasse verwijderd. Volgens mij heeft dat vooral te maken met het feit dat er minder ambtenaren in de eerste klasse reizen.

Desondanks neemt de controle niet toe. Bij praktisch iedere rit die ik maak, en waarbij ook gecontroleerd wordt, blijkt dat er mensen met een tweede klasse ticket in de eerste klasse zitten. Ik maak het echter nooit mee dat er mensen worden beboet.

Vanochtend ook weer volle ergernis met boerinnen die met hun Kruidvatkaartje om 7:46 waren ingestapt (te Groningen) in de eerste klasse stiltezone en waarbij de conducteur het blijkbaar nodig vond nog een tukkie te doen. De conducteur die in Almere zijn dienst overnam (1,75 uur later) bemerkte immers pas dat de interieurverlichting niet aanstond. Wat mij betreft ontslaan ze dergelijke kantlopers direct.
Reputatie 5

Het zwartrijden in de eerste klas en het achterwege blijven van kaartcontrole in de spits is dus een structureel verschijnsel op alle drukke trajecten.

In mijn ervaring is het op momenten dat de 1e klasse vol loopt met 'zwartrijders' gewoon onmogelijk om te controleren, de 2e klasse + balkons zitten/staan/hangen dan al vol met reizigers die al blij zijn dat ze de trein nog in konden. Dat is ook de situatie die topic-starter schetst, dacht ik.
Om te verwachten dat een 1e klas kaartje recht biedt (?!) op een zitplaats in de spits is een beetje naïef. Ik ben af en toe al blij dat ik met mijn 2e klasse vervoersbewijs überhaupt vervoerd kan worden ...
Iedereen weet dat een treinkaartje een vervoersbewijs is en geen plaatsbewijs. Een van de punten die hier aan de orde worden gesteld is echter dat zitplaatsen in de eerste klasse worden bezet door mensen die daar niet voor hebben betaald, terwijl reizigers met een geldig vervoersbewijs moeten blijven staan.

Ik reis zelf eigenlijk nooit over die route dus ik kan er niet uit eigen ervaring over oordelen, maar topicstarter biedt zelf als mogelijke oplossing dat er vaker moet worden gecontroleerd. Wie ben ik dan om te concluderen dat dat niet mogelijk is?
Reputatie 5
In mijn ervaring is het op momenten dat de 1e klasse vol loopt met 'zwartrijders' gewoon onmogelijk om te controleren, de 2e klasse + balkons zitten/staan/hangen dan al vol met reizigers die al blij zijn dat ze de trein nog in konden.
Controleren is op dit traject vaak zo goed als onmogelijk. Buiten de spits is het vaak ook behelpen, omdat er dan vaak erg kleine treinen in worden gezet. Actievere conducteurs of meer 1e klas materieel lossen het probleem slechts ten dele op. Meer materieel (1e en 2e klas samen) lijkt me de enige structurele oplossing.

De ervaring dat er eigenlijk nooit beboet wordt deel ik volledig. Vraag is trouwens ook of je iemand kunt beboeten die 1e klas reist, omdat de 2e klas gewoon vol is. Kun je die persoon dwingen om op een volgende trein te wachten, terwijl er wel plaats in de 1e klas is. Denk dat bezwaar tegen zo´n boete kansrijk is. De NS weet hoe druk het traject is, maar weigert voor voldoende capaciteit te zorgen. Bovendien verplaats je met mensen achterlaten op het perron het probleem dan ook gedeeltelijk, waardoor volgende treinen weer te klein zijn. Ook hier een eenvoudige oplossing, meer materieel.
Ja die kan je een boete geven, want je kan ook staan.

Maar als het heel druk, geeft de conducteur vaak toestemming of is het geen doen om te controleren.
Bedankt voor alle reacties. Goed dat er discussie over wordt gevoerd. Ik heb respect voor alle meningen. En blij te horen dat ik er niet alleen voor sta.

@NS: aangezien dit probleem op meerdere trajecten aanwezig is en er op verschillende topics over wordt gesproken: wat is jullie reactie vanuit jullie webcare team?
Wat gaan jullie concreet doen aan dit probleem?
Hoi Rogerbrouwers, en welkom op dit forum!

Goed dat je dit signaal via deze weg uit. Zoals je ziet, zijn er meer mensen bij wie dit signaal bekend is.

Wat betreft het controleren in de trein, verwijs ik je naar dit topic, waar een conductrice en een moderator zeer uitgebreid informatie geven.

Verder schrijf je dat er in de 1e klas vaak mensen met een 2e klas vervoerbewijs zitten. Hoe kom je aan deze informatie? Wat ik uit eigen ervaring merk, is dat er soms bij drukte mensen met een tweede klas vervoerbewijs in de eerste klas gaan zitten. Zoals in het hierboven genoemde topic te lezen is, is het niet altijd haalbaar voor een conducteur om deze mensen eruit te pikken. Wanneer het enorm druk is, is het echter wel belangrijk dat het treinpersoneel de reiziger zoveel mogelijk helpt, bijvoorbeeld door om te roepen dat er nog genoeg plek is in een bepaald deel van de trein.

De vraag is dus waarom de eerste klas tijdens die reizen waar jij het over hebt, vol zit, en op welke manier NS daar iets aan kan doen. Daarnaast is de vraag of dit echt een specifiek probleem is voor de 1e klas, of voor de treinen in het algemeen op een bepaald traject.

Reageer