1e klas reizen


Reputatie 2
Op mijn traject Uitgeest - Haarlem - Amsterdam is het in de spits meestal zeer druk. Om rustig te kunnen lezen en/of werken heb ik daarom besloten om een 1e klas abonnement te nemen. Vanaf Beverwijk is de trein al erg vol en veel 2e klasse reizigers (vooral studenten) gaan dan in de 1e klas zitten. Van rustig reizen is dan geen spraken en de 1e klas reizigers die later instappen moeten staan!
Op het aangegeven traject is er in de spits haast geen controle, gemiddeld 1x per week, op een deel van het traject, t.w. Haarlem naar Amsterdam gemiddeld 1x per jaar!!! Waarom wordt er op dit traject zo weinig gecontroleerd?

Ik verzoek de conducteurs om extra te controleren en te handhaven.
De situatie heb ik eerder doorgegeven aan de NS klantenservice, zij zouden het doorgeven, maar ik merk er helemaal niets van. Ook het aanspreken van een conducteur helpt helaas niet.
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 januari 2017, 15:32

Niet alleen controle telt, ook langslopen telt 😉

Bekijk origineel

52 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Xander. Het is altijd lastig in te schatten of iedereen daadwerkelijk geen 1ste klas vervoerbewijs heeft, maar ik snap je punt. Het is voor mij erg lastig hier iets aan te doen. Ik zal er nog eens expliciet melding van maken. Ik kan me voorstellen dat je vaker een conducteur wil zien.
Beste Xander789,

Het klopt inderdaad dat het op dit traject echt enorm druk is, zelfs buiten de spits is het al druk. Neem bijvoorbeeld de trein vanaf Haarlem richting Beverwijk - Alkmaar van 16:01 waar een treinstel van drie bakken rijdt op dit tijdstip en ook nog eens enorm vol zit! Hopelijk kan er hier en daar nog een treinstel verlengd worden zodat meer reizigers kunnen zitten.
Reputatie 2
Klaas-Jan NS schreef:

Welkom op het NS Serviceforum Xander. Het is altijd lastig in te schatten of iedereen daadwerkelijk geen 1ste klas vervoerbewijs heeft, maar ik snap je punt. Het is voor mij erg lastig hier iets aan te doen. Ik zal er nog eens expliciet melding van maken. Ik kan me voorstellen dat je vaker een conducteur wil zien.



Beste Klaas-Jan NS, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat jij hier persoonlijk niets aan kan doen. Maar de conducteurs in de trein wel. Vanmorgen liepen er 3 conducteurs door de trein, maar er was geen controle.
Waarom zou ik een 1e klas abonnement nemen als ik ook met een 2e klas dezelfde plaats kan bemachtigen zonder enige sanctie.
Ik snap je punt Xander789. Conducteurs echter niet per se tijdens iedere reis te controleren. Prioriteit nummer 1 is het zorgen voor een veilig verloop van de reis voor de reizigers. Klaas-Jan heeft je suggestie doorgegeven zodat dit onder de aandacht gebracht kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Minke NS
NS heeft voor de huidige concessie met de overheid afgesproken dat de kans dat de reiziger de conducteur langs krijgt 65% moet zijn. Uiteraard is dat een gemiddelde, op de lange afstand is die kans natuurlijk hoger en op de korte afstand lager. Ik heb echter het gevoel dat de realiteit ver van die 65% verwijderd ligt.
Tamzin schreef:

@Minke NS
NS heeft voor de huidige concessie met de overheid afgesproken dat de kans dat de reiziger de conducteur langs krijgt 65% moet zijn. Uiteraard is dat een gemiddelde, op de lange afstand is die kans natuurlijk hoger en op de korte afstand lager. Ik heb echter het gevoel dat de realiteit ver van die 65% verwijderd ligt.


Ik heb het een maand bijgehouden (Amsterdam - Hilversum) als spitsreiziger en op 20 dagen (40 reizen) ben ik 2 keer gecontroleerd. Dus 5%, waarschijnlijk heeft de NS weer zoiets afgesproken dat ze alleen treinen meetellen als deze niet te vol zitten om te controleren..... Naar analogie dat opgeheven treinen ook niet meetellen in het percentage treinen dat vertraagd mag zijn.
Reputatie 7
Niet alleen controle telt, ook langslopen telt 😉
Reputatie 2
marv87 schreef:

Tamzin schreef:

@Minke NS
NS heeft voor de huidige concessie met de overheid afgesproken dat de kans dat de reiziger de conducteur langs krijgt 65% moet zijn. Uiteraard is dat een gemiddelde, op de lange afstand is die kans natuurlijk hoger en op de korte afstand lager. Ik heb echter het gevoel dat de realiteit ver van die 65% verwijderd ligt.


Ik heb het een maand bijgehouden (Amsterdam - Hilversum) als spitsreiziger en op 20 dagen (40 reizen) ben ik 2 keer gecontroleerd. Dus 5%, waarschijnlijk heeft de NS weer zoiets afgesproken dat ze alleen treinen meetellen als deze niet te vol zitten om te controleren..... Naar analogie dat opgeheven treinen ook niet meetellen in het percentage treinen dat vertraagd mag zijn.



Ik word gemiddeld eens in de week gecontroleerd, dat is een percentage van ca. 10%. En zoals eerder aangegeven op het gedeelte Haarlem - Amsterdam is het over de afgelopen 16 ca 1x per jaar. Dat percentage komt niet boven de 1%!!!
Als langslopen ook meetelt dan kan je bovenstaande percentage maximaal verdubbelen. Conducteurs zitten liever bij de machinist of in hun eigen hokje.

Conducteurs zitten liever bij de machinist of in hun eigen hokje.



Het overgrote deel van het 'rijdend personeel' voert de taken uitstekend uit. Ze verlenen service, controleren vervoerbewijzen en zorgen voor een veilige vertrekprocedure op ieder station. En dan noem ik maar drie facetten. In ieder bedrijf lopen een paar mensen rond die de kantjes er vanaf lopen. Aan ons om die eruit te vissen.
Hun "eigen hokje"bestaat niet meer zover ik weet, en officieel mogen ze niet bij de machinist zitten (tijdens de rit).
Hc ruimtes hebben we in bepaalde treintypes nog wel. Anderen niet en dan kunnen we voor onze werkzaamheden terecht in de onbemande cabine. Bij de machinist zitten zonder de juiste toestemming is idd uit den boze en kan me mijn baan kosten. Net als van die machinist overigens.

Treintypes met HC hok:

DDAR
ICM 3 en 4
Oude VIRM 6 (na modernisering is die weg)
DDZ 4 en 6
DM90
Nou, dat er een hokje is had ik moeten weten...dacht dat ze allemaal weg waren "gemoderniseerd", weer wat geleerd :)

Maar liever zie ik ze, dan dat ze in een hokje zitten.

HC ruimte is de ruimte vooral voor het omroepen, het lijkt me niet prettig om daar lang in te zitten?
In sommig materieel ook om de koersrol te verzetten, omroep zit er idd, ook een EHBO trommel en afdekzeil (hoop ik altijd dat deze goed in het stof staat) en ik kan me spullen er kwijt, denk aan me jas en tas. We zitten daar op klapstoelen, dus even luxe als op een balkon 😉
Reputatie 2
Loes schreef:

Bij de machinist zitten zonder de juiste toestemming is idd uit den boze en kan me mijn baan kosten. Net als van die machinist overigens.


Ik heb het laatst nog gezien, wist niet dat het niet mocht, vond het wel vreemd. Het waren een man en een vrouw, samen in de voorste cabine tijdens de rit.
Reputatie 7
Alex1 schreef:

Ik heb het laatst nog gezien, wist niet dat het niet mocht, vond het wel vreemd. Het waren een man en een vrouw, samen in de voorste cabine tijdens de rit.


Het kan wel zo zijn dat er een andere machinist bij zit. Onder andere voor:
Begeleiding (denk aan opleiding, of 1e keer rijden na een ongeval)
Beoordeling (examenrit na opleiding, of beoordeling door manager)
Wegleren of Weg onderhoud (voor een machinist ergens alleen mag rijden moet hij op die plaats zijn geweest met een andere machinist en een machinist moet minimaal een x aantal keer per jaar op een plaats komen om er te mogen blijven rijden)

Een conducteur voorin zou kunnen door:
Dodeman defect (het systeem waardoor de trein automatisch stilvalt, als de machinist onwel wordt, hierdoor moet ook de HC erbij zijn voor de veiligheid, trein wordt zsm uit de dienst gehaald)
Helpen schouwen op verzoek van machinist (Defecte overweg, melding mensen langs het spoor, melding aanrijding andere trein, maar ook bij dichte mist of hevige sneeuwval)
Evt. nog bijvoorbeeld als de machinist zich niet lekker voelt en nog wil doorrijden naar het eerst volgende station waar hij afgelost kan worden.
We zijn wel erg offtopic geraakt. NS, wat gaan jullie hier nou concreet aan doen in 2017? Zojuist weer gezien dat twee 1e-klas zwartrijders er zonder gedoe vanaf kwamen. Het befaamde traject Utrecht - Rotterdam dit keer.
Mijn collega Klaas Jan NS heeft dit aangekaart en er zal naar deze situatie worden gekeken. Dat is voor nu wat we kunnen doen. Ik hoop dat je op korte termijn verbetering zal merken.
Reputatie 2
Mijn constatering is dat er zeer weinig gecontroleerd wordt. De pakkans op zwartrijden of in de verkeerde klasse plaatsnemen is minimaal. Als er vervolgens niet gehandhaafd wordt dan nodig je de reiziger uit om zich niet aan de regels te houden. Veel 1e klasreizigers zijn hierdoor gedupeerd, zij moeten vaak staan en ervaren veel overlast.

Mijn voorstel: Meer controleren en/of direct beboeten als iemand in overtreding is. Als je reizigers die in overtreding zijn 1x per maand beboet dan zullen zij het wel laten om de regels te overtreden.

De afgelopen jaren heb ik deze situatie meerdere keren aangekaart, via brieven, mail en nu op dit forum.
Ik verwacht dat er nu ook écht iets gaat veranderen.
En toch kan ik je die belofte niet doen. Het is aan treinpersoneel om in de trein een beslissing te maken. Ik zie het liefst dat hier een uniform beleid in plaatsvindt, maar we werken met mensen en in onze trein reizen ook mensen. Er is dus altijd sprake van een inschatting en een balans tussen de regels en coulance. Wellicht kun je precies aangeven met welke treinen je meestal reist. Dan ga ik van allemaal een melding maken.
Reputatie 2
Klaas-Jan NS schreef:

En toch kan ik je die belofte niet doen. Het is aan treinpersoneel om in de trein een beslissing te maken. Ik zie het liefst dat hier een uniform beleid in plaatsvindt, maar we werken met mensen en in onze trein reizen ook mensen. Er is dus altijd sprake van een inschatting en een balans tussen de regels en coulance. Wellicht kun je precies aangeven met welke treinen je meestal reist. Dan ga ik van allemaal een melding maken.



Zie mijn eerste melding: Ik reis met de sprinter van Uitgeest - Haarlem - Amsterdam en vv.
Reputatie 2
Xander789 schreef:

Klaas-Jan NS schreef:

En toch kan ik je die belofte niet doen. Het is aan treinpersoneel om in de trein een beslissing te maken. Ik zie het liefst dat hier een uniform beleid in plaatsvindt, maar we werken met mensen en in onze trein reizen ook mensen. Er is dus altijd sprake van een inschatting en een balans tussen de regels en coulance. Wellicht kun je precies aangeven met welke treinen je meestal reist. Dan ga ik van allemaal een melding maken.



Zoals aangegeven, en dan in de ochtendspits trein van 7.37u vertrek Uitgeest.

Zie mijn eerste melding: Ik reis met de sprinter van Uitgeest - Haarlem - Amsterdam en vv.

Dit weekend hetzelfde probleem in de Intercity Amsterdam - Amersfoort. In de stiltecoupé 1e klas kwam een groepje jongelui zitten. Radio aan, schreeuwen, feest, bende. 'Als de conducteur komt zeggen we gewoon dat we niet wisten dat dit 1e klas is. Maar de conducteur mag hier niets zeggen, want het moet hier stil zijn omdat het een stiltecoupé is.'
Tsja, tegen deze logica kon ik niet op. Ik heb in de trein de conducteur gezocht, maar nergens gevonden. In Hilversum uitgestapt en hem toen op het perron aangesproken. Hij zou gaan kijken.
Reputatie 2
[quote=Xander789][quote=Xander789][quote=Klaas-Jan NS]En toch kan ik je die belofte niet doen.

U kunt mij geen belofte doen. Maar het toch te gek voor woorden dat ik niet krijg waar ik voor betaal?
Een paar jaar geleden viel de ellende nog mee, toen reden er op dit traject dubbeldekkers met luxere stoelen, Wifi, oplaadpunten en stiltecoupes.
Nu reis ik dagelijks in een overvolle trein waarbij niemand de regels respecteert. Het zijn niet mijn regels! De NS heeft ze bedacht, dan mag ik toch verwachten dat jullie handhaven.
Ik heb er melding van gemaakt. Is er inmiddels verbetering merkbaar Xander?

@Petros Mocht je dit nog een keer tegenkomen, kun je dan ook het tijdstip en de datum noemen? Dan kan ik er expliciet melding van maken.
@Klaas-Jan NS Dat zal ik doen. Maar omdat ik vrijwel alleen in het weekend reis, is vrijwel elke rit anders. 95 procent gaat 'gewoon' goed. Op zaterdagavond zijn de meeste problemen in de sprinter op het stukje Amersfoort - Nijkerk, waar vaak zwartrijders voor problemen zorgen. Maar dat zullen jullie waarschijnlijk zelf ook wel gemerkt hebben. Tegenwoordig is het in ieder geval rustiger dan een tijd geleden.
Het andere probleem is dat het stuk Amsterdam - Amersfoort v.v. (welke tijd dan ook) geregeld overvol is, waardoor er een grote kans is dat je het hele stuk moet staan en er een grotere kans is dat er 'incidenten' voordoen zoals ik eerder heb beschreven.

Reageer