1e klas reizen

  • 4 januari 2017
  • 52 reacties
  • 2130 Bekeken

Reputatie 2
Op mijn traject Uitgeest - Haarlem - Amsterdam is het in de spits meestal zeer druk. Om rustig te kunnen lezen en/of werken heb ik daarom besloten om een 1e klas abonnement te nemen. Vanaf Beverwijk is de trein al erg vol en veel 2e klasse reizigers (vooral studenten) gaan dan in de 1e klas zitten. Van rustig reizen is dan geen spraken en de 1e klas reizigers die later instappen moeten staan!
Op het aangegeven traject is er in de spits haast geen controle, gemiddeld 1x per week, op een deel van het traject, t.w. Haarlem naar Amsterdam gemiddeld 1x per jaar!!! Waarom wordt er op dit traject zo weinig gecontroleerd?

Ik verzoek de conducteurs om extra te controleren en te handhaven.
De situatie heb ik eerder doorgegeven aan de NS klantenservice, zij zouden het doorgeven, maar ik merk er helemaal niets van. Ook het aanspreken van een conducteur helpt helaas niet.

52 reacties

Reputatie 3
Ik reis altijd buiten de spits. Liefst zo vroeg als mogelijk en altijd voor de spits. Het moet gewoon normaal zijn om voor de spits uit te kunnen reizen. Ik mis wel de spitstreinen. Ik wordt nu geconfronteerd met langere reistijden. Daar baal ik van. Ik wil graag om 06:50 uur in Haarlem zijn om om 07:00 uur te kunnen starten met werken.
Reputatie 6
Badge
Wat jij zegt over mensen buiten de spits trekken valt nog vies tegen. De meeste forenzen krijgen hun reiskosten betaald door de werkgever en kunnen vaak niet buiten de spits reizen. Dat doen ze dan ook niet.
Reputatie 3
Lol, en dan iedereen 25% extra betalen omdat ns niet meer 70% extra geld verdient aan 5% van de reizigers? Nee bedankt, liever de huidige situatie.
Ik zie dat de 1e klasse bijna niet wordt gebruikt buiten de spits. Als je ziet hoeveel ruimte er is voor veel meer zitplaatsen dan doe je de reizigers veel meer plezier en een zitplaats als nu met al die lege 1e klas stoelen.
Het in en uitstappen is veel makkelijker omdat je dan niet moet zoeken buiten de 1e klas om.

Als je veel meer reizigers kan bedienen zijn er ook veel meer inkomsten voor de NS.

Als je buiten de spits nog snellere treincombinaties laat rijden zijn veel reizigers geneigd om buiten de spitstijden om te reizen. Je hebt dan immers snelle verbindingen. Snelle reistijden buiten de spits trekt immers reizigers uit de spits. Zet bijvoorbeeld buiten de spits snelle treinen in die veel NS-stations overslaat en wel de intercitystations bedienen. Vaste treinen die snel rijden (b.v om de 10 minuten). Andere treinen rijden dan tussen door daar waar mogelijk.
Reputatie 6
Badge
Lol, en dan iedereen 25% extra betalen omdat ns niet meer 70% extra geld verdient aan 5% van de reizigers? Nee bedankt, liever de huidige situatie.
Reputatie 3
Wat mij betreft schaft de NS de 1e klas en 2e klas af en maakt ruimte voor iedereen. Dan is er dit gezever over het wel en of niet controleren in de 1e klas ook niet nodig en gaat het in en uitstappen veel beter. Je hoeft dan niet een plek te zoeken om de 1e klas heen.
De huidige ruimte in de spits kan dan veel efficiënter gebruikt kunnen worden. De controle op plaatsbewijzen maakt het ook makkelijker. Minder verschillende kaartjes.
Reputatie 6
De zichtbaarheid kan nog wel wat worden verbeterd. Ben afgelopen week 2x van Breda naar Nijmegen gereisd en weer retour en heb geen conducteur gezien. Alleen horen omroepen. Is dat toeval? Ik vind het persoonlijk jammer. Wat rver aangeeft begrijp ik zeker. Het is voor mij reden om niet 1e klas te reizen. Helaas, want als ik de garantie zou hebben op rust en een zitplaats zou ik dat zeker doen en zou graag extra betalen.
Veiligheid in en rond de trein, gastheerschap en zichtbaarheid vinden we belangrijk. Dat wil niet zeggen dat er geen controle plaatsvindt.
Reputatie 6
Waarom is controleren eigenlijk niet (meer) een hoofdtaak? Is nog altijd hard nodig lijkt mij. Gezien wat ik zo meemaak in de trein als dagelijkse reiziger.
Spijtig dat je dit zo ervaart, maar wel goed dat je dit met ons deelt. We kaarten dit regelmatig aan, maar bedenk wel dat controleren niet de hoofdtaak is van een conducteur.
Je betaalt niet voor controle, je betaalt voor een vervoerbewijs. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar handelen. De signalen over controles zetten we allemaal door, maar het is een misverstand dat een 1e klas reiziger betaalt voor meer controle dan een 2e klas reiziger.

Dat zeg ik ook niet, maar volgens mij is de gedachte achter een 1e klas vervoersbewijs meer comfort.
En dat extra comfort lijkt de laatste tijd steeds meer te verdwijnen, mede door te weinig controle en dus overlast van mensen die daar normaal gesproken niet zouden zitten
Je betaalt niet voor controle, je betaalt voor een vervoerbewijs. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar handelen. De signalen over controles zetten we allemaal door, maar het is een misverstand dat een 1e klas reiziger betaalt voor meer controle dan een 2e klas reiziger.
Ik snap de gedachte mhv_76. We gaan echter geen onderscheid maken. Het signaal wat door je bericht heen klinkt staat genoteerd.

En waarom geen onderscheid? Dat is toch juist iets waar wij als eersteklas reizigers voor betalen?
Op het traject Rotterdam-Dordrecht heb ik hier ook vaak last van.

Ik denk dat de laatste controle die ik op dit trajact heb gehad meer dan 3 maanden geleden is.
Vooral in de spits lijkt haast niet meer gecontroleerd te worden, want als ik sporadisch buiten de spits naar huis reis is er af en toe wel wel een controle (terwijl de trein dan al praktisch leeg is)

Je kunt zeggen dat het niet te zien is wie er wel een geldig (1e klas) vervoersbewijs heeft, maar ik zie vaak genoeg mensen door de coupe lopen, die na het turen naar een plekje in de tweede klas, toch maar terug lopen om 1e klas te gaan zitten.
Ik snap de gedachte mhv_76. We gaan echter geen onderscheid maken. Het signaal wat door je bericht heen klinkt staat genoteerd.
Is het mogelijk om bv alleen de 1e klas dan te controleren? Ik ervaar hetzelfde, 1e klas abonnement, en kan op dat traject in de spits vrijwel nooit zitten. Lijkt me als de controle alleen in 1e klas is er plotseling een stuk meer plek is....
Hoera!

Op traject Amsterdam Centraal - Arnhem Centraal 's avonds afgelopen week op 1 reis een "verdwaalde" Veiligheid & Service meneer tegengekomen die in een bijna verlaten trein controleert. Al 2 jaar lang maak ik deze reis regelmatig, dit is de eerste keer dat ik een Veiligheid & Service-medewerker op dit traject in de avond zie.
Reputatie 6
Badge
''Zetel''? Misschien in de ICM ja, maar in de dubbeldekkers is er helaas amper verschil in comfort.
Ik sluit mij graag aan bij dit onderwerp. Ik reis tijdens de spits graag 1e klas zodat mijn kans op een zetel verhoogd. Helaas wordt er slecht gecontroleerd en zoeken mensen met een 2e klas kaartje een tijdelijk verblijf in de 1e klas (met het gevolg dat mensen die eerlijk betalen moeten staan).

Ik zie hier graag verandering in, vooral met het toenemend aantal passagiers. Wat mij betreft hoeven de conducteurs alleen de eerste klas te controleren zodat het duurder kaartje toch aantrekkelijker wordt. Meer geld = meer controles. http://nos.nl/l/2190207
Ik kan me voorstellen dat dat erg onprettig is. Ook wanneer je geen bijstand krijgt dan is het lastig inderdaad. Het is goed onder de aandacht gebracht, maar het moet natuurlijk ook kunnen. Ik ga jouw melding sowieso doorzetten. Meer kan ik op dit moment helaas ook niet voor je doen. Mocht het nog eens gebeuren dan zou je het in een tweet naar NS_online kunnen vermelden. Dit wordt sneller opgemerkt dan op het forum, waardoor er kans is om gelijk even een seintje aan de conducteur te geven.
Welkom op het NS Serviceforum, Rob011. Jammer om te vernemen dat je niet comfortabel hebt gereisd in de 1e klasse. Bedoel je dat je geen zitplek kon vinden en dat er werd gepraat in de stiltecoupé? En hoe werd er gereageerd toen je ze erop aansprak? Ik begrijp dat het in dit soort situaties prettig zou zijn als de conducteur even een ronde maakt. Reizen zonder geldig vervoerbewijs betekent een boete. Uiteindelijk is het aan de conducteur hoe hiermee omgegaan wordt.
Hallo Iris, ik kon tot Den Bosch geen zitplek vinden en de andere reizigers reageerden grof en brutaal, terwijl de rest van de coupe wegkeek of gewoon een beetje schaapachtig gingen lachten, netjes volgens de nieuwe norm.

En ja in theorie heb je gelijk over geen geldig vervoerbewijs = boete. De praktijk is helaas nogal weerbarstig want de pakkans is laag. Zolang de NS niet eens krachtig gaat controleren en handhaven gaat er niets veranderen. Dit is ook al meermaals door anderen in dit forum opgemerkt en ik lees ook dat er sindsdien nog niets structureels is opgelost.
Welkom op het NS Serviceforum, Rob011. Jammer om te vernemen dat je niet comfortabel hebt gereisd in de 1e klasse. Bedoel je dat je geen zitplek kon vinden en dat er werd gepraat in de stiltecoupé? En hoe werd er gereageerd toen je ze erop aansprak? Ik begrijp dat het in dit soort situaties prettig zou zijn als de conducteur even een ronde maakt. Reizen zonder geldig vervoerbewijs betekent een boete. Uiteindelijk is het aan de conducteur hoe hiermee omgegaan wordt.
Vanavond trein van Utrecht van 20:09 uur naar Maastricht.
Trein is overvol en 2e klasse reizigers gaan gewoon in de 1e klasse gaan zitten, want dat mag toch.
Ik zit bewust in de stilte coupe maar die wordt ook minder en minder gerespecteerd. Aanspreken op gedrag is iets van vervlogen tijden. Conducteur nog niet gezien en ook het komende uur zal zich niet vertonen.
Valt me de laatste tijd meer op dat de conducteur er en niet meer is en onterechte 1e klasse of zwartrijders (die er ondanks de poortjes nog gewoon zijn) nooit een boete geven als ze al gecontroleerd worden.
Reputatie 7
Conducteurs zijn uiteraard ook verantwoordelijk voor de veiligheid in de trein, het ontvangen en maken van meldingen op het spoor. Daarnaast spelen zij de grootste rol in het stop- en vertrekproces van de trein. Dit zijn taken waar ik onmogelijk verantwoording voor kan afleggen Pejeka, maar die wel degelijk moeten gebeuren. Dit staat los van het feit of deze taken goed uitgevoerd worden. Controle kan soms (bij lange treinen) niet volledig gedaan worden, als de trein vaak moet stoppen. Mijn collega Chiel NS heeft dit voor jullie doorgespeeld.
Ik zal een melding voor je maken Xander789, ik de acties van de conducteur echter niet direct beïnvloeden. Ze hebben meerdere taken in de trein, en een conducteur kan beter inschatten wat er moet gebeuren dan ik achter mijn bureau. Ik hoop dat je snel weer verbetering merkt.

Ze hebben "meerdere taken in de trein", nou dan ben ik toch zeer benieuwd. Ook ik maak (op lange trajecten) mee dat er zelden of nooit gecontroleerd wordt. Laat staan gehandhaafd of mensen in de juiste klasse reizen. Wat hebben al die conducteurs dan uren lang te doen, in die rijdende treinen, als ze NIET bezig zijn met aanwezig zijn, service verlenen en controleren?
Ik zal een melding voor je maken Xander789, ik de acties van de conducteur echter niet direct beïnvloeden. Ze hebben meerdere taken in de trein, en een conducteur kan beter inschatten wat er moet gebeuren dan ik achter mijn bureau. Ik hoop dat je snel weer verbetering merkt.
Reputatie 2
Als 1e klas reiziger betaal ik jaarlijks ca. € 1000,- extra. Ik mag dan toch ook meer verwachten van deze duurdere reizen. Wat ik graag wil is rustig zitten en een boekje lezen. Helaas is die rust de laatste tijd ver te zoeken. Veel 2e klas reizigers zitten in de 1e klas, enkelen daarvan zijn luidrustig. Wat gaan jullie hier aan doen? Handhaven en soms een boete uitdelen is mijn voorstel. Anders kan de NS beter de 1e klas afschaffen. Scheelt mij ook nog eens veel geld.
Ik ben al jaren bezig met dit probleem, bellen, brieven schrijven en dit forum. Helaas zie ik nog steeds geen verbetering.

Reageer