1e klas reizen

• 4 januari 2017
  • 52 reacties
  • 2130 Bekeken

Reputatie 2
Op mijn traject Uitgeest - Haarlem - Amsterdam is het in de spits meestal zeer druk. Om rustig te kunnen lezen en/of werken heb ik daarom besloten om een 1e klas abonnement te nemen. Vanaf Beverwijk is de trein al erg vol en veel 2e klasse reizigers (vooral studenten) gaan dan in de 1e klas zitten. Van rustig reizen is dan geen spraken en de 1e klas reizigers die later instappen moeten staan!
Op het aangegeven traject is er in de spits haast geen controle, gemiddeld 1x per week, op een deel van het traject, t.w. Haarlem naar Amsterdam gemiddeld 1x per jaar!!! Waarom wordt er op dit traject zo weinig gecontroleerd?

Ik verzoek de conducteurs om extra te controleren en te handhaven.
De situatie heb ik eerder doorgegeven aan de NS klantenservice, zij zouden het doorgeven, maar ik merk er helemaal niets van. Ook het aanspreken van een conducteur helpt helaas niet.

52 reacties

Hc ruimtes hebben we in bepaalde treintypes nog wel. Anderen niet en dan kunnen we voor onze werkzaamheden terecht in de onbemande cabine. Bij de machinist zitten zonder de juiste toestemming is idd uit den boze en kan me mijn baan kosten. Net als van die machinist overigens.

Treintypes met HC hok:

DDAR
ICM 3 en 4
Oude VIRM 6 (na modernisering is die weg)
DDZ 4 en 6
DM90
Reputatie 2
[quote=Xander789][quote=Xander789][quote=Klaas-Jan NS]En toch kan ik je die belofte niet doen.

U kunt mij geen belofte doen. Maar het toch te gek voor woorden dat ik niet krijg waar ik voor betaal?
Een paar jaar geleden viel de ellende nog mee, toen reden er op dit traject dubbeldekkers met luxere stoelen, Wifi, oplaadpunten en stiltecoupes.
Nu reis ik dagelijks in een overvolle trein waarbij niemand de regels respecteert. Het zijn niet mijn regels! De NS heeft ze bedacht, dan mag ik toch verwachten dat jullie handhaven.
Reputatie 2
Mijn constatering is dat er zeer weinig gecontroleerd wordt. De pakkans op zwartrijden of in de verkeerde klasse plaatsnemen is minimaal. Als er vervolgens niet gehandhaafd wordt dan nodig je de reiziger uit om zich niet aan de regels te houden. Veel 1e klasreizigers zijn hierdoor gedupeerd, zij moeten vaak staan en ervaren veel overlast.

Mijn voorstel: Meer controleren en/of direct beboeten als iemand in overtreding is. Als je reizigers die in overtreding zijn 1x per maand beboet dan zullen zij het wel laten om de regels te overtreden.

De afgelopen jaren heb ik deze situatie meerdere keren aangekaart, via brieven, mail en nu op dit forum.
Ik verwacht dat er nu ook écht iets gaat veranderen.
Reputatie 2
Welkom op het NS Serviceforum Xander. Het is altijd lastig in te schatten of iedereen daadwerkelijk geen 1ste klas vervoerbewijs heeft, maar ik snap je punt. Het is voor mij erg lastig hier iets aan te doen. Ik zal er nog eens expliciet melding van maken. Ik kan me voorstellen dat je vaker een conducteur wil zien.

Beste Klaas-Jan NS, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat jij hier persoonlijk niets aan kan doen. Maar de conducteurs in de trein wel. Vanmorgen liepen er 3 conducteurs door de trein, maar er was geen controle.
Waarom zou ik een 1e klas abonnement nemen als ik ook met een 2e klas dezelfde plaats kan bemachtigen zonder enige sanctie.
Reputatie 7
Badge +3
@Minke NS
NS heeft voor de huidige concessie met de overheid afgesproken dat de kans dat de reiziger de conducteur langs krijgt 65% moet zijn. Uiteraard is dat een gemiddelde, op de lange afstand is die kans natuurlijk hoger en op de korte afstand lager. Ik heb echter het gevoel dat de realiteit ver van die 65% verwijderd ligt.
Reputatie 7
Niet alleen controle telt, ook langslopen telt 😉
Hun "eigen hokje"bestaat niet meer zover ik weet, en officieel mogen ze niet bij de machinist zitten (tijdens de rit).
In sommig materieel ook om de koersrol te verzetten, omroep zit er idd, ook een EHBO trommel en afdekzeil (hoop ik altijd dat deze goed in het stof staat) en ik kan me spullen er kwijt, denk aan me jas en tas. We zitten daar op klapstoelen, dus even luxe als op een balkon 😉
We zijn wel erg offtopic geraakt. NS, wat gaan jullie hier nou concreet aan doen in 2017? Zojuist weer gezien dat twee 1e-klas zwartrijders er zonder gedoe vanaf kwamen. Het befaamde traject Utrecht - Rotterdam dit keer.
Reputatie 2
Helaas was het van korte duur. De 1e klas coupe wordt langzamerhand weer voller en voller met vooral studenten. Vorige week stuurde een conducteur een student weg, (zonder boete of echte waarschuwing). Nadat de conducteur uit het zicht was ging de student gewoon weer zitten. Vlak daarna kwam de conducteur en die heeft de student weer weggestuurd. Toen ik vroeg waarom er geen boete volgde keek zij mij raar aan. Waarom treden jullie niet harder op. Dan is het probleem snel voorbij.
Reputatie 2
Als 1e klas reiziger betaal ik jaarlijks ca. € 1000,- extra. Ik mag dan toch ook meer verwachten van deze duurdere reizen. Wat ik graag wil is rustig zitten en een boekje lezen. Helaas is die rust de laatste tijd ver te zoeken. Veel 2e klas reizigers zitten in de 1e klas, enkelen daarvan zijn luidrustig. Wat gaan jullie hier aan doen? Handhaven en soms een boete uitdelen is mijn voorstel. Anders kan de NS beter de 1e klas afschaffen. Scheelt mij ook nog eens veel geld.
Ik ben al jaren bezig met dit probleem, bellen, brieven schrijven en dit forum. Helaas zie ik nog steeds geen verbetering.
Vanavond trein van Utrecht van 20:09 uur naar Maastricht.
Trein is overvol en 2e klasse reizigers gaan gewoon in de 1e klasse gaan zitten, want dat mag toch.
Ik zit bewust in de stilte coupe maar die wordt ook minder en minder gerespecteerd. Aanspreken op gedrag is iets van vervlogen tijden. Conducteur nog niet gezien en ook het komende uur zal zich niet vertonen.
Valt me de laatste tijd meer op dat de conducteur er en niet meer is en onterechte 1e klasse of zwartrijders (die er ondanks de poortjes nog gewoon zijn) nooit een boete geven als ze al gecontroleerd worden.
Welkom op het NS Serviceforum, Rob011. Jammer om te vernemen dat je niet comfortabel hebt gereisd in de 1e klasse. Bedoel je dat je geen zitplek kon vinden en dat er werd gepraat in de stiltecoupé? En hoe werd er gereageerd toen je ze erop aansprak? Ik begrijp dat het in dit soort situaties prettig zou zijn als de conducteur even een ronde maakt. Reizen zonder geldig vervoerbewijs betekent een boete. Uiteindelijk is het aan de conducteur hoe hiermee omgegaan wordt.
Hallo Iris, ik kon tot Den Bosch geen zitplek vinden en de andere reizigers reageerden grof en brutaal, terwijl de rest van de coupe wegkeek of gewoon een beetje schaapachtig gingen lachten, netjes volgens de nieuwe norm.

En ja in theorie heb je gelijk over geen geldig vervoerbewijs = boete. De praktijk is helaas nogal weerbarstig want de pakkans is laag. Zolang de NS niet eens krachtig gaat controleren en handhaven gaat er niets veranderen. Dit is ook al meermaals door anderen in dit forum opgemerkt en ik lees ook dat er sindsdien nog niets structureels is opgelost.
Hoera!

Op traject Amsterdam Centraal - Arnhem Centraal 's avonds afgelopen week op 1 reis een "verdwaalde" Veiligheid & Service meneer tegengekomen die in een bijna verlaten trein controleert. Al 2 jaar lang maak ik deze reis regelmatig, dit is de eerste keer dat ik een Veiligheid & Service-medewerker op dit traject in de avond zie.
Ik snap de gedachte mhv_76. We gaan echter geen onderscheid maken. Het signaal wat door je bericht heen klinkt staat genoteerd.

En waarom geen onderscheid? Dat is toch juist iets waar wij als eersteklas reizigers voor betalen?
Op het traject Rotterdam-Dordrecht heb ik hier ook vaak last van.

Ik denk dat de laatste controle die ik op dit trajact heb gehad meer dan 3 maanden geleden is.
Vooral in de spits lijkt haast niet meer gecontroleerd te worden, want als ik sporadisch buiten de spits naar huis reis is er af en toe wel wel een controle (terwijl de trein dan al praktisch leeg is)

Je kunt zeggen dat het niet te zien is wie er wel een geldig (1e klas) vervoersbewijs heeft, maar ik zie vaak genoeg mensen door de coupe lopen, die na het turen naar een plekje in de tweede klas, toch maar terug lopen om 1e klas te gaan zitten.
Je betaalt niet voor controle, je betaalt voor een vervoerbewijs. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar handelen. De signalen over controles zetten we allemaal door, maar het is een misverstand dat een 1e klas reiziger betaalt voor meer controle dan een 2e klas reiziger.

Dat zeg ik ook niet, maar volgens mij is de gedachte achter een 1e klas vervoersbewijs meer comfort.
En dat extra comfort lijkt de laatste tijd steeds meer te verdwijnen, mede door te weinig controle en dus overlast van mensen die daar normaal gesproken niet zouden zitten
Reputatie 6
Waarom is controleren eigenlijk niet (meer) een hoofdtaak? Is nog altijd hard nodig lijkt mij. Gezien wat ik zo meemaak in de trein als dagelijkse reiziger.
Reputatie 6
De zichtbaarheid kan nog wel wat worden verbeterd. Ben afgelopen week 2x van Breda naar Nijmegen gereisd en weer retour en heb geen conducteur gezien. Alleen horen omroepen. Is dat toeval? Ik vind het persoonlijk jammer. Wat rver aangeeft begrijp ik zeker. Het is voor mij reden om niet 1e klas te reizen. Helaas, want als ik de garantie zou hebben op rust en een zitplaats zou ik dat zeker doen en zou graag extra betalen.
Welkom op het NS Serviceforum Xander. Het is altijd lastig in te schatten of iedereen daadwerkelijk geen 1ste klas vervoerbewijs heeft, maar ik snap je punt. Het is voor mij erg lastig hier iets aan te doen. Ik zal er nog eens expliciet melding van maken. Ik kan me voorstellen dat je vaker een conducteur wil zien.
Beste Xander789,

Het klopt inderdaad dat het op dit traject echt enorm druk is, zelfs buiten de spits is het al druk. Neem bijvoorbeeld de trein vanaf Haarlem richting Beverwijk - Alkmaar van 16:01 waar een treinstel van drie bakken rijdt op dit tijdstip en ook nog eens enorm vol zit! Hopelijk kan er hier en daar nog een treinstel verlengd worden zodat meer reizigers kunnen zitten.
Ik snap je punt Xander789. Conducteurs echter niet per se tijdens iedere reis te controleren. Prioriteit nummer 1 is het zorgen voor een veilig verloop van de reis voor de reizigers. Klaas-Jan heeft je suggestie doorgegeven zodat dit onder de aandacht gebracht kan worden.
@Minke NS
NS heeft voor de huidige concessie met de overheid afgesproken dat de kans dat de reiziger de conducteur langs krijgt 65% moet zijn. Uiteraard is dat een gemiddelde, op de lange afstand is die kans natuurlijk hoger en op de korte afstand lager. Ik heb echter het gevoel dat de realiteit ver van die 65% verwijderd ligt.

Ik heb het een maand bijgehouden (Amsterdam - Hilversum) als spitsreiziger en op 20 dagen (40 reizen) ben ik 2 keer gecontroleerd. Dus 5%, waarschijnlijk heeft de NS weer zoiets afgesproken dat ze alleen treinen meetellen als deze niet te vol zitten om te controleren..... Naar analogie dat opgeheven treinen ook niet meetellen in het percentage treinen dat vertraagd mag zijn.
Reputatie 2
@Minke NS

Ik heb het een maand bijgehouden (Amsterdam - Hilversum) als spitsreiziger en op 20 dagen (40 reizen) ben ik 2 keer gecontroleerd. Dus 5%, waarschijnlijk heeft de NS weer zoiets afgesproken dat ze alleen treinen meetellen als deze niet te vol zitten om te controleren..... Naar analogie dat opgeheven treinen ook niet meetellen in het percentage treinen dat vertraagd mag zijn.

Ik word gemiddeld eens in de week gecontroleerd, dat is een percentage van ca. 10%. En zoals eerder aangegeven op het gedeelte Haarlem - Amsterdam is het over de afgelopen 16 ca 1x per jaar. Dat percentage komt niet boven de 1%!!!
Als langslopen ook meetelt dan kan je bovenstaande percentage maximaal verdubbelen. Conducteurs zitten liever bij de machinist of in hun eigen hokje.
Conducteurs zitten liever bij de machinist of in hun eigen hokje.

Het overgrote deel van het 'rijdend personeel' voert de taken uitstekend uit. Ze verlenen service, controleren vervoerbewijzen en zorgen voor een veilige vertrekprocedure op ieder station. En dan noem ik maar drie facetten. In ieder bedrijf lopen een paar mensen rond die de kantjes er vanaf lopen. Aan ons om die eruit te vissen.
Nou, dat er een hokje is had ik moeten weten...dacht dat ze allemaal weg waren "gemoderniseerd", weer wat geleerd :)

Maar liever zie ik ze, dan dat ze in een hokje zitten.

HC ruimte is de ruimte vooral voor het omroepen, het lijkt me niet prettig om daar lang in te zitten?

Reageer