beantwoord

1e klas reizen

Reputatie 2
Ik reis 1e klas, en betaal daar fors meer voor. Die extra kosten vind ik het waard om rustig te lezen. Helaas komt van dat rustig zitten de laatste jaren weinig terecht. Veel reizigers zonder geldig kaartje gaan ook 1e klas zitten. De NS handhaaft zelden of niet. Ik heb hierover brieven gestuurd, berichten geplaatst op dit forum en gebeld met de NS. Ook spreek ik regelmatig de conducteur hierop aan. Hij geeft dan aan dat de trein te druk is om te controleren. Maar buiten de spits, als het rustig is, is een conducteur ook zelden zichtbaar aanwezig. Ik heb hier zoveel voorbeelden van.
Reizigers laten zich als er al controle is wegsturen, zonder verdere sanctie. Een keer zelfs twee keer met dezelfde student.
Een conducteur die in de 1e klas coupe plaatsneemt naast studenten zonder iets te zeggen.

Ik zou dit graag anders zien. Maar áls dat niet kan, waarom dan niet gewoon het klasse-verschil opheffen, op de huidige manier heeft het geen zin en krijg ik niet waar ik voor betaal.
icon

Beste antwoord door Thom 5 december 2017, 10:01

Nou NS gelooft absoluut in de inkomsten 😉. Maar neemt niet de moeite tot handhaving. Gastheerschap is het belangrijkste voor de conducteur en dat is mooi. Persoonlijk hou ik wel van een gastheer die goed observeert en ingrijpt. Om te beginnen in de eerste klas, er is wijdverbreide ergernis.

Er is niks mis mee dat er een aanbod is van meer comfort voor meer geld. Niet iedereen heeft dezelfde reiswensen. NS heeft als beleid dat de eerste klas blijft. Het levert een vijfde van de inkomsten op. Reigers in de eerste klas betalen niet alleen meer, vaak reist men ook langer.

Er lopen al flink wat draadjes over dit onderwerp waarin het meeste wel gezegd is.

Frequent controleren, duidelijk handhaven en we zijn van alles af.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De eerste klas lijkt een achterhaald product waar NS zelf ook niet meer in gelooft.
Reputatie 7
Badge +4
Nou NS gelooft absoluut in de inkomsten 😉. Maar neemt niet de moeite tot handhaving. Gastheerschap is het belangrijkste voor de conducteur en dat is mooi. Persoonlijk hou ik wel van een gastheer die goed observeert en ingrijpt. Om te beginnen in de eerste klas, er is wijdverbreide ergernis.

Er is niks mis mee dat er een aanbod is van meer comfort voor meer geld. Niet iedereen heeft dezelfde reiswensen. NS heeft als beleid dat de eerste klas blijft. Het levert een vijfde van de inkomsten op. Reigers in de eerste klas betalen niet alleen meer, vaak reist men ook langer.

Er lopen al flink wat draadjes over dit onderwerp waarin het meeste wel gezegd is.

Frequent controleren, duidelijk handhaven en we zijn van alles af.
Reputatie 7
Badge +3
Als je niet wil handhaven geeft dat aan dat je het product niet serieus neemt.
Er zijn de laatste maanden/jaren al veel topics over dit onderwerp aangesneden. In deze topics gaven verschillende collega's van mij al aan wat en waarom ze precies doen tijdens hun dienst. Elke conducteur is anders en niet iedereen zal zijn werk hetzelfde doen, maar de richtlijnen die ze volgen zijn wel hetzelfde. Spijtig dat het bij jullie nog steeds overkomt dat de handhaving in de eerste klasse niet goed wordt uitgeoefend, maar wel fijn dat dit duidelijk wordt gemaakt. ik zal jullie feedback doorzetten.
Reputatie 3
Als je moet staan levert NS niet waar je voor betaald (extra comfort) en dan heb je,volgens het consumentenrecht,recht op je geld terug.
Reputatie 7
Badge +3
@satneef
Je hebt geen recht op een zitplaats en dus ook niet op geld terug.
Reputatie 7
Als je moet staan levert NS niet waar je voor betaald (extra comfort) en dan heb je,volgens het consumentenrecht,recht op je geld terug.

Hoe kan het dat je nu nog steeds niet weet dat je betaalt voor een vervoersbewijs en niet voor een plaatsbewijs?
Reputatie 3

Hoe kan het dat je nu nog steeds niet weet dat je betaalt voor een vervoersbewijs en niet voor een plaatsbewijs?

Hoe kan het dat jij het consumentenrecht niet kent?
Als NS verzuimd om te controleren op vervoersbewijzen en boetes uit te schrijven,waardoor de eerste klas volzit met 2de klassers en de mensen met een geldig eersteklasbewijs niet kunnen zitten krijgen die laatsten niet waar ze recht op hebben.
Ik zie tenminste weinig comfort in staan.
NS is hier nalatig.
Reputatie 7

Hoe kan het dat jij het consumentenrecht niet kent?
Als NS verzuimd om te controleren op vervoersbewijzen en boetes uit te schrijven,waardoor de eerste klas volzit met 2de klassers en de mensen met een geldig eersteklasbewijs niet kunnen zitten krijgen die laatsten niet waar ze recht op hebben.
Ik zie tenminste weinig comfort in staan.
NS is hier nalatig.

Nou ja goed...die discussie moet je dan maar gaan voeren met Rogier van Boxtel dan ofzo.

Maar je koopt voor een treinkaartje dus altijd een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me goed dat u zich toch nog eens in het recht verdiept.
Reputatie 7
Ja inderdaad, je hebt nooit geen recht op een zitplaats. Natuurlijk is het wel erg krom als je voor 1e klas betaalt dat je daar geen gebruik van kunt maken. Maar ja dat is wel het risico.

Ondanks het risico neem ik zelf volgend jaar wel een 1e klas abonnement hoor. 🙂 Want meestal is de 1e klas toch echt behoorlijk leeg.
Reputatie 2
Ja inderdaad, je hebt nooit geen recht op een zitplaats. Natuurlijk is het wel erg krom als je voor 1e klas betaalt dat je daar geen gebruik van kunt maken. Maar ja dat is wel het risico.

Ondanks het risico neem ik zelf volgend jaar wel een 1e klas abonnement hoor. 🙂 Want meestal is de 1e klas toch echt behoorlijk leeg.

Belachelijk dat jullie dit risico bij jullie best betalende klanten durven neer te leggen.

"Behoorlijk leeg", dat is op mijn traject zeker niet het geval. Reizigers die later instappen dan ik moeten vaak staan omdat alle stoelen in de 1e klas bezet zijn. (Vaak door studenten)
Echt handhaven is noodzakelijk en helemaal niet zo moeilijk.
Reputatie 7

"Behoorlijk leeg", dat is op mijn traject zeker niet het geval. Reizigers die later instappen dan ik moeten vaak staan omdat alle stoelen in de 1e klas bezet zijn. (Vaak door studenten)
Echt handhaven is noodzakelijk en helemaal niet zo moeilijk.

Waar ik woon is dat echt niet aan de orde hoor. Daar zie je duidelijk het drukte verschil tussen de 2e klas en de 1e klas.
Reputatie 7

Belachelijk dat jullie dit risico bij jullie best betalende klanten durven neer te leggen.

Pardon? Jullie?
Reputatie 7
Badge +4
Xander, alleen mensen met NS achter de naam zijn moderatoren van NS.
Reputatie 7
Xander, alleen mensen met NS achter de naam zijn moderatoren van NS.

Ja inderdaad, Het moet toch duidelijk zijn dat wij dat niet zijn me dunkt.
Reputatie 2

Pardon? Jullie?

Excuses Trein-D. Ik dacht dat jij een medewerker van de NS was. Met die naam was die vergissing snel gemaakt.
Badge
Tip: medewerkers van NS die op NS-titel posten, hebben altijd 'NS' aan het einde van hun username. Dan zijn er nog een paar die op persoonlijke titel actief zijn, de meeste van hen laten dat ook duidelijk merken in bv. hun handtekening.
Reputatie 2
Er zijn de laatste maanden/jaren al veel topics over dit onderwerp aangesneden. In deze topics gaven verschillende collega's van mij al aan wat en waarom ze precies doen tijdens hun dienst. Elke conducteur is anders en niet iedereen zal zijn werk hetzelfde doen, maar de richtlijnen die ze volgen zijn wel hetzelfde. Spijtig dat het bij jullie nog steeds overkomt dat de handhaving in de eerste klasse niet goed wordt uitgeoefend, maar wel fijn dat dit duidelijk wordt gemaakt. ik zal jullie feedback doorzetten.

Ik heb nog wel een tip: Jullie medewerkers in de gele jasjes (Service en veiligheid?) komen soms met meerdere de trein in. (Soms controleren zij, vaak zitten zij in de 1e klas.) Geef deze medewerkers de bevoegdheid om ALTIJD boetes uit te delen aan diegene die geen geldig vervoersbewijs hebben. Dan is het probleem snel opgelost.
Reputatie 7

Excuses Trein-D. Ik dacht dat jij een medewerker van de NS was. Met die naam was die vergissing snel gemaakt.

Nou, dat lijkt me niet hoor. Er is helemaal niks aparts aan mijn naam. Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat ik gewoon maar een user ben hier.
Maar goed, nu weer ontopic graag!
Gisteren 6-12-2017 17.56 uur, sprinter van Rotterdam-Centraal richting Dordrecht die een tussenstop maakt bij Rotterdam-Stadion i.v.m. wedstrijd van Feyenoord. 4 NS medewerkers met felgele jasjes stappen in en gaan 1e klas zitten want 2e klas zat bomvol. Collega komt naar ze toe, verontschuldigt zich dat hij niet in dienst is en geeft aan dat 2e klas reizigers naar de 4 collega's wijzen met de mededeling "zij zitten goed en wij moeten staan". Dan volgt een leuk bedoelde opmerking van 1 van de gele jasjes tegen de collega "dan kunnen ze toch aan de noodrem trekken". Einde verhaal en de 4 stappen uit bij Rotterdam-Stadion. .
Ik deel de gevoelens helemaal. Komt regelmatig voor dat jonge reizigers gezellig in de 1e klas komen zitten en dan ook nog met redelijk volume gaan kletsen. En je mag er natuurlijk niks van zeggen , zelfs niet of ze misschien iets rustiger zouden kunnen zijn (of stil in geval va een stilte coupe).
Het controleren is naar mijn mening idd onvoldoende, op weekbasis nog niet eens 1x. Ik gun iedereen een zitplek, maar zelfs op tijden dat er voldoende plaats in de 2e is, zit er nog altijd weer jeugd in de 1e. Alsof het gewoon stoer is.
Reputatie 7
Badge +4
De reiziger op 1, 2 en 3 is de theorie. De hufter op 1, 2 en 3 is de praktijk.
Reputatie 7
@Xander V&S heeft altijd de bevoegdheid om te bekeuren. De NS heeft verder weinig zeggenschap over de bevoegdheden, omdat wij als BOA onze bevoegdheden krijgen van het ministerie Justitie en Veiligheid.
Reputatie 2
@Xander V&S heeft altijd de bevoegdheid om te bekeuren. De NS heeft verder weinig zeggenschap over de bevoegdheden, omdat wij als BOA onze bevoegdheden krijgen van het ministerie Justitie en Veiligheid.

Aangezien de NS niet handhaaft is dit een mooie taak voor jullie.

Reageer