beantwoord

1e klas reizen

• 5 december 2017
  • 37 reacties
  • 1865 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 5
Ik heb gisteren in totaal 6,5 uur gereisd. Ik had deze hele reis gewoon 1e klas kunnen reizen want ben niet een keer gecontroleerd.
Hengelo - Deventer, werken, Deventer - Utrecht, lunchen, Utrecht - Geldermalsen, daar werken, Geldermalsen - Den Bosch, overstappen, Den Bosch - Eindhoven.

Eindhoven - Den Bosch - Zutphen ook niet gecontroleerd.
Reputatie 1

Er zijn de laatste maanden/jaren al veel topics over dit onderwerp aangesneden. In deze topics gaven verschillende collega's van mij al aan wat en waarom ze precies doen tijdens hun dienst. Elke conducteur is anders en niet iedereen zal zijn werk hetzelfde doen, maar de richtlijnen die ze volgen zijn wel hetzelfde. Spijtig dat het bij jullie nog steeds overkomt dat de handhaving in de eerste klasse niet goed wordt uitgeoefend, maar wel fijn dat dit duidelijk wordt gemaakt. ik zal jullie feedback doorzetten.

Spijtig dat het bij de NS overkomt dat de handhaving wel goed wordt uitgeoefend.

Het is nu 2020 en ik heb het idee dat het alleen maar slechter wordt met controles op bepaalde trajecten (bijv. Amsterdam Utrecht).

Waarom vraagt de NS extra geld voor 1ste klas reizen als je net zo goed 2de klas kunt kopen en toch 1ste klas gaan zitten? Controlekans is klein, kans op een sanctie is, als je een beetje onnozel doet, nul.

Reputatie 2

Dan is ook mijn conclusie, het wordt alleen maar slechter, vooral sinds er poortjes zijn.
Op mijn traject Heemskerk - Amsterdam is er gemiddeld 1x per week controle. Vanaf Haarlem zie je zelden een conducteur. Controle op kaartjes is daar (in de spits) slechts gemiddeld 1x per jaar!!! (echt waar!) Dan is het reizen zonder kaartje wel heel erg goedkoop.

Ik probeer dit al meer dan 10 jaar aan te geven, helaas zijn er geen verbeteringen. ik heb conducteurs aangesproken, brieven gestuurd, gebeld en via deze site meldingen gedaan, niets helpt.

Soms, als ik zeker weet dat er 2e klas reizigers in de 1e klas zitten en 1e klas reizigers moeten staan, treed ik zelf maar op. Te gek voor woorden!!

Reputatie 7
Badge

Soms, als ik zeker weet dat er 2e klas reizigers in de 1e klas zitten en 1e klas reizigers moeten staan, treed ik zelf maar op. Te gek voor woorden!!

Je bedoelt toch niet dat je dan zelf als reiziger de vervoersbewijzen gaat controleren ?

Dat lijkt me juridisch gezien niet zo verstandig zet, dus inderdaad te gek voor woorden @Xander789 

Reputatie 2

Nee, AbbeyRoad, dat doe ik niet. Maar als ik het zeker weet, bijvoorbeeld als zij in de 1e klasse plaatsnemen en zeggen: ‘kom we gaan hier zitten, ze controleren toch niet’, of ‘we zeggen gewoon dat we het niet wisten’ enz. Dan weet ik dat ze fout zitten en verzoek ik hen om de coupe te verlaten. Dat doen ze dan vervolgens. Maar ik doe dat niet altijd hoor. Maar als meer reizigers dit zouden doen zou het wel helpen denk ik. 

Reputatie 1

Nee, AbbeyRoad, dat doe ik niet. Maar als ik het zeker weet, bijvoorbeeld als zij in de 1e klasse plaatsnemen en zeggen: ‘kom we gaan hier zitten, ze controleren toch niet’, of ‘we zeggen gewoon dat we het niet wisten’ enz. Dan weet ik dat ze fout zitten en verzoek ik hen om de coupe te verlaten. Dat doen ze dan vervolgens. Maar ik doe dat niet altijd hoor. Maar als meer reizigers dit zouden doen zou het wel helpen denk ik. 

Mee eens. Hou er wel rekening mee dat je (tegenwoordig?) al snel ruzie hebt. Mensen die worden aangesproken op hun gedrag worden nogal eens kwaad.

Reputatie 4

Op veel stations staan poortjes, waarom dan ook niet een poortje (of een aangepaste deur) naar de 1ste klasse in de trein wat net als de paaltjes voor het laden van ICD toeslag werkt. Dan worden er alleen nog 2de klasse kaartjes verkocht en wie 1ste klasse gaat zitten moet door het poortje (deur) en betaalt dan automatisch een toeslag via saldo op de kaart of via flex achteraf. Waarbij flex dan het voordeel heeft omdat daarbij een maximum bedrag aan toeslag in te stellen is.

Dan worden er alleen nog 2de klasse kaartjes verkocht en wie 1ste klasse gaat zitten moet door het poortje (deur) en betaalt dan automatisch een toeslag via saldo op de kaart of via flex achteraf. 

Is een leuk idee, alleen, wat doe je dan met mensen die de trein doorlopen op zoek naar een zitplaats? Mogen die dan niet meer door de 1e klasse coupé heenlopen? Of wordt het weer afgeschreven als ze er meteen weer uitlopen? Dat lijkt me technisch wel een uitdaging.

Reputatie 4

Dan worden er alleen nog 2de klasse kaartjes verkocht en wie 1ste klasse gaat zitten moet door het poortje (deur) en betaalt dan automatisch een toeslag via saldo op de kaart of via flex achteraf. 

Is een leuk idee, alleen, wat doe je dan met mensen die de trein doorlopen op zoek naar een zitplaats? Mogen die dan niet meer door de 1e klasse coupé heenlopen? Of wordt het weer afgeschreven als ze er meteen weer uitlopen? Dat lijkt me technisch wel een uitdaging.

In de nieuwe treinen zitten de 1ste klassers toch helemaal voor of achteraan of keek ik scheel? Het ombouwen zodat dat in alle treinen zo is toch mee te nemen bij een opknapbeurt.

Reputatie 6
Badge +2

Volgens mij is dit alleen bij de meeste sprinters, Thalys, Eurostar, IC Berlijn en ICE zo. Er is bijvoorbeeld geen dubbeldekker, ook geen pas gerenoveerde, waarbij de complete 1e klas vooraan of achteraan zit. Lijkt me een erg dure oplossing om alle intercity's aan te passen.

Poortjes in een trein lijken me verder bijzonder onpraktisch, maar dat is mijn mening.

Reputatie 7
Badge

Dan weet ik dat ze fout zitten en verzoek ik hen om de coupe te verlaten. 

Dus zonder daadwerkelijke controle verzoek je ze dan om de eerste klas te verlaten ? Ik zeg bijzonder, heel bijzonder. En als zo iemand @Xander789 dan aangeeft wel een eerste klas vervoerbewijs te hebben ?

Reputatie 1

Dan weet ik dat ze fout zitten en verzoek ik hen om de coupe te verlaten. 

Dus zonder daadwerkelijke controle verzoek je ze dan om de eerste klas te verlaten ? Ik zeg bijzonder, heel bijzonder. En als zo iemand @Xander789 dan aangeeft wel een eerste klas vervoerbewijs te hebben ?

Ik zie niet zo het bijzondere. Je hoort mensen vaak genoeg hardop overleggen hier over, dus waarom zou je daar niet wat van zeggen? Of mogen we elkaar niet meer aanspreken?

Reageer