beantwoord

1e klas reizen als je rolstoelgebonden bent?

• 8 mei 2014
  • 8 reacties
  • 490 Bekeken

Geregeld krijg ik NS-reisacties. Deze richten zich voornamelijk op het 1e klas reizen.
Naar mijn weten is het reizen met een beperking alleen toegankelijk vanaf 2e klas als je rolstoelgebonden bent. Klopt dit?
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 mei 2014, 19:17

Ik had het misschien iets duidelijker moeten verwoorden. Bij mijn weten is het zoals ik al zei niet onmogelijk om 1e klas te reizen als je rolstoelgebonden bent. Of er voldoende plaats is voor je rolstoel kan ik echter vooraf niet inschatten (per treintype). De acties voor 1e klas overgangsbewijzen worden naar vaste klanten verstuurt. Alvorens je gebruik maakt van dit aanbod, wil ik je aanraden om even contact op te nemen met Assistentieverlening voor een specifiek antwoord op je vraag. Zij zijn beter thuis in deze materie en kunnen denk ik beter inschatten of 1e klas reizen met je rolstoel mogelijk is.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik kan de informatie die u noemt zo snel niet vinden. Een rolstoel zal inderdaad niet door de toegangsdeuren kunnen. Dan is eersteklas reizen voor wie echt rolstoelgebonden is, in die treinen niet mogelijk. Ik weet niet welke NS-reisacties u krijgt maar ik vraag me echt af of die zich wel voornamelijk het 1e klas reizen richten. Misschien kunt u uw vraag wat toelichten.
Ik kan de informatie die u noemt zo snel niet vinden. Een rolstoel zal inderdaad niet door de toegangsdeuren kunnen. Ik weet niet welke NS-reisacties u krijgt maar ik vraag me echt af of die zich wel voornamelijk het 1e klas reizen richten. Misschien kunt u uw vraag wat toelichten.

Heeft u de pluspunten van het reizen in de 1e klas al ontdekt? U geniet onderweg van meer rust, privacy en comfort. Het begint al met uw stoel: die is ruimer en verstelbaar. Terwijl u ontspannen onderuitzakt, trekt het landschap aan u voorbij. Alle tijd om heerlijk te lezen onder het genot van een kopje thee of koffie. Of om lekker bij te kletsen met uw reisgenoot. Zo begint en eindigt uw uitje extra goed!

Speciaal voor u als vaste klant hebben we aan aanbieding: twee dagen 1e klas reizen voor slechts € 9 extra.

Hoe werkt het?

U koopt twee 1e klas overgangsbewijzen. Hiermee kunt u met een geldig 2e klas vervoerbewijs twee hele dagen* in de 1e klas met NS reizen.
Met uw unieke kortingscode hieronder koopt u vóór 15 juni 2014 twee couponcodes.
Deze couponcodes kunt u t/m 31 juli 2014 online inwisselen voor twee overgangsbewijzen.
Uw overgangsbewijzen zijn geldig t/m 31 juli 2014.

2 Overgangsbewijzen

Nu slechts € 9
Normaal € 30
Bestel nu

Wij wensen u veel reisplezier!
Reputatie 7
Badge +4
Geachte Jmuntjewerf, ik heb de voordelen van eerste klas al ontdekt en reis ook doorgaans op die wijze. 😃 Maar ik vrees dat iemand die nagenoeg volledig rolstoelgebonden is en fysiek niet door de deur(en) naar de eerste klas kan komen, daardoor dan ook niet in de eerste klas kan reizen.
Gesteld dat dat het probleem is: Het is dan inderdaad een nare situatie dat een rolstoelgebondene die reis niet kan maken, dat ben ik wel met u eens. Het hangt ook af van de handicap: ik zie wel dat sommige rolstoelgebruikers nog wel met wat hulp de eerste klas inkunnen, maar klaarblijkelijk is dat, in de situatie die u noemt, niet het geval als u de term rolstoelgebonden in het vervoer absoluut neemt.

Er zijn overigens nog wel treinen met een speciale rolstoelplaats, dit even afgaande op berichten op dit forum. U kunt van te voren assistentie vragen bij NS, dan zetten ze een soort rolstoellift neer. Maar de toegangsdeuren naar het deel waar de zitplaatsen zich bevinden, zijn doorgaans vrij smal.

Ik zou overigens, als ik u was, de kortingscode in uw bericht even weghalen.
Hallo Jmuntjewerf,

Veel Intercity's hebben speciale plaatsen voor rolstoelen. De coupés waarin deze plaatsen zich bevinden hebben een extra brede schuifdeur. Het aantal rolstoelplaatsen per trein is echter beperkt. Een rolstoel kan maximaal 150 centimeter lang en 85 centimeter breed zijn om de trein in te kunnen. Voor het gebruik van een zitplaats in een compartiment en voor het gebruik van aangepaste toiletten geldt dat de rolstoel niet langer dan 120 centimeter en niet breder dan 70 centimeter mag zijn. Het is dus voornamelijk afhankelijk van de afmetingen van je rolstoel (en het type treinmaterieel). Bij mijn weten is het niet onmogelijk om 1e klas te reizen als je rolstoelgebonden bent, maar voor een definitief antwoord op deze vraag kan je het beste even contact opnemen met Bureau Assistentieverlening, tel: 030-2357822.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Hallo Jmuntjewerf,

Veel Intercity's hebben speciale plaatsen voor rolstoelen. De coupés waarin deze plaatsen zich bevinden hebben een extra brede schuifdeur. Het aantal rolstoelplaatsen per trein is echter beperkt. Een rolstoel kan maximaal 150 centimeter lang en 85 centimeter breed zijn om de trein in te kunnen. Voor het gebruik van een zitplaats in een compartiment en voor het gebruik van aangepaste toiletten geldt dat de rolstoel niet langer dan 120 centimeter en niet breder dan 70 centimeter mag zijn. Het is dus voornamelijk afhankelijk van de afmetingen van je rolstoel (en het type treinmaterieel). Bij mijn weten is het niet onmogelijk om 1e klas te reizen als je rolstoelgebonden bent, maar voor een definitief antwoord op deze vraag kan je het beste even contact opnemen met Bureau Assistentieverlening, tel: 030-2357822.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

De topic ging echter niet over de assistentie,maar over het gebruik van 1e klas acties i.c.m. uw reactie
Ik had het misschien iets duidelijker moeten verwoorden. Bij mijn weten is het zoals ik al zei niet onmogelijk om 1e klas te reizen als je rolstoelgebonden bent. Of er voldoende plaats is voor je rolstoel kan ik echter vooraf niet inschatten (per treintype). De acties voor 1e klas overgangsbewijzen worden naar vaste klanten verstuurt. Alvorens je gebruik maakt van dit aanbod, wil ik je aanraden om even contact op te nemen met Assistentieverlening voor een specifiek antwoord op je vraag. Zij zijn beter thuis in deze materie en kunnen denk ik beter inschatten of 1e klas reizen met je rolstoel mogelijk is.

VIRM en DDZ sowieso niet mogelijk vanwege de trappen.
SGM en SLT is in 1e klas geen enkele vrije plaats voor een rolstoel (alleen op balcon).
Blijft eventueel over ICM en ICR (met vraagtekens).
ICM en ICR hebben geen brede schuifdeuren die je toelaten in de eerste klas. Ik vrees dat er nooit over nagedacht is dat een reiziger in een rolstoel ook eerste klas zou willen reizen.
ICM en ICR hebben nog de mogelijkheid om in een tweede klas coupe te komen, maar bij de dubbeldekkers is dat al onmogelijk (VIRM en DDZ).
Ook voor SLT, SGMM en Mat'64 is de eerste klas ontoegankelijk voor een rolstoel.

En veel balkons hebben de plaats voor een rolstoeler of scootmobiel. Op zich een goeie vraag om eens te kijken of er meer vraag naar zou zijn.

Reageer