beantwoord

1e klas vanwege beperkingen toch staan

Waarom is er geen mogelijkheid om priority stoelen te reserven voor mensen met een beperking
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 november 2017, 08:54

Je kunt hier reizigers zelf op aanspreken, om te vragen of ze hun plek af willen staan. De priority stoelen zijn er wel in een dubbeldekker onderin naast de deur naar de coupe, in een enkeldekstrein vaak naast het invalide balkon
Bekijk origineel

18 reacties

Vandaag alweer op een trapje gezeten. Moest naar een vergadering maar zit met mijn nette kleding op de trap vanaf de eerste klas. Ik mag van mijn werkgever eerste klas reizen omdat ik een gewrichtsafwijking heb en niet lang kan staan. Hoe maak je kenbaar dat je eigenlijk zou moeten zitten ?
Ben zelfs een aantal maal in mijn rug getrapt door passagiers die er toch nog langs wilde. Ik word er langzaamaan moedeloos van.
Reputatie 7
Je kunt hier reizigers zelf op aanspreken, om te vragen of ze hun plek af willen staan. De priority stoelen zijn er wel in een dubbeldekker onderin naast de deur naar de coupe, in een enkeldekstrein vaak naast het invalide balkon
Beste slidestops, dank voor je reactie. Ik hoop dat je begrijpt dat dit een onmogelijke en onwenselijke opgave is. Hoe kan ik bewijzen wat ik mankeer en iedereen negeert de mensen die binnenkomen en geen zitplaats meer hebben.
Reputatie 5
Je kan het niet bewijzen, je kan het hooguit aangeven. In de trein staan op de schermen wel eens van: "sta s.v.p. op voor mensen met een beperking of die niet goed te been zijn, of als iemand er om vraagt. Niet alle beperkingen zijn namelijk zichtbaar".

(waarom ze s.v.p. gebruiken snap ik overigens ook niet. We leven toch niet in Frankrijk?)
Reputatie 6
Badge
Omdat svp gewoon veel netter klinkt dan "als u blieft."
Vervelend maar ik snap dat NS geen duur reserveringssysteem gaat opzetten. Zonder gezag vanuit de NS gaan mensen in de spits waarschijnlijk gewoon op gereserveerde plaatsen zitten. Zou iemand die niet opstaat voor een ander wel plaats maken als de stoel gereserveerd is?

Er zijn verschillende manieren om toch een zitplaats te bemachtigen; misschien kun je vroeger van huis vertrekken, of een plekje in de 2e klas vinden als de 1e klas vol zit. Veel mensen staan graag op voor een ander. Maar je kunt vaak niet zien of de ander dat wel op prijs stelt (het kan ook beledigend zijn). Even vragen of je kunt zitten lijkt me toch het eenvoudigst.
Hallo Anemike en welkom op het NS Forum!

Ik zie dat Slidestops je al van het juiste antwoord heeft voorzien. Hieraan zou ik nog willen toevoegen dat een conducteur je wellicht zou kunnen bijstaan als je dit fijner vindt of nodig acht. Een reserveringssysteem past helaas niet in het huidige systeem dat de NS kent (je mag in elke trein op elk tijdstip op je traject instappen op de dag en de voorwaarden die gelden voor jouw vervoerbewijs).
Reputatie 5
Badge
Gold er niet iets van een speciaal schriftelijk doktersadvies, die je aan een conducteur kon laten zien, die je dan toestemming kan verlenen om in de 1e klasse te mogen zitten? Ik meen ooit zo iets gehoord te hebben.
@Aar

Is mij helaas onbekend, maar als een reiziger mij zoiets laat zien (ook nog niet meegemaakt), zou ik daar zeker aandacht aan besteden.
Zoals Loes al aangeeft; het is niet beleid, maar je zult zeker serieus genomen worden. Dit zal echter ook het geval (moeten) zijn als je niet een schriftelijk doktersadvies hebt.
Dank allen voor de reacties, ben inderdaad op zoek naar een pasje of iets dergelijks
Zo'n pasje bestaat helaas niet.

Advies is om een eerste klas vervoersbewijs te kopen (dit advies heb ik zelf gehad van de NS).
Reputatie 6
Badge
Er bestaat beter advies dan maar simpelweg 1e klas kopen. Welk traject reis je?
Ik reis eerste klas, vanwege mijn beperking. Ik reis verschillende trajecten, maar meestal Breda-Utrecht.
En op welke dagen en tijden reis je vaak, Anemike? Misschien is het mogelijk om een trein later of eerder te nemen indien deze minder druk is.
Reputatie 5
Gold er niet iets van een speciaal schriftelijk doktersadvies, die je aan een conducteur kon laten zien, die je dan toestemming kan verlenen om in de 1e klasse te mogen zitten? Ik meen ooit zo iets gehoord te hebben.

In België. Niet in Nederland.
Ik moet bij vergaderingen aanwezig zijn, een ander tijdstip is dus niet mogelijk. Ik ben idd oo zoek naar zoiets als wat aar schreef, ik wil geen discussies voeren in een overvolle 1e klas coupe

Reageer