1e klas vervangen met 2e klas

• 6 december 2016
  • 25 reacties
  • 634 Bekeken

En alweer komt de trein te laat.
En alweer is het korte een treinstel met maar 6 delen.
Waarom vervangt de NS niet al die lege 1e-klas zitplaatsen met 2e-klas, want daar zit iedereen nu toch?

25 reacties

Reputatie 3
Excuus, ik heb het verkeerd geformuleerd. Nu is de verhouding 1e klas : 2e klas groter in VIRM-6. Men heeft ervoor gekozen om die verhouding aan te houden. VIRM-4 krijgt dus meer eerste klas (eenvierde in plaats van eenvijfde), en dientenvolge is er 10% minder capaciteit aan gewone zitplaatsen (dus excl. klapstoelen/staanplaatsen) tweede klas.
Reputatie 1
Inderdaad, bij overig materieel wordt de eerste klas juist groter. NS heeft namelijk besloten om bij de revisie van het VIRM ervoor te kiezen om de verhouding van een VIRM-4 te kiezen en niet van een VIRM-6, dit terwijl die van een viertje juist veel te hoog is. Bij een DDZ zijn er ook relatief veel eerste klascoupés dacht ik.
In veel VIRM-6 stellen zijn twee eerste klasse coupés verdwenen. In veel VIRM-4 stellen is ook een eerste klasse verdwenen.
Reputatie 6
Badge
De helft van alle reizigers studenten? Dat is net als zeggen dat de kans dat je geraakt wordt door de bliksem, 1 op 2 is: wel of niet geraakt worden. Waar haal jij dat percentage vandaan?
Reputatie 7
Badge +4
Wat je eerste alinea betreft: Zijn dat schattingen van jouw kant of heb je daar cijfermateriaal van?
Reputatie 4

Ik leg jou niks in de mond volgens mij? Ik reageer hier in eerste instantie op Ik Spoor, waarin ik enkel stel dat ik het onterecht vind om een vergelijking te maken waarin je de 2e klas als voornamelijk 'te weinig' betalende studenten neerzet, en de 1e klas als bijna alleen maar Altijd Vrij-betalende reizigers.

Ik heb het alleen over de spitsuren omdat daar de discussie over een gebrek aan zitplaatsen speelt. En in de spits reist ruim de helft van alle reizigers op een OV-studentenkaart en het grootste deel van eerste klas reizigers met een DalVrij of AltijdVrij. Buiten de spits ligt dat inderdaad anders.

Wat mij wel opvalt is het dat het voor veel studenten kennelijk een taboe is om het probleem van de prijs die de overheid voor de Studenten-OV betaalt ter discussie te stellen. Ik blijf er bij dat NS op den duur niet door kan gaan om voor €70 per maand onbeperkt reizen te bieden omdat het gebrek aan inkomsten het bedrijf steeds verder uit zullen hollen zodat er te weinig kan worden geïnvesteerd.
Selectief quoten is een ramp op dit forum, zoals ook te zien is aan jouw poging zojuist 🙂 Ik Spoor maakte gisteren een vergelijking, daar reageerde ik op.
Reputatie 7
Badge +4
Je leek te reageren op mijn laatste alinea. Als je dan inderdaad met reageren op Ik Spoor verder gaat, is je standpunt te verdedigen, al had het wat duidelijker aangegeven kunnen zijn. Zoals ik aangaf was Ik Spoor ook niet zo expliciet.
Maar goed, dan is dat weer uit de wereld.
Je beweert iets en je legt het vervolgens mij in de mond. Ik stel dat nergens. Je bewering is in twee opzichten niet correct

Ik leg jou niks in de mond volgens mij? Ik reageer hier in eerste instantie op Ik Spoor, waarin ik enkel stel dat ik het onterecht vind om een vergelijking te maken waarin je de 2e klas als voornamelijk 'te weinig' betalende studenten neerzet, en de 1e klas als bijna alleen maar Altijd Vrij-betalende reizigers.

Ik heb er als student geen moeite mee gehad om netjes te betalen voor treinvervoer, ik had ook de keuze kunnen maken om te verhuizen. Momenteel betaal ik netjes voor 1e klas vervoer, en ook dat is een bewuste keuze. Ik haalde het aan om aan te geven dat niet iedere student gebruik maakt van een studenten-ov-kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Geen van ons allen weet dat, en als we het al weten is het bedrijfsgeheim. Wat ik wel krom vind is om te stellen dat de 2e klas voor het merendeel studenten zijn, en in de 1e klas alleen maar Altijd Vrij reizigers. Dan vergelijk je meteen minimaal versus maximaal tarief en daar klopt net zo goed niks van.

Je beweert iets en je legt het vervolgens mij in de mond. Ik stel dat nergens. Je bewering is in twee opzichten niet correct

Ik ontken niet dat de 1e klas reiziger meer opbrengt dan de 2e klas, want die rekensom is kinderlijk eenvoudig. 8x zoveel is echter wel uit de lucht gegrepen en ook zwaar overdreven. Kijk alleen al naar een aantal grote werkgevers in de spoorbranche en je ziet dat ook daar lang niet altijd vol tarief wordt betaald.

Ik Spoor zei dat in een andere context, dat kun je zo niet hanteren. Reizigers met een eersteklasabonnement krijgen in voorkomende gevallen zeker geld terug van de werkgever maar dat geldt net zo sterk voor reizigers in de tweede klas. De meeste spitsreizigers in de tweede klas hebben ook een werkgever die meebetaalt.

Dan hebben we nog bulk kortingen op de BC, traject abonnementen, dal vrij die prima in de spits werkt, et cetera.

Dalvrij is wel in de spits in te zetten, maar met forse beperkingen. In de spits is het ronduit onhandig, omdat de meesten niet in de spits in kunnen checken. Het is er ook niet voor bedoeld. Als je naar de grote getallen kijkt dan duurt een treinreis doorgaans een half uur en omdat de spits formeel om vier uur begint maar in de praktijk meestal niet, is er niks aan de hand. De jongens in de kaasstolp hebben dit goed bedacht. [/i}
Overigens betaalde ik als student de volle mep voor een maandnetkaart omdat ik geen recht had op een OV-kaart en de afstand te lang was voor een trajectkaart.

[i] Als je als student wel aan de normen voldoet, heb je wel degelijk recht op een een studenten-ov. Het is inderdaad veel en sneu geld als dat even niet kan. En de eersteklasreiziger in de spits betaalt nog veel meer, moet je nagaan.

Het is wijs te denken in termen van grote getallen. Een vijfde van de inkomsten is te veel om te negeren. Geen ondernemer kan zich dat permitteren. De eerste klas wordt niet afgeschaft, al zou ik graag de Franse benaming zien: Comfort 1 en Comfort 2.
Ook al is het comfort wel eens ver te zoeken, de term klasse vind ik niet meer passend. Het is niet van deze tijd en het dekt de lading ook niet.
Geen van ons allen weet dat, en als we het al weten is het bedrijfsgeheim. Wat ik wel krom vind is om te stellen dat de 2e klas voor het merendeel studenten zijn, en in de 1e klas alleen maar Altijd Vrij reizigers. Dan vergelijk je meteen minimaal versus maximaal tarief en daar klopt net zo goed niks van.

Ik ontken niet dat de 1e klas reiziger meer opbrengt dan de 2e klas, want die rekensom is kinderlijk eenvoudig. 8x zoveel is echter wel uit de lucht gegrepen en ook zwaar overdreven. Kijk alleen al naar een aantal grote werkgevers in de spoorbranche en je ziet dat ook daar lang niet altijd vol tarief wordt betaald.

Dan hebben we nog bulk kortingen op de BC, traject abonnementen, dal vrij die prima in de spits werkt, et cetera.

Overigens betaalde ik als student de volle mep voor een maandnetkaart omdat ik geen recht had op een OV-kaart en de afstand te lang was voor een trajectkaart.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn natuurlijk ook genoeg 1e klas reizigers die niet de volle pond betalen, bijvoorbeeld doordat de werkgever grote aantallen abonnementen afneemt.

Henk_NL mompelt nog iets over 9 en 15 euro per maand.

Overigens sta ik niet achter het afschaffen van de 1e klas, ik maak er zelf ook gebruik van.

Ik denk toch dat je een suggestie mompelt over een optie wel voorkomt maar zeker niet zo algemeen is dat het de argumenten van Ik Spoor ontkracht of relativeert. Het is wel degelijk zo dat de eersteklasreizigers dermate veel opbrengen, dat NS deze mogelijkheid nooit af zal schaffen. Dat zou ook duur uitvallen voor de overige reizigers als ze dat verschil goed zouden moeten maken.

NS is niet zo scheutig met cijfers, maar de laatste keer ging het om twaalf procent van de reizigers, die twintig procent van de inkomsten opdrachten. Tel uit het verlies als de tweedeklasreizigers dat extra op moeten brengen. De trein is al niet goedkoop in de beleving van veel mensen en ook niet in werkelijkheid;-)
Reputatie 6
Om op kortere (sprinter)trajecten in de Randstad de eerste klasse af te schaffen, daar valt best wat voor te zeggen. De sprinter laat zich op sommige trajecten vergelijken met een metro en de metro kent ook geen klasseindeling.

Zelf zou ik waarschijnlijk vaker van de eerste klasse gebruik maken, als het makkelijker wordt (een deel) van de reis, eerste klas te reizen, door vlak vóór vertrek op het perron de verhoging voor de eerste klasse te voldoen (zoals nu de toeslag voor de Intercity Direct afgerekend wordt), in plaats van of niet of een hele dag eerste klasse te moeten reizen.
Reputatie 3
Inderdaad, bij overig materieel wordt de eerste klas juist groter. NS heeft namelijk besloten om bij de revisie van het VIRM ervoor te kiezen om de verhouding van een VIRM-4 te kiezen en niet van een VIRM-6, dit terwijl die van een viertje juist veel te hoog is. Bij een DDZ zijn er ook relatief veel eerste klascoupés dacht ik.
@FlyingHollander

Bij mij is ook alleen bekend dat dit bij de SLT6 is gebeurd. Ander materieel weet ik het niet van.
Ligt er maar net aan waar je kijkt hoor 🙂
Reputatie 4
Er zijn natuurlijk ook genoeg 1e klas reizigers die niet de volle pond betalen, bijvoorbeeld doordat de werkgever grote aantallen abonnementen afneemt.
Die kortingen zijn niet zo groot. Daarnaast zijn er ook eerste klas reizigers die nog meer betalen omdat ze geen jaarabonnement hebben.

Henk_NL mompelt nog iets over 9 en 15 euro per maand.

Overigens sta ik niet achter het afschaffen van de 1e klas, ik maak er zelf ook gebruik van.
Reputatie 4
@IlseG
Er is een groot verschil tussen wat reizigers betalen. In dit spits zitten er in de tweede klas voornamelijk studenten en voor een student met een SOV-kaart betaalt het Min van Onderwijs per maand €70 aan NS. Een eerste klas reiziger met een AltijdVrij jaarabonnement betaalt echter €577 per maand. Dat is meer dan 8x (!) zoveel en in feite maakt de eerste klas reiziger het mogelijk om de kosten voor de tweede klas laag te houden.
Reputatie 2
We schaffen 1ste klas inderdaad niet af. Wel hebben we in veel van onze treinen al 1ste klas vervangen door 2de klas, met name in sprinters.
Hier zou ik graag meer over weten! Ik ben alleen bekend met SLT 6, waarbij de 1e klas in het midden is vervangen. Bij welk materieel is dit dan nog meer gebeurd?
We schaffen 1ste klas inderdaad niet af. Wel hebben we in veel van onze treinen al 1ste klas vervangen door 2de klas, met name in sprinters. Wanneer een trein te vol is kun je melding maken in de druktemelder (via de app), maar een trein eerder of later kan soms ook al een wereld van verschil betekenen.
10 reizigers staand in de 2e klas en 1 reiziger zittend in de 1e klas levert meer op dan 10 reizigers zittend in een grotere 2e klas. Zo'n soort berekening zal er wel gemaakt worden. Ergens is natuurlijk wel een omslagpunt, maar blijkbaar is dat nog niet bereikt.
Reputatie 6
Badge
IlseG ik reis wel degelijk met de trein, en wel binnen de randstad. Ik weet dus heel goed wat drukke treinen zijn, en krijg er dagelijks mee te maken. NS Gaat de 1e klas niet afschaffen, simpel af.
Reputatie 5
Ik denk dat het wel voor een groot deel meeweegt ja. Of het echt prio #1 is durf ik niet te zeggen, maar voor comfort moet je betalen ja. Je betaalt immers voor een vervoerbewijs.
Zoals velen vaak aangeven: gebruik de druktemelder functie van de NS app. Geloof het of niet, ze doen er (soms) werkelijk wat mee.
Beste landsthrn,
Jij reist dus niet met de trein, begrijp ik uit jouw reactie m.b.t. "spreiding".
Bij een vertraagde te-korte-trein op een drukke tijdstip levert spreiding geen resultaat op.
Als ik kijk naar hoe leeg de 1e-klas is dan kan ik mij niet voorstellen dat de NS enige winst daarop maakt.
En, trouwens, is winst voor de NS belangrijker dan reizigers-comfort?
Reputatie 6
Badge
NS Gaat de 1e klas nooit afschaffen. Simpelweg omdat dit een te grote inkomstenbron is om gemist te worden. Zou de 1e klas afgeschaft worden, dan zouden de 2e klas tarieven zwaar omhoog gaan. En dat willen de 2e klassers ook weer niet. De volgende keer kun je beter achterin of voorin de trein kijken of er een plekje voor jou is. Spreiding is namelijk vaak erg slecht, dus het kan zomaar zo zijn.

Reageer