Skip to main content

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. Gehele reis met een (duur betaald) 1e klas vervoerbewijs in de 2e klas moeten staan en niet kunnen werken. Nergens een conducteur te bekennen. Kan het prijsverschil worden gerestitueerd? Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.


Gisteren ook weer eens een lange treinreis gemaakt in de 1e klas en ik kan RVH wel volledig begrijpen. Treinreizen begint steeds minder leuk te worden want er is nog steeds complete anarchie in de trein door het ontbreken van gerichte controle. Stiltecoupés zijn opgeheven omdat allerlei personen menen hun telefoon te moeten opladen en dat dan ook vaak doen met muziek op en niveau doofmakend.

Kwam gisteren op twitter deze tweet nog tegen van meneer Janssen (ja die van de vakbond ) en ik vind dit van een bijzondere treurigheid omdat de man dondersgoed weet dat er momenteel van alles mis is met het product NS.

 


Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?


Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Het constant schichtig om zich heen kijken. Het vanuit de 2e klas aankomen met een snoertje voor de telefoon en vervolgens toch gaan zitten. Het gewoon zeggen: De 2e klas is vol dus ik ga hier maar zitten enz.enz. Enige oplossing is meer controle maar vooral het FNV is hier fel tegenstander van. 

 

Lees ook even dit topic en vooral de discussie tussen Jeroen en Sander.

 


Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.  


Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.

Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.


Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.


Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.

Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.

Tijdens corona werd al helemaal niet gecontroleerd dus het is niet moeilijk om te zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Probleem is echt ontstaan door de invoering van de poortjes in 2014?? Ik zie op twitter nog steeds heel veel klachten over het misbruik van de 1e klasse en heb daar gisteren zelf ook veel last van gehad.


Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Het constant schichtig om zich heen kijken. Het vanuit de 2e klas aankomen met een snoertje voor de telefoon en vervolgens toch gaan zitten. Het gewoon zeggen: De 2e klas is vol dus ik ga hier maar zitten enz.enz. Enige oplossing is meer controle maar vooral het FNV is hier fel tegenstander van. 

 

Lees ook even dit topic en vooral de discussie tussen Jeroen en Sander.

 

En dit is dus waarom ik als HC vrijwel altijd in mijn servicerondes de eerste klas controleer. Alles wat er niet hoort krijgt van mij 2 opties:

- UvB 1e klas voor de gehele rit die ze gaan maken

- UvB 1e klas van beginstation tot volgende station en daarna in 2e klas plaatsnemen (scheelt vaak wel iets). 

 

Andere opties heb ik niet en met NS Flex kaarten mogen we geen UVB'S schrijven, dus vraag ik de reiziger altijd of er een klassewissel heeft plaatsgevonden en of ze dat dan aan mij kunnen laten zien. 99/100 keer gaat het dan alsnog goed, die ene keer krijgt reiziger de keuze om te verhuizen of een correctietarief te krijgen. Die mensen verhuizen dan vaak alsnog. 

 

Zo werd ik laatst gek aangekeken dat ik tussen Amsterdam en Rotterdam met de 2200 serie de eerste klas 3x gecontroleerd had. 2e klas niet helemaal, maar mijn benen waren na een uur ook wel moe van 3 rondjes lopen door 6 bakken VIRM😉


Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.  

Wat wel zo is, is dat onze V&S teams vaker meegaan op trajecten waar veel agressie is en UVB's worden opgemaakt. Dat is voor mij als HC al te merken en hoop voor reizigers straks ook.


@Sander: er is de laatste tijd iets meer controle, maar het valt nog best tegen. Dat jij, Loes en anderen de moeite nemen om wel de eerste klas te controleren en te handhaven siert jullie! Maar er is nog echt een wereld te winnen. 


Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.

De 1e klas is door de tijd ingehaald door gebrek aan controle. Rustiger willen reizen, niet omringd door achtergelaten vuilnis, grotere zitplaatskans was voor mij ooit een reden om 1e klas te reizen. Maar door teveel slechte ervaringen op overigens steeds hetzelfde traject waar al ruim van voor de pandemie nooit werd gecontroleerd en ik bij overlast maar zelf een conducteur moest zoeken, reis ik niet meer 1e klas.


Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond


Ik kan mij nog herinneren dat toen ik nog in een zeer ver verleden 1e klas reisde dat ik eigenlijk altijd wel kon zitten. En zo niet dan duwde ik er gewoon iemand vanaf en dan kon ik alsnog zitten 😉😇 (grapje😌


Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Als dit om studenten gaat (met een ‘gratis’ week-SRP) dan zouden die in een trein van 8:24 maar liefst 25 euro betaald moeten hebben voor een 1e klas upgrade. Dus ja, bij een student die 1e klas reist in de spits kan je ervan uitgaan dat die daar niet hoort.


En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?


@Sander: er is de laatste tijd iets meer controle, maar het valt nog best tegen. Dat jij, Loes en anderen de moeite nemen om wel de eerste klas te controleren en te handhaven siert jullie! Maar er is nog echt een wereld te winnen. 

Srry voor mijn late reactie, ik had de vermelding niet in de mail gekregen! Ik ben blij dat je het waardeert. Ben het helemaal met je eens dat het beter moet, maar ik kan daar zelf helaas niets aan veranderen. Ik kan alleen mijn eigen werkwijze herzien. Ik ben bezig met een onderzoek naar trajecten waar problemen ervaren worden. Binnenkort kom ik daar hopelijk met meer informatie over. 


En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?

Uit een eerdere reactie (nerveus om zich heen kijken) blijkt dat meestal al. Maar ja, als iemand anders dan een HC daar op controleert weet je het maar ongeveer 99% zeker.

Vraag het desnoods ‘joh, gefeliciteerd met het 1e klas vervoerbewijs via je (nieuwe) werkgever’ 😅

En vervolgens opties dus!

  • Betalen voor 1e klas (UvB of Flex Correctie) en je mag blijven zitten
  • Coulance (ga maar een Klassewissel regelen op het volgende station
  • Je zit fout! Ga maar naar de 2e en we laten het het bij deze preek.

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond

En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.


Vorige week nog weer een sterk staaltje meegemaakt. Twee jongedames die een volle 2e klas in een VIRM troffen en met een nonchalant “Boeie….. we gaan gewoon wel 1e klas zitten, komt toch niemand” het klapdeurtje doorgingen en lekker plaatsnamen. Studenten of jongeren die net aan hun eerste baan waren begonnen? Geen idee, maar het was al wel duidelijk dat ze maling hadden. Toch lekker een 1e klasritje Breda - Den Bosch gehad - want geen controle langsgeweest. 

Op Goede Vrijdag barstte de intercity Brussel uit zijn voegen, de hele trein kwam al bomvol aan in Breda en daar stond het perron ook vol. Gevolg: mensen moesten staan in de 1e klas. Ik zag het, moest gelukkig een andere trein hebben, maar gigantisch wat een drukte. Zou iedereen 1e klas betaald hebben, denk het niet. Misschien was de 1e klas vrijgegeven? Geen idee.

Zelf al meerdere keren in de intercity Brussel omroepen gehoord in Nederlands, Frans en Engels dat de 2e klas blauwe stoelen heeft en de 1e klas rode. En dat er een boete volgt wanneer je fout zit. Kennelijk gebeurt het fout zitten aan de lopende band. 

Niet alleen jongeren zitten fout, er wordt vaak wel naar hen verwezen maar ook volwassenen kunnen er wat van. “Wat een onzin die 1e klas, kom we gaan gewoon hier zitten, geen zin om verder te lopen”. Zo gaat dat dus. Ja, je ziet het niet aan uiterlijk, maar hoort het aan uitspraken en gedrag. 

Nu reis ik al zo goed als mijn hele leven met de trein, maar dat gedoe met de 1e klas is echt voornamelijk iets van de afgelopen 10 - 15 jaar volgens mij. Dat er een loopje mee wordt genomen. Voor die tijd was dat echt minder. De meerprijs is het eigenlijk niet meer waard, daarom ben ik er ook mee gestopt. 1e klas in Nederland stelt niets meer voor. Een heel verschil met de Zweedse, Zwitserse en Oostenrijkse intercity’s, om maar voorbeelden te noemen uit eigen ervaring. 

 


Het is van alle tijden. Maar het is veel erger geworden sinds er poortjes staan op de station en de leiding van NS denkt dat daarmee het niet betalen voor de reis is opgelost. Controleren op de geldigheid van vervoerbewijzen wordt niet meer als prioriteit gezien.

NS heeft de verloedering vooral zelf veroorzaakt. 


Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?


Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.


Het is van alle tijden. Maar het is veel erger geworden sinds er poortjes staan op de station en de leiding van NS denkt dat daarmee het niet betalen voor de reis is opgelost.  

Dat conducteurs weigeren te werken is een veel ouder probleem dat al sinds de eeuwwisseling is begonnen.


Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond

En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.

Ik vind het dan ook erger dat NS en de Conducteur het ook niet weet!

NS heeft er wel mee bereikt dat ik geen behoefte meer heb aan een eerst klas upgrade van mijn weekendvrij abo en reis ik voortaan wel 2de klas.


Reageer