beantwoord

1e klas vol


Hoi, nu en dan zet ik het abonnement op het station voor een dag.op eerste klas omdat ik vanwege werk soms lang reis

Het is nu twee keer voorgekomen dat de eerste klas coupe vol zit terwijl ik haast wel zeker weet dat sommige geen eerste klas hebben en er vanwege de drukte zitten. Is er een manier om dat wederzijds aan te tonen?

Het kan best zijn dat er elders in de wel een wagon eerste klas plaatsen vrij zijn maar als alles stamp en stampvol zit zie dan maar eens op tijd uit en in te stappen

Gr Chris

icon

Beste antwoord door Rene74 24 May 2022, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 4

Zo NS, wat zie ik nu in Zwolle? 10 bakken van Zwolle naar Rotterdam CS. En dat in de herfstvakantie. 

Hadden jullie niet eerder met dit idee kunnen komen vanaf begin september toen Hanzelijn eruit lag?

Reputatie 4

Ik reis vandaag eerste klas van Apeldoorn naar Amsterdam zuid, maar die zit helemaal vol vanwege een te korte trein, waardoor ik moet staan. Kan ik geld terug krijgen? 

Nee, je hebt een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs. 

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Al pleit voor u dat u tenminste nog wel wat betaalt, zij het tegen het stunttarief van alleen de opslag. De balk en de splinter en zo. Dat vind ik inderdaad unfair.

Het staat u met uw discountabonnement natuurlijk vrij om een opslag van 67 procent een stunttarief te noemen, maar erg serieus bent u dan niet meer te nemen.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom ook als vaste reiziger zou je natuurlijk kunnen kiezen voor standaard tweede klasse en alleen eerste klasse betalen wanneer dar uitkomt omdat er daar bijvoorbeeld plek is.

 

Nooit van zijn leven. ;-) Ik reisde eerste klas, ik reis eerste klas en zal altijd eerste klas blijven rijden. Ik heb nog meegemaakt hoe het kan zijn. Als ik incheck in de spits betaal ik het volle tarief eerste klas. Dat is de als gepensioneerde nu de deal met Dalvrij.

Reputatie 7
Badge

@Thom ook als vaste reiziger zou je natuurlijk kunnen kiezen voor standaard tweede klasse en alleen eerste klasse betalen wanneer dar uitkomt omdat er daar bijvoorbeeld plek is.

Reputatie 7
Badge +4

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

De forenzen betalen juist het volle bedrag in de spits. Dat betalen ze altijd en u doet dat incidenteel als het u uitkomt. Dat is unfair tegen de dikke altijd-betalers als u dan hun plaats inneemt. Forenzen in de spits hebben geen stunttarief. Gouda-Den Haag, een reis van 19 minuten, kost € 278,30 en dan moeten ze maar gaan staan omdat u normaal niet wilt betalen voor de eerste klas, en incidenteel gaat zitten als er geen plek is? Ik heb overigens decennialang voor een eersteklas abonnement het maximale abonnementstarief op lange afstand betaald, en dat was bepaald geen stunttarief.

Al pleit voor u dat u tenminste nog wel wat betaalt, zij het tegen het stunttarief van alleen de opslag. De balk en de splinter en zo. Dat vind ik inderdaad unfair.

 

Al vormt dit walgelijke laissez-faire beleid van NS samen met de mislukkende privatisering, die de diensten niet meer aan de klant kan op elementaire wijze kan aanbieden, samen met de volstrekte verloedering van een te groot deel van het publiek het echte probleem. Ik heb meer dan dertig jaar met de correcte dienstverlening in de eerste klas kunnen reizen. Erg duur, maar buitengewoon aangenaam. Het kan echt.

Badge +3

Ik reageerde op een forumlid (dat vermoedelijk zelf voor het stunttarief reist) dat zich benadeeld voelt wanneer ik met mijn veel hogere reiskosten ter plekke voor een upgrade kies.

Tja, dan bij deze een like @beste reiziger 😴

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Dat wordt dus bij controle bepaald. Ter plekke kiezen voor 1e klas is totaal mogelijk (bij NS Flex), maar zonder dat zou je een UvB kunnen verwachten… en daar heeft men blijkbaar geen tijd/zin voor (met NS Flex al helemaal niet, die correctie krijg je vanzelf!)

Ik reageerde op een forumlid (dat vermoedelijk zelf voor het stunttarief reist) dat zich benadeeld voelt wanneer ik met mijn veel hogere reiskosten ter plekke voor een upgrade kies.

Badge +3

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Dat wordt dus bij controle bepaald. Ter plekke kiezen voor 1e klas is mogelijk (bij NS Flex binnen 15 minuten na incheck of overstap), maar zonder dat zou je een UvB kunnen verwachten…

En daar heeft men blijkbaar geen tijd/zin in (met NS Flex al helemaal niet, de correctie krijg je vanzelf!)

Een student in de 1e klas? Och ja ik kwam alleen maar telefoon opladen en ga wel 2e klas zitten of staan.😅

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Reputatie 7
Badge +4

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats en dan hun plaats aan iemand moeten afstaan die even snel incidenteel opwaardeert. Helemaal fout. Gelukkig is het niet echt al te goedkoop, vandaar dat men maar risicoloos gratis gaat zitten. 

 

Van te voren inchecken in de juiste klasse voor iedereen, en dat niet meer kunnen in de trein. Het was eigenlijk de enige maatregel in Flex die ik onjuist vond.

De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets.

Misschien niet in de vorm van e-tickets, maar de eerste klas kent natuurlijk wel degelijk stunttarieven, zoals Dal Vrij waar je voor een habbekrats je abonnement kunt opwaarderen naar eerste klas. Mogelijk gemaakt door de forenzen die de hoofdprijs betalen voor de sardientjes expres.

Badge +3

Daar heb je als conducteur zonder rugdekking op een gegeven moment ook genoeg van.

Is het niet meer een gevolg van het ‘wegsturen i.p.v. (geen zin/tijd om te) beboeten’ beleid?

Dat al heel lang (ook pre-corona) gebeurde, en zich natuurlijk als een lopend vuurtje verspreid heeft op o.a. social media?

“Gewoon 1e klas plaatsnemen (al is het maar voor telefoon opladen), dan sturen ze je weg)”.

Bij NS Flex mag je wel gewoon blijven zitten, met 20 euro correctie op je factuur. Geen discussie/agressie nodig want het systeem zoekt wel uit of je op dat moment 1e klas mocht reizen.

Neemt niet weg dat het zuur is voor 1e klas abonnementhouders die mogen staan als het ‘druk is’.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem zit hem ook meer in het publiek dat door (zwak-) sociale media wordt gestuurd dan in de conducteurs. Die zitten in een onmogeljke positie en klem tussen het NS-beleid en de niet betalende ‘klant’ met een volstrekt verdwenen ethiek in de omgang met anderen. Het eigenbelang is het enige dat telt en als dat bedreigd wordt, mag je kennelijk agressief worden.

De conducteur moet klaarblijkelijk verantwoording afleggen aan de diefstalrijder. Het is de omgekeerde wereld van mensen met een eigen werkelijkheid.

Daar heb je als conducteur zonder rugdekking op een gegeven moment ook genoeg van.

 

Die ‘herinvoering van de eerste klas’ is natuurlijk bedoeld met enige ironie, nouja, enig sarcasme.

Reputatie 7

@Thom

Ik ben bang dat de 1e klas niet heringevoerd gaat worden. Zeker niet als conducteurs misschien wel gaan verdwijnen in de toekomst, zoals wel wordt geopperd. Voorlopig blijft het dus ergernis voor 1e klasreizigers want handhaven en controleren is geen hoofdtaak meer volgens het NS-beleid. 

De mentaliteit van veel mensen (en opvoeding van kinderen/jongeren) is flink afgezakt de laatste jaren. In het ov is daar een uitstekende afspiegeling van te zien. 

Reputatie 7
Badge +4

@Rene74 Ik ben juist degene die dit verval van de eerste klas jaren geleden al aan de orde stelde op dit forum. Ik snap u als eersteklasreiziger sinds mijn 24e en op zeer lange afstanden helemaal, en weet donders goed waarover ik praat. Ik heb waarschijnlijk meer betaald dan u allemaal samen, al reis ik nu tegen seniorentarief.

 

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, en niet als schoolreisjescoupé van een wijk met bedenkelijk gedrag.

Reputatie 7

Het is niet verstandig de eersteklas inkomsten op te heffen. Bij de laatste bekende cijfers was dat twintig procent met 13 procent van de reizigers.  De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets. Men reist ook vaker lange afstanden. Met name de reiziger in de tweede klas is dan de dupe want die inkomsten moeten toch ergens vandaan komen. NS is volstrekt helder: de eerste klas wordt niet opgeheven. NS zal wel gek zijn ook. De kaartjes in de tweede klas worden dan wel erg duur.

@Thom Hoe zou jij het vinden om extra te betalen terwijl er iedere dagelijkse rit die je maakt volop 2e klasbetalers, studenten op weg van/naar school etcetera zitten - met nauwelijks tot geen controle. De NS is dan toch gek om dit niet te controleren en indien nodig te beboeten oftewel corrigeren met correctietarief, want juist door niet optreden hierin lopen 1e klasreizigers weg. Ofwel naar de 2e klas ofwel naar de auto.

NS is volstrekt helder: de 1e klas wordt niet opgeheven. Prima, maar dan moet NS er wel op handhaven. Iets waar je als reiziger op mag rekenen naar mijn mening. 1e klas laten bestaan en er verder niet naar omkijken en toestaan dat Jan en alleman plaatsneemt, is onbestaanbaar.

Ik kan mijn geld wel beter besteden.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet verstandig de eersteklas inkomsten op te heffen. Bij de laatste bekende cijfers was dat twintig procent met 13 procent van de reizigers.  De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets. Men reist ook vaker lange afstanden. Met name de reiziger in de tweede klas is dan de dupe want die inkomsten moeten toch ergens vandaan komen. NS is volstrekt helder: de eerste klas wordt niet opgeheven. NS zal wel gek zijn ook. De kaartjes in de tweede klas worden dan wel erg duur.

Ns moet 2e klas veranderen in staan plaatsen. gewoon als veevoer vervoerd te worden.

NS moet gewoon weer treinen laten rijden waarin iedereen kan zitten, extreme spits nagelaten. Reizigers zijn geen vee.

Reputatie 4

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Dan zou NS zolang de problemen van tegenwoordig aanhouden de 1e klas moeten opheffen. Want zoals het nu gaat is het waardeloos en een lachertje. De meerwaarde van 1e klas is op dit moment nagenoeg weg. Ik ben als 1e klasabonnementhouder daarom al overgestapt naar 2e klas, want ik ben gekke Henkie niet.

Ns moet 2e klas veranderen in staan plaatsen. gewoon als veevoer vervoerd te worden.

 

Reputatie 7

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Dan zou NS zolang de problemen van tegenwoordig aanhouden de 1e klas moeten opheffen. Want zoals het nu gaat is het waardeloos en een lachertje. De meerwaarde van 1e klas is op dit moment nagenoeg weg. Ik ben als (voormalig) 1e klasabonnementhouder daarom al overgestapt naar 2e klas, want ik ben gekke Henkie niet. Zodra alles verbetert, keer ik terug naar de 1e klas: dat was altijd fijn reizen, tenminste tot voor een jaar of twee.

Reputatie 4

Er was vandaag een Marathon in Amsterdam. je wilt niet weten hoeveel mensen naar Amsterdam Zuid hadden gereisd. Op de heen-weg ging een jonge dame en een jonge man in de eerste klas zitten (6 zitplaatsen in de ICM zitten. Ik zat in de andere 6 zitplaatsen. De conductrice kwam vanmorgen mijn kaartje controleren en ik zag aan haar gezicht dat ze niet in de goede bui is en gezien mijn sportieve outfit zou het zeer waarschijnlijk zijn geweest dat zij in haar gedachten dacht: “O heb je weer zo iemand die geen 1e klas kaartje heeft, die ga ik even een bekeuring uitdelen”. Mooi niet, ik trok mijn kaart en ze zag dat ik netjes een 1e klas abonnement had. Ze zei verder niks terug. Toen ging ze de 2 mensen controleren en ze ging de 2 mensen bekeuren. Ik dacht bij mijzelf mooi zo: eindelijk een conducteur die sinds de corona een bekeuring uitdeelt. Bij de terugweg van Amsterdam Zuid naar Amersfoort (komt NS met een 1 x 4 bak ICM aankakken) werd er opgeroepen dat mensen die stonden in de trein 1e klas mogen plaats nemen. Wie benadeel je? Ik waren best veel 1e klas reizigers in de trein die wel betaald hadden. Meneer de conducteur, Wanneer een reiziger betaalt voor een 2e klas moet jij ook 2e klas vervoerd worden en niet 1e klas vervoerd worden. Wanneer er geen zitplaatsen zijn moeten ze staan ongeacht dat et zitplaatsen zijn in de 1e klas. De 1e klas reiziger betaald 70% meer dan een 2e klas reiziger. Je koopt een vervoersbewijs geen plaatsbewijs!!!!

 

Reputatie 7
Badge +4

Als je met minder treinen gaat rijden en nog korter ook, dan neemt daarmee het aantal passagiers niet af. Als de trein tjokvol zit zullen een aantal mensen eerder geneigd zijn illegaal eerste klas te gaan zitten. Het is een mechanisme wat je vaker ziet. Deze groep betaalt niet mee en de eersteklasreiziger wel. 

Iedereen zou moeten kunnen zitten, zeker voor de prijs die NS vraagt. Dat is verder weg dan ooit. De tijd dat een eersteklaskaartje meestal nog een wat grotere kans op een zitplaats gaf, lijkt ook al voorbij te zijn. De conducteurs proberen het vaak ook al maar niet meer, je wordt continu natuurlijk ook geconfronteerd met een bak agressie en onvrede.

Voor onvrede over het sociaal beleid van de Aldi moet je niet bij de cassière zijn en voor het NS-beleid niet bij de conducteur inmiddels, maar ja de reiziger moet het ergens kwijt.

Dit beleid faalt. Ik weet dat Opa uit eigen werk vertelt, maar dit kwam tien en zeker langer geleden echt niet voor. Het loopt uit de hand.

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Reputatie 4

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Treinpersoneel? Die blijkt verstopt in de cambine van de machinist, Daar kan ik niet benaderen.

Te gekk voor woorden, treinsel 4206 naar amersfoort van 16:15 vanuit amsterdam zuid is tjokvol met 2e klas reizigers. Conducteur geeft toestemming. 1 treinstel. Schandalig. 

 

Geen wonder dat niemand biij ns wilt werrken!!!

 

Reputatie 5

De conductrice riep het om via de intercom, expliciet gericht aan de 1e klas reizigers. Zoals gezegd heb ik ook nooit van het bestaan van deze mogelijkheid gehoord, maar de stelligheid waarmee ze het omriep deed me twijfelen: is dit wellicht een nieuwe interne richtlijn om het in de overvolle treinen voor iedereen aangenaam(er) te houden?

Badge +3

Doe geen moeite @Eberkhout want dat gaat je helaas niet lukken (1e klas toeslag of deel van een Dal Vrij abonnement terug).

Had de conductrice geen Kiosk vouchers meer, voor gratis koffie/thee?

Reageer