beantwoord

1e klas vol


Hoi, nu en dan zet ik het abonnement op het station voor een dag.op eerste klas omdat ik vanwege werk soms lang reis

Het is nu twee keer voorgekomen dat de eerste klas coupe vol zit terwijl ik haast wel zeker weet dat sommige geen eerste klas hebben en er vanwege de drukte zitten. Is er een manier om dat wederzijds aan te tonen?

Het kan best zijn dat er elders in de wel een wagon eerste klas plaatsen vrij zijn maar als alles stamp en stampvol zit zie dan maar eens op tijd uit en in te stappen

Gr Chris

icon

Beste antwoord door Rene74 24 May 2022, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Die tijd is er vast tussen het onderuitzakken in het HC-hok of een vrije cabine in. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat conducteurs dusdanig bezwijken onder de administratieve last dat ze geen tijd meer hebben voor andere zaken.

Nou hoogt dat opsluiten in het hokje soms wel de trefkans lekker op… afgelopen zaterdag nog 11x de conducteur langs zien komen op een ritje Rotterdam - Dordrecht. (Ja je raadt het al, dat was de wandeling vanuit een lege cabine door de 1e klasse naar de eerste de beste deur waar hij kon sleutelen bij elk station😉)

Reputatie 7
Badge +3

Beetje vreemde reactie. Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees helemaal niks over administratieve taken in het hokje?

 

Overigens snap ik best dat veel conducteurs misschien gewoon minder zin hebben in controlerondes, omdat mensen vervelender, brutaler en zelfs agressiever zijn. Maar het excuus van geen tijd hebben vind ik altijd een beetje flauw. Dat zal best af en toe het geval zijn, maar niet zo vaak dat het er klachten over regent.

Reputatie 7

Het is niet verstandig de eersteklas inkomsten op te heffen. Bij de laatste bekende cijfers was dat twintig procent met 13 procent van de reizigers.  De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets. Men reist ook vaker lange afstanden. Met name de reiziger in de tweede klas is dan de dupe want die inkomsten moeten toch ergens vandaan komen. NS is volstrekt helder: de eerste klas wordt niet opgeheven. NS zal wel gek zijn ook. De kaartjes in de tweede klas worden dan wel erg duur.

@Thom Hoe zou jij het vinden om extra te betalen terwijl er iedere dagelijkse rit die je maakt volop 2e klasbetalers, studenten op weg van/naar school etcetera zitten - met nauwelijks tot geen controle. De NS is dan toch gek om dit niet te controleren en indien nodig te beboeten oftewel corrigeren met correctietarief, want juist door niet optreden hierin lopen 1e klasreizigers weg. Ofwel naar de 2e klas ofwel naar de auto.

NS is volstrekt helder: de 1e klas wordt niet opgeheven. Prima, maar dan moet NS er wel op handhaven. Iets waar je als reiziger op mag rekenen naar mijn mening. 1e klas laten bestaan en er verder niet naar omkijken en toestaan dat Jan en alleman plaatsneemt, is onbestaanbaar.

Ik kan mijn geld wel beter besteden.

Reputatie 7
Badge +4

@Rene74 Ik ben juist degene die dit verval van de eerste klas jaren geleden al aan de orde stelde op dit forum. Ik snap u als eersteklasreiziger sinds mijn 24e en op zeer lange afstanden helemaal, en weet donders goed waarover ik praat. Ik heb waarschijnlijk meer betaald dan u allemaal samen, al reis ik nu tegen seniorentarief.

 

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, en niet als schoolreisjescoupé van een wijk met bedenkelijk gedrag.

Reputatie 7

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Als het treinpersoneel nou eens structureel regelmatig de trein komt doorlopen hoeft de klant verder niks te doen, behalve prettig zitten reizen. Iedere rit maak ik wel iets mee dat niet in de haak is, je kan wel bezig blijven met personeel zoeken. Je reist van Zwolle naar Den Bosch of Breda en behoort op zo'n trip dan toch wel minstens 1x personeel te zien, niet teveel gevraagd toch 🙄

Reputatie 5

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Reputatie 7

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Sinds de invoering van de ov-chipkaart en de poortjes, plus daarna de transitie van overzicht hebbende “ouderwetse” kaartjesknipper/knipster naar de “moderne” gastheer/gastvrouw. Ondertussen is de samenleving harder en individueler geworden. Dat botst.

Reputatie 7
Badge

Meer controle kan dit voorkomen maar daar wil NS niet aan.

Reputatie 7
Badge +4

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

De forenzen betalen juist het volle bedrag in de spits. Dat betalen ze altijd en u doet dat incidenteel als het u uitkomt. Dat is unfair tegen de dikke altijd-betalers als u dan hun plaats inneemt. Forenzen in de spits hebben geen stunttarief. Gouda-Den Haag, een reis van 19 minuten, kost € 278,30 en dan moeten ze maar gaan staan omdat u normaal niet wilt betalen voor de eerste klas, en incidenteel gaat zitten als er geen plek is? Ik heb overigens decennialang voor een eersteklas abonnement het maximale abonnementstarief op lange afstand betaald, en dat was bepaald geen stunttarief.

Al pleit voor u dat u tenminste nog wel wat betaalt, zij het tegen het stunttarief van alleen de opslag. De balk en de splinter en zo. Dat vind ik inderdaad unfair.

 

Al vormt dit walgelijke laissez-faire beleid van NS samen met de mislukkende privatisering, die de diensten niet meer aan de klant kan op elementaire wijze kan aanbieden, samen met de volstrekte verloedering van een te groot deel van het publiek het echte probleem. Ik heb meer dan dertig jaar met de correcte dienstverlening in de eerste klas kunnen reizen. Erg duur, maar buitengewoon aangenaam. Het kan echt.

Reputatie 7

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Dan zou NS zolang de problemen van tegenwoordig aanhouden de 1e klas moeten opheffen. Want zoals het nu gaat is het waardeloos en een lachertje. De meerwaarde van 1e klas is op dit moment nagenoeg weg. Ik ben als (voormalig) 1e klasabonnementhouder daarom al overgestapt naar 2e klas, want ik ben gekke Henkie niet. Zodra alles verbetert, keer ik terug naar de 1e klas: dat was altijd fijn reizen, tenminste tot voor een jaar of twee.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet verstandig de eersteklas inkomsten op te heffen. Bij de laatste bekende cijfers was dat twintig procent met 13 procent van de reizigers.  De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets. Men reist ook vaker lange afstanden. Met name de reiziger in de tweede klas is dan de dupe want die inkomsten moeten toch ergens vandaan komen. NS is volstrekt helder: de eerste klas wordt niet opgeheven. NS zal wel gek zijn ook. De kaartjes in de tweede klas worden dan wel erg duur.

Ns moet 2e klas veranderen in staan plaatsen. gewoon als veevoer vervoerd te worden.

NS moet gewoon weer treinen laten rijden waarin iedereen kan zitten, extreme spits nagelaten. Reizigers zijn geen vee.

Badge +3

ik reis 5 x in de week van noord naar het westen en als ik zeg dat 2 x per maand gecontroleerd wordt is dat veel. Een boete neem ik dan voor lief. 

De calculerende reiziger… geen speld tussen te krijgen, want die 50 euro is geen boete maar gewoon de extra kosten voor het kopen van een kaartje in de trein, en dat mag.

35 jaar geleden was dat ook de normaalste zaak van de wereld, en kostte dat ƒ 2,50 (guldens) en later ƒ 3,50. Maar ja, toen werd je tussen Eindhoven en Amsterdam nog gewoon een keer of drie gecontroleerd (waarbij een HC precies wist wie die al ‘gezien’ had).

Mocht je het kat-en-muis spelletje helemaal ‘legaal’ willen spelen, koop dan vóór je reis een e-ticket en laad het pas in de app bij controle in de trein. Het tijdstip van aanschaf staat in de QR code, dus is geldig.

Zolang je een e-ticket niet ophaalt is restitutie gewoon mogelijk (via de Klantenservice), maar na een aantal keer zal men zich natuurlijk ook wel afvragen waar je mee bezig bent. 🤔

Bij 5x per week gewoon Traject Vrij (of ander abonnement) natuurlijk, neem aan dat je werk/opdrachtgever dat betaalt.

Bij boetes hoger dan ik meen 95 euro krijg je te maken met een proces verbaal en mogelijk een strafblad. Dat was met de oorspronkelijke boetes voor mondkapjes (ging volgens mij om 245 euro) het geval, maar dat is toen naar beneden bijgesteld.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag in zeer volle IC Arnhem - Utrecht (v. 16.02 uit Arnhem): nu dus slechts maar halfuursdienst tussen Arnhem en Utrecht. Trein was slechts een VIRM4. Erg druk dus, en de conductrice declasseerde de 1e klas, kortom iedereen mocht daar zitten.

Nu heb ik zelf een 1e klas abonnement (Dal Vrij) en als goedmakertje voor de betalende eerste klasreizigers gaf de conductrice aan dat het mogelijk is om de meerkosten van het 1eklas-kaartje terug te krijgen via de klantenservice.

In de dertig jaar dat ik vaste klant bij NS ben heb ik nooit van deze optie gehoord. Hoe of waar kan ik eventueel een restitutie aanvragen? Zijn hier standaard formulieren voor? Of verzoek indienen via de chatbot?

 

Ik denk eerlijk gezegd dat het hier om een leugentje om bestwil ging. Nog nooit ergens gelezen dat je restitutie daarvoor krijgt. Wel juist heel vaak het omgekeerde gelezen. (geen recht op compensatie bij vrijgave 1e klasse). 

Reputatie 7
Badge +4

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats en dan hun plaats aan iemand moeten afstaan die even snel incidenteel opwaardeert. Helemaal fout. Gelukkig is het niet echt al te goedkoop, vandaar dat men maar risicoloos gratis gaat zitten. 

 

Van te voren inchecken in de juiste klasse voor iedereen, en dat niet meer kunnen in de trein. Het was eigenlijk de enige maatregel in Flex die ik onjuist vond.

Badge +3

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Dat wordt dus bij controle bepaald. Ter plekke kiezen voor 1e klas is mogelijk (bij NS Flex binnen 15 minuten na incheck of overstap), maar zonder dat zou je een UvB kunnen verwachten…

En daar heeft men blijkbaar geen tijd/zin in (met NS Flex al helemaal niet, de correctie krijg je vanzelf!)

Een student in de 1e klas? Och ja ik kwam alleen maar telefoon opladen en ga wel 2e klas zitten of staan.😅

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Dat wordt dus bij controle bepaald. Ter plekke kiezen voor 1e klas is totaal mogelijk (bij NS Flex), maar zonder dat zou je een UvB kunnen verwachten… en daar heeft men blijkbaar geen tijd/zin voor (met NS Flex al helemaal niet, die correctie krijg je vanzelf!)

Ik reageerde op een forumlid (dat vermoedelijk zelf voor het stunttarief reist) dat zich benadeeld voelt wanneer ik met mijn veel hogere reiskosten ter plekke voor een upgrade kies.

Ik reis vandaag eerste klas van Apeldoorn naar Amsterdam zuid, maar die zit helemaal vol vanwege een te korte trein, waardoor ik moet staan. Kan ik geld terug krijgen? 

Reputatie 7

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Het lijkt het verstandigst voor NS om de 1e klas maar op te heffen. In de praktijk is die toch al opgeheven, slechts voor de vorm plakt er nog een 1 op de wand (waar niemand naar kijkt). Jammer genoeg. Iedere dag tal van mensen die er niet voor betaald hebben. Tref je in sporadisch geval een conducteur, word men weggestuurd, maar 5 minuten later zitten er weer anderen bewust grijs te rijden.Wat een teloorgang. Steeds extra betalen om vervolgens eigenlijk nog iedere dag in een soort 2e klas te zitten met tal van reizigers die overal maling aan hebben is totaal oneerlijk, je bent een dief van je eigen portemonnee en krijgt er een hoop irritatie gratis bij. Wees slim en ga gewoon weer 2e klas reizen of neem de auto als je die hebt. Het wordt komende jaren vast niet beter.

Reputatie 4

Zo NS, wat zie ik nu in Zwolle? 10 bakken van Zwolle naar Rotterdam CS. En dat in de herfstvakantie. 

Hadden jullie niet eerder met dit idee kunnen komen vanaf begin september toen Hanzelijn eruit lag?

Reputatie 4

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Reputatie 4

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Treinpersoneel? Die blijkt verstopt in de cambine van de machinist, Daar kan ik niet benaderen.

Te gekk voor woorden, treinsel 4206 naar amersfoort van 16:15 vanuit amsterdam zuid is tjokvol met 2e klas reizigers. Conducteur geeft toestemming. 1 treinstel. Schandalig. 

 

Geen wonder dat niemand biij ns wilt werrken!!!

 

Reputatie 7
Badge +4

Als je met minder treinen gaat rijden en nog korter ook, dan neemt daarmee het aantal passagiers niet af. Als de trein tjokvol zit zullen een aantal mensen eerder geneigd zijn illegaal eerste klas te gaan zitten. Het is een mechanisme wat je vaker ziet. Deze groep betaalt niet mee en de eersteklasreiziger wel. 

Iedereen zou moeten kunnen zitten, zeker voor de prijs die NS vraagt. Dat is verder weg dan ooit. De tijd dat een eersteklaskaartje meestal nog een wat grotere kans op een zitplaats gaf, lijkt ook al voorbij te zijn. De conducteurs proberen het vaak ook al maar niet meer, je wordt continu natuurlijk ook geconfronteerd met een bak agressie en onvrede.

Voor onvrede over het sociaal beleid van de Aldi moet je niet bij de cassière zijn en voor het NS-beleid niet bij de conducteur inmiddels, maar ja de reiziger moet het ergens kwijt.

Dit beleid faalt. Ik weet dat Opa uit eigen werk vertelt, maar dit kwam tien en zeker langer geleden echt niet voor. Het loopt uit de hand.

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Reputatie 4

Geen wonder dat er geen mensen bij ns willen werken. Het is een puinhoop van hier tot….

NS, NO Service !!!

Reageer