1e klas voor Autipas als er geen stiltecoupé is | NS Community

1e klas voor Autipas als er geen stiltecoupé is


Badge +3

Deze discussie op Twitter, na een uur nog geen reactie van NS dus interessant genoeg om hier te vragen wat bijv. [user=177]Loes[/user] en [user=23134]Slidestops[/user] er van denken. [quote]vraagje over toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Stel ik reis met mijn zoon met autisme met een trein zonder stiltecoupé. Zouden wij bij grote drukte in de trein op vertoon van bv een autipas in de 1e klas mogen zitten?[/quote] Ik las het niet helemaal goed (ging om het zoontje dus, die beperking) en zei: [quote]Ligt aan de conducteur inderdaad. Heeft je zoon een begeleiderskaart of een Kids Vrij abonnement? Dan mag hij (als jijzelf een 1e klas vervoersbewijs hebt) met je mee in de 1e klas.[/quote] Dat was al snel duidelijk, maar na nog wat berichten heen en weer zei ze: [quote]Ja dat zeker, maar ik vind het nogal confronterend dat er wel van alles is voor mensen met een aandoening die niet heel erg opvalt. En [...] het gaat me ook niet om de eerste klas omdat het de eerste klas is, maar omdat het meestal wel een rustige plek is in de trein.[/quote] Inmiddels had ik de info over die [url=http://autisme.nl/activiteiten/autipas/autipasvriendelijke-(attractie)parken.aspx]autipas[/url] gevonden en reageerde met: [quote][quote]Ik zie op (die link hierboven dus) dat die pas wél bekend is bij sommige attractieparken en musea. Misschien dat [url=https://twitter.com/NS_online/]@NS_online[/url] er ook iets van weet, en anders vraag ik het in de Community.[/quote][/quote] Bij deze dus, met als slotnoot van de vragenstelster: [quote][quote]Ik zou het mooi vinden als NS daar ook iets mee zou doen. Ik zit zelf niet bij een organisatie die "belangen" behartigt, maar misschien kan [url=https://twitter.com/AutismeNVA/]@AutismeNVA[/url] hier iets mee? Reizen zonder overprikkeld te raken zou fijn zijn.[/quote][/quote] Dat laatste is natuurlijk een onzinnige vraag aan NS (ik viel ook bijna van mijn stoel van het lachen toen ik dat las), maar kort gezegd dus mijn vraag (namens[url=https://twitter.com/rulesbyrosita/status/1015294488128970752] Rosita[/url]) hoe gaan conducteurs hier meer om (met name die autipas dus)?


20 reacties

Met een 1e klas vervoersbewijs mag je plaatsnemen in de eerste klas. In deze situatie kun je een uitzondering vragen bij de conducteur, maar die kan je dit weigeren.

Een Auti pas heb ik overigens nog nooit van gehoord en voor zover ik weet is die bij NS ook niet geldig. Het zal om een begeleiderskaart gaan. Daar mag 1 reiziger gratis mee en moet 1 betalen. Als die dan ook nog in de 1e klas gaan plaatsnemen...
Badge +3

Duidelijk, maar als moeder (met die pas voor haar zoon) kan aantonen dat zoonlief de behoefte/indicatie heeft om in een stiltecoupé te reizen... En als die coupé er dus (om welke reden dan ook) niet is, mogen ze dan bij drukte in de 1e klas gaan zitten (van jou, Loes of van elke HC)? Of moeten ze dan maar een trein later nemen die wél een stiltecoupé heeft (in de hoop dat daar de stilte gerespecteerd wordt natuurlijk)?

Reputatie 7
Badge +3
Beetje lastig dilemma, immers een stiltecoupé garandeert niet altijd dat het er ook stil is, getuige de vele topics hierover. Is de volgende stap dat als de stiltecoupé te druk is er dan met zo'n pas ook verkast gaat worden naar een 1e klas?

Er reizen veel mensen met zichtbare en onzichtbare aandoeningen met OV, zouden die dan ook als ze een bij hun ziekte behorende pas een voorkeursbehandeling kunnen krijgen?

Anderen kopen gewoon een 1e klaskaartje als ze rustig willen gaan reizen 😉
Zo'n 10% van alle kinderen schijnt tegenwoordig autistisch te zijn las ik pas geleden. Ik ben bang dat NS er niet aan kan beginnen die allemaal (NS krijgt geen subsidie) eerste klas te laten reizen.
De Auditpas zegt mij ook niets. Ik kan niet meer aanraden dan Slidestops doet.
Sprintermaterieel kent bij ons geen stiltecoupe, dus een volgende trein nemen heeft dan weinig zin.
Hoi @Loes , het is de Autipas😉

Meer informatie vind je hier:
http://www.autisme.nl/activiteiten/autipas.aspx
Reputatie 7
Badge
Ik vind het op sich totaal geen slecht idee als de NS de Autipas accepteert. Ik heb zelf ook autisme en ik kan ook niet tegen teveel 'prikkels' uit de omgeving. Mij zie je daarom nooit in stampdrukke treinen staan, en reis ik ook het liefst eerste klas, waar ik ook een abonnement voor heb. En al helemaal niet in drukke spitstreinen.

(Ikzelf heb geen Auti-pas, ik kan goed mijn grenzen aan voelen, en eventueel er met anderen over praten 😉 )

Sommige autistische kinderen zullen meer of minder prikkels hebben dan de ander, dus ik denk dat het nog wel mee zal vallen met het genoemde percentage. Als een ouder echt wilt dat zijn kind die beperkingen heeft wordt erkend, zal die vast en zeker een auti-pas bij zich dragen

ik kan mij wel indenken dat de acceptatie binnen de NS niet over één nacht ijs gaan. Personeel moet ook de juiste handelingen weten hoe ze moeten omgaan met dergelijke situaties. Ik citeer van de genoemde Autisme-site:

  • Neem de Autipas én de pashouder serieus;
  • Leg eerst uit wat u gaat doen en ga na of u goed begrepen bent voordat u tot actie overgaat;
  • Stel eenvoudige, eenduidige vragen;
  • Geef iemand met autisme extra bedenktijd om uw informatie op te nemen;
  • Raak een persoon met autisme niet onnodig aan;
  • Vermijd ironie, sarcasme en gebruik geen overdrachtelijke taal of vergelijkingen;
  • Bedenk dat de persoon met autisme niet onbeleefd wil zijn door u niet aan te kijken;
  • Vraag om een legitimatie wanneer u twijfelt of degene die u de Autipas toont de rechtmatige eigenaar is.
Badge +3
Amen @Aar je hebt daarmee iemand https://twitter.com/MejjBosch/status/1097208801890050049 geholpen!
Reputatie 7
Wij hebben een autistisch zoontje (en dan nog een dochtertje). Heel soms, als het hele gezin op stap gaat, dan overwegen we eersteklas-kaartjes te kopen. Erg duur...

Inderdaad, onze zoon kan overprikkeld raken en zelfs zonder een totale crisis kan hij normaal al vrij 'bijzonder' zijn. Die tekst op het Autipasje klopt helemaal.

Helaas, helaas...

Dan zit er meestal wel zo eentje in de coupé: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/functie-van-de-conducteurs-55884
Reputatie 5
Wat ik kan aanraden is om te overwegen een 1e klas abonnement te nemen.
Een 1e klas Weekendabonnement is bijvoorbeeld best netjes geprijsd. De meereisabonnementen kunnen dan ook in de 1e klasse zitten.

Maar er is geen recht om stil te reizen, zeker niet in de niet-stilte coupés.
Wat ik zou aanraden is een goede koptelefoon met noise cancelling. Ook erg handig in het vliegtuig en waar nog meer je maar herrie hebt. Eigen rustgevend muziekje mee en een iPad op zwart, dan krijg je minimaal prikkels binnen.

Als de berg niet naar Mozes komt, is het soms handiger als Mozes zelf naar de berg komt 😃
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me wel af hoe houders van de Autipas reizen in andere vormen van openbaar vervoer. Die hebben immers geen 1e klas.
Reputatie 7
Ik vraag me wel af hoe houders van de Autipas reizen in andere vormen van openbaar vervoer. Die hebben immers geen 1e klas.

Dat hangt van een heleboel parameters af, iMark.
Als wij met de tram reizen en als mijn zoon dan een goede dag heeft, dan roept hij alle haltes en de bijbehorende musea af. Veel buitenlandse toeristen zijn hem al dankbaar geweest.

Als er dan een zeur bij zit, dan kan die ineens een crisis veroorzaken. Dat is dan niet zo best...

Je moet het altijd van tevoren plannen en zelfs dan blijft het onvoorspelbaar.
Daarom ook mijn opmerking over Mozes en de berg.

Dan zit er meestal wel zo eentje in de coupé: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/functie-van-de-conducteurs-55884

Misschien is die "zo eentje" ook wel autistisch en heb je een pat-stelling.

Ik heb autisme en word heel erg snel overprikkeld, ik heb elke dag een limiet van prikkels die ik kan krijgen voordat ik echt helemaal niks meer kan en wil. Mensen kunnen niet altijd rekening houden met me dat weet ik alleen er zijn altijd wel mensen die praten in de stiltecoupe. Hij is er voor een reden nietwaar? Ik zou het fijn vinden als er rekening gehouden word met ons en als wij dat met een autipas in de eerste klas kunnen zitten (meestal is de eerste klas rustiger dan de stiltecoupe). Maarja, of NS er nog wat aan gaat doen is een kwestie van tijd, ik hoop alleen dat het snel is. Want als ik elke dag in de trein moet zitten en overprikkeld word en daarna nog naar school gaat het me echt een burnout veroorzaken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb autisme en word heel erg snel overprikkeld, ik heb elke dag een limiet van prikkels die ik kan krijgen voordat ik echt helemaal niks meer kan en wil. Mensen kunnen niet altijd rekening houden met me dat weet ik alleen er zijn altijd wel mensen die praten in de stiltecoupe. Hij is er voor een reden nietwaar? Ik zou het fijn vinden als er rekening gehouden word met ons en als wij dat met een autipas in de eerste klas kunnen zitten (meestal is de eerste klas rustiger dan de stiltecoupe). Maarja, of NS er nog wat aan gaat doen is een kwestie van tijd, ik hoop alleen dat het snel is. Want als ik elke dag in de trein moet zitten en overprikkeld word en daarna nog naar school gaat het me echt een burnout veroorzaken.

Een autopas geeft geen uitzondering om met 2e klas kaartje 1e klas te mogen zitten. Wil je 1e klas reizen dan zul je een 1e klas kaartje moeten kopen. Er zijn meer groepen reizigers waarvoor 1e klas fijner reizen is, zwangeren, mensen met een beperking, ouderen, maar voor hen wordt ook geen uitzondering gemaakt. Mocht je in voornamelijk in de daluren reizen dan is dal vrij 1e klas misschien een optie voor jou.

Reputatie 7

Dat is bekend, maar het bericht van Daniiixzz is eerder een oproep om er wat aan te doen.

 

Waar een wil is, is immers een weg.

Je geeft het al zelf aan: van de Nederlandse Spoorwegen mogen hoogzwangere vrouwen met een tweedeklaskaartje niet in de eeste klasse zitten.

In andere landen mag dat nadrukkelijk juist wel.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is bekend, maar het bericht van Daniiixzz is eerder een oproep om er wat aan te doen.

 

Waar een wil is, is immers een weg.

Je geeft het al zelf aan: van de Nederlandse Spoorwegen mogen hoogzwangere vrouwen met een tweedeklaskaartje niet in de eeste klasse zitten.

In andere landen mag dat nadrukkelijk juist wel.

Klopt, maar als er allerlei groepen met 2 klaskaartje 1e klas mogen zitten, waar betalen mensen met 1e klaskaartje voor? Voor een staanplaats in de 1e klas?

Ik erken het probleem van mensen met autipas, maar als ik rustig wil zitten en dat kan niet in de stiltecoupé maar wel in 1e klas zal ik ook een 1e klas kaartje moeten kopen.

 

Waar een wil is, is immers een weg.

Je geeft het al zelf aan: van de Nederlandse Spoorwegen mogen hoogzwangere vrouwen met een tweedeklaskaartje niet in de eeste klasse zitten.

In andere landen mag dat nadrukkelijk juist wel.

De NMBS kan dat makkelijk doen want die ontvangen dagelijks een wagonlading subsidiegeld van de Belgische staat. NS moet zijn eigen broek ophouden en kan daar dus niet aan beginnen.

Reputatie 7

Zoals Mode zegt: de NS kan dat niet, want de eersteklasse zit al vol met zwartrijders.

 

Daarom een tip aan de NS, om zelf de broek op te kunnen houden (want het brengt geld op): con-tro-le.

Reageer