beantwoord

1e klas: Waarom wordt er tijdens de spits nooit gecontroleerd?

• 7 november 2016
  • 6 reacties
  • 647 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis van rotterdam naar schiphol met de icd elke dag en heb een 1e klas abonnement genomen omdat ik in de 2e klas nooit kon zitten. Treinen te druk. Nu gebeurt het me regelmatig dat mensen met 2 e klas kaarten gewoon plaatsnemen in de 1e klas en ik vervolgens alsnog geen plek heb. Nu net weer met de trein van 8.24. Wanneer wordt hier wat aan gedaan ?? Of in ieder geval omgeroepen dat het niet ok is als men zomaar plaats neemt in 1 e klas terwijl daar niet voor betaald is.
icon

Beste antwoord door Charon NS 7 november 2016, 13:27

Beste jvt, welkom op het serviceforum!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat reizigers met een 2e klasse vervoersbewijs hiermee reizen in de 1e klasse. Dit is alleen toegestaan als mijn collega in de trein dit aangeeft. Als het erg druk is in een trein kunnen mijn collega's informatie omroepen via de intercom. Zo kunnen ze direct melden dat het niet toegestaan is om zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klasse te reizen (of wanneer dit juist wel zo is). Is dit nog nooit gebeurd tijdens jouw reis? Welke reis maak je meestal?
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Ik reis van rotterdam naar schiphol met de icd elke dag en heb een 1e klas abonnement genomen omdat ik in de 2e klas nooit kon zitten. Treinen te druk. Nu gebeurt het me regelmatig dat mensen met 2 e klas kaarten gewoon plaatsnemen in de 1e klas en ik vervolgens alsnog geen plek heb. Nu net weer met de trein van 8.24. Wanneer wordt hier wat aan gedaan ?? Of in ieder geval omgeroepen dat het niet ok is als men zomaar plaats neemt in 1 e klas terwijl daar niet voor betaald is.
Van ICD heb ik weinig verstand aangezien ik die nooit doe, maar ik ga ervanuit dat ook die trein gecontroleerd wordt.. Hoe weet je verder dat degene die in de 1e klas zitten niet ook een 1e klas kaartje hebben, ik zie dat namelijk niet aan de buitenkant hoor 😉 Waren alle 2 de 1e klas wagons helemaal vol? Je kunt sowieso altijd even een druktemelding doen in de reisplanner app 😉
Badge
Beste jvt, welkom op het serviceforum!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat reizigers met een 2e klasse vervoersbewijs hiermee reizen in de 1e klasse. Dit is alleen toegestaan als mijn collega in de trein dit aangeeft. Als het erg druk is in een trein kunnen mijn collega's informatie omroepen via de intercom. Zo kunnen ze direct melden dat het niet toegestaan is om zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klasse te reizen (of wanneer dit juist wel zo is). Is dit nog nooit gebeurd tijdens jouw reis? Welke reis maak je meestal?
Dit werd inderdaad niet omgeroepen door de conducteur. Ik reis vaak met de trein van 7.54, 8.09 of 8.24. Altijd erg vol. En er zijn altijd mensen die 1e klas gaan zitten en er niet voor hebben betaald. Je hoort ze er ook over praten namelijk dat ze zelf vinden dat het mag omdat het druk is. Ze weten dat de spits treinen eigenlijk nooit gecontroleerd worden rond die tijden. Ik reis elke dag om die tijden en ik maak vrijwel nooit een controle mee. Er zou meer mee gedaan moeten worden.
Reputatie 6
Badge
NS Kan dit probleem in dit type trein echt niet oplossen, hoor. Als de trein zowat vol zit, wordt er niet gecontroleerd omdat dit haast niet te doen is. Dat neemt echter niet weg dat het niet gedaan moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat NS wel kan oplossen is de wanverhouding tussen het aantal plaatsen eerste klas en tweede klas in deze treinen aanpassen.
Reputatie 6
Badge
Als je daarmee bedoelt dat er meer 2e klas moet komen ten kosten van de 1e klas, ben ik het met je eens.

Reageer