beantwoord

1e klas zitten, 2e klas betalen

• 18 augustus 2020
  • 77 reacties
  • 2178 Bekeken

Reputatie 7

Er is al veel over geschreven maar moet het toch even van mijn hart. Is de 1e klas een soort vrijplaats tegenwoordig? Het lijkt erger te worden. Bijna iedere dag zitten er mensen die er niet voor betaald hebben. Dat hoor ik ze zeggen of maak ik duidelijk op uit het gesprek. "Och, er komt toch niemand en we gaan gewoon hier zitten. Kan ik meteen m'n telefoon opladen". Opgeschoten jongeren die hun telefoon op het tafeltje leggen en harde muziek luisteren zonder oortjes in of koptelefoon. De afgelopen dagen was er iedere dag wel wat. Met gisteravond als toppunt een vaag type (zonder kapje!) dat van Utrecht naar Den Bosch mij aansprak of ik interesse had in een jointje en toen ik ben gaan verzitten naar een ander treinstel mij nariep of ik soms spion was en voor de overheid werkte. Controle helaas afwezig, ook op de lange trajecten. Ik vraag me regelmatig af waarom ik nog een 1e klas abonnement heb. De bedoeling ervan was rustig reizen en me niet ergeren. Moet ik een paar maal per week zelf de conducteur op gaan zoeken?

icon

Beste antwoord door Thom 18 augustus 2020, 10:56

Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser. Ik hoop dat het een keer tot de beleidsmakers doordringt. In andere landen is regelmatige controle niet alleen mogelijk, maar ook normaal.

Ik reisde bijna dagelijks van Groningen naar Den Haag vv, maar er was altijd per rit drie keer controle. De kans dat ze je nu hebben gezien, is helaas gering, de goede niet te na gesproken, want die zijn er zeker ook.

Ik weet het, Opa vertelt uit eigen werk, maar ik vond dat niet slechter dan nu. Weten dat je gepakt wordt, voorkomt nu eenmaal veel ellende en levert ook nog eens inkomsten op..Mensen betalen desnoods liever voor een kaartje dan voor een boete.  Ik rij ook niet uit overtuiging honderd op de vijfbaanssnelweg bij Amsterdam. Degene die nu geen kaartje hebben en beboet worden, vinden dat oneerlijk, want zij worden wel gepakt en de meeste anderen niet.

Overigens bljft er altijd een aso-categorie bestaan, maar met een grote pakkans zijn het er wel minder.

Het is nu een onwerkbare mix van fout beleid, a-socialen die hun kans grijpen en veel conducteurs die de confrontatie met zo weinig rugdekking ook niet meer aangaan. Dat is te doorbreken, om te beginnen met een goed beleid vanuit NS met adequate steun voor de conducteurs. Veel  mensen zijn. calculerend, maar zwartrijders zijn dat per definitie.

Dit beleid veranderen heeft alleen maar voordelen. De conducteurs krijgen de volle laag, maar die zitten klem tussen wanbetalers en NS-beleid. Dan krijg je vluchtgedrag van agressie en controle vermijden.

Het item is zo vaak voorbijgekomen, dat ik er een beetje moe van wordt. De foto van meisje coach met een tevreden conducteur die kennelijk gelukkig was met dit wanbeleid, schoot me wel in het verkeerde keelgat.

De combinatie van forse prijzen en minimale pakkans, trekt niet het beste publiek aan. Ze hebben een egoïstische en respectloze vertaling van vrijheid, en mijden obstructie en agressie  niet om onder betalen uit te komen.  Deze steeds groter wordende groep is natuurlijk het echte probleem. Een handhavingsbeleid toepassen helpt en de sociale media veroorzaken de rest van de bewustwording wel. De vicieuze cirkel moet worden doorbroken.

Wanbetalers vinden dit gut, ik vind Kontrolle besser. 

Bekijk origineel

77 reacties

Van dat vage type kan je je inderdaad afvragen of hij überhaupt wel een kaartje had. Ik denk dat we het volledig eens zijn dat de controle in de trein momenteel, maar ook vorig jaar zeer de wensen overlaat. Je krijgt dan allerlei uitwassen. Zondag zat ik bijvoorbeeld in de 1e klas en de conducteur zat naast mij in het ander 4-tje keurig de Formule 1 te kijken op zijn mobiele telefoon met oordopjes in. (Ik dacht ik zal hem maar niet storen). Nu het virus aan een comeback bezig is zou je hopen dat de conducteurs en conductrices wat strenger in de wedstrijd zouden zitten. Helaas is dat niet het geval.  

Reputatie 7
Badge +4

Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser. Ik hoop dat het een keer tot de beleidsmakers doordringt. In andere landen is regelmatige controle niet alleen mogelijk, maar ook normaal.

Ik reisde bijna dagelijks van Groningen naar Den Haag vv, maar er was altijd per rit drie keer controle. De kans dat ze je nu hebben gezien, is helaas gering, de goede niet te na gesproken, want die zijn er zeker ook.

Ik weet het, Opa vertelt uit eigen werk, maar ik vond dat niet slechter dan nu. Weten dat je gepakt wordt, voorkomt nu eenmaal veel ellende en levert ook nog eens inkomsten op..Mensen betalen desnoods liever voor een kaartje dan voor een boete.  Ik rij ook niet uit overtuiging honderd op de vijfbaanssnelweg bij Amsterdam. Degene die nu geen kaartje hebben en beboet worden, vinden dat oneerlijk, want zij worden wel gepakt en de meeste anderen niet.

Overigens bljft er altijd een aso-categorie bestaan, maar met een grote pakkans zijn het er wel minder.

Het is nu een onwerkbare mix van fout beleid, a-socialen die hun kans grijpen en veel conducteurs die de confrontatie met zo weinig rugdekking ook niet meer aangaan. Dat is te doorbreken, om te beginnen met een goed beleid vanuit NS met adequate steun voor de conducteurs. Veel  mensen zijn. calculerend, maar zwartrijders zijn dat per definitie.

Dit beleid veranderen heeft alleen maar voordelen. De conducteurs krijgen de volle laag, maar die zitten klem tussen wanbetalers en NS-beleid. Dan krijg je vluchtgedrag van agressie en controle vermijden.

Het item is zo vaak voorbijgekomen, dat ik er een beetje moe van wordt. De foto van meisje coach met een tevreden conducteur die kennelijk gelukkig was met dit wanbeleid, schoot me wel in het verkeerde keelgat.

De combinatie van forse prijzen en minimale pakkans, trekt niet het beste publiek aan. Ze hebben een egoïstische en respectloze vertaling van vrijheid, en mijden obstructie en agressie  niet om onder betalen uit te komen.  Deze steeds groter wordende groep is natuurlijk het echte probleem. Een handhavingsbeleid toepassen helpt en de sociale media veroorzaken de rest van de bewustwording wel. De vicieuze cirkel moet worden doorbroken.

Wanbetalers vinden dit gut, ik vind Kontrolle besser. 

Reputatie 5
Badge

Ben nu in deze maand 6x Randstad-Enschede/Hengelo gereisd, dus steeds ruim 2 uur en nooit controle gehad-een enkel keertje snelt er wat personeel zo gehaast langs dat ze vooral op weg lijken naar wat anders. Ik vermoed dat dat hun idee is van ´service´rondje.

Waar NS/NS dan weer in uitblinkt, helaas, vergeleken met buitenland, is dat er dan savonds, liefst vanaf stations die toch al bepoort etc. zijn, zo af en toe van die geel geklede mensen met ook nog pistool of ander dienstwapen komen ter controle. Doe dat vooral als je mensen gerust wil stellen…………...

Ben nu in deze maand 6x Randstad-Enschede/Hengelo gereisd, dus steeds ruim 2 uur en nooit controle gehad-een enkel keertje snelt er wat personeel zo gehaast langs dat ze vooral op weg lijken naar wat anders. Ik vermoed dat dat hun idee is van ´service´rondje.

Waar NS/NS dan weer in uitblinkt, helaas, vergeleken met buitenland, is dat er dan savonds, liefst vanaf stations die toch al bepoort etc. zijn, zo af en toe van die geel geklede mensen met ook nog pistool of ander dienstwapen komen ter controle. Doe dat vooral als je mensen gerust wil stellen…………...

Precies. Er zal straks wel weer een moderator antwoorden dat ze als ze in de trein zit altijd controle krijgt, Klaas-jan was daar in het verleden nogal sterk in. Maar ondertussen ervaren de klanten iets anders. Bij mijn thuisstation merk ik dat er momenteel veel wordt getailgate. Dit kwam in het verleden bijna nooit voor. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf erbij dat de controle in de treinen veel slechter is geworden sinds het afsluiten van stations met poortjes. Het heeft een gevoel van schijnzekerheid geïntroduceerd bij NS dat het zwartrijden is afgenomen. Wanneer je niet controleert, weet je dat dus niet. 

zo af en toe van die geel geklede mensen met ook nog pistool of ander dienstwapen komen ter controle.

Beweringen dat de controle niet zo is als je graag zou willen zien @bahnrider kan je beter niet aanvullen met beweringen welke niet juist zijn. Dan komt het allemaal wat ongeloofwaardig over. NS personeel beschikt niet over dienstwapens.

Misschien als NS deze ticket controle gaat invoeren dat het nog wat wordt.:grinning:

https://www.youtube.com/watch?v=s0vNsH81YeA

Reputatie 7
Badge +3

Dat lukt alleen nog in de SGMm en dan wordt het nog flink duwen om de zwartrijders door het raampje te krijgen. :grinning:

Reputatie 7

Ik moet vaak in de avond werken en ga rond 22.00 uur naar huis met de trein. Jammer maar het voelt niet altijd even veilig in de trein 's avonds. En dan in de 1e klas nog wel. Ik loop soms liever even naar een ander treinstel. Soms kan dat niet omdat het maar 1 treinstel is. Maar ook dan geen controle. Ik heb me altijd goed gevoeld maar de laatste tijd is dat minder. Het lijkt me zeker 's avonds nodig om beter te controleren. Service verlenen door betekent ook het (helpen) bieden van een fijne reis toch?? Nou dat kan door een beter oog in het zeil en de kaarten controleren. En niet door alleen een enkele keer langs te lopen met "goedenavond". Is dat wat men bedoelt met gastheer/gastvrouwschap? Het is bepaald niet vol 's avonds dus even controleren kan toch wel, zeker op een traject van 28 min zonder stop? 

Badge +3

Er zal straks wel weer een moderator antwoorden dat ze als ze in de trein zit altijd controle krijgt, Klaas-jan was daar in het verleden nogal sterk in. Maar ondertussen ervaren de klanten iets anders.

Nog geen kwartier geleden…

Reiziger:

@NS_online Wanneer komen er lui om meer toe te zien op het inchecken bij de poortjes? Net iemand op Sloterdijk gehad die achter mij aanliep mee het perron op, ik zeg er wat van en ik krijg een grote bek.

NS:

Het is nooit prettig als ze achter je aan lopen door de poorten. Helaas kunnen we niet bij alle poorten controleren. Ik vind het tof dat je er wel wat van zegt. Deze reiziger komt vanzelf een conducteur tegen en ontvangt dan een boete. ^SN

Reiziger:

Laten we het hopen, ik betaal netjes maandelijks een duur abbonnement, dan is het zuur om iemand te zien die, waarschijnlijk dagelijks, niet betaald en dit ook de normaalste zaak van de wereld vindt. Ik blijf er in ieder geval altijd wat van zeggen ;)

Wacht eigenlijk nog op de tip om even de conducteur aan te spreken, om uit te zoeken of het terecht was dat deze tailgater niet hoefde in te checken… (en dan misschien een boete krijgt voor geen vervoerbewijs, maar nog altijd niet voor het tailgaten). :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Maak op de risicostations gebruik van het meest gevreesde wapen:

De camera die iedereen die incheckt ook ziet. Duur, maar op den duur rendabel, en beter voor alles.

De camera die iedereen die incheckt ook ziet. Duur, maar op den duur rendabel, en beter voor alles.

Wat ga je dan met deze camerabeelden doen: Opsporing verzocht???? Ik snap niet wat je daarmee wil bereiken. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt bij Haarlem CS. Medewerker van NS staat in de buurt van de poortjes er doet iemand aan tailgating => Medewerker doet of haar/zijn neus bloedt en spreekt de tailgatende persoon niet aan. Er is gewoon een grote cultuurverandering nodig bij NS. 

Reputatie 7
Badge +4

Tegenover mijn huis was een parkeerplaats met veel snel reagerende scooterbestuurders. De camera’s werden geplaatst en ze waren meteen weg. Bij sommigen, en dat zijn er in een stad als Gouda niet al te weinig, werkt dat heel preventief. Dit als onzin of belachelijk te zien, vereist juist een cultuuromslag. 

Het ridiculiseren van dit soort maatregelen in de hoop dat ze niet worden uitgevoerd, kennen we inmiddels wel.

Ik telde in deze stad bij de poortjes ooit 32 in een kwartier, toen ik even op iemand uit een verlate trein moest wachten. Sommige jongeren die rustig zouden worden van een door de gemeente betaalde cursus kickboksen, wisten de poortjes ook gesubsidieerd open te krijgen. Nee, ik heb daar maar niks van gezegd, ondanks dat ze ongetwijfeld zelfbeheersing hadden geleerd. Ik heb kleinkinderen. Een. camera maakt dan natuurlijk niets uit, dat kennen we zolangzamerhand wel.

In mijn bijdrage hierboven is mijn opvatting over de cultuuromslag bij NS al te lezen. We hebben natuurlijk wel met een breder maatschappelijk probleem te maken, dat zich echter heftig manifesteert bij NS en dat door het beleid van NS is versterkt.

Camera’s helpen wel degelijk, daarom zijn ze overal te vinden.

Reputatie 3

Wat ga je dan met deze camerabeelden doen: Opsporing verzocht???? Ik snap niet wat je daarmee wil bereiken. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt bij Haarlem CS. Medewerker van NS staat in de buurt van de poortjes er doet iemand aan tailgating => Medewerker doet of haar/zijn neus bloedt en spreekt de tailgatende persoon niet aan. Er is gewoon een grote cultuurverandering nodig bij NS. 

Exact. Camera's bieden schijnveiligheid. Camera's doen namelijk niks, grijpen ook niet in als dat nodig is. Hooguit registreren ze “iets” dat daarna in korrelige beelden kan worden teruggekeken. Maar ze verhinderen niet dat jij belaagd wordt op het perron, of bestolen, of anderszins gekoeioneerd. Mensen (personeel) die aanwezig zijn kunnen wél ingrijpen. Vage beelden die achteraf via media of TV-programma's worden uitgezonden en waarop hooguit wat vage gestalten zijn te zien in zwart-wit met een petje of capuchon vér over het hoofd getrokken, bieden weinig soelaas.

Steeds meer (kleinere) stations zijn tegenwoordig volledig onbemand en dan moet je het als reiziger dus hebben van de schijnveiligheid van “de camera's". Nou, dat is dan een hele troost, als jij in elkaar geslagen in het ziekenhuis ligt, dat het in élk geval is opgenomen door een camera. Ik denk zélf dat je méér zou hebben gehad aan een medewerker van het station die had ingegrepen vóórdat je in elkaar geslagen werd. Maar goed.

In mijn bijdrage hierboven is mijn opvatting over de cultuuromslag bij NS al te lezen. We hebben natuurlijk wel met een breder maatschappelijk probleem te maken, dat zich echter heftig manifesteert bij NS en dat door het beleid van NS is versterkt.

Maar ondanks deze negative toon toch "Hulde voor het NS personeel !" onder elk bericht, is dat niet wat tegenstrijdig @Thom ?

@PeterJKH Bewakingspersoneel 24/7 kan op ieder station in Nederland, geen probleem. Alleen zal het prijskaartje wel betaald moeten worden door de reiziger....... Dus dat gaat het niet worden, helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Het verhaal over de camera’s doet mij denken aan mijn eerste bezoek aan New York. Op de perrons van de Subway was er een gemarkeerd gedeelte met de mededeling dat er cameratoezicht was op dat stukje van het perron. Mooi dat iedereen zich in dat gedeelte opstelde.

Cameratoezicht kan nooit beveiligingspersoneel vervangen. Maar er gaat wel degelijk een afschrikwekkende werking van uit.

Reputatie 7
Badge +4

Is het nu zo moeilijk te bedenken dat er iemand is die de beelden kan monitoren en ingrijpen? Er gaat verder een preventieve werking van uit als mensen weten dat ze gefilmd en geregistreerd worden. Het gaat natuurlijk niet om station Workum, maar om de risicostations. Een experiment in Gouda lijkt me nuttig. De onveiligheid nu heeft ook een prijskaartje, al moet je nog verder kijken dan je portemonnee lang is.

Er is niks mis mee om respect te hebben voor het NS-personeel dat de klappen van het huidige beleid op moet vangen, al denk ik dat ook veel burgers de dupe zijn.

......Er is niks mis mee om respect te hebben voor het NS-personeel dat de klappen van het huidige beleid op moet vangen.....

Schijnbaar weet je meer @Thom Welke klappen van welk beleid moet het NS-personeel opvangen. Interresante kwestie lijkt me.....

Reputatie 5

Is de 1e klas nog wel van deze tijd? Ik zie er behalve conducteurs bijna niemand zitten. De zitplaatsen zijn ook niet veel beter dan de 2e klas.

Reputatie 7
Badge +4

......Er is niks mis mee om respect te hebben voor het NS-personeel dat de klappen van het huidige beleid op moet vangen.....

Schijnbaar weet je meer @Thom Welke klappen van welk beleid moet het NS-personeel opvangen. Interresante kwestie lijkt me.....

Leest u dit forum wel eens over wat er mis gaat en hoe een deel van het publiek daar op reageert? Misschien is het goed daar kennis van te nemen. Het is niet zo moeilijk te vinden. Loop eens mee met een conducteur, zou ik zeggen of lees hun verhalen. Verder is er een verschil tussen schijnbaar en blijkbaar. Ik heb groot respect voor ze. 

Is de 1e klas nog wel van deze tijd? Ik zie er behalve conducteurs bijna niemand zitten. De zitplaatsen zijn ook niet veel beter dan de 2e klas.

Gaan we deze geheel uitgemolken discussie nu weer beginnen. Nee de 1e klas is niet uit in deze tijd en nee hij wordt niet opgeheven. Op naar de volgende losse flodder??? 

Reputatie 7
Badge +4

@Melvinhage Er lopen flink wat topics over dit onderwerp en daar is alles wel gezegd denk ik. Ik kom althans weinig nieuwe gezichtspunten meer tegen. 

Reputatie 5

Als er drukte is kan je zonder 1e klas meer afstand houden.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt om die reden een eersteklaskaartje kopen. Veel eersteklaskaartjesbetalers vinden het een aanvullend argument. Met verantwoord gedrag van de reizigers is afstand houden in de trein overigens overal goed mogelijk. De eerste klas afschaffen, wat niet gebeurt, leidt ook niet tot meer afstand daar, vrees ik. Het is ook met een kanon op een mug schieten om dit in te zetten. Het kan in de lange rij topics van eersteklas willen reizen zonder er voor te moeten betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er drukte is kan je zonder 1e klas meer afstand houden.

Dat argument wordt de laatste dagen weer volop gebruikt op Twitter om de 1e klas voor iedereen open te stellen. Want niet iedereen kan het veroorloven om een 1e klas kaartje te kopen wordt gezegd. Dat in een mum van tijd de 1e klas vol zit met mensen die daar geen kaartje voor hebben en die afstand ook niet gehaald kan worden heeft men het niet over. Net als dat er dan genoeg ruimte in de 2e klas is en dat de kans groot is dat men niet opstaat voor iemand die wel een 1e klas vervoersbewijs heeft. Er wordt nog steeds opgeroepen om drukte te mijden. Dus als je in een te drukke trein instapt moet je vind ik niet zeuren. Trein eerder of later. Hoger onderwijs is nog niet begonnen en zal veelal online zijn en er wordt nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken, dus kan de drukte niet aan liggen.

Wat ik mij ook afvraag, de mensen die roepen dat vanwege de afstand de 1e klas opengesteld moet worden, houden zij zich buiten de trein ook keurig aan de afstandsregel? 

Reageer