beantwoord

1e klas: Zwartrijders

Reputatie 2
Tegenwoordig reis ik vaak 1e klas, zeker de langere afstanden. Dat kost serieus meer maar heb ik graag over voor comfort.
Nu valt me op dat tegenwoordig veel mensen 1e klas gaan zitten die er niet voor betalen. Toeristen die doen alsof ze het verschil tussen cijfer 1 en 2 niet weten. Jonge mannen die hun telefoon willen opladen, of gewoon brutaal gaan zitten en continue voor of achter zich kijkend of ze al een conducteur zien naderen. Zo ja als een speer er vandoor gaan in de andere richting.
Vandaag weer, alleen nu staan de conducteurs vanaf het perron te observeren, en bij vertrek wordt iedereen goede reis gewenst. Maar geen controle.
Dan vraag ik me echt af waarvoor ik zoveel betaal als zelfs het personeel het blijkbaar normaal vindt dat mensen er gaan zitten zonder er voor te betalen?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 1 april 2018, 11:55

Bedankt voor je bericht mokum, ik kan me voorstellen dat je dit geen prettige situatie vindt.

Gecontroleerd wordt er zeker door conducteurs, maar dit is niet de enige taak in de trein. Dit is een steekproef, zwartrijders zullen op een gegeven moment dus zeker tegen de lamp lopen.

Wat goed dat je de persoon hebt aangesproken die foto's zat te maken van vrouwen in de trein. Mocht je zo'n situatie nog een keer opmerken en geen conducteur vinden, mag je dit altijd bij ons melden. Dit is een situatie waar wij zeker achteraan gaan. De snelste manier om dit te doen is via een openbaar berichtje op Twitter, dan pakken wij het binnen een kwartier op en zullen we schakelen met de conducteur in de trein.
Bekijk origineel

65 reacties

Welkom op het forum
Vervelend gevoel wat je krijgt bij het reizen, maar helaas zonder controle niet te bewijzen.
Mijn advies, stoor je er niet aan en geniet van je reis.
Ik reis bijna altijd eerste klas, met schaamrood moet ik bekennen dat ik het vaak verkeerd heb ingeschat, sindsdien let ik er niet meer op en laat de controlle aan de conducteurs over. Wel zo relaxt.
Reputatie 5
Badge
Eigenlijk moet de NS in zulke gevallen in dubbeldekkers eens vaker van beide kanten van de trein de HC's inzetten. Dan sluit je die mensen makkelijk in en kan je ze prima beboeten als ze al gevlucht zijn.
Reputatie 2
Ik begrijp je reactie, en goed advies om me er niet aan te storen. Helaas zijn het niet mensen van het fijnste soort die dit doen. Verleden week op traject Utrecht- Amsterdam, kreeg ik door dat zo’n knaap stiekem met zijn telefoon vrouwen in de coupe aan het fotograferen was. Ik heb daar wat van gezegd, dat was w.s net zijn bedoeling en begon mij ook te fotograferen. Maar in geen velden of wegen een conducteur te bekennen. Sommigen zijn gewoon hondsbrutaal en provoceren. Vrees dat dit alleen maar erger wordt. Ik heb dit figuur overigens zelf ook gefotografeerd ,tot zijn grote genoegenen ,en bij de politie gemeld. Maar die doen daar niets mee.
Eigenlijk moet de NS in zulke gevallen in dubbeldekkers eens vaker van beide kanten van de trein de HC's inzetten. Dan sluit je die mensen makkelijk in en kan je ze prima beboeten als ze al gevlucht zijn.

Bij dubbeldekkers kun je juist beter met 2 HC's vanaf 1 kant te werk gaan waarbij de 1e HC bovenlangs loopt en de 2e HC onderlangs loopt. Dan kom je aan het eind elkaar tegen en weet je zeker dat je iedereen gecontroleerd hebt aangezien er dan geen vluchtroute is. Mits de trein in de tussengelegen periode niet gestopt is natuurlijk.:D
Reputatie 7
Badge
Zoals moderator Klaas-Jan vaak op dit forum heeft aangegeven: conducteurs verlenen service (hoe dan? aan wie?). Controle gebeurt door poortjes.
Bedankt voor je bericht mokum, ik kan me voorstellen dat je dit geen prettige situatie vindt.

Gecontroleerd wordt er zeker door conducteurs, maar dit is niet de enige taak in de trein. Dit is een steekproef, zwartrijders zullen op een gegeven moment dus zeker tegen de lamp lopen.

Wat goed dat je de persoon hebt aangesproken die foto's zat te maken van vrouwen in de trein. Mocht je zo'n situatie nog een keer opmerken en geen conducteur vinden, mag je dit altijd bij ons melden. Dit is een situatie waar wij zeker achteraan gaan. De snelste manier om dit te doen is via een openbaar berichtje op Twitter, dan pakken wij het binnen een kwartier op en zullen we schakelen met de conducteur in de trein.

Yeah right. En dan denk je serieus dat de "boosdoener" pakweg een half uur braaf blijft zitten wachten tot een opgetrommelde controleur of conducteur hem of haar komt snappen?

En dat zwartrijders "ooit wel" tegen de lamp zullen lopen, kun je dan ook specificeren wanneer "ooit wel" is? Volgende week, volgende maand, volgend jaar? En hoeveel helpt jou dat als 1e klasse passagier omdat je NU geconfronteerd wordt met die zwartrijders? Dat je kunt uitstappen met de bevredigende gedachte dat ze "OOIT" wel, ergens in het Land van Ooit, tegen de lamp zullen lopen?

Wat is het nut om een bericht compleet te quoten, zonder enig eigen inbreng ?
Gisteravond laat zaten er een stuk of zes Polen knetterstoned en uitgezakt in de eerste klas. Gelukkig waren daar twee conducteurs die de gasten probeerden weg te sturen uit de eerste klas. Bleken ze allen in bezit te zijn van een eerste klas vervoersbewijs. Was ook wel weer grapig. ?
@Pejeka, ben jij nu alleen iemand van de negatieve inbreng op het forum? Of heb je gewoon een slecht weekend? 😃 😃

Lees namelijk voornamelijk bijdragen met een ietwat negatieve toon in de berichten terwijl er juist ook met dit forum geprobeerd wordt dingen voor mensen op te lossen en niet de problemen op te gaan blazen.

Een HC kan niet overal in de trein toezicht houden dus het is al mooi als klanten in de trein via een belletje of een twitter bericht er voor kunnen zorgen dat de HC op een trein geïnformeerd wordt over de problemen en hier dan hopelijk nog op tijd op kan reageren.

En je kunt natuurlijk niet aan iemands gezicht of kleding zien of ze wel of niet een 1e klas ticket hebben, dat kun je pas zien bij controle van dit ticket.
Reis meestal zonder enige controle , ook op trajecten waarbij ik met overstap paar uur onderweg ben.
Op korte stoptrajecten wordt meestal wel 2 x gecontroleerd. Tja ik heb geen zin in gene, oneerlijkheid ik heb/koop echt wel een kaartje, rei op mijn reistegoed. Heb al eens gevraagd aan NS, toen je ze zelf nog kon mailen , nadat er inderdaad een vrouw met kind na ruim 1 uur controle uit 1 e klas moest, wat die conducteurs ondertussen deden, hadden gedaan
Tja fluiten, (was in dit geval maar 1 keer van toepassing) en "zaken in de gaten houden".

Meestal zitten ze gezellig samen keuvelend in 1e klas of in eigen hok(je)

En JBa niet zo moreel belerend aan komen zetten s.v.p. , daar is hier toch al een moderator voor, of heb jij tijdelijk die functie?
@josieh, ik ben absoluut geen moderator hier maar ik vermeld alleen iets wat mij opviel. Ik zie forums als iets om mensen te helpen met vragen of dingen waar ze tegen aan lopen. Sommige andere spuien graag hun onvrede als reactie op een topic welke door een ander geopend wordt en dan vraag ik me af wat het algemene nut daarvan is.

Meedenken aan of een oplossing aandragen is toch leuker, althans dat is mijn mening, Negativiteit is er al genoeg daar hoef je niet speciaal voor op dit forum te komen.

Hou jij er ook rekening mee dat er veel NS personeel in uniform slechts meerijdt naar het werk of naar een andere locatie waar ze weer een trein moeten rijden, deze zitten veelal in de eerste klas met elkaar te praten aangezien ze geen dienst hebben op desbetreffende trein. Ook machinisten passagieren namelijk gewoon met reizigers treinen mee naar werk, huis of een andere NS locatie.
...En JBa niet zo moreel belerend aan komen zetten s.v.p. , daar is hier toch al een moderator voor, of heb jij tijdelijk die functie?

Heerlijk deze bullshit, echter ben ik wel van mening dat ook forumleden hier hun inbreng hebben die waardevol kan zijn. ?
Tuurlijk, meereizende personeelsleden heb je in trein en ook in vliegtuig, heb zelf meer dan 30 jaar in reisbranche
gewerkt en heb zo enige ervaring.
Lijkt mij de vraag wat de wel in dienst zijnde conducteurs eigenlijk doen, ( die moeten er toch ook zijn) terecht, omdat als negatieve vraag af te doen onterecht c.q. misplaatst.
Vraagje check in b.v. Amsterdam 09.00 krijg geen controle check uit 14.00 , diverse spoorstremmingen onderweg hoe weet NS welk bedrag men mij in rekening kan brengen? , c.q. brengt ?

Meedenken aan oplossingen is leuk, b.v. dat iedere conducteur minimaal 1 x keer hele trein moet controleren?
Hoor nu al ster reclame van de heer van Boxtel om personeel te werven, leuk baantje, vooral als je confrontatie s uit de weg gaat.
Want je zal maar te maken krijgen met verwarde mensen, agressievelingen s'avonds, s'nachts, is dan een hondenbaan.
Neemt niet weg dat overdag gewoon werk moet worden gedaan!
De NS hanteert een richtlijn van 45 minuten. https://forum.ns.nl/off-topic-32/telefonische-sollicitatie-46756/index1.html#post308293 Afgezien van dat. Dit forum is een klant helpt klant forum, waar moderators beperkt actief zijn. ..
@josieh

De baan als hoofdconducteur is voor mij een geweldige baan, ondanks beledigingen en agressie maak ik genoeg mooie dingen mee. Zelf probeer ik een trein waar ik een langere tijd op zit (min 60 minuten) zeker 1x gecontroleerd te hebben. Da's mijn werkwijze. Helaas zijn er ook collega's die bijna geen controlerondes uitvoeren ivm het behalen van de rondetijd. Ik hoor er de laatste tijd minder over, ben ik erg blij mee, maar het vak van Hoofdconducteur is ruimer en zwaarder dan men in eerste instantie denkt. Voor ik bij NS kwam, had ik er ook zo mijn gedachten over en had ook zo mijn oordeel klaar. Daar ben ik erg snel van teruggekomen nu ik zelf er werk.
Het werk van een hoofdconducteur beoordelen als reiziger is al lasrig, want je hebt geen zicht wat er allemaal op de trein gebeurd. Op dat punt geldt voor mij ook dat ik daar erg hard van ben teruggekomen.
Goed geschreven Loes.
En ik wil aangeven dat sinds ik meelees op dit forum me hoe langer hoe meer ga ergeren aan de (vaste) forumleden welke te pas en onpas het rijdende personeel, met name de conducteur, denkt te moeten beoordelen op functioneren.
Dat is de taak van de manager van het rijdende personeel en niet van een willekeurig anoniem forumlid welke een momentopname doet !
Lijkt me ook niet jouw taak klant-peter over andere forumleden te oordelen!
Goed geschreven Loes.
En ik wil aangeven dat sinds ik meelees op dit forum me hoe langer hoe meer ga ergeren aan de (vaste) forumleden welke te pas en onpas het rijdende personeel, met name de conducteur, denkt te moeten beoordelen op functioneren.
Dat is de taak van de manager van het rijdende personeel en niet van een willekeurig anoniem forumlid welke een momentopname doet !

Als je het over mij hebt, laat het me even weten. 😉
@ Loes Ging vroeger zeer regelmatig met de trein. Had toen in de tijd van de papieren kaartjes een hele reeks ongecontroleerde kaartjes in portemonnee. Toen er wel een conducteur kwam controleren moest ik zoeken naar kaartje met juiste datum "of ik wel de andere kaartjes wilde vernietigen, voordat anderen die gingen gebruiken"Vaak kwam een conducteur, die ik via mijn werk kende, gezellig bij me zitten kletsen.
Nu reis ik nog maar weinig met NS, neemt niet weg dat ik vind over de reizen die ik wel maak een mening te mogen hebben, zeker als ik een aantal zaken op 1 reis waarneem, die niet goed zijn gegaan, beter zouden kunnen.
Vorig jaar nog gemeld aan NS, krijg dan altijd "vervelend, excuus" B.v. als een de gehele trein voorbij eerste vertrekbord is gereden en je daar via een zeer smal perronpaadje naar de trein moet zien te komen tegen de massa die uit de trein stapt Of op mijn vraag waarom men bij station x 5 minuten stil staat, bij volgende station 4 minuten etc, terwijl die lijn voor miljarden is aangelegd om sneller vervoer te bewerkstelligen, is alleen maar trager geworden, reactie dat kan nu eenmaal niet anders.
Wil graag in oplossingen denken, maar om dat te kunnen zou ik wel de reden(en) moeten weten!

Vind echt fijn voor je Loes dat je NS werk zo goed bevalt, maar ( en dan heb ik het niet alleen over Hoofdconducteur, op Intercity"s zijn er minstens wel 2 conducteurs , richting Den Haag nog beveiligers ), Vraag wat doen die behalve fluiten bij vertrek en mogelijke controle onderweg, allemaal incidenten oplossen?
@

Hou jij er ook rekening mee dat er veel NS personeel in uniform slechts meerijdt naar het werk of naar een andere locatie waar ze weer een trein moeten rijden, deze zitten veelal in de eerste klas met elkaar te praten aangezien ze geen dienst hebben op desbetreffende trein. Ook machinisten passagieren namelijk gewoon met reizigers treinen mee naar werk, huis of een andere NS locatie.

Het zal misschien handiger zijn als NS personeel niet in uniform reist in de trein, dit geeft inderdaad vaak een verkeerd beeld van personeel dat alleen maar kletst met elkaar.
Ik zit vaak alleen op de trein en bij een langere trein ben ik vaak met een tweede collega. Ik ben juist een HC die graag de trein controleert, hierdoor krijg ik vaak vragen van reizigers. Die willen vaak advies over hun reis. Dit gaat van, welke trein kan ik het beste pakken tot ik moet deze trein in de reisplanner hebben. Ook veel vragen in het weekend over de reisproducten, vragen over Keuzedagen. Dan krijg je bv telefoontje dat iemand iets vergeten is in je trein. Daar ga je dan opzoek naar, of ik vind zelf iets, waar ik vervolgens voor moet bellen en wel ff zoet mee ben. Reizigers die zich niet lekker voelen (ziekte, verbroken relaties) ben ik ook vaak mee bezig. Zeker als men zich ook nog agressief gedraagd of zich niet aan de huisregels houdt. Op een VIRM6 (1 treinstel met 6 bakken, de grootste die we hebben) zit ik alleen op. Zit die vol, dan heb ik tussen de 600 en 700 reizigers bij me, met uitschieters van 1.000 reizigers.
Vroeger waren de treinen rustiger en was er vaak meer personeel op actief. Das voor mijn tijd, maar toch hoop ik dat ik het beeld wel kan aanpassen dat er wel veel gebeurd.

Afgelopen week heb ik oa een reiziger met 2 losse honden en winkelwagen in me trein gehad. Ben flink door hem uitgescholden, maar reizigers waren blij met de oplossing, min. 2 stremmingen, waardoor ik niet verder mocht met mijn tren, een vergeten tas met alles erin, een zwartrijder die de benen nam en toch is gepakt door collega's en al heel veel boetes had opgespaard, veel reizigers gehad incl. Toeristen met foutjes met hun vervoersbewijs. Dan heb je het echt wel druk en is het fijn dat je mensen kan helpen en krijg je nog naar je hoofd: kunnen jullie nou nooit optijd rijden? Nee, dat lukt niet als een treindienstleider je een aanwijzing geeft ivm storing op de rails.

En ook ik ben afgelopen week met een trein neegestuurd, waar het druk was en wij van de chef niets mochten doen. Dan krijg je absoluut een verkeerd beeld.
Reputatie 7
Badge
En ook ik ben afgelopen week met een trein neegestuurd, waar het druk was en wij van de chef niets mochten doen. Dan krijg je absoluut een verkeerd beeld.
jammer dat die chef niet wil inzien dat hij aan de poten van alle collega's zaagt 😞
Het zal misschien handiger zijn als NS personeel niet in uniform reist in de trein, dit geeft inderdaad vaak een verkeerd beeld van personeel dat alleen maar kletst met elkaar.

Handig ?
Dan moet het rijdende personeel welke passagiert in een dienst of naar cursus gaat een koffer met eigen kleding meenemen en zich telkens omkleden. Lijkt me erg praktisch als bv een machinist of conducteur zich 3x moet omkleden tijdens één dienst !
Reputatie 7
Zal leuk worden tijdens een backup dienst Breda.

Naar werk toe in burger.
Op werk in uniform (Roosendaal)
Op de trein weer in burger want we moeten naar Breda reizen.
Op Breda in uniform.
Einde dienst Breda terug naar Roosendaal, in burger.
Op Roosendaal in uniform.
Naar huis in burger.

Reageer