beantwoord

1e klas: Zwartrijders

Toon eerste bericht

65 reacties

@Thor89

Om aan de wensen van alle reizigers te doen, ja, dan is het te weinig, maar weet je het goed in te plannen kom je ook al ver mee.
Vandaag heb ik op een IC in de spits hulp gehad tussen Den Bosch en Utrecht van collega's VenS. Ik was met een collega HC en hebben ons opgesplitst op de twee treinstellen. Ik had op het voorste treinstel zowel te weinig 1e als 2e klas bij me. Het achterste treinstel had nog zitplaatsen 1e en 2e klas. De collega en ik hebben bewust de 1e klas geknipt en gekozen om verkeerd zitters weg te sturen. Ik had nog een balkon vol staa met 1e klas reizigers en die vroegen me ook om zo te handelen. Uiteindelijk zat er maar 1 reiziger "verkeerd". Was wel handig om ff een trein schoon te vegen.
Reputatie 1
Wordt daar niet voor geschreven?

> Ik had op het voorste treinstel zowel te weinig 1e als 2e klas bij me.

Je bedoelt dat er geen vrije zitplaatsen meer waren?
Normaal moet ik ervoor een uitstel voor schrijven, maar de 1e klas reizigers hadden liever een zitplaats. In het voorste treinstel had ik geen zitplaatsen meer, terwijl ik die op het achterste treinstel wel had. Had ook te weinig materieel mee overigens, een VIRM8 ipv VIRM10.
Reputatie 1
Wat is een uitstel?
Reputatie 7
Uitstel van betaling (ontwerp proces verbaal)
Reputatie 7
Badge
....scheelt ook weer aan managerskosten!
Daar zou ik niet vanzelfsprekend vanuit gaan 😉
Reputatie 1
Wat mag eigenlijk wel en niet in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs?
Zitten mag vast niet.. mag staan?
Of mag je er zelfs niet eens doorheen lopen?
Doorheen lopen mag, want soms moet je wel door de 1e klas om bv naar het toilet te gaan. Je ophouden door er te staan of te zitten is dan weer niet toegestaan.
Als we met een overvolle trein te maken hebben, ligt het wat anders, omdat je juist dan alle beschikbare ruimte wil gebruiken.
Reputatie 1
Als we met een overvolle trein te maken hebben, ligt het wat anders, omdat je juist dan alle beschikbare ruimte wil gebruiken.

Hoe ligt het dan precies? En is dat uit 'coulance' of staat dat echt zo in de regels.
Dat is de beslissing die bij de dienstdoende hoofdconducteur ligt. Die bepaalt of de 1e klas wel of niet wordt vrijgegeven. Dat valt bij NS onder ons vakmanschap. Zelf geef ik zelden openlijk door dat de 1e klas is vrijgegeven, want dat kan tegen me werken. Ik geef meestal aan om de ruimte te benutten en dat ik op het volgende stopstation weer ga kijken welke opties ik heb.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac, als je dienst hebt en je als NS personeel passagierend verplaatst heeft de fiscus helemaal niets mee, we zijn dan gewoon aan het werk en maken daarbij gebruik van het vervoer van de baas zoals deze dat ons aangeeft.
in de zorg en horeca sectoren krijg je ook aanslag voor loon in natura, als het luxer is dan nodig. 1e klasse is niet nodig voor personeelsvervoer.
Alleen zo werkt het niet bij dienstreizen en de belastingdienst.
Dat is gewoon afgekocht, net als de privé reizen overigens.

in de zorg en horeca sectoren krijg je ook aanslag voor loon in natura, als het luxer is dan nodig. 1e klasse is niet nodig voor personeelsvervoer.

Hiermee suggereer je zelfs dat iedereen die in een bedrijfsbus rijdt onder de baas zijn tijd dus in de meest simpele uitvoering moet rijden en dat er zodra er gekozen wordt voor een iets luxere versie deze persoon belasting moet betalen over dat verschil? Komt op hetzelfde neer maar als deze bedrijfsbus 's avonds bij het bedrijf geparkeerd staat of niet prive wordt gebruikt gebeurt dit niet.

En ik heb ook nog niet gehoord dat zoiets over vervoer in de belastingwetgeving is vastgelegd.

Maar zie je 1e klas reizende NS medewerkers tijdens diensttijd nu ook als zwart rijdende 1e klas reizigers? Daar gaat nml. dit topic over.
Maar zie je 1e klas reizende NS medewerkers tijdens diensttijd nu ook als zwart rijdende 1e klas reizigers? Daar gaat nml. dit topic over.
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/1e-klas-zwartrijders-47478/index1.html

TS heeft twee reacties geplaatst.
Reputatie 3
Lang verhaal kort; iedereen in de trein heeft een vervoerbewijs nodig, ook het personeel. Het personeel ontvangt deze in de vorm van een dienstopdracht (dienstkaartje) en deze is niet klasse gebonden. Een personeelslid dat op deze manier reist is dus vrij om te zitten waar hij of zij wilt, of dat nu eerste of tweede klasse is maakt niet uit. Dit is bij wet zo geregeld.

Reageer