beantwoord

1e klas: Zwartrijders


Reputatie 3
Tegenwoordig reis ik vaak 1e klas, zeker de langere afstanden. Dat kost serieus meer maar heb ik graag over voor comfort.
Nu valt me op dat tegenwoordig veel mensen 1e klas gaan zitten die er niet voor betalen. Toeristen die doen alsof ze het verschil tussen cijfer 1 en 2 niet weten. Jonge mannen die hun telefoon willen opladen, of gewoon brutaal gaan zitten en continue voor of achter zich kijkend of ze al een conducteur zien naderen. Zo ja als een speer er vandoor gaan in de andere richting.
Vandaag weer, alleen nu staan de conducteurs vanaf het perron te observeren, en bij vertrek wordt iedereen goede reis gewenst. Maar geen controle.
Dan vraag ik me echt af waarvoor ik zoveel betaal als zelfs het personeel het blijkbaar normaal vindt dat mensen er gaan zitten zonder er voor te betalen?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 1 april 2018, 11:55

Bedankt voor je bericht mokum, ik kan me voorstellen dat je dit geen prettige situatie vindt.



Gecontroleerd wordt er zeker door conducteurs, maar dit is niet de enige taak in de trein. Dit is een steekproef, zwartrijders zullen op een gegeven moment dus zeker tegen de lamp lopen.



Wat goed dat je de persoon hebt aangesproken die foto's zat te maken van vrouwen in de trein. Mocht je zo'n situatie nog een keer opmerken en geen conducteur vinden, mag je dit altijd bij ons melden. Dit is een situatie waar wij zeker achteraan gaan. De snelste manier om dit te doen is via een openbaar berichtje op Twitter, dan pakken wij het binnen een kwartier op en zullen we schakelen met de conducteur in de trein.
Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 3
Lang verhaal kort; iedereen in de trein heeft een vervoerbewijs nodig, ook het personeel. Het personeel ontvangt deze in de vorm van een dienstopdracht (dienstkaartje) en deze is niet klasse gebonden. Een personeelslid dat op deze manier reist is dus vrij om te zitten waar hij of zij wilt, of dat nu eerste of tweede klasse is maakt niet uit. Dit is bij wet zo geregeld.
Maar zie je 1e klas reizende NS medewerkers tijdens diensttijd nu ook als zwart rijdende 1e klas reizigers? Daar gaat nml. dit topic over.
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/1e-klas-zwartrijders-47478/index1.html

TS heeft twee reacties geplaatst.

in de zorg en horeca sectoren krijg je ook aanslag voor loon in natura, als het luxer is dan nodig. 1e klasse is niet nodig voor personeelsvervoer.


Hiermee suggereer je zelfs dat iedereen die in een bedrijfsbus rijdt onder de baas zijn tijd dus in de meest simpele uitvoering moet rijden en dat er zodra er gekozen wordt voor een iets luxere versie deze persoon belasting moet betalen over dat verschil? Komt op hetzelfde neer maar als deze bedrijfsbus 's avonds bij het bedrijf geparkeerd staat of niet prive wordt gebruikt gebeurt dit niet.

En ik heb ook nog niet gehoord dat zoiets over vervoer in de belastingwetgeving is vastgelegd.

Maar zie je 1e klas reizende NS medewerkers tijdens diensttijd nu ook als zwart rijdende 1e klas reizigers? Daar gaat nml. dit topic over.
Alleen zo werkt het niet bij dienstreizen en de belastingdienst.
Dat is gewoon afgekocht, net als de privé reizen overigens.
Reputatie 7
Badge
@klant_jac, als je dienst hebt en je als NS personeel passagierend verplaatst heeft de fiscus helemaal niets mee, we zijn dan gewoon aan het werk en maken daarbij gebruik van het vervoer van de baas zoals deze dat ons aangeeft.
in de zorg en horeca sectoren krijg je ook aanslag voor loon in natura, als het luxer is dan nodig. 1e klasse is niet nodig voor personeelsvervoer.
Dat is de beslissing die bij de dienstdoende hoofdconducteur ligt. Die bepaalt of de 1e klas wel of niet wordt vrijgegeven. Dat valt bij NS onder ons vakmanschap. Zelf geef ik zelden openlijk door dat de 1e klas is vrijgegeven, want dat kan tegen me werken. Ik geef meestal aan om de ruimte te benutten en dat ik op het volgende stopstation weer ga kijken welke opties ik heb.
Reputatie 1
Als we met een overvolle trein te maken hebben, ligt het wat anders, omdat je juist dan alle beschikbare ruimte wil gebruiken.

Hoe ligt het dan precies? En is dat uit 'coulance' of staat dat echt zo in de regels.
Doorheen lopen mag, want soms moet je wel door de 1e klas om bv naar het toilet te gaan. Je ophouden door er te staan of te zitten is dan weer niet toegestaan.
Als we met een overvolle trein te maken hebben, ligt het wat anders, omdat je juist dan alle beschikbare ruimte wil gebruiken.
Reputatie 1
Wat mag eigenlijk wel en niet in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs?
Zitten mag vast niet.. mag staan?
Of mag je er zelfs niet eens doorheen lopen?
Reputatie 7
Badge
....scheelt ook weer aan managerskosten!
Daar zou ik niet vanzelfsprekend vanuit gaan 😉
Reputatie 7
Uitstel van betaling (ontwerp proces verbaal)
Reputatie 1
Wat is een uitstel?
Normaal moet ik ervoor een uitstel voor schrijven, maar de 1e klas reizigers hadden liever een zitplaats. In het voorste treinstel had ik geen zitplaatsen meer, terwijl ik die op het achterste treinstel wel had. Had ook te weinig materieel mee overigens, een VIRM8 ipv VIRM10.
Reputatie 1
Wordt daar niet voor geschreven?

> Ik had op het voorste treinstel zowel te weinig 1e als 2e klas bij me.

Je bedoelt dat er geen vrije zitplaatsen meer waren?
@Thor89

Om aan de wensen van alle reizigers te doen, ja, dan is het te weinig, maar weet je het goed in te plannen kom je ook al ver mee.
Vandaag heb ik op een IC in de spits hulp gehad tussen Den Bosch en Utrecht van collega's VenS. Ik was met een collega HC en hebben ons opgesplitst op de twee treinstellen. Ik had op het voorste treinstel zowel te weinig 1e als 2e klas bij me. Het achterste treinstel had nog zitplaatsen 1e en 2e klas. De collega en ik hebben bewust de 1e klas geknipt en gekozen om verkeerd zitters weg te sturen. Ik had nog een balkon vol staa met 1e klas reizigers en die vroegen me ook om zo te handelen. Uiteindelijk zat er maar 1 reiziger "verkeerd". Was wel handig om ff een trein schoon te vegen.
Reputatie 1
Op een VIRM6 (1 treinstel met 6 bakken, de grootste die we hebben) zit ik alleen op. Zit die vol, dan heb ik tussen de 600 en 700 reizigers bij me, met uitschieters van 1.000 reizigers.
Vroeger waren de treinen rustiger en was er vaak meer personeel op actief. Das voor mijn tijd, maar toch hoop ik dat ik het beeld wel kan aanpassen dat er wel veel gebeurd.


Eigenlijk is er dus gewoon te weinig personeel op een trein?
@JBa Dank voor uitleg 'ik ben maar soms een reiziger en niet op de hoogte van NS jargon.
Wel herken ik een wissel, en deze treinen aan beide zijden van perron reden dermate verder, daar had nog wel een trein tussen gepast.
Wordt voor een normale reiziger ook wel moeilijk te begrijpen waar Prorail en waar NS voor verantwoordelijk is.
Probeer in diverse topics dat ook aan te geven, ze staan beide in nauw verband c.q. zijn afhankelijk van elkaar.
Maar dat wordt door menigeen niet op prijs gesteld, apart hokje NS, apart hokje Prorail. Tuurlijk dit is een NS
forum, maar zo wordt er niets opgelost .!
Lijkt me het allerbeste als beide weer worden samengevoegd, scheelt ook weer aan managerskosten!
@klant_jac, als je dienst hebt en je als NS personeel passagierend verplaatst heeft de fiscus helemaal niets mee, we zijn dan gewoon aan het werk en maken daarbij gebruik van het vervoer van de baas zoals deze dat ons aangeeft.

@Slidestops, Zal wat worden als je een reservedienst draait en dus het hele land doorgestuurd wordt als MCN met de verschillende passagier trajecten tussendoor. En soms zit er ook wel eens een standaard dienst tussen met een hoop passagieren.

@josieh, dat vertrekbord heet bij ons een CTA bord. En Amsterdam centraal is in deze een wat apart station waarbij de machinist doorrijdt tot de plek waar de treindienstleider zijn trein wil laten stoppen d.m.v. een rood sein. En ik ben het volledig met je eens dat dit wel eens een beetje raar uitkomt als je naar de verschillende CTA bakken op het station kijkt. Dit komt omdat spoor A of B geregeld langer is dan de trein die daar komt voorrijden en dan staat er toch in alle CTA bakken de bestemming. Maar de trein staat dan bijna op het andere eind.

Toch mogen/kunnen machinisten niet eerder stoppen omdat ze dan onbedoeld nog met de achterzijde van een trein in een wissel kunnen staan. Met als gevolg dat andere treinen niet kunnen vertrekken omdat de wissel niet bediend kan worden.
Het is verschrikkelijk. Doe je alleen je jasje uit.
Jasje uit, dan zie je een steekvest van NS, met daaronder een polo van NS, met daaronder een shirt van NS, allen voorzien van logo...


Hou je broek maar aan Slidestops.. want....:P
Oh we gaan weer in de hokjesgeest! Apart hokje iemand die ten onrechte 2 klas zit, verkeerde datum. geen kaartje, niet afgestempeld etc.

Gaat mij erom zaken, die fout gaan aan te kaarten, waar mogelijk een oplossing te bedenken!

Beetje kille dag, denk dat ik geen link mag plaatsen, maar probeer dit lied eens,
Manu Chao - A cosa
Reputatie 7
Angst voor agressie als men iemand in NS uniform ziet?
Nee, ik doe het nog wel regelmatig. Maar in het kader van het topic. Als ik in mijn uniform naar de auto door de hal loop, ben ik ook niet meer aan het werk maar nog wel in uniform. Overigens is het wel zo dat je dusdanig herkenbaar bent dat mensen op sommige dingen commentaar leveren. Dat kan wel vervelend zijn. (denk aan mensen die zich niet gedragen bij een overweg.) Ook veel mensen snappen het uniform niet, omdat je commentaar krijgt omdat je als politieagent niets doet aan een verkeersovertreding (oid).

Het is verschrikkelijk. Doe je alleen je jasje uit.
Jasje uit, dan zie je een steekvest van NS, met daaronder een polo van NS, met daaronder een shirt van NS, allen voorzien van logo...
Reputatie 7
Badge
En wat heeft dat te ver doorrijden van die trein te maken met mensen die ten onrechte 1e klas zitten?net zoveel als een trol met een mol 😉
Reputatie 7
Badge +3
En wat heeft dat te ver doorrijden van die trein te maken met mensen die ten onrechte 1e klas zitten?
[Tja iets van wij van WC eend controleren WC eend?
@ klant-peter Haha, 01 april is toch al voorbij?
Ik noem een vertrekbord in dit verband zo'n bord hangend boven. op een perron met bestemmingen, vertrektijd.
Gaat in dit geval om 17 september 2017. Totale miscommunicatie, foute informatie op spoor 10 a/b Amsterdam Centraal, het aan beide zijden van perron hele treinstel doorrijden voorbij 1e vertrekbord ( zie mijn uitleg) Komt trouwens nog bij volkomen foute informatie via een bandje in trein, een overstapmogelijkheid die niet bestond, en overstapadvies waarbij je al in de juiste trein zat. Heb NS, toen je NS daar nog rechtstreeks over kon mailen, bericht gestuurd.

Hier stukjes van hun reacties

"De afgelopen jaren is het aantal communicatiekanalen fors uitgebreid en we merken dat helaas nog niet altijd de onderliggende processen en systemen optimaal werken. Het gevolg daarvan is dat belangrijke informatie soms ontbreekt of te laat wordt aangeleverd. Voor reizigers is dit uitermate vervelend. Daar zijn wij ons goed van bewust"
"Het is niet bekend waarom de trein zover door reed. Wellicht, dat deze nog teveel vaart had en niet tijdig kon remmen."


Heb ze nog de vraag gesteld of het iets te maken had met acties van machinisten, waren kwaad over een ontslagen collega, daar heb ik geen reactie op ontvangen

Reageer