beantwoord

1eklas zit vol met 2eklassers op dit moment leeuwarden-rotterdam centraal!ik heb geen plaats!

Ik heb 1e klas abonnement! Zit uren in de trein met 2e klassers die massaal alle 1e klas plaatsen namen! Hoe krijg ik geld terug? En wie komt er eens boetes uit delen!
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 mei 2015, 10:00

Hoe weet u dat deze mensen geen geldig vervoerbewijs voor de eerste klas hebben? NS heeft massaal zogeheten overgangsbewijzen verspreid waarmee mensen met een geldig kaartje voor de tweede klas in mei op een zaterdag of zondag in de eerste klas mogen reizen.

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3
Hoe weet u dat deze mensen geen geldig vervoerbewijs voor de eerste klas hebben? NS heeft massaal zogeheten overgangsbewijzen verspreid waarmee mensen met een geldig kaartje voor de tweede klas in mei op een zaterdag of zondag in de eerste klas mogen reizen.
Reputatie 5
Badge
Ik vraag me af waarvoor je geld terug wilt krijgen? Misschien was de trein al behoorlijk vol dat de hoofdconducteur via de omroepinstallatie toestemming heeft gegeven om 1e klas te mogen zitten? En anders zullen ze vast een overgangskaartje hebben, die overigens massaal verspreid wordt via de Spoordeelweken.
Nee, ik heb het gevraagd en men bespreekt het lachend hard op! Het is een grote groep!
En nee geen toestemming van conducteur dat is juist wat ik met deze mensen besprak! Niemand gaf toestemming. Ze vinden zelf dat het mag. Conducteur roept om dat er een trein komt, maar zegt niets over 1e klas!
Ik kan de conducteur zelf ook niet vinden! En geen kaartje voor 1e klas hoort beboet!
Ze zeggen dit zelfs vaker te doen, dan moet op dit traject standaard controle! Daarbij heb ik duur betaald en ga altijd voor een 2e klasser! Ik heb wel een kaartje!
Badge
Jammer dat dit je ervaring is met NS. Reizigers met een treinkaart voor 2e klas mogen niet in de 1e klas plaatsnemen. Zij riskeren wel een boete. Er is altijd een conducteur aanwezig in de trein. Maar naast het controleren van treinkaarten hebben zij ook andere taken die zij moeten uitvoeren. Hopelijk is je volgende ervaring beter!
Vaak zitten de conducteurs bij drukte in de achterste cabine. Gewoon helemaal naar achteren lopen en op de cabinedeur kloppen. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Het is helaas wel zo dat in een trein waar dit gebeurt, de conducteur in de praktijk maar al te vaak schittert door afwezigheid, al heb ik hier ooit een conducteur gecomplimenteerd die het wel deed.

Natuurlijk heeft een conducteur ook andere taken maar het controleren van de eerste klas in dit soort situaties zou meer prioriteit moeten hebben. Het is natuurlijk slecht gedacht maar ik heb vaak de indruk dat men in deze situatie geen zin heeft in de confrontatie en dan maar niet controleert.

Een volle eerste klas is daar aan toe maar als je niet kunt zitten met je eersteklaskaartje omdat mensen er maar gaan zitten vanwege een volle trein, is dat wel heel vervelend en ook niet correct, VraagaanNS ergert zich daar terecht aan.

Hoe je het kunt zien, daar kun je een standpunt over innemen die deze reizigers uit de wind houdt, maar de doorsnee student reist echt geen eerste klas op zondagavond. Herkenning voorover mogelijk vindt niet plaats op uiterlijk, eerder op gedrag. Ik reis ook in wandelkleding en maar in misschien een van de vijf gevallen met pak. De 2>1 actie heeft in mei wel duidelijk invloed. De eersteklasreizigers zijn er ook niet onverdeeld gelukkig mee.

Voer de controle in deze situatie op. Het verschijnen van de conducteur alleen al maakt op een of andere manier al veel plaatsen vrij voor VraagaanNS 😉 - en anderen die wel voor hun kaartje betalen. Je gelooft het niet maar sommige reizigers moeten dan ineens weg.

De angst voor agressie verlamt sommige conducteurs, al begrijp ik dat wel. De agressiemongolen die de laatste tijd in het nieuws waren hebben wel een sfeer geschapen. De treinen zouden wel meer zitplaatsen moeten bieden. Ik vind echt dat je ongeacht de klasse zou moeten kunnen zitten.

Het zou standaard moeten zijn dat men bij een volle trein altijd de eerste klas even controleert - en vijf minuten na de controle even terugkomt 😉 dat voorkomt veel gedoe en als reizigers weten dat dit het geval is dan voorkomt dat het grijsrijden in ieder geval voor een belangrijk deel. Voor een gemiddelde student is 35 euro plus de opslag voor het eersteklasdeel veel geld en dat weerhoudt mensen echt wel als je weet dat je die boete krijgt. Wie reist met een 2>1 kaartje heeft gewoon een geldig vervoersbewijs.

@Leny: Het is lief dat je voor VraagaanNS hoopt dat het de volgende keer beter is en ik snap best dat je zo moet communiceren maar hoop moet worden vervangen door controle. Dat geeft de zelfs de meeste 'hoop' omdat het in ieder geval voor een belangrijk deel werkt 😉
Reputatie 1
Leny NS schreef:

Jammer dat dit je ervaring is met NS. Reizigers met een treinkaart voor 2e klas mogen niet in de 1e klas plaatsnemen. Zij riskeren wel een boete. Er is altijd een conducteur aanwezig in de trein. Maar naast het controleren van treinkaarten hebben zij ook andere taken die zij moeten uitvoeren. Hopelijk is je volgende ervaring beter!

In al die jaren dat ik met de trein reis heb ik nog nooit gezien dat iemand een boete krijgt omdat hij/zij met een 2e klas kaartje 1e klas rijdt. Meestal is het excuus dat ze het niet wisten en dan moeten ze naar de 2e klas toe. Wat ik dan wel raar vind is dat de conducteur meestal niet wacht totdat deze persoon verhuisd is, maar gewoon doorloopt. Vaak blijft de desbetreffende reiziger dan gewoon zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn ervaring is wel dat er meer wordt bekeurd dan vroeger. Als het weinig gebeurt dan zal het ook niet werken. Het beleid schrikt ook nog steeds niet af. Het is elke keer dezelfde domme rotsmoes. Er zij echter ook conducteurs die in eerste instantie wegsturen, doen of ze de coupe verlaten en dan na een minuut of wat terugkomen en bekeuren. Dat werkt prima. NS zou het denk ik in de aansturing nog meer moeten benadrukken maar ik zie het bekeuren echt veel meer. Conducteurs kiezen ook regelmatig voor lijfsbehoud ten aanzien van de agressiemongolen die er maar al te vaak tussen zitten. Ik heb daar nog begrip voor ook al geeft het het falen van de handhaving aan. dit soort mensen moet er ook niet mee weg kunnen komen. Mobiele teams schrikken wel af en dat werkt heel goed.
Op basis van het gedrag pik je de smoezenrijders er zo uit. Bedenk wel dat veel reizigers met het opwaardeerkaartje geldig reizen in mei, wat de traditionele rust vaak wel verstoort, helaas. De meeste eersteklascoupes zijn in de praktijk al stilte- en werkplekken zonder dat het wordt aangegeven en dat wordt ernstig verstoord. Wat mij betreft hoeven die opwaardeerkaartjes niet, ik denk dat er maar weinig mensen eerste klas door gaan reizen want je merkt er door het onrustiger publieksgedrag weinig van dat je eerste klas reist. De opwaardeerkaartjes afschaffen en de meereiskaart vaker geldig maken, lijkt me een veel beter idee.
Veel eersteklasreizigers zeggen het liever niet maar ik denk dat er nogal wat zijn die blij zijn als het weer over is. Het domme gediscussieer van ik dacht (van alles maar alleen in mijn voordeel) en uw collega is veel aardiger dan u want die bemoeit zich er niet mee dat ik hier zit, vind ik heel storend. De grijsrijder is volgens hem niet het probleem maar de conducteur. Het is de omgekeerde wereld.

Dit gedrag veronaangenaamt het reizen in de eerste klas gedurende de maand mei veel te veel. Uit marketingoogpunt zijn de opwaardeerkaartjes een vergissing denk ik, ze worden gewoon eenmalig gebruikt en daarna vraag ik me af hoeveel mensen eerste klas gaan reizen. Ik heb geen cijfers maar ik vrees heel weinig.
Reputatie 1
Van mij hoeven ze ook niet, al heb ik er persoonlijk weinig last van. Zeker 's morgens niet, want dan neem ik de trein van 6 uur, dan slapen de meeste mensen nog. En 's middags valt het ook reuzemee, maar dat komt dan misschien ook wel weer omdat ik altijd de 1e klas neem die zoveel mogelijk achteraan zit en veel mensen kiezen toch voor vooraan of in het midden.
Reputatie 7
Badge +4
Om zes uur is het voor mij nog nacht 😉 maar ik ben het wel met je eens, ik heb heel lang elke ochtend vroeg in de trein gezeten en dan zijn er weinig overlastreizigers. Opwaardeerkaartjes gelden in het weekend. In de Koploper lukt jouw truc overigens niet, lol.
Reputatie 1
Voor mij is het ook nog 's nachts hoor, maar goed ben het gewend en ik houd van de rust 's morgens vroeg.
In een enkele koploper lukt het niet nee, maar soms is het ook een dubbele dan wel. Maar als het dan een 3 en 4 is kies ik toch altijd voor de 4.
Reputatie 4
Thom schreef:

Hoe je het kunt zien, daar kun je een standpunt over innemen die deze reizigers uit de wind houdt, maar de doorsnee student reist echt geen eerste klas op zondagavond. Herkenning voorover mogelijk vindt niet plaats op uiterlijk, eerder op gedrag. Ik reis ook in wandelkleding en maar in misschien een van de vijf gevallen met pak. De 2>1 actie heeft in mei wel duidelijk invloed. De eersteklasreizigers zijn er ook niet onverdeeld gelukkig mee.

Ik ken genoeg studenten die weekendvrij eerste klas van hun ouders hebben gekregen. Zelf krijg ik voor mijn vrijwilligerswerk een reiskostenvergoeding op basis van de 2e klas vaak kies ik er dan zelf voor om 1e klas te reizen met een geldige klassenwissel zodat ik nog wat kan werken op mijn laptop. Een enkele reiziger heeft wel eens commentaar,maar nadat de conducteur is geweest krijg ik van zulke reizigers excuses.
Verder zorgen die 2-1 kaartjes er inderdaad voor dat de 1e klas drukker is, zo heb ik naar Zeeland al een volle eerste klas tot Goes gehad. (de halve coupe inclusief reizigers die normaal ook 1e klas reizen met een kortingskaart hadden een spoordeelbon) terwijl hij normaal leeg is.

Thom schreef:

Voer de controle in deze situatie op. Het verschijnen van de conducteur alleen al maakt op een of andere manier al veel plaatsen vrij voor VraagaanNS 😉 - en anderen die wel voor hun kaartje betalen. Je gelooft het niet maar sommige reizigers moeten dan ineens weg.

In Belgie wordt bijna als eerste gecontroleerd in de 1e klas en een enkele conducteur verkoopt meteen een klasseverhoning tegen treintarief waarna de grijsrijders vaak massaal verhuizen naar de 2e klas. Tevens controleren ze de eerste klas ook veel vaker dan de 2e, maar onthouden ze wie ze al hebben gehad zodat ze na het controleren van enkele instappers vrij snel weer verder kunnen naar de 2e klas.
Mij lijkt het handig als ze in Nederland ook de 1e klas structureel meer controleren dan de 2e klas, omdat een 1e klas reiziger 70% meer betaald.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het ook wel gehad dat een conducteur binnenkwam in een met studenten gevulde eerste klas en doodleuk zei: Ik ga nu controleren op eerste klas vervoersbewijzen en bekeur als u die niet heeft. Ineens moesten er een paar weg, een enkele stoere reiziger met het bekende domme en groffe geklets, maar ok.

Toen kon wel iedereen zitten die een geldig kaartje had gekocht.. 😉 Als het niet wordt vervolgd, mag het kennelijk. Dat eerste klas reizen alleen mag als je ervoor betaalt met een geldig kaartje dan wel wanneer het mag van de conducteur, is niet algemeen bekend, zo blijkt 😉 Gedogen is mogen en zolang er niet wordt opgetreden, blijft het zo. Kennelijk is het geen beleid van NS om hier daadwerkelijk een eind aan te maken. als het wel zo zou zijn is het wel erg ineffectief dan.
Reputatie 4
Thom schreef:

Toen kon wel iedereen zitten die een geldig kaartje had gekocht.. 😉 Als het niet wordt vervolgd, mag het kennelijk. Dat eerste klas reizen alleen mag als je ervoor betaalt met een geldig kaartje dan wel wanneer het mag van de conducteur, is niet algemeen bekend, zo blijkt 😉 Gedogen is mogen en zolang er niet wordt opgetreden, blijft het zo. Kennelijk is het geen beleid van NS om hier daadwerkelijk een eind aan te maken. als het wel zo zou zijn is het wel erg ineffectief dan.

Ik ben het met je eens dat de 1e klas effectiever gehandhaaft moet worden, niet voor niets betalen die reizigers zoveel extra, maar zoals met zoveel dingen wordt er dan Coulant mee omgegaan.

Aar schreef:

Ik vraag me af waarvoor je geld terug wilt krijgen? Misschien was de trein al behoorlijk vol dat de hoofdconducteur via de omroepinstallatie toestemming heeft gegeven om 1e klas te mogen zitten?

De NMBS geeft reizigers die een eerste klas compensatie als de 1e klas wordt vrijgegeven. Helaas doet de NS dit (nog) niet, terwijl melding HC + chipkaartgegevens voldoende zijn om compensatie te geven lijkt me.

Verder komt het ook wel eens voor dat de HC het niet omroept maar in de gang toestemming geeft om in de 1e klas te gaan zitten om zo een te massale toestroom naar de 1e klas te voorkomen.
De oplossing voor grijsrijden zit hem wat mij betreft zowel in handhaven als in het vergroten van de capaciteit in de brede spits.
Heb het zelfde probleem... ik reis van den Bosch naar lelystad vaak treinen ram vol dus ook vaak 2 uur gestaan. Toen besloten abonnement te nemen voor 1e klas zodat ik wel kan zitten en wat zie je vervolgens. Zit beetje vol en mensen komen massaaal 1e klas zitten met de gedachte ja ga niet staan. Dus eerlijken mensen zijn de lul en zoals hier boven word gezegt conducteur zit ergens achter. Geef hem groot gelijk want niemand geeft gehoor aan zon man/vrouw.

Ik wil me geld terug
Reputatie 7
Badge +4
Als u een eerste klasabonnement heeft, heeft u daarmee nog geen recht op een zitplaats. Formeel heeft u er ook geen recht op. U heeft ook geen recht op geld terug, al wordt er een enkele keer een gebaar gemaakt. Overigens is de kans op een zitplaats wel groter. Enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats, men kan ook een eerste klaskaart hebben.

Eerlijke betalende mensen zijn inderdaad de dupe van de reizigers die met een tweede klaskaartje een zitplaats in de eerste klas innemen. Naar mijn ervaring ook niet het prettigste publiek bij controle. De conducteur kan ook niet overal zijn maar op een dergelijke traject had u hem moeten zien voorbijkomen.

Het is een bekend probleem hier en alleen een met grote pakkans en het consequent verstrekken van een boete aangevuldmet betalen voor de eerste klas tegen vol tarief aan te pakken is. Dat mag gewoon.

De controle is wel eens te gering op dit punt, daar is iedereen, behalve de zwartrijders, het wel over eens. Zolang de pakkans te gering is, blijft het zich voordoen. NS zou een ander beleid op dit punt moeten voeren naar mijn mening.

De eerste klas vaker controleren zou al een goede stap zijn. Er wordt wel veel vaker beboet, is mijn indruk en dat is al een beetje bijstelling. Veel zwartrijders schrikken nogal van de prijs van een eerste klaskaartje. De boete gaat in april naar 50 euro.
Dat snap ik thom maar het is toch gekke werk. Ik begrijp ns personeel echt neem hen niks kwalijk petje af voor hen.

Maar zat gisteren dus in de trein en een groepje van 3 man liep dus heen en weer en twijfelde om 1e klas te zitte 2 van hen wilde liever niet 1 zei ach fuck dat. Er was een vrouw die stond in eerste klas wat ik netjes vond en de mannen aan sprak op het feit dat ze niet in 1e klas mochten zitten ze vielen toen uit tegen de vrouw die liep vervolgens weg en ging toch zitten logisch.

Vervolgens kwamen de mannen naast mij zitten met hoop lawaai en sprak ik 1 aan met weet je wat het kost 1e klas waarop hij zei wat boeit jou dat. Ik andwoorde met omdat men hier voor betaald. Waarop hij zei ja maar ik kan 400 euro schoenen kopen en vervolgens wat wil je er aan doen.

Toen zei die stap uit in Utrecht dan zul je zien. Die discussie ging nog even door vervolgens ben ik toch maar achter ze aangelopen in de hoop dat als we uitstapte ns personeel me kon helpen met het uitschot.

Gek genoeg was de genen met de grote mond meteen weg toen we in Utrecht waren. Wat ik dus wil zeggen ik begrijp dat mensen willen zitten doen ze ook maar je hebt mensen die dat met fatsoen doen.

En je hebt tuig dat grote bek trekt en aandacht roept en niemand in heeel mijn coupé die maar iets durfde te zeggen.

In almere snappen ze het wel en sturen ze 6 man om te controleren als ze dat in elke trein doen is alles opgelost.
Reputatie 7
Badge +4
Het is helder dat het hier dus ook om een maatschappelijk probleem gaat. Er is geen controle, geen vervolging en als je agressief opereert, heb je redelijk kans dat je niet betaalt voor je reis zonder consequenties.
Er is een cultuurverandering nodig, al vind ik wel dat deze houding door te weinig handhaving sterk is bevorderd. In het buitenland kom je het veel minder tegen. In Duitsland minacht men zwartrijders en in België en Engeland moet men van deze grofheden niets hebben. In Nederland heb je dan al snel mensen die zich er mee willen bemoeien, zodanig dat de dader vrijuit gaat. Ze beschouwen zich soms nog als helden ook die opkomen voor de ander. Ik heb overigens wel begrip voor conducteurs die een bepaalde voorzichtigheid in acht nemen. Er maar voor kiezen om maar niet meer te controleren is echter wel laakbaar.
Conducteur zijn is een baan en vormt geen vrijbrief voor agressiemongolen om verbaal dan wel fysiek geweld in te zetten. Ik zal wel traditioneel zijn maar dat kan en mag van geen kanten, het is respectloos en een aantasting van de waardigheid van mensen.

Die cultuurverandering moet dan wel in gang gezet worden. We moeten af van de mentaliteit van ik betaal niet en als je me daarop aanspreekt word ik agressief.

Maar ja, als geen vervolging plaats vindt...

Het is helaas lonend het zo te doen, ten koste van de medereizigers, die deze domme en agressieve gesprekken ongevraagd moeten meemaken en vooral ten koste van mensen die gewoon hun werk doen als conducteur en waar nu eenmaal ook brood op de plank moet komen.

Het is een maatschappelijk probleem wat ook binnen het openbaar vervoer duidelijk speelt. Het gegeven dat deze gorillateams moeten worden ingezet, voor zover mij bekend vooral in West-Nederland, geeft al aan dat dit kennelijk moet of soms niet anders meer kan.
De gorillateams vormen inderdaad een goede bijdrage aan het veranderen van de instelling. Mensen die agressief optreden, zijn veelal niet aan te spreken op ethiek of moraal en zul je in de portemonnee moeten treffen. Handhaving mag wel wat kosten, de samenleving knapt er van op. De prijs voor de samenleving is te hoog geworden om alleen nog te denken in termen van een kostenplaatje. Een veilig gevoel heeft een prijs maar is het waard.
Precies helemaal mee eens hoop ook dat ns in ziet dat er gewoon meer moet gebeuren dan ze nu al gedaan hebben.
Reputatie 7
Badge +4
NS kan met een ander beleid het maatschappelijk probleem niet oplossen maar er wel een bijdrage aan leveren. NS heeft te maken met een grote groep mensen. De overheid heeft uiteraard ook een rol in deze. Een zich terugtrekkende overheid zou niet moeten leiden tot een onveiliger samenleving. Het is geen noodlot dat ons treft. Er is echt wel wat aan te doen.
Dit is vast een gevaarlijke uitspraak, maar ik moet het toch even kwijt.

Hartstikke mooi dat men elkaar erop aanspreekt, maar ik moet bekennen dat het daar ook wel eens mank gaat. De paar forummers die een beeld bij mij hebben snappen waarschijnlijk wel waarom ik ook wel eens aangesproken word "Je weet dat dit eerste klas is he?". Allemaal prima, maar helaas is het inmiddels meermaals voorgekomen dat men hierbij meteen vol in de aanval gaat. Ja dan ben je met mij ook snel klaar.
@Henk

Mee eens. Erg gevaarlijk en ik kom zelfs reiziger tegen in de eerste klas die bij vooroordelen niet zouden beschikken over eerste klas, terwijl dit wel het geval is. Ik ga er zoals jij ook weet vanuit dat iedereen goed zit tot het tegendeel is bewezen en ik snap waarom jij aangesproken kan worden.

Reageer