beantwoord

1ste klas en 2de klas

  • 28 October 2021
  • 13 reacties
  • 2984 Bekeken

Hoi,

Ik reis dagelijks met de trein van Enschede naar Arnhem ivm mijn werk.
ik zie in de ns koploper / dubbeldekker (vrim) dat 1ste groot gedeelte in de trein is.

koploper vaak 1 hele wagon en in de vrim meerdere plekken/ gedeeltes.
Het valt me op tijdens de rit dat er enkele mensen zijn die hier gebruik van maken wat natuurlijk geen probleem is en ik self ook gebruik van maak.

Wat ik me nu afvraag is:
is het eigenlijk nog wel nodig dat er nog grote gedeeltes 1ste klas is en dit niet kleiner kan omdat ik denk dat de 1ste klas nooit volledig bezet is?

icon

Beste antwoord door Treinspotter Ruben 28 October 2021, 16:28

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4

Slechts een klein deel van de trein is eerste klasse. Procentueel gezien zit dit zo rond de 20% van het totaal. De rest is tweede klasse.

De eerste klasse is meestal wat rustiger dan de tweede klasse, de NS vermeldt dit ook op hun website en dat is ook de reden waarom sommige mensen met de eerste klasse reizen. Als je minder eerste klasse zou hebben, zou die reden weg zijn. Ik denk dat er daarom nog zoveel eerste klasse is.

Hallo jbuijvoets en welkom bij de NS Community,

 

Wat Treinspotter Ruben aangeeft klopt en is tevens juist.

Badge +3

Klopt inderdaad, een VIRM-6 heeft 598 zitplaatsen waarvan 132 1e klas, dat is 22%, bij andere treinen is het minder.

De 1e klas levert wél de nodige inkomsten op voor NS, dus ook al is die niet altijd goed gevuld heeft het (vanuit de NS gezien) nog altijd bestaansrecht.

Badge +3

Bij de vernieuwing van de dubbeldekkers VIRM uit de tweede en derde serie verandert de verhouding tussen de eerste en de tweede klas: “er komen in verhouding meer 2e klas zitplaatsen en er verdwijnen juist 1e klas zitplaatsen”. Het percentage zitplaatsen eerste klas is straks zo'n 15 procent (klapstoeltjes niet meegerekend).

Badge +3

Ik heb ooit (uit de losse pols) een rekenvoorbeeldje gemaakt n.a.v. iemand waarvan de insteek was dat er misschien wel 10-20% meer mensen de trein zouden nemen als de 1e klas opgeheven/vrijgegeven zou worden (en er dus meer zitplaatsgarantie 2e klas was).

Dat middelt zich niet eens uit, qua inkomsten in een ‘volle trein’ met de 1e klas voor een kwart gevuld, en bovendien verlies je bij drukte/moeten staan al gauw de 1e klas reizigers die dan voor de auto kiezen.

Kan het topic helaas niet vinden, maar 20% 1e klas zitplaatsen (die maar voor een kwart of de helft bezet zijn) is volkomen verdedigbaar qua opbrengsten voor de NS.

Reputatie 7

Blijft natuurlijk de vraag, of alle reizigers die zich ‘eerste klasse’ laten vervoeren, daar ook daadwerkelijk voor betalen. Gezien de vele klachten op dit forum, waarin wordt geklaagd over een volle eerste klas, dat veroorzaakt schijnt te worden door reizigers met een vervoerbewijs dat alleen geldig is in de tweede klas. Of deze bewering juist is, is onduidelijk: dezelfde klachten gaan ook over een gebrek aan controle.

Niet alle reizigers betalen ook de volle prijs voor eerste klasse vervoer. De gratis rondgestrooide updates om de eerste klas te vullen, herstel: om kennis te laten met het voorrecht van een andere kleur stoel, waren een goed voorbeeld. 

Van het aantal eerste klassers dat met een eerste klas business-card reist, betaald ook niet elke reiziger het volle tarief. De prijs van een business-card die door bedrijven en instellingen worden verstrekt, komt namelijk tot stand door onderhandelingen. 

Reputatie 6

Thumbs up overigens voor NS, nu je met FLEX alsnog makkelijk kunt kiezen eenmalig 1e klas te reizen, als bijvoorbeeld blijkt dat door treinuitval het heel druk is in de trein. En precies daarom ook is het ongewenst dat zomaar iedereen in de 1e klas gaat zitten (zonder bijbehorend vervoerbewijs).

Reputatie 7
Badge +3

Thumbs up overigens voor NS, nu je met FLEX alsnog makkelijk kunt kiezen eenmalig 1e klas te reizen, als bijvoorbeeld blijkt dat door treinuitval het heel druk is in de trein. En precies daarom ook is het ongewenst dat zomaar iedereen in de 1e klas gaat zitten (zonder bijbehorend vervoerbewijs).

Dat kan alleen 15 minuten binnen incheck. Maar dan nog hoor je gewoon een 1e klas vervoersbewijs te hebben en controle! Vrijdag nog 2 tieners zonder mondkapje gevraagd de 1e klas te verlaten en gezin met 3 pubers gewezen op dat ze in 1e klas stilte coupé gingen zitten. Zij gingen allen zonder problemen weg, maar de reis daarvoor zaten mensen zonder mondkapje en af te gaan op schichtig gedrag zonder 1e klaskaartje die ik niet durfde aan te spreken.

Reputatie 7

Blijft natuurlijk de vraag, of alle reizigers die zich ‘eerste klasse’ laten vervoeren, daar ook daadwerkelijk voor betalen. Gezien de vele klachten op dit forum, waarin wordt geklaagd over een volle eerste klas, dat veroorzaakt schijnt te worden door reizigers met een vervoerbewijs dat alleen geldig is in de tweede klas. Of deze bewering juist is, is onduidelijk: dezelfde klachten gaan ook over een gebrek aan controle.

Een volle 1e klas is geen probleem. Mits iedereen er een geldig vervoerbewijs voor heeft! En dan komen we inderdaad op het punt van de zeldzame controle en het feit dat hiervan duidelijk volop geprofiteerd wordt. Vanochtend reisde ik van Breda naar Middelburg en het was niet zo druk. In Bergen op Zoom was het weer zover en stapten twee tieners in de 1e klas en gingen hier hun telefoons opladen. In Goes stapten ze uit. Hele rit geen personeel gezien, blijkbaar geen tijd voor controle. Zouden die tieners werkelijk 1e klas betaald hebben? De vraag stellen is hem beantwoorden. Ik had geen last van ze, maar van binnen kan ik het niet uitstaan, dat gemak en die nonchalance.

Reputatie 7
Badge +1

Wat nmm wel meespeelt is de uiterst ongelukkige indeling van 1e/2e in 1 wagon-half/half. Dat nodigt natuurlijk wel uit als dat stukkie 2e vol is en je door het glas veel lege plekken ziet om over te wippen.

Kijk eens naar DB of SBB; net als in die SPRinters zijn het de uiterste delen, in IC nog afgescheiden door de bistro/restauratie, dus je zo vergissen of overwippen is dan el een hele drempel.

Reputatie 7

Wat nmm wel meespeelt is de uiterst ongelukkige indeling van 1e/2e in 1 wagon-half/half. Dat nodigt natuurlijk wel uit als dat stukkie 2e vol is en je door het glas veel lege plekken ziet om over te wippen.

Kijk eens naar DB of SBB; net als in die SPRinters zijn het de uiterste delen, in IC nog afgescheiden door de bistro/restauratie, dus je zo vergissen of overwippen is dan el een hele drempel.

 

Daar heb je een heel goed punt bahnridder.

Badge +3

Ben nog steeds op zoek (kom het ooit wel tegen of iemand die het weet) naar dat topic over de verhouding 1e/2e klas en hoe dat zich verhoudt als iedereen netjes een los kaartje koopt.

Het ging ongeveer zo: men neme een trein met 200 zitplaatsen met 20% 1e klas, dus 160 plaatsen 2e klas en 40 plaatsen 1e klas, en die is volledig bezet in de 2e klas en de 1e klas maar halfvol (dus 20 reizigers 1e klas). Dat is zo’n 11% 1e klas reizigers (in de praktijk zijn er meer die ervoor betalen, de 1e klas abonnementhouders).

Extra (elke meer dan 160) reizigers 2e klas klagen want moeten staan.. TERWIJL DIE 1E HALF LEEG IS!

Oke dan, stel een rit kost 10 euro (2e klas) en 16,50 (1e klas). Opbrengst 160×10 + 20×16,50 = €1930

Maar nu hef je de 1e klas op (en betaalt iedereen dus €10). Dat zou fijn zijn, hebben we (maximaal) €2000 bij alle stoelen vol.

Maar let op: we hadden al 160+20 reizigers hè in die trein met 80/20% plaatsen 2e/1e klas gevuld op die manier (een drukke trein met de 1e klas halfvol).

Uiteindelijk (er willen 20% extra 2e klas reizigers mee omdat er geen 1e klas is en ze dan niet hoeven te staan!) heb je dus (maximaal) 160×1,2 = 198 reizigers (keurig, trein netjes ‘vol’) dus als die allemaal €10 betalen dus €1980 voor die rit. 2e klas reizigers blij (je mag 1e klas zitten of die bestaat niet meer).

Maar no way dat die verwende 1e klas reizigers dan nog mee willen, want die pakken dan de auto, want van de eerdere 20 reizigers 1e klas (half bezet/lekker rustig werken) moeten er dan 18 staan en hebben er nog maar 2 een zitplaats, bij 20 extra 2e klas reizigers met een zitplaats overal. Wie mag waar zitten/staan dus?

Opheffen van de 1e klas zal ook niet zomaar leiden tot 20% meer 2e klas reizigers, dus vanuit NS gezien laat die (het ‘plebs’ of student) maar staan in de trein bij drukte.

Bij meer drukte dan de (mijn voorbeeld) maximale 160 reizigers 2e klas kan je er hooguit 20 in de 1e klas kwijt.. Dat schiet niet op dus, voor NS, en er zullen alsnog mensen moeten staan.

20% 1e klas qua ruimte in een trein is dus verdedigbaar, bij 1e klas half vol/leeg, met eventueel wat overloop uit de 2e klas. Maar dan moeten de 1e klas reizigers wél een zitplaats kunnen opeisen.

Reputatie 7

Wat nmm wel meespeelt is de uiterst ongelukkige indeling van 1e/2e in 1 wagon-half/half. Dat nodigt natuurlijk wel uit als dat stukkie 2e vol is en je door het glas veel lege plekken ziet om over te wippen.

Kijk eens naar DB of SBB; net als in die SPRinters zijn het de uiterste delen, in IC nog afgescheiden door de bistro/restauratie, dus je zo vergissen of overwippen is dan el een hele drempel.

Dat speelt ontzettend mee. Hoe heeft men deze indeling ooit zo kunnen bedenken vraag je je af. Daarnaast zijn de gedeelten slechts gescheiden door glazen klapdeuren en glazen schotten met veel open ruimte langs de randen. Rumoer uit de 2e klas komt dus zo de 1e klas in. Waarom geen automatische schuifdeuren die geheel dicht gaan, dat geeft wat meer rust, en dat is toch denk ik iets dat veel 1e klasklanten zoeken.

Reageer