beantwoord

1ste klas overvol

• 13 november 2014
  • 13 reacties
  • 607 Bekeken

Afgelopen woensdag 12 nov, 2 kaartjes voor 1ste klas van Rotterdam Centraal naar Schiphol gekocht met de intercity direct [trein v 08:25].
Er waren 2 1ste klasse wagons welke helemaal bevolkt waren en dus geen kans had om plaats te nemen en de koffers welke mee gingen op reis goed te kunnen opbergen. eea resulteerde in het hele traject staan, lijkt me niet helemaal de intentie van het aanschaffen van extra belaste kaartjes voor hogere klasse van vervoer en vroeg mij dus af of het geld terug te vorderen valt?

Verder, niet dat het me nu nog veel uitmaakt, maar ik twijfelde zeer sterk aan het "legitiem" verblijven van vele reizigers in de eerste klasse, wellicht handig om eens vaker controles op deze tijdstippen uit te voeren zodat de verwachtingen van de 1ste klas gegarandeerd kunnen blijven.

hoor graag,

gr, Ralph.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 14 november 2014, 10:42

Welkom op het NS Serviceforum R11i. Ik snap dat je dit aankaart, maar ik kan niet zo veel voor je doen. Ik ga wel doorgeven dat de IC Direct van 08:25 te vol was, maar ook dit is rond dat tijdstip niet helemaal te voorkomen. Ook een eerste klas ticket is een vervoerbewijs en geen stoelreservering. Wanneer je een eerste klas ticket koopt reken je wellicht op een zitplek, maar wanneer dit niet het geval is blijft het nog steeds een vervoerbewijs. Derhalve is een compensatie niet mogelijk. Ik begrijp verder dat er geen controle is geweest. Dat is natuurlijk jammer, want op die manier kan er passende actie worden ondernomen richting reizigers die in de verkeerde klasse zitten. De rit tussen Rotterdam en Schiphol duurt 27 minuten en het zou goed kunnen dat de conducteur andere bezigheden had.

Ik heb het topic verplaatst naar het subforum 'in de trein'.
Bekijk origineel

13 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Jij ook!
Helder, maar als we dan zitplaatsen dus buiten beschouwing laten (want dat betreft dan ook 2de klas) en het puur als vervoersbewijzen beschouwen, wat is dan volgens de NS de meerwaarde van de 1ste klas, welke de meerprijs rechtvaardigd?

mvg

Welkom op het NS Serviceforum R11i. Ik snap dat je dit aankaart, maar ik kan niet zo veel voor je doen. Ik ga wel doorgeven dat de IC Direct van 08:25 te vol was, maar ook dit is rond dat tijdstip niet helemaal te voorkomen. Ook een eerste klas ticket is een vervoerbewijs en geen stoelreservering. Wanneer je een eerste klas ticket koopt reken je wellicht op een zitplek, maar wanneer dit niet het geval is blijft het nog steeds een vervoerbewijs. Derhalve is een compensatie niet mogelijk. Ik begrijp verder dat er geen controle is geweest. Dat is natuurlijk jammer, want op die manier kan er passende actie worden ondernomen richting reizigers die in de verkeerde klasse zitten. De rit tussen Rotterdam en Schiphol duurt 27 minuten en het zou goed kunnen dat de conducteur andere bezigheden had.

@Thom, 99% van de ingestapte reizigers die ik kon observeren ging 1ste klas zitten, wat zou betekenen dat 1% dan een tweedeklaskaartje zou hebben. Heb tijdens mijn studie veel treinen gezien, maar een dergelijke ratio niet bepaald. Het is een waarneming en vermoeden, enige om dit uit te sluiten is.... controle.. Echter snap ik ook dat er geen 100% controle is/kan zijn

Het is echt onzin te beweren dat 99 procent geen eersteklaskaartje heeft. Dat is alleen maar een excuus om het zelf ook maar te doen. Net zoiets als iedereen licht de belasting op. Nou, je komt er achter als je het probeert en dat is de reden dat de meeste mensen het netjes invullen. Voor de betalende reiziger is deze mentaliteit van ik doe waar ik zin in heb en verzin wel een rotsmoes een forse ergernis. Eerste klas reizen mag echt voor iedereen die een geldig kaartje heeft. Het probleem is dat mensen er niet voor willen betalen en dat ligt echt bij de individuele reiziger. Je betaalt er fors voor en dan mag het niet zo zijn dat het benutten van dat product onmogelijk wordt gemaakt door spoorparasieten.

Het neemt niet weg dat iedereen zou moeten kunnen zitten en het treinvervoer zo zou moeten zijn ingericht. NS zit echter maar al te vaak aan de maximumlengte en aan de limiet voor het aantal treinen op een traject. Het verdelen in spits- en daluren met een flinke kortingsprikkel voor de daluren werkt wel maar nog onvoldoende. Het materieel voor meer en langere treinen had al lang beschikbaar moeten zijn.

Maar NS zou zich niet moeten neerleggen bij duur, staand massavervoer in de spits. Het chronisch gebrek aan zitplaatsen is het echte probleem. Nu zijn (hogere) boetes en intensieve controle de enige opties om de betalende reiziger in de eerste klas te steunen. Zeker als een besef van individuele verantwoordelijkheid met betrekking tot goed en fout is gereduceerd tot puur eigenbelang gecombineerd met een rotsmoes die dit eigenbelang wat moet markeren. Elke conducteur kan je talloze voorbeelden geven. Het is maar al te vaak de omgekeerde wereld.
Wel raar, andere mensen kregen hier voor precies hetzelfde wel compensatie van de extra kosten voor 1e klas.

Reputatie 7
Badge +4
Het is echt onzin te beweren dat 99 procent geen eersteklaskaartje heeft. Dat is alleen maar een excuus om het zelf ook maar te doen. Net zoiets als iedereen licht de belasting op. Nou, je komt er achter als je het probeert en dat is de reden dat de meeste mensen het netjes invullen. Voor de betalende reiziger is deze mentaliteit van ik doe waar ik zin in heb en verzin wel een rotsmoes een forse ergernis. Eerste klas reizen mag echt voor iedereen die een geldig kaartje heeft. Het probleem is dat mensen er niet voor willen betalen en dat ligt echt bij de individuele reiziger. Je betaalt er fors voor en dan mag het niet zo zijn dat het benutten van dat product onmogelijk wordt gemaakt door spoorparasieten.

Het neemt niet weg dat iedereen zou moeten kunnen zitten en het treinvervoer zo zou moeten zijn ingericht. NS zit echter maar al te vaak aan de maximumlengte en aan de limiet voor het aantal treinen op een traject. Het verdelen in spits- en daluren met een flinke kortingsprikkel voor de daluren werkt wel maar nog onvoldoende. Het materieel voor meer en langere treinen had al lang beschikbaar moeten zijn.

Maar NS zou zich niet moeten neerleggen bij duur, staand massavervoer in de spits. Het chronisch gebrek aan zitplaatsen is het echte probleem. Nu zijn (hogere) boetes en intensieve controle de enige opties om de betalende reiziger in de eerste klas te steunen. Zeker als een besef van individuele verantwoordelijkheid met betrekking tot goed en fout is gereduceerd tot puur eigenbelang gecombineerd met een rotsmoes die dit eigenbelang wat moet markeren. Elke conducteur kan je talloze voorbeelden geven. Het is maar al te vaak de omgekeerde wereld.
Reden van twijfel? Ik denk dat 99% die bij de ingang instapte ging zitten in de 1ste klas. je maakt mij niet wijs dat die allemaal toevallig ook een kaartje daarvoor hadden. Perron was zo druk dat direct voorsorteren ook niet mogelijk was, blijft suggestief natuurlijk.

Mooie "service" geen zitplaats garantie, enkeltje voor zn tweeen ben je 47 euro kwijt, nog niet eens v deur tot deur, Taxi naar station kostte mij ook 13 euro.

Auto voor een dag huren voor dit stuk wordt ineens interessant (58 Euro) EN met zitplaats garantie!!
Enige voordeel dat NS nog heeft in dit enkele reis geval, is dat ze je direct op Schiphol afdroppen.

gr...
Reputatie 7
Badge +4
Dat is ook begrijpelijk, je reist daar aangenamer 😉 Vaak zijn ze ook op weg naar huis of naar het begin van een dienst. Als ik conducteur was en even moe zou zijn van alle gelieg en gedraai, zou ik er ook gaan zitten.

Ik ben er alleen maar blij mee want dan blijven de zwartrijders weg. Je houdt het niet voor mogelijk hoe onlogisch sommigen van hen 'discussieren', waar we kennelijk dan weer ongevraagd getuige van moeten zijn.
Wel raar, meestal zitten de conducteurs ook 1e klas 😃
Reputatie 7
Badge +4
R11i, die twijfel is maar al te vaak legitiem en dat blijkt bij controle, mensen stappen dan ineens op na de deur goed in de gaten te hebben gehouden. Verkijk je verder niet, ik reis altijd eerste klas maar maak het ook regelmatig mee dat een reiziger waarvan ik het soms niet verwacht, toch een eerste klas kaartje blijkt te hebben bij controle. Ik vind toch dat je er voorzichtig mee moet zijn. Gedrag dat in de eerste klas ongebruikelijk blijkt te zijn is de beste indicatie maar biedt geen zekerheid.

Maar ja die controle moet dan wel regelmatig plaatsvinden en de pakkans moet hoog zijn. De boete is mogelijk niet hoog genoeg hoewel 35 euro plus de extra kosten van een eerste klas reis wel kan oplopen. Het probleem is de pakkans en natuurlijk de moraal van de zwartrijder, die zich er doorgaans niks van aantrekt dat u wel betaalt en hij niet. Controle moet vaker plaatsvinden en bij voorkeur met twee man die van twee kanten binnenkomen. De gorillateams die met vier man aan de slag gaan, zijn zeer effectief.
Ik heb vaak met ICD gereisd, maar ik ben daar nog NOOIT(!) gecontroleerd! Zouden ze eens mee moeten beginnen
Net als de stiltecoupé is een zitplaats geen regel maar een service. Volgende stap is dat ze je uit coulance zo nu en dan een zitplaats bieden.
Waarom twijfel je daaraan ?

Als je geluk heb krijg je je extra geld terug van een moderator hier, maar je betaalt niet voor een zitplaats.

Reageer